Rapoo Keyboard E2700 Zwart Review

pierre.america 17 oktober 2012, laatste update op 17 oktober 2012, 1.585 views

Rapoo Keyboard E2700 Zwart

Pluspunten

• Kleine afmetingen, aantrekkelijk uiterlijk, ingebouwd touchpad

Minpunten

• Niet geschikt voor blind typen, onmogelijke toetscombinaties, belabberde respons van het touchpad

Eigenlijk vind ik deze Rapoo het ideale keyboard voor een HTPC: Hij is klein, heeft een ingebouwd touchpad en ziet er goed uit zodat je hem zonder schaamte in de woonkamer kunt laten rondslingeren. Verder werkt de RF-verbinding accuraat (in elk geval zolang het om de toetsen gaat), wat je niet kunt zeggen van infrarood-afstandsbedieningen die in de HTPC gangbaar zijn. Ook werkte de USB dongle zonder pairing procedure en zonder speciale drivers. Ik heb trouwens op de Rapoo website ook geen drivers kunnen vinden.
Tot zover het goede nieuws. Maar natuurlijk zijn er ook wel nadelen te noemen. Allereerst kun je van zo'n petieterig keyboard natuurlijk geen perfecte ergonomie verwachten. De toetsen zijn daarvoor gewoon te klein en dan kan eigenlijk ook niet anders. Maar dat wordt wel verergerd door de kenmerkende vormgeving van die toetsen, met heel weinig ruimte ertussen: Daardoor voel je niet waar de grenzen van de toetsen zitten en kun je dus niet op de tast typen. Ik vind zelfs typen op een iPad makkelijker omdat mijn ogen niet zo ver hoeven te bewegen tussen scherminhoud en toetsen. Verder heeft men ervoor gekozen om de functietoetsen standaard andere functies te geven (zoals volume omhoog, start/stop) die niet eens allemaal werken bij bijvoorbeeld Windows Media Center. Als je nu gewoon F1 wil, moet je ook nog een oranje toets gelabeld Fn ingedrukt houden. Voor de toetscombinatie Alt-F4 die ik vaak gebruik zou je dan verwachten dat je drie toetsen (Alt, Fn, en F4) moet indrukken, maar dat blijkt niet te werken. Tips over hoe het wel kan zijn welkom.
Het touchpad tenslotte is beter dan niets, maar daar is dan ook wel alles mee gezegd. De pointer op het scherm is zo ongeveer niet vooruit te branden. Drag and drop over grote afstanden op het scherm is dan ook onmogelijk. De techniek (twee vingers) voor de rechtermuisklik is natuurlijk weer anders dan op andere touchpads, en hij werkt niet betrouwbaar.
Vanwege deze nadelen is dit keyboard dan ook niet bruikbaar voor intensief werk. Maar het is prima voor incidenteel gebruik bij een HTPC die normaal met een IR-remote bediend wordt.

Heb jij ook een Rapoo Keyboard E2700 Zwart?

+2 aan de waarde van je review. De punten kan ik als mede e2700 bezitters bevestigen. Een prachtig toetsenbord die heel sterk is!
Dan moet ook wel omdat het veel woedeaanvallen moet doorstaan aangezien de precisie, ergonomie, en functionaliteit en ontvangst van mij een karige 2 sterren krijgt.