Specificaties 7" (1280x800), Android 4.4, WiFi+3G - Bekijk alle specificaties

Asus Nexus 7 16GB Zwart Review

bartheijt 16 oktober 2012, laatste update op 6 november 2012, 9.631 views

Asus Nexus 7 16GB Zwart

Pluspunten

• Relatief lage prijs.
  • Ligt prettig in de hand.
  • Snel in het gebruik.
  • Prettige accuduur.
  • Geen programma nodig om media op het apparaat te zetten.

Minpunten

• Geen (micro)sd-kaart aansluiting.
  • Geen camera aanwezig aan de achterkant.
  • Maar 16gb opslagruimte.
  • Sommige Google apps zijn niet niet volledig bruikbaar.

Mijn vriendin heeft een jaar geleden een Galaxy Tab 7.0 Plus gekocht. Door haar ben ik erg enthousiast geworden over een 7" tablet. Ik was eigenlijk op zoek naar een +/- 10" grote tablet. Toen kondigde Google en Asus hun Nexus 7 tablet aan. Maar wat maakt deze tablet nou zo interessant? Hier kan ik kort over zijn. Dat is natuurlijk de prijs die men voor de featureset moet betalen.

De Nexus 7
Featureset
Het eerste wat me opviel toen ik de doos van de Google Asus Nexus 7 openmaakte is dat de Tablet erg fijn in de hand ligt. De resolutie van de Nexus 1280x800 ligt respectievelijk tot zijn concurrenten, die vaak een schermresolutie van 1024x600 bijvoorbeeld de Galaxy Tab 7.0 Plus, een stuk hoger. Daarnaast beschikt de Nexus 7 over 8 of 16 gigabyte geheugen. In deze review behandel ik het 16 gigabyte model. De Nexus 7 heeft overigens maar rond de 13 gigabyte beschikbaar voor de gebruiker. Helaas is er geen (micro)sd-kaart uitbreiding. Dit is een van de grootste nadelen van het apparaat. Qua connectiviteit bevat de Nexus 7; Wifi, Bluetooth, Nfc, Androidbeam. De Nexus 7 bevat alleen een front-facing-camera. Daarnaast bevat de Nexus 7 een monospeaker aan de achterkant, 3.5mm oortelefoon aansluiting, micro-usb aansluiting een volumeknop en een aan/uit knop. De afmetingen zijn 198.5 x 120 x 10.5 mm.

Prestaties
De prestaties van het apparaat zijn goed te noemen. De Tegra 3 1.3gHz voelt zich met de resolutie van 1280x800 als een vis in het water. Je zult nooit lang hoeven te wachten tot dat apps zich openen, multi-task werkt prettig en snel. Hier en daar komt men nog wel een vertraging tegen. In mijn ogen zijn deze vertragingen echter zo kort dat men deze wel kan verwaarlozen omdat de vertragingen het gebruik niet in de weg zullen staan.

Let op, Android is een uitgebreid mobiel besturingssysteem aan het worden is. Bijvoorbeeld door screenshots te maken waar men in een app is gebleven in het multi-task menu en de widgets (miniprograma's) die men op het bureaublad kan plaatsen. Want zet je al je homescreens vol met zware widgets, dan kun je verwachten dat het zwaarder gaat lopen.

Benchmarks:
AnTuTu Benchmark: 10780
Quadrant: 3453
Nenamark 2: 55.1fps
Als men een benchmark verzoek heeft stuur me een pm

Verwacht niet dat de Tegra 3 in de Nexus tablet even snel presteert als in andere Tegra tablets van dit moment. Dit komt omdat er een "goedkopere" Tegra is gebruikt. Hierdoor vallen de scores iets lager uit dan de concurenten met een 10" scherm. Vergeet alleen niet dat de Nexus 7 ook een stuk goedkoper is. Daarnaast is de Nexus 7 nog te overclocken van 1.3gHz naar 1.6ghz of hoger. Wat dit doet met de levensduur van de batterij of levensduur van het apparaat weet ik niet maar het systeem zal allicht sneller gaan lopen.

Geluid
Het geluid van de tablet is prima. De monospeaker is natuurlijk niet zo goed als een stereospeaker die te vinden zijn in sommige dure tablets. Er zit is een stereo speaker aanwezig maar aangezien deze speakers 2cm uit elkaar zitten kan men dit beter als een monospeaker zien. Het verschil tussen het linker en rechter kanaal is niet te onderscheiden. De speaker zit naar achteren gericht wat men bij meer tablets ziet. In mijn ogen is dat eigenlijk niet zo handig aangezien het geluid juist van je oren wordt afgeleid.

Het geluid via de 3.5mm plug is goed. Na het beluisteren van meerdere uren muziek via mijn Vsonic Gr04 in ear oortjes moet ik zeggen dat het gewoon goed is. Mijn telefoon, een Motorola Defy, presteert minder helder geluid.

Camera
De camera is in de Nexus Tablet ondergeschikt. Er bevind zich namelijk geen camera an de achterzijde van de tablet. De enige camera die aanwezig is is de front facing camera. De camera heeft zelfs standaard geen camera open app. Deze kan wel gedownload worden via de Google Play Store. Deze camera is ronduit slecht in het maken van foto's. Met voldoende licht haalt hij op zijn minst een leuk plaatje. Voor beeld bellen echter is de camera van voldoende kwaliteit.

Beeldkwaliteit
De beeldkwaliteit van de Nexus 7 is niet de de beste op de markt. 1280x800 pixels op een 7" scherm is erg prettig. Er wordt een aardige hoeveelheid pixels per inch gehaald; 216. Dit is voor het lezen van bijvoorbeel ebooks en kleine letters op internetwebsites belangrijk. Een lcd zal alleen nooit zo rustig aan de ogen worden als een Eink scherm. De kijkhoeken van het lcd-IPS scherm zijn goed te noemen. De felheid kan niet zo hoog opgeschroefd worden als sommige concurenten. Dat kan voor buitengebruik lastig zijn. Al moet ik zeggen dat er mee te werken is in de zon (let op! het menselijk oog ziet meer dan de camera, vandaar dat de foto er dramatisch uitziet, werkelijk zal het een stuk beter zichtbaar zijn).

Maar waar het scherm punten veliest is de saturatie van de kleuren. Het scherm is lang niet zo oogstrelend qua kleurverzadiging als zijn concurrenten. Bijvoorbeeld bij de Samsung Galaxy Tab 7.0 Plus van mijn vriendin (overigens vind ik Samsung schermen vaak weer overdreven, maar dat terzijde) spatten de kleuren van het scherm.

Bouwkwaliteit en robuustheid
Laten we wel stellen dat geen van deze apparaten echt robuust zijn (of men moet het hebben over de Toughpad van Panasonic). Het glazen scherm is gevoelig voor vallen en stoten. Dat er Corning Gorilla Glass op zit is zeker een pre. Dit glas voorkomt, voor zover het kan, gebruikerskrassen op het scherm.

De behuizing zit erg solide in elkaar. Het rubberachtige plastic met textuur erin aan de achterzijde voelt kwalitatief hoogstaand aan. Nergens grote naden en/of kieren zijn er te vinden in de Nexus 7. Nou heb ik de Tablet al een keer zonder bescherming van de tafel, via een stoel op de grond gevallen. De zilveren rand heeft hier aan twee punten maar een kleine buts opgelopen. Ik kwam er dus relatief goed van af.
Filmpje droptest Nexus 7 & Ipad 3

Ergonomie
Met de ergonomie zit het bij de Nexus 7 wel snor! De tablet is licht, en is in de portretstand ook nog eens smaller dan veel 7" tablets waardoor hij erg prettig in 1 hand te houden is als men bijvoorbeeld een boek leest. Door de textuur van het materiaal aan de achterkant glijdt de tablet niet gemakkelijk uit de hand. De plaatsing van de knoppen (aan/uit en volume knop) is in de portretstand logisch maar als men de tablet in landscape houdt wil het nog wel eens voorkomen dat ik het volume harder zet als ik hem zachter wil hebben of per ongeluk de aan-/uitknop ongewenst indruk. De plaatsing van de micro usb en de 3.5mm audio plug zitten aan de onderkant van de tablet wat vooralsnog geen problemen met zich meebrengt. Helaas is er geen led-indicatie lichtje. Als men het geluid van bijvoorbeeld een nieuwe email niet heeft gehoord dan kan men dus niet aan het apparaat zien (doormiddel van een knipperlampje) of ze een nieuw bericht hebben. Het is jammer dat er geen haptische feedback (een trilmotor die trilt bij aanraking) aanwezig is. Veel Android tablets hebben dit. De trilfunctie maakt minder geluid dan de toetsaanslag uit de speaker en is beter te gebruiken voor feedback in rumoerige ruimtes.

Onder ergonomie versta ik ook software. Ik ga geen hele review schrijven over Android 4.1.x Jelly Bean, deze zijn elders goed te vinden, ik geef wat op en aanmerkingen.

Standaard is de Nexus 7 uitgerust met de telefoon versie van Android 4.1.x Jelly Bean. Dit hoeft opzicht geen probleem te zijn maar er zijn een paar verschillen met het tablet besturingssysteem. (overigens zijn deze twee versies onderliggend hetzelfde de interface veranderd alleen door de ppi settings).

Vanaf update 4.1.2 kunnen het lockscreen en de homescreens eindelijk naast portret stand ook in landscape mode werken. Deze standen kunnen desgewenst gelocked/op slot gezet worden door simpel een icoontje in de pulldownbar in te drukken. Helaas zijn er geen meerdere snelkoppelingen te vinden in de pulldownbar. Snelkoppelingen voor Bluetooth, Wifi, Helderheid waren daar wenselijk geweest.

Er zijn Google apps die (nog) niet volledig bruikbaar zijn. Als voorbeeld noem ik Google Music. Google Music heeft als dienst dat men er muziek kan kopen. Deze functionaliteit werkt nog niet in Nederland. Daarnaast zou Google Music ook muziek uit eigen collectie in de cloud kunnen opslaan, wat ook helaas (nog) niet beschikbaar is. Na de installatie van Google Books.apk van internet kwam ik erachter dat deze app zich al op de tablet bevindt alleen verborgen. Na het uit en aanschakelen "verdwijnt" de app dan ook weer. Dit komt omdat de er nog geen boeken aangschaft kunnen worden in Nederland en men hun eigen .epub bestanden niet kan importeren in de Google Books app. Gelukkig zijn er andere apps te vinden op de Google Play store die wel voldoen. Ook Google Nu is helaas nog niet echt ver ontwikkeld in het Nederlands. Ik hoop dat deze functie snel wordt uitgebreid aangezien aanbevelingen, hoe lang het duurt om naar je werk te gaan, restaurants in de buurt etc. een leuke toevoeging is.

Daarnaast is er geen extra programma nodig om media op de Nexus 7 te zeggen. Gewoon plug and play. En als de tablet een bepaald formaat niet ondersteund is er voor 80% zekerheid een app te vinden op de Google Play Store die dat formaat wel ondersteund. Dat is het voordeel van Android.

Een gmail account loont echt op een Nexus 7 tablet. Alle contacten en apps worden opgeslagen en kunnen desgewenst worden hersteld mocht er een keer iets fout gaan.

Warmte- en geluidsprodutie
Als de Nexus 7 op zijn staart wordt getrapt dan kan het apparaat wel warmer worden. De warmte zit dan meestal gecentreerd linksonder in het apparaat. De rest van de behuizing blijft relatief koel. De Nexus 7 wordt nooit zo warm dat men kan denken dat het gevaarlijk is. Zelfs naar langere tijd een game te spelen blijft de warmteproductie redelijk beperkt. De geluidsproductie tijdens het gebruik van het apparaat is nihil. Er zijn geen draaiende onderdelen zoals bijvoorbeeld en fan voor de koeling. De processor is niet te horen.

Mobiliteit en accuduur
Met de mobiliteit zit het net als bij de ergonomie wel goed. De 7' tablet is gemakkelijk mee te nemen en past gemakkelijk in een tas/koffer, binnenzak van een colbert, buidelzak van een sporttrui en desnoods een broekzak ookal is dit verre van optimaal. De accuduur is redelijk tot goed te noemen. Ik bekijk voor de accuduur altijd de tijd dat het apparaat aanstaat en de tijd dat het beeldscherm heeft aangestaan. Ik haal zonder uitzondering vaak meer dan 5 uur het scherm aangehad en meer dan een dag de tablet aan. Wel merk ik zodra de Tegra chip moet gaan rekenen het wel een slurper is. Bij spelletjes zal er aanzienlijk minder uren uit de tablet worden gehaald. Maar een uurtje of 3 a 4 gamen zou te halen moeten zijn. Toch had de accu iets sterker mogen zijn. Daarnaast zit even snel opladen er niet in. Daar moet toch zeker een uur of 3 a 4 voor worden uitgetrokken.

Ik zal hier meerdere dagen van gebruik gaan melden:
  • Batterij: 10%, 1d 56m op accu, Scherm actief 5u 31m Bijzonderheden: Wifi en GPS aan, NFC aan, Automatische schermverlichting.
  • Batterij: 10%, 1d 15u 43m op accu, Sherm actief 6u 37m Bijzonderheden: Wifi aan, GPS uit NFC aan,Automatische schermverlichting.
  • Batterij: 4%, 2d 21u 14m op accu, Scherm actief 4u 17m Bijzonderheden: Wifi aan, GPS uit NFC aan, Automatische schermverlichting.
  • Batterij: 10%, 2d 5u 43m op accu, Scherm actief 3u 38m Bijzonderheden: Wifi aan, GPS uit NFC aan, Automatische schermverlichting.
  • Batterij: 8%, 1d 1u 9m op accu, Scherm actief 4u 52m Bijzonderheden: Wifi aan, NFC aan, Automatische schermverlichting, GPS uit,Spelletjes: Need For Speed Most Wanted 1u 18m, Flow Free, 17m.
Let wel op dat de Nexus 7 zeker nog meer dan een half uur a een uur zijn beelscherm aan kan houden als hij op 10% zit.

De Nexus 7 tablet is in zijn features misschien nergens de beste in. Het gemis van een (micro)sd-kaart is erg jammer te noemen. Ik merk dat het wisselen van content op het apparaat goed te doen is. Toch moet je meer vooruit denken wat je op je tablet wilt hebben staan op welk moment. Maar de prijs is een punt waar je niet omheen kan. De prijs maakt de Nexus 7 een gadget voor erbij. Een Ipad 3 of een Asus Infinity Pad is niet echt meer een gadget als extra aanvulling aangezien je voor dit geld al een lekker, al dan niet simpel, pc-tje of laptop in huis haalt. Als men de Nexus 7 vergelijkt met andere "media" apparaten dan noem ik even kort door de bocht, nieuwe Apple Ipod Touch ¤325,- of een Samsung Galaxy S 5.0 Wifi 16gb voor ¤275,- dan kan men niets anders dan toegeven dat het apparaat waar voor zijn geld is. Het is bij mij ook de prijs die de doorslag heeft gegeven voor dit apparaat. De Nexus 7 zal voor dit geld nooit teleurstellen maar zelfs verbazen!

Mocht ik iets gemist hebben, heeft u vragen, wilt u meerdere benchmarks aarzel niet om mij een bericht te sturen!

Aanpassing: 19-10-2012 (batterij tijd)
Aanpassing: 22-10-2012 (batterij tijd)
Aanpassing: 30-10-2012 (batterij tijd)
Aanpassing: 01-11-2012 (batterij tijd)
Aanpassing: 06-11-2012 (batterij gedeelte aangepast, extra informatie toegevoegd aan batterij tijd, ster beoordeling hersteld want deze was gereset toen ik mijn review de vorige keer had bewerkt)

Heb jij ook een Asus Nexus 7 16GB Zwart?

Reviews door de redactie

Er zit trouwens gewoon een stereo speaker in hoor.
Ja, dat klopt ik zal het aanpassen. Ik zie het alleen niet als stereo als het niet aan twee zeiden van het apparaat zit. Het verschil tussen links en rechts is nauwelijks tot niet te horen. Zeker niet in landschaps modus. :P
Oh het geluid vind ik best wel te doen, ik heb zelfs de volume vaak niet op maximaal staan, iets wat ik bij mijn HTC Evo 3D wel heb.
Begrijp me niet verkeerd. Ik vind het geluid zeker ook goed te doen. Voor een dergelijk plat apparaat is het redelijk vol mits de ruimte niet al te groot is waar je in zit. Daarnast kan het inderdaad ook nog redelijk hard. Maar als ik moet praten over stereo geluid moet ik toch echt erkennen dat de twee kanalen te dicht op elkaar zitten. Dit is bijvoorbeeld beter voor elkaar bij de Samsung Galaxy Tab 2 10.1 waar de speakers aan weerszijde van het scherm zitten.
Sinds kort (na weken van wachten) ook een trotse bezitter van een Google Nexus 7 en ik kan me dan ook helemaal vinden in deze duidelijke review.

De Nexus is echt een top product.
Bedankt voor je bericht! De Nexus is een product die zijn prijskaartje zeker dubbel en dwars verdient!
Ik denk dat je foutieve scores hebt gegeven?
Licht jezelf toe, dan kan ik deze aanpassen.

Ik zie al wat u bedoelt, helaas is met het bewerken van mijn review tot mijn spijt de beoordeling gereset. Erg slordig van me. Bedankt voor de notificatie!

[Reactie gewijzigd door bartheijt op 6 november 2012 10:37]

Kan whatsapp op een nexus 7 worden geļnstalleerd zonder te rooten ?
Beste (id)init, ik heb dit inderdaad voor elkaar gekregen zonder te rooten. Helaas werkt het ronduit slecht als men Whatsapp met hetzelfde telefoon nummer registreerd als die u op uw mobiele telefoon gebruikt. De app zal dan constant gaan zeuren en maar half werken.

Volgensmij is het wel mogelijk om whatsapp aan te melden met bijvoorbeeld uw huistelefoonnummer. Hierdoor heeft u geen problemen. Whatsapp belt u dan met de code. Echter moeten uw contacten dan wel uw huisnummer hebben. Klik hier voor het stappenplan van xda.

Ik hoop dat u een stap verder komt op deze manier!