Specificaties 5GHz WiFi + router, 4x 1Gbps switch - Bekijk alle specificaties

TP-Link TL-WDR4300 Review

rvwoens 13 oktober 2012, laatste update op 13 oktober 2012, 11.761 views

TP-Link TL-WDR4300

Pluspunten

• snel, goed bereik

Minpunten

• Reboot na elke wijziging.

Beheerbaarheid Score: 5
WLAN-bereik Score: 5
Omdat de linksys E4200 en de TP-link WDR4300 dezelfde specs hebben heb ik ze maar beide aangeschaft om te kunnen vergelijken. Weinig verschil tussen beide, echter qua bereik is de E4200 vele malen slechter. Als de Tp-link nog zeker 50% signaal heeft is de E4200 al uit beeld verdwenen.

Configuratie erg gemakkelijk, er staat een fabrieks password op de onderkant van het apparaat. Vervolgens browse je naar tplinkadmin.net en je zit gelijk op de configuratie pagina. Zo'n ingebouwde DNS resolve is erg handig. Kom daar met de E4200 maar eens om: de webinterface is hetzelfde als 10 jaar geleden.
Nadeel van de wdr4300 is wel dat je na elke wijziging het ding moet rebooten.

De wdr4300 is vooral SNEL: gigapoorten zijn snel, 5G wifi is bloedsnel. Erg goed apparaat.

Heb jij ook een TP-Link TL-WDR4300?

Heb m nu ook.............geweldig app. :) WiFi is gewoon r.tesnel _/-\o_

[Reactie gewijzigd door bgttje op 15 oktober 2012 15:37]

Ik heb zelf deze router ook, naar volle tevredenheid
Klein minpuntje heb ik met de ingebouwde media server:
Ik heb een flinke USB schijf met veel media (pics, muziek en video) en ook backups
Via FTP en de Samba server zijn alle files bereikbaar

Via de ingebouwde mediaserver kun je media shares aanmaken, om ze zodoende via netwerk beschikbaar te stellen aan bijv je home cinema set. Dit gaat, maar tot op zekere hoogte.
Er lijkt een maximum te zitten aan het aantal files wat op deze manier geshared kan worden.

Heb dit als volgt getest:
Eerst een kleine folder geshared, met een beperkt aantal files. Deze zijn vervolgens ook zichtbaar op je DLNA ondersteunende devices.
Vervolgens een 2e share aan de lijst toegevoegd, met een enorme hoeveelheid content. Een deel hiervan is vervolgens zichtbaar.
Verwijder je vervolgens de eerste share, dan is ineens meer content van de 2e share zichtbaar.
Nog even verder getest. Het lijkt erop dat de mediaserver eerste de bovenste share uit de lijst beschikbaar stelt. Als het maximum te delen files nog niet is bereikt, kijkt hij verder naar de 2e, 3e,..... positie in de lijst, totdat het maximum aantal files wel bereikt is.

Ik begrijp dat de TL-WDR4300 geen echte mediaserver is. Er zijn vast en zeker betere mediaserver apparaten te verkrijgen. Maar als je de service toch inbouwd, dan is bovenstaande beperking wel jammer.
Ik wil wel aanmerken dat je hem niet na élke wijziging hoeft te rebooten.

Ook is het niet zo dat zodra je één ding verandert je hem eerst moet rebooten. Je kan rustig verschillende dingen tegelijk veranderen, op verschillende pagina's. Alleen al die wijzigingen gaan dan pas in zodra de router is gereboot.
Maar voordat één of meerdere wijzigingen zijn gedaan, moet er gereboot worden voordat de wijziging(en) in werking treden. Dat wordt er bedoeld.
Praktisch vraagje: kun je hem ook aan de muur hangen, ik bedoel... zitten er wall-mount gaatjes achterop onderop?

[Reactie gewijzigd door pasarica op 20 januari 2013 16:07]

Ja zit er gewoon op.

Ben trouwens sinds de laatste FW update erg tevreden over het ding, wifi stabiliteit is helemaal goed nu.
@bgttje / @rvwoens: is deze router ook geschikt voor het gebruik in een groot huis? Ik heb een router nodig die +- 3 verdiepingen hoger kan komen zonder al te veel signaal verlies.
Ik heb hem zelf in mijn huis staan (jaren 60) met 2 verdiepingen, betonnen verdiepingsvloer naar 1ste verdieping en hout naar 2de verdieping. Op de 1ste verdieping heeft mijn telefoon zonder snelheidsverlies nog steeds 65Mbit op de 2de verdieping valt hij flink terug. Echter dat heeft te maken met de plaatsing van de antennes, als deze meer achterover gekanteld worden dat het bereik boven beter wordt. Daarnaast is de antenne in de telefoon (lg optimus 4x) redelijk slecht, met een laptop zal je al snel een beter bereik halen.
Beetje karige review.
Eigenlijk zou ik wel de volgende zaken willen weten:
  • Kan 'ie IPv6 aan?
  • is 'ie stabiel bij veel connecties (bittorrent bijvoorbeeld)
  • Welke router-snelheid (WAN-LAN) haal je?
  • Welke WiFi snelheid haal je? (testen met iperf of vergelijkbare tool)
  • Zakt de snelheid ook in bij 2 of meer simultane connecties? en zo ja, hoe veel?
  • Wat is stroomverbruik?
Ik kan op een aantal punten antwoord geven:
  • Kan 'ie IPv6 aan? nee, misschien na een firmware update
  • is 'ie stabiel bij veel connecties. ja rete stabiel nog geen problemen mee gehad(bittorrent bijvoorbeeld)
  • Hoe makkelijk is het om simpele zaken in te stellen zoals portforwarding? Is een reboot noodzakelijk? het is allemaal relatief simpel in te stellen als je weet waar je het over hebt, portfarwarding is zonder reboot in te stellen echter de meeste wijzigingen niet.
Dat hangt af van de firmware die je gebruikt.
Ik gebruik OpenWRT en dat werkt als een trein. Onderstaande is ook gebasseerd op de betreffende firmware

- Ja
- Ja
- Volledige snelheid tussen provider en lan omgeving
- WiFi vind ik niet zo interessant. Een desktop/server hoort niet aan WiFi te hangen vind ik. Bij gebruik op mobiele apparaten is de snelheid goed.
- Niet getest
- Eenvoudig, reboot niet noodzakelijk
- Niet interessant vind ik, deze apparaten kunnen nooit veel energie vreten
Ik heb er ook een maar ik loop tegen een probleem aan. Draadloos perfect rechtstreek je computer aansluiten ook geen probleem maar met een powerlan verbinding krijg ik geen verbinding met de router.
Fantastische router voor deze prijs.

Normaliter ben ik fan van Draytek, maar vanwege de mogelijkheid om OpenWRT firmware te gebruiken heb ik dit apparaat aangeschaft! Ik heb dezelfde mogelijkheden als op een Draytek, maar bijkomend voordeel is dat dit apparaat aanzienlijk sneller is dan de Draytek apparatuur die ik gewend ben (2820n / 2130n).

Over de stabiliteit kan ik nog niet veel zeggen, ik heb de router slecht een dag in mijn bezit.
Moet er ook een reboot plaats vinden wanneer het wifi-wachtwoord gewijzigd is? En hoe user-friendly is de webinterface (er van uitgaand dat je daar het wifi-wachtwoord wijzigt)?

Bij kennissen van me zijn ze op zoek naar een goeie wifi-router voor klanten in hun café. Wekelijks (of wanneer dan ook) willen ze het wifi-wachtwoord veranderen en dit op een krijtbord in het café schrijven, vandaar dat de userinterface een beetje friendly moet zijn =).
Bedraad internet heeft dus 0 prioriteit.
Ik heb nog een paar vraagjes :

Wat is het maximale zendvermogen van de 2,4 en 5Ghz in deze router?
Kan je die ook aanpassen? (in de officiele firmware)
Een gastnetwerk behoort nog steeds niet tot de opties? wellicht via openwrt wel?

tnx