Redged TSA-428 Ultimate Travel Tripod Alu Review

trab_78 18 oktober 2012, laatste update op 27 maart 2015, 895 views

Redged TSA-428 Ultimate Travel Tripod Alu

Een prima statief voor een wat grotere camera. Goed draagbaar (compact en niet al te zwaar) en toch stabiel. Uitstekende prijs/prestatieverhouding.

Pluspunten

• uitstekende prijs/prestatieverhouding
  • goede draagbaarheid/stevigheid-verhouding
  • slim ontwerp, waardoor compact op te vouwen
  • snel en makkelijk in- en uitklappen
  • mooie, stevige tas meegeleverd

Minpunten

• rubber beschermingsringetjes laten makkelijk los

De prijzen voor statieven lopen nogal uiteen. Voor een paar tientjes heb je een lichtgewicht statiefje dat prima geschikt is voor een compactcamera of kleine DSLR. Had ik ook. Maar sinds ik ben ge-upgrade naar een Canon EOS 7D, bleek dat zo'n lichtgewicht statiefje niet meer voldeed.

Op zoek naar een degelijker statief kwam ik uiteindelijk bij Redged uit. Hun statieven werden een aantal keer goed beoordeeld door professionele reviewers, terwijl de prijzen toch nog redelijk blijven.

Draagbaarheid
Omdat ik ook reisfotografie doe, was de draagbaarheid van het statief ook een belangrijk criterium. De moeilijkheid is altijd dat je een afweging moet maken tussen stevigheid en draagbaarheid. Aan draagbaarheid zitten trouwens twee aspecten: het gewicht en het formaat in ingeklapte toestand. Wat dat laatste betreft heeft de Travel-serie van Redged een belangrijk pluspunt: de poten van het statief vouwen als je hem inklapt helemaal om, zodat de middenkolom niet uitsteekt.

Gewicht
Qua gewicht is dit model zeker niet de lichtste uit de Travel-serie. Ik vond de maximale hoogte belangrijk, waardoor ik vanzelf op een iets zwaarder model uitkwam. Er is ook een model van koolstofvezel ("carbon"). Maar die is toch iets minder hoog en bijna twee keer zo duur. Voor een verschil van een paar honderd gram vond ik het prijsverschil te groot.

Stevigheid
Belangrijk is natuurlijk hoe stabiel het statief staat, om zoveel mogelijk trillingen uit te sluiten. Dat is waar je dus de afweging tussen draagbaarheid en stabiliteit moet maken. Een zwaarder statief staat per definitie stabieler, punt uit. Met z'n 1,6 kg staat de TSA-428 behoorlijk stabiel. Maar het enorme Manfrotto-statief dat ik ooit van een vriend leende en dat een paar kilo weegt, staat natuurlijk nóg stabieler. Maar die vriend laat het bijna altijd thuis liggen, omdat het veel te groot is om mee te nemen...

Dat gezegd hebbende: de TSA-428 heeft onderaan de middenkolom een handig haakje, waar je extra gewicht aan kunt hangen, om de boel stabieler te maken. Bijvoorbeeld je fototas, of een zak met zand of stenen. Werkt goed!

Overige aspecten
Voor het overige is de TSA-428 een prima statief. De ringen waarmee je de benen los- en vastdraait werken erg prettig. Je kan ze allemaal tegelijk losdraaien, waardoor je het statief vrij snel kunt neerzetten. Het enige minpuntje zijn de rubber ringetjes die de benen en de middenkolom moeten beschermen bij het inklappen; die laten iets te gemakkelijk los. Oh en dan vergeet ik bijna dat er een mooie, stevige tas bij het statief wordt geleverd!

Heb jij ook een Redged TSA-428 Ultimate Travel Tripod Alu?