×

Help Tweakers weer winnen!

Specificaties Gamepad voor de Xbox 360 - Bekijk alle specificaties

Microsoft Xbox Controller Zwart Review

eL_Jay 12 oktober 2012, laatste update op 12 oktober 2012, 8.013 views

Microsoft Xbox Controller Zwart

Pluspunten

• Geweldige ergonomie
  • Top bouwkwaliteit

Minpunten

• Tikkeltje hoge prijs
  • Onvoldoende functionaliteit voor een die-hard RPG-speler (maar die gebruiken vast niet dergelijke controllers)
  • Niet plug'n'play
  • Software die automatisch start bij het opstarten van het systeem

Deze controller in het wit onlangs van een tweaker overgenomen i.c.m. met een harddisk.
Ik heb geen idee hoe oud de controller is, maar hij is door deze tweaker nauwelijks gebruikt want hij is als nieuw. Ik heb al enige jaren ervaring met deze controller op mijn xbox 360.
Ik heb bewust gekozen voor de bedrade variant vanwege het gewicht en omdat deze nooit leeg raakt :)

Ergonomie
Ik ben van mening dat dit ergonomisch de best ontworpen controller is die tot nog toe op de markt is verschenen. (los van muis en ramplankje ;))
Hij ligt heerlijk in de hand en alle knoppen zijn goed te bereiken.
Het gewicht van deze bedrade controller

Bouwkwaliteit
Kwalitatief is het ook een zeer degelijk apparaat, van vallen zal hij niet kapot gaan en alle kabels/aansluitingen zijn zeer degelijk. De gebruikte materialen voelen goed en daarnaast is het gewicht voldoende om een solide indruk bij mij achter te laten. Ik schat de duurzaamheid van dit product van eenzelfde niveau als de legendarische 3310 ;) De 7 jaar oude, zeer intensief gebruikte xbox controllers van een vriend van mij doen het nog steeds top. Er is geen enkele sprake van versleten pookjes zoals iedereen die een n64 heeft gehad wel kan herinneren ;)

De nieuwprijs in de winkel vindt ik wat hoog voor een controller, maar gezien de topkwaliteit die je geleverd krijgt is dit geen bezwaar.

Functionaliteit
Op het gebied van functionaliteit mis ik persoonlijk niets. Ik gebruik de controller echter alleen voor hack'n'slash en racing en kom daarbij dus niets te kort.
Ik kan me voorstellen dat wanneer je rpg's of mmo's wilt gaan spelen dat een dergelijke controller onvoldoende functionaliteit biedt. Ik denk echter dat niemand een mmo en slechts weinigen een rpg zullen spelen met deze controller wanneer zij de keuze hebben om muis en ramplank te gebruiken.
Wellicht dat voor de xboxvarianten enige vorm van integratie met Kinect een pre is (bijvoorbeeld blazen/praten tegen je controller of drukpunten).
Tevens is het mogelijk om de bedrade xbox 360 headset op deze controller aan te sluiten.

Software
Minstens net zo belangrijk is de software. Hier heb ik niet veel over te vertellen. Je kun van de microsoft site een programma en de drivers downloaden dat zorgt dat je de controller kan gebruiken . In mijn geval was het dus geen plug'n'play apparaat. Daarnaast start het microsoftprogramma automatisch op bij het opstarten van de PC. Persoonlijk vind ik dit niet fijn (ik wil een minimale belasting van dergelijke meuk op mijn systeem hebben wanneer ik game en de controller niet gebruik).
Ik heb er nog niet veel mee gespeeld, maar ik geloof dat het originele programma geen mogelijkheden biedt voor keymapping. Er zijn echter programma's als Xpadder die dergelijke functionaliteit bieden (tot aan het toewijzen van leestekens toe).
Tot nog toe werden de spellen die ik speelde ondersteund (trackmania, skyrim). Ik heb wel al een paar honderd uur op de xbox met deze controller gespeeld al was dat de draadloze variant, die mijns inziens te zwaar is.

Ik heb de controller nu een maandje in gebruik en heb er denk ik pas 50 uur gamen met de controller op de pc erop zitten. Ik heb echter voldoende gespeeld met het consolebroertje om ook deze controller als de beste te beoordelen van de controllers in deze klasse.
Ik zou deze controller iedereen aanraden die op zoek is naar een dergelijk formaat controller, want deze is van de hoogste kwaliteit en heeft voor mij de beste ergonomie.

Mochten jullie nog zaken missen in deze review, let me know en ik zal het proberen toe te voegen

Heb jij ook een Microsoft Xbox Controller Zwart?

Ik ben van plan deze controller te kopen. Is hij plug and play ondersteunend met alle GTA's?
Voor mensen die dit ook willen weten, de controller is plug & play op Windows 10.
Klopt inderdaad. Ik heb hem zelf ook.
Ik heb ook een wired Xbox 360 controller voor mijn PC, maar ik heb helemaal geen software van de Microsoft website dat is alleen nodig voor Windows XP. De controller is wel plug'n'play maar niet in alle games.
Zelf gebruik ik Windows 7 SP1 x64.
Leuke review, alleen begrijp ik niet waarom je het automatisch starten van de software als een nadeel ziet. Dit kun je uiteraard gewoon uitzetten.
Weet je toevallig of deze controller volledig compatible is met Dirt 3? Ik zoek er namelijk één voor deze game en aangezien deze controller zo'n beetje de beste schijnt te zijn wil ik deze graag kopen.
Hoe lang is het snoer eigenlijk?
Ik gok een metertje of 2,5 a 3
Is deze controller wel compatible met Windows? Mijn eigen 360 controller werkt namelijk niet hierop kwam ik recentelijk achter.. Ook heb ik na kwartiertje googlen nog geen (il)legale drivers gevonden, of werkende work around voor de controller.
Ja, zou gewoon compatible moeten zijn. Drivers staan hier:

Ik zie op de site van microsoft geen ondersteunende software voor windows 8. Ik denk er aan om deze controller te kopen voor Fifa14 op de PC. Mijn Logitech F310 heeft het begeven. Is deze xbox360 controller geschikt om Fifa14 op PC met Windows 8 te spelen?
Ik heb zelf deze bedrade controller in het wit. Zwart was te duur. ;(
Ik gebruik het voor PES 2011 en Flight Simulator X. :D
Een driver van Windows 7 64bit werkt op Windows 8 64bit ;)
Ok goede review.
Ben me nu ook aan inlezen met Xpadder om eventueel mijn oude Logitech WingMan Rumblepad weer te kunnen gebruiken. Meeste games die ik nu speel richten zich op de controller van de Xbox, dus dan moet ik hem wel aanpassen hihi.
Deze Xbox controller werkt dus op een pc, maar heeft geen Force Feedback?
Of is dat een te verwaarlozen iets?
De mijne heeft wel force feedback..
Hoewel die meestal uit staat
Thx, heeft die nog een bepaald typenummer, of hebben ze dat allemaal, want dan ga ik toch eens rondkijken voor zo eentje. Want met zo'n lang snoer is draadloos idd ook niet nodig.
Goede review. Weet iiemand waarom de bedrading versie duurder is als de wireless versie ?
Mooie review alleen heb ik nooit last gehad op mijn Windows 7 en ook niet op mijn windows 8 van dat ik drivers heb moeten installeren. Hij is gewoon plug and play voor eigenlijk alle spellen (Bij sommige spellen wel inpluggen voor het opstarten). Verder gebruik ik hem ook gewoon voor spellen als The elder scrolls: Skyrim en Dragon Age Inquisition wat toch wel echt RPG's zijn. Ook voor deze spellen werkt hij perfect en is hij heel erg fijn.