Logitech K310 Review
Dit is een toetsenbord met een bepaalde functie. Op het eerste gezicht ziet het er uit als een normale "design" toetsenbord. 1 van de redenen waarom ik voor deze heb gekozen bij aanschaf was toch wel dat het afwasbaar is. Huh afwasbaar? Als je de nieuwsartikelen leest, dan begint het vaak over dat een toetsenbord veel bacteriën bevat (volgens zeggen: meer dan een toiletbril). Dan is het natuurlijk handig dat het toetsenbord schoon te maken is. Nou denk ik dat er nog nooit iemand een ernstige infectie heeft opgelopen door zn eigen toetsenbord te gebruiken, maar toch. Dit is in ieder geval waar Logitech mee adverteert en ik denk dat er eigenlijk een kleine groep is die dit daadwerkelijk gebruikt/nodig heeft. Wat handig is als...
Pluspunten
Redelijke toets-aanslag Leuk, simplistisch design Niet duur (voor gebruik in een medische setting) Ohja, afwasbaar...
Minpunten
Bekabeld (ook soms een voordeel natuurlijk) Aan de dure kant (voor normaal gebruik) Niet te steriliseren (of te desinfecteren met sterke alcohol)
Eindoordeel
Huh afwasbaar?
Als je de nieuwsartikelen leest, dan begint het vaak over dat een toetsenbord veel bacteriën bevat (volgens zeggen: meer dan een toiletbril). Dan is het natuurlijk handig dat het toetsenbord schoon te maken is. Nou denk ik dat er nog nooit iemand een ernstige infectie heeft opgelopen door zn eigen toetsenbord te gebruiken, maar toch. Dit is in ieder geval waar Logitech mee adverteert en ik denk dat er eigenlijk een kleine groep is die dit daadwerkelijk gebruikt/nodig heeft.
Wat handig is als je een representatieve werkplek hebt (waar je het toetsenbord gebruikt) EN je bent een sloddervos (lees: gewoon eten en drinken boven je toetsenbord). Gewoon onder de kraan afspoelen en even laten drogen. Wat ook wel voorkomt is dat de toetsen af en toe wat plakkerig zijn. Dan is het ook handig dat je het even af kan nemen natuurlijk.
Persoonlijk gebruik...
Waarom heb ik dit toetsenbord nodig? Voor mijn werkplek. Dit is een tandartspraktijk en met de huidige maatstaven moet je een toetsenbord hebben dat gedesinfecteerd kan worden. In principe kan dit toetsenbord geen alcohol aan, maar ik doe het toch.
Ik gebruik de toetsenbord met de "washable mouse" van Belkin die wel af te nemen is met alcohol/desinfectans. Dit werkt vooralsnog goed.
De "echte" professionele, medische toetsenborden zijn vaak lelijk (ECHT lelijk), onhandig, typen niet lekker, groot (of juist heel klein) en bovenal DUUR (factor 3-6 ongeveer). Deze zijn dan wel weer zeer goed te desinfecteren.
Voor 30-40 euro voor een toetsenbord is in dit geval uiterst voordelig te noemen. Als je dus echt die was-functie niet perse nodig hebt dan is het natuurlijk wel duur.
Uiterlijk
Het toetsenbord ziet er netjes en subtiel uit. Zwart en met witte, afgeronde toetsen. Het lijken op de nu hippe "chiclet" toetsen van HP / Apple / anders. Toch zijn het wat hoger geplaatste toetsen. De achterkant is zowat fluoriserend blauw wat ik wel raar vind. Mooie afwerking, en verder, tsja, een gewoon niet-lelijk toetsenbord in mijn ogen.
Ergonomie/werking/kwaliteit
Het toetsenbord in zijn geheel is niet perse heel ergonomisch ontworpen zoals van bijvoorbeeld gebogen toetsenborden. (ja, de toetsen zitten volgens US-indeling goed op hun plek hoor
Het toetsenbord is 8graden te inclineren met van die uitklap-dingetjes, en dit vind ik vaak prettig.
De toetsen voelen stevig aan, en drukken diep in, maar ook niet te diep. De aanslag zelf is een tikkeltje minder goed te voelen als bijvoorbeeld een huidige mac-toetsenbord. Het maakt zowat het zelfde geluid. De toetsen zijn voorzien van een UV-bestendig laagje. De indeling is prima (US) en heeft een soort media keys bij de Functie-toetsen. Hierbij is nodig om de [fn]-toets erbij in te drukken.
De kwaliteit is zeer goed te noemen. Strakke smalle naden. (behalve aan de onderkant: Daar zitten allemaal afvoersleufjes om het spoelwater af te voeren)
En een leuke gimmick: een klein blauw kwastje - om de wat grotere broodkruimels van je F5-toets te vegen - is aan de onderkant vast te klikken.
Het kabeltje is lang genoeg voor een PC onder je bureau, maar daar blijft het bij. (heb je een HTPC naast je plasmascherm dan moet je toch een usb-verleng kabel erbij)
Goeie rubbertjes om het verschuiven te voorkomen.
Installeren
Is op een mac en een pc te gebruiken. Maar is wel een echte "PC-keyboard". De windows-key wordt bij macosx gewoon het "function/apple/infinityloop"-knopje.
Afwassen/Spoelprotocol
Er komt een heus desinfect-schema aan te pas, en die moet iedereen in mijn praktijk opvolgen met allemaal regeltjes. Belangrijk is dat het eigenlijk niet met sterke desinfectans gebruikt mag worden, ook niet met veel (afwas-)zeep en te diep onderdompelen. Het drogen duurt in theorie erg lang (paar uur), maar na een minuut is het toetsenbord weer vol in gebruik. (anders erg lange wachttijd voor de patiënten
Mijn advies is:
Heb je een smerig uitziende toetsenbord? Wil je het graag schoon hebben en is een professionele medische toetsenbord te duur? Heb je luie aan-de-computer-vretende-tweaker-kinderen? Dan is dit jouw apparaat. Anders even wachten, als het een suc6 wordt komt er ongetwijfeld een draadloze versie, of een mac-versie, een wit met zwarte toetsen-versie.
***edit***
Na een kleine 4 weken het toetsenbord te hebben gebruikt ben ik nog steeds uitermate tevreden. Het toetsenbord ziet er als nieuw uit. Zeer weinig slijtage op de toetsen (dat komt wellicht omdat ik met extreem gewassen handen typ, dan zijn ze minder vettig/zuur).
Reacties (10)
(en nee ik bedoel dit niet lullig maar je snapt denk ik wel wat ik bedoel)
Wat betreft de "garantie" hoop ik maar dat ze er niet te streng op zijn. En ik zie verder weinig slijtage, intern (dus bij het toetsenmechanisme) komt er zowat geen alcohol.
Over de prijs kan ik ook niet echt klagen. Er zijn veel duurdere toetsenborden. Uiteraard zijn er mensen die toetsenborden kopen van tussen de 1-15€ maar aan die prijs is er ook niets proper te maken.
Tegen dat ze vuil zijn, is de levensduur ondertussen al opgebruikt dus dan kun je net zo goed een nieuwe halen. Toetsenborden aan die prijs zijn vaak van super goedkope makelij. Die zijn soms kapot voor ze vuil kunnen worden.
Wat is het: Een oplosmiddel van (Huid)vetten. Een chemische stof die chemische reacties met sommige populaire kunststoffen kan aangaan wat dan weer kleine oppervlakte scheurtjes (doffe plek) geeft. Dus aan de onderkant even uitproberen, geen doffe plekken, blijft het oppervlak mooi? Dan gewoon gebruiken. Alcohol is een verzamelnaam. Sommige mensen noemen aceton ook alcohol. Maar aceton geeft al snel doffe plekken, dus neem gewone ontsmettingsalcohol. Ben je meestal veilig. mee
Alcohol is waterafdrijvend, (niet waar, maar je begrijpt zometeen wat ik bedoel). In kieren en scheuren kan water zich verzamelen dat maar niet opdrogen wil. Wat wij dan doen (in de industrie) is alcohol erop, die lost dan op in het water, en op de een of andere manier is evenlater alles verdampt...wordt het nu WEL droog. Die 1 minuut is in mijn ogen best geloofwaardig, en ook die 1 uur als je alleen maar met water schoonmaakt. Het verschil in drogen is indrukwekkend. (nootje over die 1 minuut, droog is niet hetzelfde als volledig uitgedampt, want daar heb je bij ons 15 minutun uitdamptijd voor staan).
Werk je veel met alcohol en laat je dat allemaal uitdampen?...denk dan om je gezondheid, en zorg voor ventilatie. Alcohol ruikt lekker na verloop van tijd, en dus ventileer je niet, en daardoor is een ruimte met prettig ruikende oplosmiddelen een stille moordenaar. Tenminste, in mijn tak van de industrie. Daar ventileren we liever dan dat we ons laten vertellen dat het allemaal niet hoeft.
[Reactie gewijzigd door Verwijderd op 22 juli 2024 21:53]
Mijn oude IBM klavier met onovertroffen exact aanslagmoment waar de toets effectief blijkt te zijn, is voor mij nog steeds de standaard, maar is overleden door een omvallend glas water. Ik dacht dat het alleen maar op de tafel nat was, maar 1 uur later bleek het mis. Mijn IBM is niet meer.
Zonder klavier, geen internet, ...is onacceptabel. De volgende ochtend nog eens geprobeerd, maar de IBM gaf niet thuis. Na het werk via de Vobis Hoogeveen (!) gereden. In de winkel ben ik direct doorgelopen naar de balie en vertelde over glas water en keyboard kapot. ...Vobis medewerker begon langzaam te glimlachen...meneer, de tijden zijn veranderd, inmiddels kunnen wij u een oplossing aanbieden. EUR 30,00 (iets meer) en ik stond weer buiten met mijn Logitach K310
Nu twee weken in gebruik. De aanslag is minder scherp (het gehele traject van bewegen voel ik een veel gelijkmatiger weerstand) dan bij mijn oude IBM. Maar de extra functies werken out of the box!! Dat had ik niet verwacht op mijn Ubuntu 12.04 desktop. Ik gebruk de FN toets (rechts van de spatiebalk) voor Sound Volume, Skip song, Launch Calculator, etc. Ook Ubuntu's Combine key optie om de umlaut op de ü of de cedille onder de ç te krijgen doet het!
Met dank aan Vobis. Voor de quick-fix bij hardwareproblemen die onthoudingsverschijnselen bij je oproepen (mijn internet verslaving :-)) .... is de street-shop nog steeds de enige acceptabele oplossing! Dus, Koop af en toe wat in je street-shop, anders is hij er straks niet meer.
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
:strip_icc():strip_exif()/u/199311/crop5a1d8e293116d_cropped.jpeg?f=community)