Polaroid MIDC010 Wit Review

MichCapich 14 oktober 2012, laatste update op 15 oktober 2012, 3.900 views

Polaroid MIDC010 Wit

Pluspunten

• Mooi, voelt robuust, iPad2-formaat en de apps draaien van zichzelf goed (ook Temple Run).

Minpunten

• Stagneert, zodra er data geschreven of gelezen wordt en reset soms zomaar.

Ik bezit deze tablet nu een maand en dit zijn mijn bevindingen…

Uiterlijk:
Een nette bekasting, met een kunststof gladde achterkant en een echte glasplaat als touchscreen. Door het laatste voelt het geheel wel zwaar, maar toch ook robuust. Alleen in het wit te krijgen, maar mijn vrouw vind het mooi, dus dat is dan prima. Verder is het formaat nagenoeg hetzelfde als van de iPad2.

Scherm:
In eerste instantie lijkt het wel een goed scherm. Maar al snel erger ik wel eens aan het feit, dat als je het horizontaal houd, voor je rechter oog, het linker helft van het scherm donker wordt, terwijl je linkeroog het nog aardig goed ziet. Dus de hoek bepaald, hoe je het scherm ziet. Het is redelijk op te lossen, door het scherm verder van je af te houden. De resolutie mag voor mij wel iets scherper, maar is voor de prijs wel scherp genoeg. Het scherm is wel iets erin gevallen, maar dat went. Het aanraken werkt aardig, maar merk soms dat het wel wat moeite heeft, als de tablet druk is. Bijvoorbeeld tekenen met Draw Something gaat wat lastig, als je details erin wilt tekenen.

Knoppen en aansluitingen:
De tablet heeft maar 4 knoppen; [aan/uit] + ~[terug] + ~[thuis of volume laag] + ~[menu of volume hoog]
Opzich netjes opgelost, maar de 2 combi-knoppen zijn wel wat lastig: als je het geluid iets harder of iets zachter wil, moet je volume-knoppen even inhouden, waarna het ineens heel snel van volume veranderd. Gelukkig blijft de balk even in het scherm staan, waardoor je het alsnog naar het gewenste volume kunt slepen.
De aansluitingen zijn voldoende en wat je ervan mag verwachten.

Geluid:
Komt van 1 speaker op de achterkant vandaan, dus geen stereo en niet erg luid. Maar eventueel op te lossen met de koptelefoon-aansluiting. Geluidskwaliteit niet bijzonder, volgens mij.

Prestaties:
Veel apps werken heel goed hierop. Meestal werkt het naar verwachting en heb ik er veel plezier hieraan. Niet al te zware spellen werken er erg goed op. Bijvoorbeeld Temple Run werkt best goed. Had ik niet verwacht. Dus als een app draait, dan draait het goed! Maar er zijn 6 dingen die ik niet verwacht had en teleurstellend vind…
1. Wat mij veruit het meest irriteert, is dat als een app druk bezig is met het lezen en schrijven van gegevens, dan de tablet bevriest. Bijvoorbeeld, een app installeren van 3 á 5 Mb duurt zeker een minuut. En als je de standaard-browser gebruikt (of Chrome), dan duurt het eeuwen, voordat een pagina met aardig wat afbeeldingen eens normaal te gebruiken is (dit komt dat het die afbeeldingen opslaat, om zo sneller te zijn, om bij een volgend bezoek niet weer te hoeven downloaden, wat in dit geval juist averecht werkt!). Installeer daarom de app Opera Mobile, die slaat geen bestanden op en is het daardoor prima te doen. Echt doen!!
2. Regelmatig krijg ik de melding dat de app niet reageert, maar na WACHTEN gekozen te hebben, werkt het weer. Waarschijnlijk ook met punt 1 te maken.
3. Android zelf is het wachten blijkbaar soms ook beu, want soms als ik een app start, dan herstart Android zelf (Android logo weer te zien en na lang wachten geen openstaande apps meer).
4. Maps werkt prima, als je die opstart. Maar er zijn apps, die samen werkt met Maps. Dan gaat het helaas mis. Als je bijvoorbeeld de app ‘Direct Lease’ gebruikt en op ZOEKEN tabt, dan stopt de app zo maar. Want je zou dan de kaart van je omgeving moeten zien, met alle pompstations en hun prijzen. Ook bij Buienradar (HD), als je de radar over je kaart wilt gaan bekijken (2e tab), ook dan sluit het zomaar af. Apps als van de ANWB of ‘Wi-Fi finder’ precies hetzelfde. Dus vergeet dergelijke apps hierop maar. Gelukkig niet erg, want je neemt een tablet zonder 3G-functionaliteit niet gauw in gebruik onderweg.
5. Volgende punt is dat je iets wat belazerd wordt; op de doos en bij de Kijkshop adverteren ze dat je een 1,4Ghz-prosessor hebt. Maar met o.a. de app ‘Android Assistent’ (TIP!), via systeeminfo, is te zien, dat het om een 1,2Ghz-prossesor gaat. Dus je krijgt iets minder snelheid dan belooft!! Niet heel erg, maar ook niet netjes.
6. Ook de super-nieuws-app ‘RTL Nieuws 365’ werkt hier op. Echter krijg ik wel bij een aantal filmpjes de melding, dat ze op deze tablet niet afgespeeld kunnen worden. Is het dan de tablet of de app hieraan de schuldige?
Het klinkt erg negatief, maar dit zijn wel de dingen die je kunnen teleur stellen. Maar als je hier doorheen kijkt, heeft het wel degelijk mooie mogelijkheden en prestaties. Wat ik zéér fijn vind, is dat er Google Play op zit. Zo kan ik bijna alles normaal downloaden en ook aankopen doen. Zonder is namelijk echt een kriem wat dat betreft (hiervoor een tablet gehad zonder Play en dat was knap irritant!), want andere stores hebben bijna niets te bieden en slechte updates (bijvoorbeeld GetJar). GetJar zit er standaard ook al op mee geďnstalleerd, maar wat mij betreft meteen deďnstalleren (wat gelukkig kan). Verder zit er 1Gb RAM in, wat wel erg veel lijkt. Daardoor heb ik het gevoel, dat er te veel draait in de achtergrond en de tablet te snel doet stagneren. Bij een kleinere RAM, moet Android apps op de achtergrond eerder apps afsluiten. Wellicht dat daarom een singel-core-tablet met te veel RAM niet goed werkt? Het opstarten duurt ruim 3 minuten bij mij. Maar daarna loopt het wel goed. Vanuit de slaapstand wil het bij de eerste minuut wat haperen, omdat dan alles opgehaald wordt aan gegeven-updates (zoals nieuwe RSS-berichten, WordFeud-notificaties, nieuwe Gmail-emails, etc.), die de apps dan ophalen. Verder vlot. Via de systeeminstellingen van Android (via ‘Over tablet’) kun je kijken, of er updates zijn voor de tablet. Maar nog nooit is er een update geweest, sinds ik het al uit de doos gepakt had. Hopelijk komt er ooit nog een update, met een ‘Kernel’-update voor de eerste 3 punten (althans als het probleem daar zit) en wellicht zelfs Android 4.1 (Jelly Bean), maar ik vrees van niet…

Camera:
Alleen op de voorkant zit een camera, die het prima doet. Geen rare dingen daarmee. Handig voor Skype?

Helpdesk:
Zodra je de tablet koopt, krijg je bovenop de verpakking een losse A4 mee (al verdacht), met een telefoonnummer en email-adres van een suf bedrijfje uit Woerden. Ze zouden je moeten helpen, als je met je tablet er niet uit komt. Maar als je een email stuurt, dan kun je je reactie wel vergeten. Ik kreeg geen reactie, in elk geval. Dan maar gebeld en na lang over laten gaan (na een keuze menu) kreeg ik een man, die nou niet echt zin had om me te helpen. Uitgelegd, dat punt 1, 2 en 3 van hierboven steeds gebeurde en uiteindelijk zou de prestaties te verbeteren zijn door het een “harde reset” te geven. En wat dan te doen als dat niet hielp, moest ik maar weer terug bellen, kreeg ik te horen. Die truck lijkt wel iets te helpen, maar verwacht er maar niet veel van. Nu lees ik dat het ook anderen treft, dus het zal wel normaal zijn. Mocht je het willen proberen die truck, op eigen risico (zelf al vele malen gedaan, zonder problemen): Tablet uit zetten met meer dan 25% stroom er nog op(!!!). Eenmaal uit, de knoppen ~[HOME] en [I/O] 11 seconden ingedrukt houden, tot je de opstart-foto ziet. Als het goed gegaan is, dan krijg je een groen robotje te zien die op zijn rug ligt, met een rood waarschuwingsbordje er boven. Niet schrikken, dit blijft zo staan 1 tot 2 minuten. Dan ineens zie je REBOOT en start je tablet weer normaal op met alle data er nog op en hopelijk dan iets soepeler. Ik DENK dat het dan alle systeem-bestanden er opnieuw op zet, vanuit het image-bestand. Maar dat is een technisch verhaal…

Conclusie:
Als je heel veel verwacht van een tablet, dan is deze wellicht niet geschikt. Maar ik merkte wel, dat als je weinig apps erop zet, dat het wel sneller werkte (RAM loopt dan niet vol). Dus hoef je er maar een paar apps op, dan gaat het prima, anders zou het je wel eens kunnen gaan irriteren. Voor de rest is het een fijne tablet en werken de apps zelf er goed op. En het lijkt erop dat die helpdesk niet snel je tablet zal omruilen, als het je niet bevalt. En Kijkshop ruilt dit niet, nog neemt het terug. “De helpdesk helpt je wel…”, zeggen ze.

Dus voor 160 euro een mooie vangst bij weinig apps, maar soms toch even geduld a.u.b.

Heb jij ook een Polaroid MIDC010 Wit?

Vreemd... Ik had pas de S3 in handen en zag dat er iets van 800MB in zat bij geheugenbeheer. Zeker verkeerd gekeken (vrije geheugen, of minus wat Android zelf gebruikt?). Maar ik heb het nagekeken en je hebt gelijk. Bij deze verwijderd. Bedankt!
Ja, dit komt inderdaad omdat Android + Touchwiz zelf ook wel wat gebruikt. Die 800MB is wat je tot je beschikking hebt.
Goede review, maar kleine opmerking:

"Verder zit er 1Gb RAM in, wat wel erg veel lijkt. Zelfs de nieuwe S3-telefoon heeft dit niet."
De S3 heeft wel degelijk 1GB RAM.
Ik ben sinds kort in het bezit van de polaroid MIDC010PR001 en ben best tevreden maar weet iemand hoe ik de e-books van de sdkaart op het apparaat krijgt
Heb nog geen updates van Android gezien voor deze tablet.

Iemand al een update gehad of goede ervaringen met een andere rom?
Wat ik al vreesde, is dat ook bij mij nooit geen update is uitgebracht. Had wel het traag wegschrijven verholpen, denk ik. Al was het maar een update voor een nieuwe kernel! Verder geen "Costum rom" kunnen vinden voor de MIDC010...
Het grappige van deze tablet is dat er wel degelijk een mogelijkheid is voor Stereo audio. Ik heb hem hier open liggen omdat hij kapot is en niet opstart. Er is in de behuizing ruimte voor exact hetzelfde spelertje en het logicboard heeft ook een extra aansluiting voor een tweede speaker.

Intern is de tablet vrij knullig in elkaar gezet en kan er bijvoorbeeld een accu in die ruim twee keer zo groot uitgevoerd had kunnen worden de huidige capaciteit is 4800mAH en dit had prima 10.000 of meer kunnen zijn. Het logicboard neemt namelijk nog geen kwart van de beschikbare ruimte in terwijl de accu niet veel groter is dan dat. Er is ruimte zat voor een grotere.

Overigens is de bevestiging van de verschillende componenten echt dramatisch. Het scherm zit bijvoorbeeld op dezelfde manier vast als de achterkant van een fotolijstje (4 schuifjes die met een schroefje vastzitten.) en het logicboard wordt met 2 schroefjes en eenzelfde mechanisme van kunststof op zijn plaats gehouden. al met al ziet het eruit alsof dit ¤50 aan productie kosten omvat.

Waardeloos in elkaar gestoken product dus.