Specificaties 2.1-set met een totaal vermogen van 40 Watt RMS - Bekijk alle specificaties

Philips SPA5300 Review

eL_Jay 13 oktober 2012, 1.500 views

Philips SPA5300

Pluspunten

• 15,- = TopdealDesign: Ik vind de kleurstelling en de vormen van zeer vreed

Minpunten

• 50,- = Matige dealDegradatie in anderhalf jaar tijdDesign: plastic is not fantastic

Mid- en hoogweergave Score: 3
Basweergave Score: 4
Film/gameweergave Score: 3
Muziekweergave Score: 3
Korte review:

Deze 2.1 speakerset heb ik bijna 2 jaar geleden gekocht voor 15 euro in de philips winkel bij het PSV stadion.
Voor dat geld is het een geweldig setje waar ik veel plezier aan heb gehad.
Na anderhalf jaar begon ik wel te merken dat de satelietjes snel in kwaliteit achteruit gingen. Ze gingen meer kraken en er kwam meer ruis. SIndsdien staan ze stof te happen en gebruik ik nog enkel mijn headset.
Ik moet wel bekennen dat de 2 thrust setjes die ik hiervoor had hetzelfde probleem hadden. Het ligt dus waarschijnlijk deels aan mijn volume instellingen (HARD) en muzikale voorkeur (tekno @ >140 bpm/d'n'b). Dat, in combinatie met ook nog eens een schietspelletje er doorheen, bleek teveel van het goede te zijn.

Specs
  • Vermogen sub: 30 watt RMS
  • Frequentie sub 20 tot 180 hz
  • Vermogen speakers 2 x 10 watt RMS
  • Frequentie speakers 180 tot 20.000hz

Bouwkwaliteit
De bouwkwaliteit is matig, er is veel gebruik gemaakt van goedkoopplastic als is de subwoofer wel van hout. Ik weet niet waar de drivers van zijn gemaakt, maar gezien de degradatie in anderhalf jaar tijd zijn die ook op zijn allerbest slechts matig.

Geluidskwaliteti
Op zich biedt het setje een redelijke geluidkwaliteit. De bass is zeer krachtig voor een dergelijk setje. Een audiofiel zou zich vermoedelijk echter opvreten bij de geluidskwaliteit, maar wat mag je anders verwachten in deze prijsklasse. Dit setje is ideaal voor gaming en pc doeleinden. Voor kamervullende home-cinema komt hij echter te kort.
Sowieso ben ik van mening dat 2.1, 5.1 of 7.1 setjes nauwelijks kunnen concurreren met kwalitatieve jaren 80 towerspeakers

Design
Het is een agressief ogend 2.1 setje waarbij ook de sub gezien mag worden. Het design zou mijn inziens goed bij een Alienware passen dus ik kan me voorstellen dat het voor velen te heftig zal zijn. Ik vind het een vet ogend setje al zijn de plactic beschermkapjes wel heel goedkoop.
Voor het gemak is er een bedrade bureaublad bediening bijgevoegd waarmee je het geluid kunt reguleren. Deze afstandsbediening is ergonomisch goed ontworpen. Het design is strak, het is voldoende stroef en zwaar om prettig te bedienen en stabiliteit te bieden. Je kunt er echter niet de sub mee bedienen, enkel het volume van de speakers.
Achterop de subwoofer zit de powerknop en een draaiknop om de kracht van de bass te regulen. Het is jammer dat dit niet via de afstandsbediening kan.
Afwijking
Mijn setje wijkt af van de reguliere modellen doordat er een extra hub tussen de sub en afstandsbediening is zit. Deze biedt een 3.5mm ingang en tevens een extra 3.5mm jack aan een +/- 1mm lange kabel. Dit is een handig extraatje die het aansluiten van mobiele audioapparatuur zoals een smartphone of mp3-speler vergemakkelijkt.

Functionaliteit
Het 2.1 setje doet wat je er mag van vewachten. Het is plug'n'play in het stopcontact en de audioapparatuur en je kunt gaan.
De sub heeft lekker veel pit en de algehele geluidskwaliteit is netjes. Verwacht geen eargasmic kwaliteit maar het is zeker niet verkeerd.

Ik heb deze set ruim anderhalf jaar geleden gekocht in een personeelswinkel voor 15,- Dit was een geweldig koop en het geld dubbel en dwars waard
De huidige prijs in reguliere winkels is echter 50 euro. Dit vind ik persoonlijk 10 a 15 te veel voor deze set. Je krijgt een alleraardigst setje met een lekker krachtige bass en leuk design (vind ik). Je hebt echter voor hetzelfde geld een 5.1 setje van trust. Ik denk dat de kwaliteit van beide setjes ongeveer gelijk is: Goedkoop plastic, redelijke geluidkwaliteit en krachtige bass.

conclusie
Mocht je deze set voor 2/3 tientjes op de kop kunnen tikken, dan doe je een goede aankoop. 50 euro is mijns inziens echter veel te veel voor deze hooguit redelijke 2.1 geluidsset. Wanneer je echter design belangrijk vindt en het aggresieve uiterlijk van deze speakerset spreekt je aan, dan is er geen concurrentie in dit prijssegment qua looks.

Heb jij ook een Philips SPA5300?

Ik vind het geluid van dit setje juist heel goed. Een kameraad van mij heeft een logitech z906. Wij luisteren allebei veel hardstyle en DnB, en ik vind dit kleine setje vaak gewoon beter klinken. Pas als je het volume echt hoog zet merk je dat dit setje toch in een andere prijsklasse zit.