Motorola Defy+ Zwart Review

GSX-MAN 11 oktober 2012, laatste update op 11 oktober 2012, 948 views

Motorola Defy+ Zwart

Pluspunten

• Compact, adequate featureset, prima geluidskwaliteit, ook bij MP3

Minpunten

• Matige camera, niet zo waterdicht als beloofd, net aals alle smartphones doet 'ie belachelijk kort met zijn accu.

Na het kapotvallen van mijn HTC Legend ben ik op zoek gegaan naar een wat huterbestendiger toestel. Nu wilde het geval dat een vriend van me een Motorola Defy had, waar hij zeer tevreden over was. Op basis van de specs (iets beter dan mijn Legend) en de prijs (zo'n 250) was ik al snel overtuigd en heb ik de bestelling op Amazon.de geplaatst.

Het scherm is groot genoeg om normaal mee te werken en in tegenstelling tot mijn HTC heeft 'ie ook nog eens voldoende intern geheugen om wat zorgelozer apps te downloaden. Helaas vindt Motorola het wel nodig je lastig te vallen met MotoBlur. Ik heb het niet geactiveerd, maaar dat betekent dat je geen updates kan draaien. Custom roms bieden hier uiteraard uitkomst.

De leukste feature van dit toestel is natuurlijk dat hij schokbestendig en waterdicht is. De waterdichtheid wordt gegarandeerd door rubber dopjes op je jack- en laderaansluiting en rubber afdichting onder het batterijklepje. Dit leidt tot hilarische reacties in kroeg en zwembad, als je je toestel in een pul bier, spoelbak of golfslagbad laat vallen.

Vorig weekend waren we op Oktoberfest dan ook in een lollige bui en hebben we onze toestellen in een grote pul bier laten vallen. Het resultaat: 1 toestel met bier achter het scherm, de andere heb ik weer aan de praat kunnen krijgen maar alle vochtindicatoren zijn nu rood. The cake is a lie...

De afdichting van de laderaansluiting wordt overigens na verloop van tijd vrij lam. En de camera is alleen bij daglicht enigszins accceptabel.

Heb jij ook een Motorola Defy+ Zwart?

Ik heb de Defy 1, maar deze heeft wel 100 keer in een bierglas of spoelbak gezeten. Wellicht is er iets mis met jouw toestel? De laderaansluiting is bij mij ook redelijk lam.

Overigens deel ik je mening dat je een custom ROM erop moet zetten, MotoBlur is bijzonder traag en instabiel.

Overigens kon die van mij op energie zuinig makkelijk 2 nachten doorhalen?
Ja, op energiezuinig, of als je de dataverbinding uitzet, wordt het inderdaad een heel ander verhaal.

Het ging bij ons om een Defy + (de mijne) en een Defy 1 (die van mijn maat). De mijne is uit december 2011, de zijne wat maanden ouder. Bij die van mij werd de accu ineens niet meer als origineel herkend, toen heb ik 'm uit elkaar gehaald en bleek de zaak nogal vochtig. Gezien de avond die eraan vooraf ging (Oktoberfest, een liter of 7 bier per persoon) kan ik me uiterst vaag herinneren dat het ons een goed idee leek onze toestellen in een bierpul te laten vallen. Ik herinnerde me de test die Tweakers ermee gedaan heeft en dat die uiteindelijk ook problemen kreeg met vocht, maar dat dat na een tijdje drogen weer opgelost was. Ik heb het toestel dan ook in de hoofdonderdelen uit elkaar gelegd en de volgende morgen werkte alles weer.

Het toestel van mijn maat was reddeloos verloren. Ken je die apps waar je een glas bier leeggiet vanuit je scherm? Dat kon nu echt.