Specificaties 23" @ 1920x1080 (TN, 5ms) - Bekijk alle specificaties

LG D2342P Zwart Review

plimboy 16 oktober 2012, laatste update op 16 oktober 2012, 916 views

LG D2342P Zwart

Pluspunten

• Backlight
  • Passief 3D
  • Tridef software
  • LG service

Minpunten

• Veel instellen voor het gewenste resultaat
  • Stofmagneet
  • Spiegeling bij verlichte kamer
  • Ghosting (voor een serieuze gamer, zelf vind ik het acceptabel)

Inleiding:

Ik heb dit scherm bij Cdromland gekocht voor 179,95 euro en er zit 2 jaar garantie op. De reden dat ik een nieuwe monitor wilde is omdat ik toe was aan een groter scherm. Mijn oude scherm was een LG 19'' 5x4. Om een keuze te maken heb ik de reviews op Tweakers gebruikt en ben ik naar verschillende winkels gegaan om monitoren met elkaar te vergelijken. Het scherm moest minimaal 1920x1080 zijn, een strak design hebben en 23'' zijn. De 3D functionaliteit was geen vereiste. Ik gebruik mijn monitor voornamelijk om te internetten, series/film te kijken en af en toe te gamen.

In de doos:
  • Het scherm
  • De voet (2 delen)
  • Single link DVI-D kabel
  • VGA kabel
  • Stroomkabel
  • 3D bril
  • 3D bril clip (voor brildragers)
  • Brillendoekje
  • Tridef software (CD)
  • Handleiding (CD)
  • Quick guides
Design en bouwkwaliteit:

De voet en de omlijsting hebben een strak uiterlijk en hebben een glossy zwarte afwerking. Het glimmende stoort mij niet, wat mij wel stoort is de hoeveelheid stof die de behuizing aantrekt, dit is echt boven gemiddeld veel.
De power en menu knoppen zitten rechts onder en voelen degelijk aan. De 5 menu knoppen zijn niet storend maar de power knop heeft een chrome rand en geeft blauw licht. Het blauwe licht vond ik zelf storend en heb dit met LG forteManager uit kunnen zetten.
Ik vind de monitor stevig genoeg aanvoelen en ook de kantelfunctie geeft je niet het idee dat je iets forceert. De connectors aan de achterkant wijzen naar onder en zitten stevig gemonteerd in het scherm.

Het beeld:

Het scherm werkte bij mij niet gelijk naar behoren, ik heb flink moeten schroeven aan de instellingen die overigens niet allemaal in het menu van het scherm te vinden zijn. Opties zoals gamma correctie moeten met software worden aangepast. Ook zit er een functie op de monitor genaamd "3D color effect", deze kan je aan of uit zetten maar iedere keer als je 3D content bekijkt springt deze automatisch aan en zet zichzelf niet uit wanneer je weer terug schakelt naar 2D. Door de rechtse menu knop 5 seconden ingedrukt te houden kan je de DDC/CI uitschakelen zodat de monitor niet meer automatisch functies kan inschakelen. Na veel uitzoeken en instellen ben ik wel te spreken over het eindresultaat.
Van backlight bleeding heb ik absoluut geen last, de zwart weergave is bij een compleet donkere kamer iets wat grijzig maar absoluut niet storend. Bij een verlichte kamer is de zwart weergave zelfs uitstekend te noemen.
Het beeldscherm heeft bij een verlichte kamer wel een zichtbare spiegeling die zeker bij film kijken en gamen storend is. Film kijken als de zon schijnt met de gordijnen open is voor mij geen optie.
Wat pixeldefecten betreft ben ik er 1 tegengekomen tijdens een pixeltest, deze pixel kan geen rood weergeven. Het valt dus echter alleen op als je een egaal rode achtergrond hebt op dat deel van het beeldscherm, het valt mij nooit op maar het is natuurlijk wel jammer.

3D:

Het scherm maakt gebruik van passief 3D, dit houdt in dat er gebruik wordt gemaakt van polarisatie op het scherm en een bril met een polarisatiefilter, er zit dus geen elektronica in de bril. Het scherm polariseert alle even rijen pixels horizontaal en alle oneven rijen pixels verticaal. Alle horizontaal gepolariseerde rijen pixels zijn bedoeld voor het linker oog en alle verticaal gepolariseerde rijen pixels zijn bedoeld voor het rechter oog. De bril zorgt, door middel van een filter, ervoor dat het linker oog alleen de horizontaal gepolariseerde beelden ziet en het rechter oog alleen de verticaal gepolariseerde beelden waardoor ieder oog dus een ander beeld ziet. Omdat de beelden voor beide ogen tegelijkertijd op het scherm zijn is de resolutie dus beperkt tot 540 rijen pixels per oog, ondanks dat heb ik gewoon het idee dat ik naar een HD kwaliteit beeld zit te kijken.
Zoals ik al schreef in de inleiding was ik niet opzoek naar een scherm met 3D functionaliteit, het is echter wel mooi meegenomen dat het er op zit. Zelf vind ik 3D wel leuk maar het is absoluut niet zo dat je iets mist als je gewoon 2D kijkt.
Als eerst moet ik even zeggen dat ik het 3D heb getest met de bijgeleverde 3D bril waarvan bekend was dat dit niet de juiste bril is voor deze monitor, na een mailtje gestuurd te hebben naar LG kreeg ik de volgende werkdag al reactie dat de juiste bril onderweg was naar mijn huis.
De bijgeleverde Tridef software maakt het mogelijk om 3D films, foto's en games af te spelen, ook bied deze de mogelijkheid om 2D content om te zetten naar 3D. Dit programma werkt goed en ondersteund alle toegankelijke videoformaten. Ook iedere game die ik getest heb werd ondersteund. Het omzetten van 2D naar 3D bij films is bij lange na niet zo merkbaar als echte 3D content, het geeft misschien een heel klein beetje diepte weer maar eigenlijk niet eens merkbaar en daar komt nog bij dat ik daar wel hoofdpijn bij krijg en bij echte 3D content niet. Wat opviel, bij zowel 2D>3D als 3D content, is dat je wel een stuk helderheid inlevert als je 3D gaat kijken.
Bij games, ook bij niet 3D games, is het effect wel heel goed te zien. Ik had wel last van haperingen maar ik denk dat dit te verwijten is aan mijn videokaart. Ook bij het gamen leverde ik redelijk wat helderheid in.

Foto's:

Bijgevoegd, foto's van de knoppen, aansluitingen en de brillen.
De zwarte bril is de bril die erbij zat, maar dat bleek dus de verkeerde te zijn. Binnen 3 dagen had ik de goede bril (de witte) ontvangen.

Heb jij ook een LG D2342P Zwart?

Deze review is geschreven na een week ervaring met het product. Vragen en opmerkingen zijn altijd welkom.
Persoonlijk vindt ik het altijd fijn om wat foto's van het product te kunnen zien. Een close-up van de bedieningsknoppen en aansluitingen kan ook handig zijn. Daarnaast een foto van de brillen zou ook leuk zijn. Deze kun je altijd moeilijk vinden op de LG website.

Daarnaast zou wat meer uitleg over de betreffende 3D techniek erg fijn zijn. Dit maakt de review in mijn ogen meer volledig.

Erg fijn om te zien dat je moeite hebt gestoken in het schrijven van wat jij vindt van het scherm.
Allereerst bedankt voor je reactie.

Morgen zal ik bij daglicht wat foto's maken van onder anderen de brillen, knoppen en aansluitingen.

Ik heb een stukje toegevoegd onder het kopje "3D". Laat maar even weten of dit is wat je bedoelde met uitleg over de 3D techniek.
Dit is inderdaad wat ik bedoelde! Bedankt!
Ik vroeg me af of deze monitor een 3D beeld ook terug kan zetten naar 2D voor waar neer je 3D kijken zat bent.

En moet je perse de Tridef software gebruiken om een Side-By-Side film te kijken of is het voldoende om deze fullscreen af te spelen in elke willekeurige video speler en pikt de monitor dit dan automatisch op als een 3d signaal?
De monitor kan via z'n eigen menu inderdaad 3D beeld terug zetten naar 2D, maar als je dit doet zie je duidelijk dat het geen HD kwaliteit meer is.

Je hoeft de Tridef software niet te gebruiken, je kan ook via het monitor menu de film, zowel Side-By-Side als Over-Under, 3D laten weergeven. Het is niet zo dat hij dat automatisch doet, althans ik heb het niet meegemaakt.

Ik vind het persoonlijk makkelijker door het d.m.v. software te doen omdat je anders allemaal in dat menutje van je monitor zit te pielen. Maar naast Tridef zullen er vast meer programma's zijn die het soortgelijke kunnen. Tridef vind ik wel makkelijk omdat het ieder video-formaat wat ik heb afspeeld en ook omdat het je games 3D kan maken, wat uitstekend werkt.