Specificaties 7" (1280x800), Android 4.4, WiFi+3G - Bekijk alle specificaties

Asus Nexus 7 16GB Zwart Review

Svardskampe 14 oktober 2012, laatste update op 21 oktober 2012, 4.265 views

Asus Nexus 7 16GB Zwart

Pluspunten

• Mobiel en handzaam Nadat het scherm gebroken is, is het niet zo mobiel meer aangezien het nergens tegen kan.
  • Betaalbaar
  • Krachtig

Minpunten

• Geen Video-out mogelijkheid
  • Geen SD-slot
  • Standaard phablet-mode is eventueel minder gewenst voor de niet-tweakers
  • Glas is gemaakt van suiker

De eerste minuten, voorzorgen en controle.

Lang heb ik gewacht op dit apparaatje tot het weer verkrijgbaar was. 12 oktober was het zover, en sprintte ik naar het busstation om nog meteen naar de dichtstbijzijnde mediamarkt te gaan. (Facebook en fora hadden mij hierover geïnformeerd dat de tablet hier weer vekrijgbaar was).
Nu ben ik normaal geen mediamarktkoper, en weet ik goed dat ik alles moet documenteren van serienummers, foto's moet maken als bewijslast van de tablet en defecten als ik hem moet inleveren voor garantie hier, maar de bekende nonservice van mediamarkt daar gelaten, testte ik hem meteen buiten de winkel uit.
Heel bekend bij de gebruikers van de Nexus is het loslatende scherm aan de linkerkant en een dode pixel op het apps-knopje op het dock in portrait modus. Ik kan je vertellen dat ik met een 1B017A model deze problemen niet heb ondervonden en alles naar behoren werkte. Bij het eenmaal aanzetten van de tablet vraagt hij overgens wel om een netwerk wat niet te skippen valt; zorg dus dat je een mogelijkheid tot tetheren hebt wanneer je hem zelf van plan bent te gaan halen om meteen buiten te testen.

Thuis

Thuisgekomen is het eerste wat een tweaker natuurlijk betaamt, een custom ROM opzetten waarbij er meteen roottoegang verkregen wordt.
De keuze viel meteen op Paranoid Android. Een custom rom die aimt op een vrije keuze per omgeving om te kiezen tussen phone-mode, phablet-mode (=standaard Nexus 7) en Tablet mode (denk aan Asus Transformer-serie). Ik ben er maar al te blij van dat ik de on-screen buttons naar de hoek heb kunnen verplaatsen, want de standaard phablet-mode waarbij ik niet bij alles met mijn duim kon kwam mijn strot al gauw uit.

Custom rom en root-proces

De gewone tour is bekend voor de android doorgewinterden; de android SDK installeren met android debug bridge en in fastboot mode "oem unlock" geven. Gelukkig voor de wat minder tweakenden zijn er ook custom tooltjes geschreven.
Link naar Google Nexus 7 Toolkit
Selecteer de eerste optie om ADB te installeren. Hierna is het aangeraden je PC te rebooten, daarna
simpelweg je tablet in fastboot -mode opstarten (te bewerkstelligen door Volume Up en Volume Down tegelijkertijd in te drukken), en dan de optie selecteren waarbij hij alles in 1x doet. (unlocken, CWM,..yada yada yada).
Daarna kun je booten in ClockWorkMod Recovery en elke gewenste custom rom installeren die je wil. Bijvoorbeeld. Paranoid Android.

Specificaties en onderbouwing van bovenstaande sterretjes
Snelheid, en daarmee prestaties worden helemaal mooi verzorgd door de Tegra 3 die ingebakken zit. Scrollen door de menu's, browsen en spelletjes spelen (Bad Piggies en Jetpack Joyride, dikke aanraders) ondervindt ik helemaal geen lag.
Het zwaarste wat ik kon bedenken was de FPSe emulator te gebruiken. Ik heb toch even een uurtje Final Fantasy VII lopen spelen met een dualshock 3 controller, die ik had gelinkt met de app sixaxis controller. Als ik mij niet vergis was de FPS output zelfs hoger dan de originele PS1.

Wat ik juist ook zo mooi vind aan de Nexus 7 is de resolutie van 1280x800. Het is erg duidelijk op het 7" schermpje, en hoger moet ook helemaal niet. Het nodeloos upscalen van de resolutie zou alleen maar zorgen voor een duurder scherm, een mindere accuduur en meer onnodige processing power verlangen. Android-apps worden namelijk toch maar voornamelijk gebouwd voor 360p-apparaten (telefoons) en 720p-apparaten (tablets), en daar voldoet deze resolutie perfect aan.

Een hele dag spelen later, merk ik dat de batterij 8u en 49 minuten gelopen heeft. Dit is dus met vrij zware inspanningen wat betreft PS1 games emuleren en bad piggies spelen. Helemaal geen slechte tijd voor het dingetje.

Mobiel wordt er niet tekort gedaan. Het typt heerlijk weg met mijn 2 grote scheppen van handen, en ik kan het kleine formaat flink vastpakken. De tablet past in de binnenzak van mijn winterjas, en voldoet daarmee aan het feit dat het gewoon lekker makkelijk mee te nemen is, in tegenstelling tot wat ik later zal behandelen.

Als ik toch een minpuntje moet aanduiden, is het gebrek aan een video-uitgang toch wel een gemis. Het maakt het allemaal wel gemakkelijk om een filmpje op een of ander willekeurig scherm aan te zwengelen. Voor thuisoplossingen is er blijkbaar met de Nexus Q een wireless oplossing te vinden, maar dit heft niet het gebrek op aan een universele mini-HDMI poort.
Wat mij minder mist, maar eventueel toch handig kan wezen is het gebrek aan een externe camera. Ik ben nu niet het type dat self-shots gaat nemen in de badkamer, maar het is toch handig voor een QR-code hier en daar.

Voor veel mensen is het gebrek van een SD-uitbreiding ook een beperking. Er is wel het een en ander voor te zeggen, maar het hoeft voor mij niet. De 16GB die erin zit voldoet prima voor mij, en ik was al langer aan het kijken naar eventueel een FTP-oplossing voor muziek en film, ook voor de rest van het huis. Aangezien ik nu nog 10GB over heb, kan je wel bedenken dat het geheugen dat er in zit, toch vrij voldoende blijkt te zijn.
Er is ook een positief feit aan het gebrek van een SD-kaart; mijn telefoon doet er aanmerkelijk langer over om op te starten om de media te scannen die op de SD staat, en zeker voor een tablet die je meer aan en uit zet dan een telefoon, is het toch positief. Aanzetten en gebruiken is helemaal geen last.

Op veel videoreviews zag ik ook dat men het gemis van 3G ook een punt vond. Sowieso portretteert de volgende emoticon de mensen die een extra 3G abbonement nemen voor hun tablet:
8)7
Sommigen hebben een dual-sim abbonement; á la, dan kan ik begrijpen dat het een gemis is. Ik ondervind zelf echter weinig nadelen van het tetheren met mijn telefoon.

Vergelijking met een andere tablet op usability

Voorheen had ik de Advent Vega tablet, die ondertussen naar mijn broertje is gegaan. Dit was een 10" tablet met een Tegra 2-chip met ook Jelly Bean ondersteuning vanuit de community. Qua usability was die minder dan verwacht. Je denkt toch altijd gauw je tablet even mee te nemen, om hier en daar wat te showen; om makkelijker te browsen onderweg; om Final Fantasy VII te spelen in de trein...
Dan ben ik echt veel meer tevreden over mijn 7" dingetje nu. Een apparaat dat je écht kan meenemen en makkelijk on-the-go kan gebruiken.
Wat de Advent Vega wel had, was een volwaardige HDMI uitgang. Dat was wel handig en makkelijk, en op veel andere 10" tablets vind je dat gemak ook weer terug.
Wat ook bereikbaar is om mee te vergelijken en je kan beïnvloeden in je keuze; de Transformer TF300.
Eventueel zit je te dubben tussen dat apparaat en de Nexus; ik kan je verzekeren dat ik de Nexus prefereer; hij is lichter en mobieler in gebruik, en het toetsenbord gebruik je toch niet zoveel en is meer een drag dan een genoegen omdat je "het er toch altijd wel bij wil hebben", en er dan maar aanhangt. De 10" is om bovenstaande redenen onpraktischer in daadwerkelijk gebruik, en je bent continu bang in de trein dat je dure apparaat iets overkomt; terwijl je met de Nexus meer iets hebt van; "ik gebruik het gewoon".

TOEVOEGING

Na precies een week de nexus 7 gehad te hebben is het scherm gebroken na een val. Ik heb lotgenoten opgezocht op diverse fora en het glas van de Nexus 7 lijkt eerder van suiker gemaakt te zijn dan fatsoenlijk glas.
Ook heb ik uitgezocht wat de reparatiekosten zijn indien ik hem langs Asus zou laten gaan; ¤150 reparatie, en dan ben je nog 2x ¤10 kwijt aan verzendkosten.¤170 reparatiekosten op een tablet van ¤250 is een beetje uit verhouding...
Een replacement screen los kopen en het op de tweaker-way te doen zou ¤107+verzendkosten moeten zijn.
Ik moet helaas mijn sterren aanpassen na deze ervaring; en na de vele threads, fora en posts is het duidelijk dat het scherm veel te fragiel is voor normaal gebruik.

Heb jij ook een Asus Nexus 7 16GB Zwart?

Reviews door de redactie

In testen van andere sites is gebleken dat de nexus het beter doet dan een ipad qua stevigheid.

En dan nog: het aparaat de schuld geven van menselijk falen is ee beetje kort door de bocht.
Het is bekend dat er in de Nexus 7 geen gebruik is gemaakt van gorillaglas. Dit heeft zijn uitwerking dat het zwakker glas is dan andere apparaten en tegen weinig kan, ik heb ook andere sites gegeven die wel een dikke onvoldoende geven aan stevigheid bij droptests.

Beter dan een ipad is zo een relatief begrip overigens. Ik heb nog nooit iemand met Iproduct zien rondlopen waar geen breuken in zijn te vinden, dat lijkt me dan ook geen vergelijkinsmiddel.