Specificaties Inkjet all-in-one (Kleur) - Bekijk alle specificaties

Epson Stylus SX130 Review

Weapon S 18 oktober 2012, laatste update op 19 oktober 2012, 560 views

Epson Stylus SX130

Pluspunten

• Redelijk scannen voor een super prijs
  • Makkelijke set-up met desgewenst Linux
  • Intuļtieve knoppen die je snel onder de knie hebt
  • Goedkoop! met hoofdletter en uitroepteken

Minpunten

• Zuigt inkt en heeft kleine voorraad
  • Weigert zwart-wit te doen, als kleuren op zijn
  • Ongeėvenaarde printtraagheid
  • Nagware

Scansnelheid Score: 3
Scankwaliteit Score: 3
Afdruksnelheid Score: 1
Afdrukkwaliteit Score: 3
Drivers en stabiliteit Score: 2
Inktverbruik Score: 1
Dit is het goedkoopste ding dat je kunt vinden, dus je moet er niet teveel van verwachten. Desalniettemin zijn er een paar dingen waar je wel van tevoren op gewezen mag worden.
Ten eerste de set-up is gigantisch simpel, zelfs onder Linux. Ik had zelf een USB-B stekkertje dat er niet inpaste, omdat er zowel om m'n kabeltje als de poort een leuk plastic randje zit. Het vervangen en plaatsen van de cartridges is ook simpel. Ik ben zo iemand die het niet zoveel uitmaakt wat er allemaal in de verpakking zit. Er zaten twee Quickstart pamfletten in, de printer, en wat half-gevulde cartridges om mee te beginnen.
Het kopiėren zonder PC gaat ook gewoon lekker zonder problemen. De scankwaliteit is niet uitermate goed, maar voor de prijs uitstekend; je krijgt een beetje korrelig beeld op hoge resoluties. Over het algemeen is de scankwaliteit gewoon voldoende.
Het printen is een ramp. De kwaliteit is gewoon goed. De cartridges zijn minuscuul. Ze kosten een hoop van het merk, als je kijkt naar hoe lang je er mee doet. Bovendien zal hij bij iedere opstart-cyclus en iedere keer dat je een cartridge vervangt, alle koppen doorspoelen met wat inkt. En als er een enkele cartridge leeg is, weigert hij te printen (zelfs zwart-wit). Onder Linux krijg je dan ook geen melding daarvan, wat erg raar is. Onder Windows krijg je een charmante nagware pop-up met een adresje om inkt te bestellen.
De papiertoevoer is niet erg vergefelijk, maar ik ben wel erger gewend. De printsnelheid ligt ver onder wat de fabrikant beweert. De opgegeven snelheid lijkt te zijn voor de doorvoer van een blanco blaadje. De werkelijke snelheid is iets van 1 per minuut.
Ik heb al gehad dat hij een cartridge niet opmerkte, terwijl hij er wel inzat. Gewoon de bijgeleverde merk-cartridge. Dit lijkt me een uiterst slecht voorteken na gebruik van ongeveer 4 maanden.
Als je een goedkoop scannertje zoekt, en misschien af en toe wat wil printen, dan zou dit een goede keus kunnen zijn. Hij zal echter inkt slurpen, ook al print je niets. Dus ik kan niet 100% zeggen dat dit een voordelige keus is. Tenzij je hem doorverkoopt...

Heb jij ook een Epson Stylus SX130?

Ik kan me niet geheel herkennen in de review, ik bezit dezelfde printer, ik heb de foto instelling gebruikt met photo glossy papier en moet zeggen dat de kwaliteit erg goed is, zeker voor de prijs van het apparaat.

Ik verbaas me dat hier net als een andere review vermeld wordt dat de snelheid zeer traag is. Met een simpele zwart-wit print ben ik luttele seconden bezig, een echte kwaliteit print 13x18 duurt wel lang, rond 2 minuten, volgens de specs 89sec dus klopt wel redelijk. Ik zou hem terugsturen met de melding dat de snelheid niet klopt, er is altijd wat seconden uitloop bij printers, maar als het 1 per minuut is, is dat wel erg extreem, je hebt sowieso garantie.

"Hij zal echter inkt slurpen, ook al print je niets." <- deze zin voegt niet echt wat toe of is er meer aan de hand? De originele cardridge heeft helaas inderdaad niet bepaald veel capaciteit: 3,5 ml dus ook niet gek dat het snel leeg is.

De originele kleuren CR kosten bij elkaar meer dan 1 CR van een ander merk, dus zeker een duur grapje, maar ga je even snuffelen bij de huismerken heb je de 3 kleuren + zwart die samen 54 ml leveren voor zo'n 7 euro meer. Het frapante is, dat je met deze inktprijzen hem ook gewoon opnieuw kunt kopen met volle inkt cardridges. En dan verkoop je de oude voor de helft, heb je cardridges dus voor de helft van de prijs :P

Ik mis nog wat info in de review over het geluid tijdens printen, dat vind ik het grootste minpunt van de printer, bij mij is het alsof het apparaat aan het eind van z'n latijn is. Schijnt ook een bekend fenomeen te zijn. Een ander minpunt is het missen van de usb-kabel in de doos, wat blijkbaar normaal is. Dat is zelfs zeer vervelend voor mensen die weinig verstand van printers hebben en dan deze moeten aansluiten. Voor de rest is hij inderdaad kinderlijk makkelijk te installeren en bedienen.
De printsnelheid wordt altijd gemeten zonder opstarttijd, enkelzijdig, gewoon A4-papier op de slechtste kwaliteit, met ongeveer driekwart van de pagina bedekt met tekst (dus met brede marges rondom). Dan haalt de printer misschien 28 pagina's per minuut.

Om een idee te geven: mijn Canon iP4200 uit 2005 werd geadverteerd met 25 ppm. In de praktijk (dubbelzijdig A4, gewone marges, alleen zwarte tekst) haalt het ding op normale printkwaliteit misschien 4-5 pagina's per minuut. Hoezo, 25?

En in 2005 was het al normaal dat er geen usb-kabel meer wordt meegeleverd, dat was er toen al uit wegbezuinigd.
Je kritiiek lijkt volledig terecht. Het lijkt me gepaster als je zelf een review gaat schrijven, dan krijgen de mensen een evenwichtiger beeld van het apparaat voorgeschoteld. Ik zet hier voornamelijk m'n eigen ervaringen neer.
Ik heb persoonlijk niet zoveel last van het geluid. Ik ben echter wel laser-printer kwaliteit gewend. Ik zal dat deel aanpassen, omdat de matige resultaten ook kunnen liggen aan bezuinigingen op papier.
De printsnelheid? Geen idee of de pagina-layout het meest bepalend is, of dat er misschien sprake is van matige kwaliteitscontrole bij de fabriek, of dat misschien het protocol nog iets uitmaakt. Volgens mij zegt hun site: "Maximaal 28 ppm". Dat lijkt me ongeveer de snelheid waarmee een blanco-blaadje er doorheen gaat, en heeft helemaal niets te maken met de snelheid. (Ik denk zelfs dat ie geeneens 28 blaadjes binnen een minuut kan doorvoeren, omdat het pakken van een blaadje ongeveer een seconde duurt.)
Het inkt slurpen is echt een probleem. Ik heb iets van 2 keer (per ongeluk) in kleur geprint. Toch is de magenta cartridge leeg geraakt. Dat hij bij het vervangen van een enkele cartridge alle koppen doorspoelt, had ik ook ergens gelezen. (Natuurlijk ben ik de bron kwijt :-[ ) Ik vermoed dat hij het ook doet na verholpen papierstoringen. (Er is hier iemand die consequent het papier er verkeerd in doet.)
Ja, ik weet dat je bijna altijd genaaid wordt met inkt-prijzen, maar dat kan niet vaak genoeg gezegd worden.