Areca ARC-1210ML Review

iisworks 28 augustus 2008, laatste update op 16 oktober 2008, 1.851 views

Areca ARC-1210ML

Pluspunten

• Snel
  • Goede prijs/kwaliteit
  • Geen 2008 x64 driver issues waar je nog over leest (oude postings)
  • Robuuste opties als on-line expansion/conversion, onmisbaar bij grote raidsets

Minpunten

• Functioneel geen negatieve punten
  • Web interface is wat spartaans (is niet echt een issue)
  • Let op compatibiliteit van bepaalde disken! Samsungs hebben (soms) een probleem.

Beheerbaarheid Score: 4
Drivers en ondersteuning Score: 4
Deze korte review is vnl. als praktijkinfo bedoeld voor Windows x64 gebruikers die zich afvragen hoe het nu met x64 support van de 1210 zit.

Mijn oude situatie: onboard NVRAID1 met 2x 500GB WD voor mijn thuis server (Windows Server 2008 x64, AMD X2 5600+, 8GB, Asus M2NPV). Perfomance liet te wensen over, en na wat perikelen met BIOS en OS upgrades waarbij de set verbroken werd (dus rebuild/restore) wilde ik wat robuusters en vlotters.

Na veel zoeken op i-net de sprong gewaagd en deze controler gekocht vanwege uitstekende RAID5 performance voor een redelijke prijs. Extra disk aangeschaft en aan Areca gehangen, data gekloond van oude disk, raidset online geconverteerd en expand, disk vanuit Windows live geexpand naar 1TB.

Wat punten waar ik van tevoren n.a.v. verschillende postings in combinatie met x64 Windows bang voor was, maar die absoluut geen probleem bleken te zijn:

1) Unsigned drivers (waardoor tijdens de boot op F8 zou moeten worden gedrukt). Bleek geen probleem, de Vista x64 Storport drivers werken zonder problemen (wel voor het klonen van de oude disk de driver vast in os installeren)!

2) Archttp windows configuratietool zou niet werken in x64 windows: tool werkte in 2008 zonder problemen. Op zich kan config ook via BIOS gebeuren, dus dit zou wat mij betreft geen echt issue zijn geweest.

3) Performance verschil: ruwweg is-ie minimaal 2x zo snel als de losse disk of mijn raid1 set (real-life). Kopieeracties, starten van een VM etc. On-line rebuild is ook vele malen sneller.

Koeling: Ik had de actieve koeler vervangen door het bijgeleverde passieve blokje, maar daar ben ik op terug gekomen omdat het blokje extreem heet werd (niet gemeten, maar ik neem liever geen risico met mijn data).

Al met al ben ik erg tevreden!

Update 08/08:
Ik heb 4x 1TB Samsung HD103UJ in RAID5 en de laatste maand is het 2x gebeurd dat de RAIDSET degraded werd omdat een disk spontaan "Failed" werd. Na een reboot kwam de disk weer "Free" (gewoon in orde).
Nader onderzoek en navraag bij Areca support leerde dat Samsung desktop disken niet aangeraden worden omdat er problemen mee zijn, schijnbaar voornamelijk in RAID5/6 en als NCQ aanstaat. Jammer, want ze zijn lekker snel, stil, koel en ook het voordeligst in prijs! Ik heb NCQ op hun aanraden op de controller uitgeschakeld en hoop dat het probleem daarmee verholpen is, want het was wel de bedoeling om met deze controller verbeterde beschikbaarheid te krijgen, en niet meer problemen!

Update 17/10:
Tot nu toe heeft NCQ uitschakelen geholpen, dus voor deze disken lijkt dat de oplossing te zijn.

Ook zijn er net WHQLw2k8 x64 drivers uitgebracht door Areca.

Heb jij ook een Areca ARC-1210ML?

Reviews door de redactie

Naja als je de review een beetje verder uit vleest, met wat kopjes, dan past dat stukje met uitleg er ook nog wel goed in hoor ;).

Plaatjes met hd benchmark software zou ook heel informatief zijn.

[Reactie gewijzigd door Reinman op 22 februari 2008 16:36]

Benchmark resultaten zijn er genoeg te vinden, geen tijd voor. Mijn belangrijkste punt was dat ik er na veel lezen niet zeker van was of-ie op 2008 x64 zonder problemen zou werken, en aangezien hij dat doet wilde ik dat stukje info delen met andere potentiŽle kopers.