Logitech UE Smart Radio Zwart Review

martijnpos 13 oktober 2012, 16.927 views

Logitech UE Smart Radio Zwart

Pluspunten

• Mooi uiterlijk
  • Relatief goed geluid
  • Accu: Radio altijd even mee kunnen nemen door het huis (badkamer, zolder).
  • Mogelijkheid om zeer veel zenders te beluisten
  • Mogelijkheid om muziek via Spotify te luisteren

Minpunten

• Geen equalizer
  • Geen stoptijd bij wekker
  • Zender begint soms niet bij het inschakelen
  • Relatief hoge prijs (¤179,-)

Geluidskwaliteit Score: 4
Reden van aanschaf:
Al enkele jaren gebruikte ik mijn iPod dockingstation als wekker en radio. Echter, slechts enkele zenders waren zonder storing te ontvangen en dat deed mij besluiten om eens verder te kijken naar een ander apparaat om naar radio te luisteren.
Ik had tot dan toe geen ervaring met internetradio en/of eerdere versies van de Squeezebox. Ik zocht een product waarmee ik radio kon luisteren, welke ik als wekker kon gebruiken, welke kwalitatief goed geluid kon produceren, niet te groot was en idealiter ook muziek via Spotify kon afspelen.
Na enige tijd wikken en wegen heb ik voor de nieuwe Logitech UE Smart Radio gekozen omdat deze aan alle bovengenoemde eisen leek te voldoen. Ik heb de radio besteld bij Coolblue, welke 'm netjes binnen één dag leverde. De prijs vond ik redelijk hoog (¤179,-) maar in vergelijking met andere internetradio's leek deze wel concurrerend.

Ik heb de radio nu bijna twee weken in gebruik en hierop baseer ik onderstaande review:

Uiterlijk:
De radio is in glimmend zwart uitgevoerd waarbij meer dan de helft van de voorzijde door de speaker wordt ingenomen. De grote draaiknop is om in het uitgebreide menu te navigeren en werkt erg soepel en met nauwelijks vertraging. De zes genummerde toetsen naar het schermpje zijn voor de favorieten. De draaiknop linksonder is voor het volume. Hoewel er redelijk veel knopjes op de voorzijde zitten, gebruik ik ze allemaal frequent: Wekker instellen, nummer skippen in Spotify, etc. Mijns inziens dus niet te veel knopjes.
Aan de zij- boven- en onderkant bevinden zich geen knoppen/ aansluitingen. Aan de achterzijde bevindt zich de aansluiting voor de adapter, voor een UTP-kabel en een 3.5mm jackplug aansluiting voor een externe audiobron.

Installatie:
De installatie is zeer gemakkelijk: Zelfs de adapter aansluiten is niet direct nodig want de 'Smart Radio' is voorzien van een accu welke opgeladen voor zes uur muziek moet zorgen. Mijn wifi netwerk vond 'ie vanzelf, het ingeven van het wachtwoord is een eenmalige actie. Er is een radio-applicatie voorgeïnstalleerd (TuneIn) waar alle Nederlandse zenders in te vinden zijn. Het installeren van andere applicaties/ services gaat via de Android of iPhone applicatie of via de internetpagina (http://www.uesmartradio.com). Let op: Om Spotify te gebruiken heb je een 'Premium' account nodig. Daarnaast moet je een 'ID' aanmaken zodat jouw Spotify-account gekoppeld wordt aan jouw 'Smart Radio'.

Gebruik
In het gebruik is de 'Smart Radio' eigenlijk vrij intuitief. Ik heb direct een aantal favoriete radiozenders ingesteld waardoor ik deze gemakkelijk kan benaderen. Hetzelfde kun je doen met albums of afspeellijsten uit Spotify, waardoor deze snel te benaderen zijn.
Er zijn meerdere wekkers in te stellen en deze kun je ook alleen op geselecteerde dagen laten afgaan. Het volume en de geluidsbron zijn apart in te stellen. Ook kun je de wekker laten infaden en is het mogelijk om je te laten wekken met 'geluiden en effecten': Ambulance, misthoorn, hanengekraai, harde regen en donder, etc. etc. Wat ik wel mis is een functie om de wekker slechts een bepaalde tijd te laten afspelen, bijvoorbeeld om 07:00 aan en om 08:15 vanzelf weer uit.
Via de website zijn nog meer applicaties te installeren maar hier heb ik tot op heden nog geen gebruik van gemaakt.
Tot nu toe is de radiomuziek nog nooit "weggevallen". Wel gebeurt het heel soms dat bij het inschakelen van het apparaat, de laatste zender niet direct gestart wordt. Eén druk op een knop voor de favoriete zender (1 t/m 6) is dan voldoende om de zender direct weer te starten.

Geluidskwaliteit
De geluidskwaliteit is goed en helder. Ook op hoog volume blijven de hoge tonen zuiver en de lage tonen mooi hoorbaar. Dit allemaal uiteraard wel binnen de beperking dat het gaat om een kleine tafelradio. Wat is wel mis is een equalizer om de hoge of lage tonen naar eigen voorkeur te versterken.

Overige features
Wanneer het apparaat uit staat kun je er voor kiezen om het scherm geheel uit (zwart) te laten maar je kunt 'm ook zo instellen dat het scherm een analoge of digitale klok weergeeft. Daarnaast kan de 'Smart Radio' muziek afspelen van een PC maar dit heb ik niet geprobeerd (ik gebruik alleen Spotify).
De telefoonapplicatie heeft drie tabbladen: één met je favorieten, één met de huidige afgespeelde audio en één met de instellingen/ opties. Hier kun je o.a. de wekker instellen, services toevoegen, muziek selecteren, pauzeren, etc. De applicatie werd (op mijn Samsung Galaxy Nexus met custom rom) soepel en zonder problemen. Wel mis ik de optie op de 'Smart Radio' gewoon uit te schakelen.

Dit is mijn eerste review, vragen en op- of opmerkingen zijn welkom.

Heb jij ook een Logitech UE Smart Radio Zwart?

Ik gebruik zelf de Squeezebox Radio en Receiver (icm met een Synology NAS) en kan de android app Squeeze Commander ten zeerste aanraden.
De vroegere Logitech Squeezebox apps heb ik maar eventjes gebruikt. Deze werkten traag, omslachtig en naar de reviews op de Play store te zien is het met de nieuwe app niet veel beter gesteld?

Zit het verschil tussen de UE Smart Radio en de Squeezebox Radio dan louter in het feit dat de UE al standaard uitgerust is met de batterij (en vandaar de meerprijs) ?

In de lijst met specificaties valt mij nu niet direct iets nieuws op in vergelijking met de Squeezebox Radio.
Ik gebruik de app op m'n telefoon dermate weinig dat het mij nog weinig irritatie heeft opgeleverd; ik heb nog geen grote problemen gevonden.

Ook ik heb voor de aanschaf nog gekeken naar de ca. drie jaar oude Squeezebox Radio en de nieuwe UE Smart Radio maar kon inderdaad ook niet veel verschil vinden dat de batterij. Qua software weet ik niet of er veel veranderd is. Achteraf bezien vind ik de accu wel erg prettig: Ik pak de radio vaak even mee naar de zolder of keuken. En een "nieuw" product voelt gewoon beter dan iets wat al drie jaar op de markt is.
Klopt het dat lokale muziek verplicht via de logitech server loopt?

Fijn ook dat er geen gewone batterijen in gaan.

[Reactie gewijzigd door De Hakkelaar op 29 december 2012 00:53]

Groot nadeel dat wat mij (en veel mede tweakers) betreft bovenaan je lijstje met minpunten mag: deze versie is niet compatible met de voor SquuezeBox ontwikkelde LMS. Ook is er, in tegenstelling tot de Squuezebox variant van deze radio, geen packet voor een Synology NAS.

[Reactie gewijzigd door einstein op 25 maart 2013 19:58]

Ik zou graag willen weten of het apparaat ook aan kan zonder accu? Net als elke andere accu mag ik er van uit gaan dat ook deze op een gegeven moment lang niet meer zo lang mee gaat als toen-ie nog nieuw was, en dan heb ik geen zin om achter een nieuwe batterij aan te moeten...
De accu is niet verwijderbaarheid maar met de bijgeleverde adapter kun je gewoon continu muziek luisteren. Dus ja, ook wanneer de levensduur van de accu afneemt kun je het apparaat gebruiken.
Dat is niet waar, je kan aan de onderkant gewoon het klepje openmaken waar de batterij zit en die vervangen.
(binnen de 24 uur)

[Reactie gewijzigd door Pietje Snot op 13 oktober 2014 16:23]