Specificaties 6dB, bij maximaal 1.200rpm - Bekijk alle specificaties

Noiseblocker M8-1, 80mm Review

de echte flush 13 oktober 2012, laatste update op 24 oktober 2012, 1.955 views

Noiseblocker M8-1, 80mm

Pluspunten

• Onhoorbaar
  • goede constructie

Minpunten

• luchtverplaatsing

Geluid (min) Score: 5
Geluid (max) Score: 5
Luchtverplaatsing (min) Score: 2
Luchtverplaatsing (max) Score: 3
Hierbij een bescheiden review over deze fan. De bedoeling was om een luidruchtige 80mm (SFF-behuizing) fan te vervangen door dit exemplaar. Ik kan jammer genoeg niet positief zijn over deze fan, misschien ook omdat ik te weinig onderzoek gedaan had voor de aankoop en nu teleurgesteld ben ;) (heb enkel de review van de mede-tweaker hier gelezen, die redelijk positief is).

in de doos
Ik heb bij aankoop eigenlijk alleen gekeken naar grootte (80mm),dikte en naar de geluidsproductie.

Fan ontvangen:
- rubberen ring
- 4 schroefjes
- de fan met 3pins aansluiting.
Het gedeelte waar je de fan normaal vastschroeft is gemaakt van rubber dit geeft wel een goede indruk. Over de constructie zou ik in ieder geval niet klagen :)

luchtverplaatsing

de test:
Een behuizing van een voeding leeg gemaakt, belasting van 40W erin (gloeilamp), sensor in bevestigd wat gaatje dichtplakken en dan van fan wisselen. (de testen gebeuren op 12V)
(todo: zoals hieronder vermeld door Johnbytheway, de test meermaals uitvoeren om te controleren op juistheid)

kamertemperatuur z'n 18C gemeten met dezelfde sensor
Specificaties van de vergelijkingsfan:
38,6cfm bij 34dB

test opstelling:

5 min wachten na inschakelen belasting (temperatuur op dat moment z'n 38C)
Hierna de standaard fan (merk ADDA) ingeschakeld en na 15min de temperatuur opnieuw opgenomen:
28C (Hierbij moet ik wel vermelden dat de fan het een geluid heeft van een mixer)

Hierna de Noiseblocker fan erin (bij een temperatuur van 38C de fan ingeschakeld)
na 15 min opnieuw de temperatuur opgenomen:
36C.

Uiteindelijk de opstelling ook eens een tijdje ongemoeit gelaten zonder fans en dan de temperatuur gemeten: 47C (de fan doet, dus wel degelijk iets af)

In een grafiekje ziet het er zo uit:
legende:

Geluidsproductie
Aangezien ik geen dB meter heb, maar toch een getal wou plakken op het geluid heb ik een geluidsmeter gebruikt die een schaal heeft van 5 ledjes (dus geen echte dBs maar het geeft wel een indruk).
Deze ingesteld dat bij omgevingsgeluid het eerste ledje net uit is. (geen andere pc,radio, etc in de buurt). Hierna op 15cm van de fan (nog steeds op 12V) gemeten wat hij aangaf:
standaard fan:
3,5/5 (4de ledje knippert zachtjes, er gaat dus een kleine stroom door)
Noiseblocker fan:
0/5 (geen extra geluid t.o.v het omgevingsgeluid)

Ik kan de fan dus niet gebruiken, met de standaard fan wordt de processor +/- 35-40C idle. En bij belasting loopt dit op tot z'n 66-71C (HWmonitor). En dan draait de fan echt onaangenaam hard, maar in idle en bij licht werk is het nog net aanvaardbaar. Ik vermoed dat ik de standaard fan dan toch maar laat zitten, en de kast wat verder weg zet.

conclusie:
Deze fan van bijna 20 vind ik zijn geld niet waard, hij is wel onhoorbaar maar hij moet natuurlijk ook bruikbaar zijn.
Ik ga ook niet ontkennen dat het moeilijk is een stille 80mm fan te maken die ook nog eens een redelijke hoeveelheid lucht verplaatst. Maar er zijn gewoon betere alternatieven op de markt... (prijs/geluid/luchtverplaatsing)

Verwar deze fan trouwens niet met de S2:
(lijkt me in ieder geval al een betere keuze, als ik andere merken buiten beschouwing laat).

Heb jij ook een Noiseblocker M8-1, 80mm?

Deze fan is eigenlijk ook niet bedoeld om zo actief te koelen / goede airflow te maken.
Meer om wat warme lucht rustig uit een behuizing te halen.
Vandaar ook de flow spec 18cf/m, daar mag je ook niet veel van verwachten :)

Jammer dat deze fan dan toch de negatieve eigenschap krijgt van een slechte airflow.
Je koopt ook geen rode auto en schrijft een review met als minpunt dat hij rood is :P

Desalniettemin is het een leuke test! Misschien kun je nog even de specs van de andere fan opzoeken zoals hierboven al vermeld is. Dan krijg je een beter beeld van de verschillen.

Edit:
Hoe loopt de aitflow nu in je behuizing, want ik neem aan dat deze 80mm fan niet de enige is ?? Zorg dat er koude lucht van voor naar achter en van onder naar boven gaat.
Dus bv onverin aan de voorkant een intake fan en bovenin aan de achterkant een exit.
Uit te bereiden met fans in de top en zijschermen.

[Reactie gewijzigd door mukkel op 13 oktober 2012 12:59]

ik had op voorrand ook niet verwacht dat de fan veel airflow zou hebben. Maar wel binnen de bruikbare maten. (komt misschien ook omdat 18cf/m mij niet zoveel zegt, ok hij verplaatst x lucht en als de kast x groot is duurt het zolang voor alle lucht verplaatst is). En ik moet ook eerlijk toegeven dat het een ondoordachte aankoop was :)

Ter vergelijking de andere fan is 38cfm --> en deze is 18cfm. Laten we niet moeilijk doen en zeggen dat deze de helft minder lucht zou verplaatsen. Het voelt eigenlijk niet als de helft aan, en de temperatuur zakt ook maar 2C (ipv +/- 5C nog steeds niet veel maar wel mr als het dubbel).
Maar je hebt natuurlijk wel gelijk, maar ik kan me niet echt nuttige een toepassing bedenken waar ik deze airflow kan gebruiken.

Er zitten 3 fans, een 80mm voorin voor koude lucht, de fan van de voeding als outtake. En dan een "laptop koeler" bij de harde schijf. Maar er is niet direct plaats voor een andere fan. (want dan zou ik 2 exemplaren kopen van bv 25-30cfm)
De kast ligt trouwens, dus er niet echt een boven en onder kant ;) (de kast is 10+/-cm hoog)

@hieronder:
vanboven zijn de gaatjes dicht (op de schroefgaatjes na) over de zijkant twijfel ik of er gaatjes in stonden moet ik straks een controleren. En vanachter ongeveer de helft afgeplakt. (hij moet idd natuurlijk ergens lucht aanzuigen).

review updated, met google de specs van de andere fan gevonden.

[Reactie gewijzigd door de echte flush op 13 oktober 2012 19:00]

Leuke test! Misschien kun je de specs van de ADDA fan achterhalen, zodat je een beetje vergelijk hebt. Persoonlijk zou ik een krachtigere fan aanraden, met een Zalman FanMate, dan heb je altijd de airflow die je wilt. Op specs een fan kopen blijkt maar weer best lastig...

Noiseblocker heeft bijvoorbeeld van elke fan 3 modellen fysiek gelijk zijn behalve de sterkte, S1, S2 & S3
De manier waarop je de test heb uitgevoerd, vind ik al 4 sterren waard. Top! Voor de rest een nette review.