be quiet! Dark Rock Pro 2 Review

vippa 11 oktober 2012, laatste update op 11 oktober 2012, 3.361 views

be quiet! Dark Rock Pro 2

Pluspunten

• Stijlvolle look
  • Goede koelprestaties
  • Grote compatibiliteit
  • Geluidsproductie van de SilentWings2 fans @ 10% PWM

Minpunten

• Gewicht: 1260 gram (incl. fans)
  • Afmetingen: 147 x 138 x 166mm (L x B x H)
  • Prijs (alhoewel de meegeleverde 2 SilentWings fans een hoop goed maken)

Geluidsproductie (min) Score: 5
Geluidsproductie (max) Score: 3
Koelvermogen Score: 5

Be quiet! Dark Rock Pro 2, zoals de naam waarschijnlijk al doet vermoeden, hebben we hier niet te maken met lichtgewicht koeler . De koeler heeft een gewicht van ruim 1,2 kilogram en behoort daarmee tot een van de zwaarste processorkoelers van dit moment. Het donkere vernikkelde koeloppervlak en het zwart geborstelde aluminium plaatje zorgen voor een luxe, zeer degelijke uitstraling.

Nadat ik vorige maand mijn nieuwe computer in elkaar schroefde ging ik al snel op zoek naar een vervanging voor de stock cpu-koeler die ik op mijn i5 3570k geposteerd had. Uiteraard was ik op zoek naar een koeler die de beste combinatie wist te creŽren tussen geluidsproductie en koeling.

Gelukkig was daar dus de Be quiet! Dark Rock Pro 2. Volgens verscheiden bronnen zou het Duitse merk met deze koeler stilte en goede koelprestaties goed hebben weten te combineren. Voor deze koeler betaal je volgens de Pricewatch minimaal §74,95 op moment van schrijven. Daarmee behoort deze koeler zeker niet tot de goedkopere koelers. Wel zitten er standaard 2 Be quiet! SilentWings fans bij deze koeler, te weten: een 135mm inner fan en een 120mm front fan.

De specificaties

Bron: http://www.bequiet.com/en/cpucooler/309

De inhoud

De Dark Rock Pro 2 wordt geleverd in een grote zwarte vierkante doos. Op de achterkant van de doos staat een afbeelding van de koeler met een aantal aanduidingen. Er wordt vermeld dat de koeler 7 heatpipes heeft, een anti-vibratie rubberen ring, koelingsvinnen met een ‘wave’-design, twee ‘SilentWings’ fans en een aluminium top cover met 14 stalen heatpipe caps.
Onder op de doos staan de technische specificaties. De grote afmetingen vallen gelijk op: 138 x 147 x166mm (L x B x H) inclusief de gemonteerde fans. Het is dus handig als je van plan bent de Dark Rock Pro 2 aan te schaffen, om eerst even de ruimte in je behuizing op te meten.

De verpakking.

Bij het openen van de doos vind je eerst een klein kartonnen doosje. Hierin zit de handleiding (niet afgebeeld) en de montagekit zoals hieronder afgebeeld. Onder dit doosjes zit de koeler verstopt. De koeler is netjes verpakt in foam, zodat hij niet kan beschadigen in de doos.

Het doosje met de montagekit en de koeler.

De montagekit.
V.l.n.r, v.b.n.b: (1x)Koelpasta, (4x) M3x3 schroeven, (1x) Intel/AMD backplate, (4x) LGA2011 moeren, (4x) LGA2011 afstandsmoeren, (2x) LGA2011 montagebrackets, (1x) LGA2011 moersleutel, (2x) AMD montagebrackets, (4x) C-vormige afstandsringetjes, (4x) M3x15 schoreven, (2x) LGA1366 montagebrackets, (2x) LGA1155 montagebrackets

De montage

Voor de installatie dien je eerst de goede montageset te kiezen. Ik heb deze koeler geÔnstalleerd op een i5 3570k, dus ik had de LGA1155 montageset nodig.

Normaal gesproken is het handig om een processorkoeler (vooral grote, zware koelers) te installeren op het moederbord buiten de kast. Zo heb je meer ruimte om schroefjes aan te draaien en kun je met 1 paar handen de koeler eenvoudig installeren. Omdat ik geen zin had om mijn hele moederbord uit te kast te verwijderen en ik de beschikking had over maar liefst 2 paar handen, heb ik besloten om de koeler te installeren terwijl het moederbord in de kast gemonteerd was.

De backplate met schuimrubberen voetjes diende als eerste gemonteerd te worden. Hiervoor had ik 4 lange M3x15 schroeven nodig en 4 C-vormige klemmetjes, die aan de andere kant van het moederbord vrij eenvoudig om de schroefjes heen geklikt konden worden. De C-vormige klemmetjes hebben een dubbele functie. Ze zorgen ervoor dat de backplate op zijn plaats blijft tijdens de installatie en ze zorgen voor afstand tussen het moederbord en de moertjes waarmee de koeler bevestigd wordt.

Met de backplate gemonteerd was het tijd om de koelpasta op de processor aan te brengen. Standaard wordt er een tubetje koelpasta meegeleverd, die goed is voor zo’n 2-3 montages. Ik heb in plaats van deze koelpasta Arctic MX-2 Thermal Compound gebruikt.

Om de koeler te installeren had ik dus 2 paar handen nodig. 1 paar handen om de zware koeler goed gepositioneerd te houden en 1 paar handen om aan de andere kant van de kast de schroefjes aan te draaien. Hoewel het erg lastig was om te zien of de koeler goed gepositioneerd was tegenover de schroefjes ging het vastdraaien verbazingwekkend eenvoudig. Toch raad ik aan om deze koeler niet te installeren als je moederbord in de behuizing bevestigd is, zeker voor LGA2011 sockets! Voor deze installatie gebruik je namelijk een moersleutel waarmee je de moertjes vastdraait net onder de koeler.

Let er op dat deze koeler dus een behoorlijke ruimte inneemt in je behuizing. Geheugen met een hoge heatsink kan dus problemen opleveren bij het monteren.

De ruimte tussen de koeler en het geheugen.

De CPU-fan was niet makkelijk aan te sluiten door de kleine ruimte tussen de bovenkant van mijn behuizing en de koeler:

Koelprestaties

Intel i5 3570k @ stock:

Gemeten met CPU ID Hardware Monitor v1.20 in graden Celsius
Zoals te zien in de grafieken is de Be Quiet! Dark Rock Pro 2 onder full load de absolute winnaar. Met een verschil van bijna 10 graden met de Cooler Master TPC 800 en 20 graden met de stock Intel cooler kan ik gerust zeggen dat deze koeler geweldig presteert wanneer de processor goed gekoeld moet worden. Zelfs met de SilentWings fans op 10% PWM komen de temperaturen niet boven de 65 graden Celsius uit.

Geluidsproductie

Ik heb bovenstaande tests uitgevoerd in de Corsair Obsidian 550D behuizing. Deze behuizing is met name gericht op geluidsisolatie. Door het geluidsdempend materiaal kunnen mijn temperaturen wat hoger uitvallen dan behuizingen gericht op een goede airflow.

De Be Quiet! Dark Rock 2 @ 10% PWM is bijna onmogelijk hoorbaar. Een verschil met de passief gekoelde Cooler Master TPC 800 was voor mij in ieder geval niet waarneembaar. Met de fans @100% PWM is de koeler echter wel duidelijk hoorbaar, maar de temperatuur ging in mijn geval wel een aantal graden omlaag.

Al met al was de installatie van deze koeler vrij eenvoudig. De grote van de koeler kan echter wel problemen opleveren met andere geÔnstalleerde hardware, let daar dus goed op. Goedkoop kun je de Dark Rock Pro 2 niet noemen, maar je krijgt er wel een fantastische koeler voor terug. De 2 meegeleverde SilentWings fans is wel een pleister op de wond, want de Cooler Master TPC 800 die rond de §50 kost wordt zonder fans geleverd. De koelingprestaties en de geluidsproductie, waar het naar mijn mening allemaal om draait, zijn op z’n zachtst gezegd erg goed. Op het uiterlijk kan ik verder ook niets aanmerken, mooi afwerkt en een zwarte look die uitstekend bij mijn behuizing past. Een top koeler dus!

Heb jij ook een be quiet! Dark Rock Pro 2?

Erg goede review!

vraag me alleen altijd weer af .... hoeveel meerwaarde heeft een 70+ euro koeler t.a.v een goedkopere waterkoeler zoals een Corsair H60 of Antec 620. Met die laatste heb ik inmiddels aardig wat ervaring en recent ook met twee StaticPresure (silent) fans van corsair er op. Onder Load wordt de i7 2600K nu niet meer dan 41 graden (benchmarking en Premiere Pro).

Ik denk wel dat de DarkPro iets stiller zal zijn ... de pomp van de 620 is niet de allerstilste nu eenmaal :/

Nadeel blijf ik vinden: een dergelijke goede koeler is zo vreselijk zwaar .... C'est la vie.
Bedankt. ;)

Bij het samenstellen van mijn computer heb ik de processorkoeling in eerste instantie achter wegen gelaten. Het was de eerste keer voor mij, dus ik wist niet hoeveel impact het zou hebben op m'n systeem en ik dacht dat de stockkoeler wel voldoende zou zijn voor mijn gebruik.

Echter irriteerde ik mij na verloop van tijd aan het ''gebrom'' van de stock koeler. Tijdens het zoeken naar een betere luchtkoeling, stuitte ik al snel op de Cooler Master TPC 800. Ik kon deze CM koeler van iemand overnemen voor 70% van de nieuwprijs, terwijl 'ie maar 1 keer gebruikt was voor een review. Jammer genoeg zaten er geen fans bij, dus heb ik 'm een tijdje passief gebruikt.

Deze Be Quiet heb ik als test-sample gekregen. Ik zou in eerste instantie ook nooit zo veel betalen voor een luchtkoeler, maar van die gedachte ben ik toch terug gekomen. De koeler is namelijk (voor mij) onhoorbaar en de koelprestaties zijn voor mijn gebruik uitstekend. Ik heb geen ervaring met watercooling, maar volgens mij heb je daar ook veel meer onderhoud aan en is de geluidsproductie wat hoger. Al zal de echte Tweakers waarschijnlijk 9/10 keer voor waterkoeling gaan.

[Reactie gewijzigd door vippa op 11 oktober 2012 18:04]

Het valt mee wbt waterkoeling enzo.
een Antec 620 of Corsair H60 oplossing etc is een kant en klaar pakket. Met een paar stille fans erop hoor je ze ook niet. De pomp hoor je soms maar een H80 heeft bijvoorbeeld een snelheidsregelaar =)
Goede review, leest fijn weg.
Ik vind het wel een erg dure koeler, maar hij koelt natuurlijk ook wel erg goed.

Misschien dat je deze zin even wilt aanpassen:
"Ook als je CPU-fan aansluiting aan de bovenkant van je moeder zit kan je tegen het probleem aanlopen dat het stekkertje van je CPU-fan moeilijk aan te sluiten is." ;)
Aangepast. :)

Bedankt voor je positieve reactie. Het is m'n eerste review dus wat feedback is altijd fijn.
Ik vraag me af of het nu de meerprijs waard is ten opzichte van een mugen3 of zoiets?
Dat zijn ook koelers die zowel qua geluid als qua koelingperformance een wereldverschil vergeleken met de stockkoelertjes.

En als ze (gokje, hypothetisch) 5 graden warmer zijn en een klein beetje meer geluid maken... maar wel 40,- goedkoper..

In reviews kwam deze er niet zo goed vanaf (of, beter gezegd: er waren duidelijk betere in de review(s)), maar ze worden dan ook meestal getest op een bepaalde hoeveelheid rpm en / of met andere fans voor de vergelijking. Wie weet zit de kracht wel in het feit dat hij blijkbaar met z'n eigen fans gewoon erg weinig rpm nodig heeft om stil te zijn.

Blijft wel een mooi imposant ding om te zien op een mainboard :).
Ik kan je helaas niet vertellen of de Dark Rock Pro 2 de meerprijs waard is ten opzichte van een Mugen 3. Als ik een wilde gok moet doen zou ik zeggen dat de koelprestaties tussen de top luchtkoelers ook niet heel ver van elkaar liggen. Maar goed, er zijn ook genoeg mensen die §15-§20 bereid zijn neer te tellen voor de topnotch casefan, dus zal hier ook best een markt voor zijn.

Als ik nu opnieuw mag kiezen tussen de Cooler Master TPC 800 zonder fans voor §50 of de Be Quiet! Dark Rock Pro 2 met 2 SilentWings fans voor §75, dan is de keuze snel gemaakt. Voor §25 euro meer heb ik een koeler die mijn processor onder alle omstandigheden koelt houdt, stil is en een mooie uitstraling heeft. De Dark Rock Pro 2 vult naar mijn mening het gat op tussen de budgetluchtkoelers en de budgetwaterkoelers.
Het nadeel van deze koeler is toch wel dat hij over je geheugen sloten gaat zitten zag dat je ram in het laatste slot had gezet.Daarmee verlies je wel 3 sloten voor een cpu koeler en dat vind ik toch een beetje veel.Zijn ook mensen die hun geheugen willen uit breiden dan zit zo koeler toch echt wel in de weg.Dan moet je de hele koeler eerst weer los maken om vervolgens je geheugen er weer bij te kunnen zetten.

Vind dat persoonlijk een beetje erg omslachtig voor alleen een koeler maar ieder zn ding natuurlijk.Vind het makkelijker als ik mij geheugen module er uit en er in kan zetten zonder eerst mijn cpu koeler er af te moeten halen dan haal je onnodig veel werk op je nek. _/-\o_ .Natuurlijk kan je low profile geheugen gebruiken maar dan nog blijf het nog steeds erg ongemakkelijk als je je geheugen er weer eruit moet halen.Leuk voor mensen die geen leven hebben maar gemiddelde nederlander heb daar niet zo veel tijd voor.