Samsung Syncmaster 223BW Zwart Review

eelco74 19 februari 2008, laatste update op 22 februari 2010, 4.192 views

Samsung Syncmaster 223BW Zwart

Pluspunten

• De algemene luxe en strakke afwerking
  • De prestaties na calibratie
  • Scherpte en grootte van het scherm
  • De zekerheid van een Samsung paneel itt de Samsung 226BW
  • De gunstige prijs van 260 Euro
  • DVI en Dsub aansluitingen
  • Geen dode pixels

Minpunten

• De veel de koele instelling fabrieksaf
  • helaas niet in hoogte instelbaar
  • Weinig informatieve handleiding

De monitor vervangt mijn huidige Philips 170C monitor. Na een upgrade van mijn PC naar een Phenom 9500/Asus M3A32 deluxe en XFX8600GT werd het ook tijd om de monitor te vervangen.

Primaire doel is internet, Web site bouw, Photoshop en Adobe Premiere elements. En zo nu en dan een spel, maar sinds de Xbox360 speel ik weinig op de PC.

De eerste keus was de Samsung Syncmaster 226BW. Maar de onzekerheid over de herkomst van het paneel, deed mij twijfelen. De 223BW is in principe hetzelfde scherm, maar dan zonder overdive (dus 5ms ipv 2ms), maar wel de zekerheid van een Samsung paneel. Verder nog een aantal monitoren van Philips en Iiyama bekeken en diverse reviews en fora geraadpleegd voordat ik een keuze maakte.

Uiteindelijk met wat mazzel en opletten een "open doos model" bij Informatique gekocht voor 199 Euro.

Het scherm is vauit de fabriek veel te licht afgesteld en enorm koel. De gamma kan ingesteld worden, helaas is nergens terug te vinden wat mode 1-3 doen. Het scherm was dus te blauw en bovendien veel te licht afgesteld

Mijn instellingen: brightness 55, contrast 74. Custom contrast/brightness ingesteld.

Na calibratie met de Colorvision spider zijn de kleuren accuraat en laat het scherm zijn ware potentie zien.

Verder valt op dat de homogeniteit van de backlite niet heel perfect is, de randen zijn wat donkerder. Nu heeft elke LCD daar last van, maar ik had iets beter verwacht. Zeker omdat de Philips van 4 jaar oud vrijwel gelijk overkomt.

In het gebruik is de breedte ideaal, vooral met photoshop. Je kunt de foto vrij groot bewerken en er is ook ruimte voor de tools in de breedte.

Ghosting kan ik weinig over vertellen. Ik heb even kort de RACE07 en Dirt demo gespeeld. Ik heb geen ghosting gezien, maar ben dan ook geen PC gamer.

In totaal ben ik zeer tevreden over het scherm. Het was ook een bewuste weloverwogen keuze en het product maakt de reputatie waar.

Heb jij ook een Samsung Syncmaster 223BW Zwart?

Goeie review...

Heb je overigens een keuze gemaakt tussen de 223BW en de 226BW? Anders zou ik namelijk wel willen weten waarom je voor deze hebt gekozen. Zit nu namelijk zelf ook met die vraag....
Simpel,

Samsung had problemen met levering van de 226BW, dus heeft naast eigen panelen ook panelen elders ingekocht. Voorheen kon je aan het typenummer op de sticker zien welk paneel er in de 226 zat. Overigens blijken de verschillen tussen de 226 versies niet heel groot, zeker na calibratie. Het was meer het gevoel dat je een Samsung kocht en dan 66% kans had geen Samsung paneel in de monitor te krijgen. Even googelen en je vind er veel infromatie over.

De 223 is een 21,6" scherm en Samsung is naar verluid de enige die zo'n maat maakt. Dus gegarandeerd een samsung paneel. Verder ben ik geen gamer, dus ik heb die 2ms van de 226BW ten opzichte van de 5ms van de 223bw niet nodig.

Verder is de 223bw wat goedkoper, het is dus de 223bw geworden..
De helderheid op foto 2, van je oude tft lijkt beter. De samsung staat wel op een hoog contrast, net een foto met te hoge white balans.
Ja dat klopt, de foto's moeten eingenlijk andersom. Je kijkt naar een gecalibreerde Philips 170C en een fabrieksaf samsung op " internet stand" .
Prima review.
Ik ben ook van plan om deze monitor te bestellen. Hij ziet er goed uit.
Zat er bij de monitor standaard een DVI-kabel geleverd?
Ja, in de doos zit het volgende:

Een VGA kabel
Een DVI kabel
Een handleiding, CD met drivers en een poetsdoekje
Dus dit is eigenlijk niet echt een 22'' maar een 21,6'' .
Oke bedankt voor de info maar de 226BW is wel een true 22''?
ja, dit is een 21,6" en in de 226 zit een 22" scherm.

verder in het geheel niet belangrijk uiteraard die 0.4"
Hey, eelco

Vroeg me af of je je gecalibreerde instellingen kon delen a.u.b?
Hij staat inmiddels te koop ivm een upgrade naar een Eizo