Humax IRHD-5300C Review

mukkel 12 oktober 2012, laatste update op 12 oktober 2012, 24.803 views

Humax IRHD-5300C

Pluspunten

• Prijs.
  • Erg gebruiksvriendelijk.
  • Werkt uitstekend als media player.
  • Perfect beeld en geluid.

Minpunten

• Geen memory stick ondersteuning betreft Timeshift / opnemen.
  • Onthoud niet waar je een film hebt onderbroken.
  • Spoelen in films erg traag.

Geluidskwaliteit Score: 5
Hoi medetweakers, hierbij m'n "kleine" review / ervaring van de Humax IRHD-5300C.

De reden voor aankoop:

Een tijd terug heeft m'n zus een nieuwe TV icm een CI+ module van ziggo aangeschaft.
Ik was eigenlijk verbaasd van het beeldkwaliteit. Zelf had ik niet verwacht dat er zo veel verschil zou zitten tussen Digitaal en High Definition.
Helaas heeft m'n eigen 40" Samsung Full HD LCD nog een oudere CI slot ipv een CI+.
De optie om ook z'n module aan te schaffen viel in duigen.

Na wat rond kijken en wat inlezen in losse HD decoders kwam ik uit bij de Humax IRHD-5300C.
Deze decoder was toen nog niet zo lang op de markt en er waren amper tot geen reviews.

Waarom de Humax IRHD-5300C?

De keuze voor de 5300C was voor mij vrij simpel.
1. Prijs
2. DLNA ondersteuning
3. Optie tot opnemen op externe harde schijf / Timeshift
4. Universele afstandsbediening

1* De prijs van de Humax is erg aantrekkelijk, vergelijkbare HD-decoders zijn grotendeels voorzien van
een interne harde schijf, waardoor de prijs een stuk hoger ligt.
De Humax heb ik begin dit jaar aangeschaft rond de 150,- andere decoders zaten ruim in de 200-300

2* Zelf download en kijk ik graag een filmpje. Dit deed ik altijd op m'n PS3 in combinatie met m'n NAS
(Netgear Stora). Dit was ook de enige reden dat ik de PS3 nog in huis had. De IRHD-5300C
ondersteund ook DLNA en vervangt nu de inmiddels verkochte PS3.

3* Deze optie is voor mij niet echt een must, maar het is altijd handig als je een keer een programma niet
kan zien. Of timeshift als je midden in een film even moet toiletteren.

4* Voorheen lag dus de Afstandsbediening van de TV, Digitale Decoder, HIFI en de controller van de PS3
op tafel.. niet echt mooi en handig.

Uiterlijk:

Het uiterlijk van de Humax is vrij simpel. Een klein zwart kastje zonder enige poespas.
De ziggo kaart valt achter een klep en zit uit het zicht. Voor de rest is de 5300C passief gekoeld en dus stil. Houd er alleen rekening mee dat je er dus niets op legt / zet in verband met hitte.
De behuizing kan redelijk warm worden,

Gebruik:

Het gebruik is zoals verwacht van Humax erg makkelijk.
Je hoeft geen dikke boeken door te lezen om te begrijpen hoe de 5300C werkt.
Kwestie van aansluiten en klaar. Plug en play principe. Menu's zijn erg duidelijk en spreken voor zich.
Guide, Menu, Media, internet. Alles werkt zo goed dat iedereen er mee overweg kan.

- Externe harde schijf
Om gebruik te kunnen maken van het opnemen en timeshift, heb je een externe harde schijf nodig.
Deze kun je via de USB uitgangen aan de humax hangen. Dit moet ook echt een harde schijf
(Max 1TB) zijn en geen simpele USB stick!. Dit werkt niet en zal ook niet herkent worden!

- Timeshift.
Met de pauze knop kun je elk programma op "pauze" zetten, zodat je tussendoor even iets anders kan
doen. Met play gaat het programma verder waar het gebleven is. De harde schijf speelt als een soort
buffer.

- Opnemen.
Opnemen werkt erg makkelijk. Via Guide kun je door de zender programmering bladeren en met 1 druk
op de knop is het gelijk ingesteld om op te nemen. Een nadeel is echter dat je geen andere zender kan
bekijken terwijl de humax aan het opnemen is. Single Tuner, maar dat is in mijn geval geen probleem.

- Media
Op zolder staat m'n Netgear Stora als netwerkschijf / DLNA media server.
Via de knop media kun je via je humax makkelijk mediaservers zien op je netwerk en films selecteren.
Tussen het selecteren en starten van een film zit ongeveer 2-3 seconden. Bij m'n PS3 duurde dit
stukken langer.

Een nadeel is dat de humax niets "onthoud". Als je de film onderbreekt, moet je weer vanaf het begin
gaan kijken en aangezien je max speed X8 vooruit kan spoelen.. kan dat even duren :S
Bij de PS3 krijg je de melding of je verder wilt gaan waar je gebleven was.

- TV Portal heb ik eigenlijk nog niet gebruikt en kan hier niet echt iets over zeggen.

Afstandsbediening:

De afstandsbediening is vrij groot en daar houd ik persoonlijk wel van.
Knoppen voelen lekker en zijn goed te lezen.
Je hebt de mogelijkheid om je TV ook met deze afstandsbediening te laten werken.
Met de bijgeleverde codes kun je je eigen TV instellen. Bovenaan kun je switchen tussen TV of je Humax aangeduid als PVR.
http://www.doknet.nl/content/rmh01u.jpg http://www.myhumax.info/AB_PVR_5300c.jpg

Conclusie:

De IRHD-5300C is een zeer fijne HD-decoder.
Klein, simpel en een heerlijke gebruikersvriendelijkheid.
Beeld is super en schakelt lekker snel over tijdens het zappen.
Tevens ideaal als mediaplayer en makkelijk op je geluid set aan te sluiten doormiddel van de optische uitgang.

Het mindere is dat er ipv een harde schijf geen USB gebruikt kan worden voor Timeshift / opnemen en dat het vooruit spoelen van een film erg lang duurt (max 8X)

Heb jij ook een Humax IRHD-5300C?

Meer advertenties

Aardige review, de meeste aspecten komen goed naar voren.
Als je de USB stick formatteert als NTFS werkt hij dan nog steeds niet?
Helaas werkt het dan nog steeds niet.
Het staat ook in de handleiding dat een memory stick niet werkt. Er hangt nu een WD pasport aan.

Imo een gemiste kans.

[Reactie gewijzigd door mukkel op 12 oktober 2012 19:14]

Volgens mij is er een software update die werking met USB-sticks mogelijk maakt! Mooie review voor de rest :)
Ow dat is mij niet bekend, ik kan er ook niets van vinden op internet.
Ik zal het weekend even kijken of ik via de humax zelf kan updaten.
M'n vriendin hangt momenteel aan de buis..The voice... dus kan niets doen :)
Ik heb nog even gekeken, maar via de humax krijg ik geen update te zien.
Ook vind ik niets op internet :( heb je misschien een link?
Je kun ook opnemen op een USB stick ,echter dan moet je eerst in schijfbeheer de ruimte op je stick verwijderen en vervolgen op nieuw ruimte aanmaken en als lunix formateren
Mooie review. Paar kleine aanvullingen:

+ stevige afstandsbediening, kan teven een kinderstootje
+ snel in dagelijks gebruik (veel sneller dan Samsung)
+ opstarttijd de helft van Samsung (maar nog steeds halve minuut dus laat hem aanstaan)
+ TV portal sneller dan Samsung

- TV portal (Ziggo) is soms niet benaderbaar. Druk op knop doet dan niets. Opnieuw instellen is dan de oplossing (kan ook een Ziggo-ding zijn)
Dat opstarten duurt inderdaad lang.. heb dit probleem ook gehad.

Je kunt bij de instellingen de eco modus uitzetten. dan gaat het opstarten een stuk sneller!
Hoi mooie review. Ik ben benieuwd welke videoformaten hij ondersteund ?