Terratec Cinergy HTC Stick HD Review

pierre.america 17 oktober 2012, laatste update op 18 oktober 2012, 1.667 views

Terratec Cinergy HTC Stick HD

Pluspunten

• Klein, extern (werkt ook voor laptops)
  • Goede beeldkwaliteit

Minpunten

• Slechte ondersteuning voor Europese digitale TV in Windows Media Center
  • Geen slot voor smartcard

Onze glasvezel-provider, tegenwoordig ON genaamd, levert ongecodeerde DVB-C signalen gratis bij het analoge TV-pakket en daar wilde ik graag gebruik van maken. Deze kleine externe tuner is ideaal daarvoor. Eerlijk gezegd ben ik begonnen met een Cinergy HTC USB XS HD van hetzelfde merk, maar dat model is blijkbaar niet meer leverbaar. Deze Cinergy HTC Stick HD heb ik er later bijgeplaatst, zodat ik meer programma's tegelijk kan opnemen.

Functionaliteit
Deze tuner ondersteunt diverse TV- en radioformaten, zoals analoog, DVB-T (Digitenne) en DVB-C. Hij heeft geen smartcardreader ingebouwd, dus als je gecodeerde programma's wil bekijken moet je daarvoor nog een oplossing zoeken.
Een doorlusmogelijkheid voor de antennekabel, zoals je die bij de meeste videorecorders en sommige HTPC's vindt, heeft deze tuner niet, dus je moet je antennesignaal splitsen als je ook nog rechtstreeks TV wil kijken. Voor mijn twee USB-tuners heb ik dus een heel verdeelstation achter de HTPC hangen.
Behalve TV en radio ontvangen kan dit apparaatje ook analoge video (en audio) digitaliseren. Dat heb ik echter niet uitgeprobeerd.

In de doos
De drivers alsmede een viewer/recorder-programma worden meegeleverd en nieuwere versie zijn makkelijk te vinden op de website. Er zit ook een infrarood-afstandsbediening in de doos, en die werkt wel met de Terratec viewer, maar niet goed met Windows Media Center. Vandaar dat die bij mij weer terugging in de doos. Van het eveneens meegeleverde korte USB-verlengkabeltje heb ik wel dankbaar gebruik gemaakt. Verder zit er nog een verloopkabeltje voor analoge video input en een DVB-T antenne bij, die ik geen van beide gebruikt heb.

Software
De drivers, zowel van de meegeleverde CD als van de website, zijn vlot te installeren. Helaas doet het apparaatje dan nog niet veel. Je hebt natuurlijk een viewer/recorder applicatie nodig om TV te kunnen kijken en opnemen. Het meegeleverde programma maakt dat gewoon mogelijk. Het grootste probleem is nog het vinden van de juiste instellingen. Als je veel geduld hebt kun je alle frequenties en formaten laten scannen, maar dat duurt uren (!). Als het sneller moet, dan moet je de parameters (frequenties, modulatie en symbol rate) van je kabelprovider op de juiste manier in een tekstbestand stoppen of het geluk hebben dat iemand anders dat al gedaan heeft (niet in mijn geval). Als alles netjes is ingesteld kun je TV kijken en opnemen. Voor het opnemen kun je gebruik maken van de EPG (electronic program guide), de programma-informatie die de kabelprovider met het digitale signaal meestuurt. Je moet dan wel het programma aan laten staan en je computer niet uitschakelen, ja zelfs niet laten slapen.

Dat meegeleverde programma werkt dus, maar het kan zich in gebruikersvriendelijkheid niet meten met Windows Media Center. Helaas gaat de ontvangst van DVB-C in Windows Media Center niet geheel zonder problemen. Lange tijd heb ik de instellingen gebruikt voor ClearQAM, een Amerikaanse standaard. Daarmee vond hij een aantal kanalen, zoald Nederland 1, 2 en 3, gewoon niet, omdat die blijkbaar op een frequentie werden uitgezonden die niet aan die ClearQAM standaard voldoet. Een tijd lang heb ik die dus maar gewoon analoog bekeken. Later ben ik eens aan de slag gegaan met het Terratec viewer-programmaatje. Met een hoop gegoochel met de instellingen lukte het toen wel om de andere TV-kanalen ook digitaal te ontvangen. Ook kon ik zo vaststellen op welke frequenties die zaten. Om ze vervolgens in Windows Media Center te krijgen heb ik DVBLogic geÔnstalleerd. Om dat goed in te stellen was de ergste nachtmerrie die ik ooit heb meegemaakt bij een software-pakket. Maar uiteindelijk is het gelukt, mede met de instellingen die ik uit het Terratec programmaatje heb gehaald. Nu kan ik netjes alle TV-kanalen (en overigens ook de radiosignalen) van onze glasvezel digitaal opnemen of rechtstreeks bekijken in Media Center, en Nederland 1, 2 en 3 zelfs in HD. Eigenlijk vind ik dat we al deze complicaties niet Terratec moeten aanrekenen maar Microsoft, dat het blijkbaar niet de moeite waard vindt om Windows Media Center fatsoenlijke ondersteuning mee te geven voor Europese formaten voor digitale TV.

Beeldkwaliteit
Bij digitale TV bestaat de beeldkwaliteit van een ontvanger vooral uit het ontbreken van artefacten, meestal in de vorm van blokjes, door gemiste stukken van het signaal. Dat komt gelukkig maar heel zelden voor, en dan kan het natuurlijk ook aan het kabelsignaal liggen. In een korte periode tussen twee HTPC's in heb ik de ontvanger ook gebruikt met een laptop waarop ik DVBLogic niet geÔnstalleerd heb, maar gewoon de analoge tuner heb gebruikt. Hierover kan ik rapporteren dat ook de analoge beeldkwaliteit alleszins redelijk is.

Heb jij ook een Terratec Cinergy HTC Stick HD?

Opzich een aardige review, bevat de grote lijnen van een review voor een dergelijke product. Je zou voor de overzichtelijkheid wat kopjes kunnen toevoegen, of in ieder geval wat meer ruimte tussen de alinea's.

Verder lijk je aardig negatief over de software(ondersteuning)(al reken je dat windows aan), en ook de ondersteuning (geen CI+ dus geen gecodeerde signalen?) is redelijk beperkt. Ik snap dus niet waarom deze kopjes beide 4* krijgen.

Voor de software/ondersteuning zou ik, ondanks dat jij het windows aanrekent, toch de fabrikant enige verwijten maken. Deze maakt de software beschikbaar voor windows, maar lijkt(op basis van je review) niet erg gebruiksvriendelijk te zijn. Lijkt me dan toch niet erg best.

Je zou een paar plaatjes van de instellingen kunnen plaatsen met eventueel een korte toelichting over de uiteindelijke instellingen voor je lotgenoten.

Tot slot heb ik wat informatie over de beeldkwaliteit gemist (al staat het onder je pros en cons wel)
Bedankt voor de feedback. Ik heb mijn review enigszins aangepast.

Intussen heb ik gezien dat de beoordelingscategorieŽn zijn veranderd, waarschijnlijk door de overgang naar het nieuwe Tweakersformaat. Ik wacht nog even af of die weer teruggezet worden, want ik heb bijvoorbeeld geen idee wat "precisie" bij dit apparaatje zouden moeten betekenen.
Dit product zou volgens mij onder Tv-kaarten moeten staan, daar krijg je waarschijnlijk ook andere beoordelingscategorieŽn.