Logitech X-240 Review

Free rider 21 februari 2008, 1.230 views

Logitech X-240

Pluspunten

• Line-in voor MP3 spelers
  • Strakke vormgeving

Minpunten

• Line-in te weinig versterkt
  • Vatbaar voor externe signalen GSM en lichtnet

Muziekweergave Score: 3
Reden aanschaf
Ik heb dit setje aangeschaft om de gewone PC-geluiden te kunnen horen - dus niet om hifi vanuit mijn PC te spelen, danwel te gamen. Voorheen had ik een Trust-setje van een paar Euro, welke een zachte, lage bromtoon genereert als deze *uit* staat - vandaar deze upgrade. Ik gebruik het nu drie weken.

Voor de goede orde, ik gebruik mijn PC voor kantoor aan huis.

Aansluiten
Logitech gaat er van uit dat je PC onder je bureau staat, en dat je de bas-speaker ook onder het bureau wil plaatsen. Als dit je opstelling is heb je geen problemen, wil je bv. de basspeaker elders plaatsen dan zijn de kabels wellicht niet lang genoeg.
De manual is ruim voldoende voor de leek, en er is geen software installatie.

Featureset
De unieke feature is een aparte line-in, signalen hierop worden gemixed met de Windows geluiden en afgespeeld. Voorheen had ik nooit behoefte om een MP3 speler op speakers aan te sluiten, maar ik betrap mij erop dat ik deze functie nu wel gebruik. De PC hoeft niet aan te staan om de MP3 speler te kunnen horen.
Er worden aparte hulpstukken geleverd om een iPod of Zune rechtop tegen de console te laten leunen, maar ik heb geen van beide apparaten. Overigens: naar mijn smaak ziet het er niet uit. Als dit belangrijk voor je is, zoek eerst een foto en oordeel zelf.
Zelf heb ik een iAudio7, die ervoor ligt.

Bij het gebruik hiervan stelt de handleiding dat je het volume van de MP3 speler op 80% moet zetten, en dat is niet overbodig. Ik heb de speler zelf meestal op ca. 30% staan, maar dit moet dus fors omhoog. Een versterkerschakeling achter de line-in zou logischer zijn geweest, nu moet je bij aan- en afkoppelen steeds het volume aanpassen.

Edit 20-2:
Je kan de line-in natuurlijk ook gebruiken voor een laptop - de input is een 3.5mm koptelefoonaansluiting. Je krijgt ook een male-male kabel, maar deze is slechts 20 cm lang, waardoor laptop gebruik niet praktisch is: de meeste laptops die ik ken hebben de koptelefoonaansluiting linksvoor.

Bouwkwaliteit
De console en vooral de satelliet-speakers komen stevig op mij over: die zullen niet van ellende uit elkaar trillen. Mocht je gebruik maken van de hulpstukken voor een iPod of Zune speler: dat komt op mij wat instabiel over.
Bij de bas-speaker blaast de woofer naar beneden. Dit kan een probleem zijn als je per ongeluk de bas omschopt waardoor hij op zijn kant komt te liggen, er is verder geen bescherming voor de woofer.

De elektrotechnische kwaliteit is een stuk minder. De speakers pikken af en toe zo'n typisch GSM signaal op - dat je hoort vlak voor een GSM afgaat. Voor de goede orde, het betreft niet alle GSMs, volgens mij ligt het aan de gebruikte frequentieband. (Achtergrond: Ik woon in een flat vlak bij de lift. Mijn GSM wordt niet opgevangen, soms wel een andere, ik neem aan als iemand bij de lift staat te wachten).
Ook signalen van het elektriciteitsnet worden opgevangen. Sommige elektriciteitsmaatschappijen plaatsen extra signalen op het net, bv. om aan elektriciteitsmeters door te geven dat het nachttarief is ingegaan. Dit signaal (een zacht, trillend geluid van een paar kHz) is hoorbaar.

Vormgeving
Ieder moet voor zich bepalen wat hij wel en niet mooi vind, maar dit past vrij aardig in mijn nogal zakelijke opstelling.
Het idee om de gebruikelijke 'afstandsbediening' te vervangen door een 'console' is naar mijn idee een voltreffer. Die afstandsbedieningen zien er altijd rommelig uit, en deze console is juist strak.

Geluidskwaliteit
Let op: ik raad iedereen aan om naar de Mediamarkt te gaan en daar zelf te gaan luisteren. Ik zou niet durven zeggen of dit setje klinkt als een gemiddeld setje van 20 of 80 Euro...
Naar mijn idee is de bas zeer overheersend. Logitech zag de bui al hangen en plaatste een aparte volumeknop voor de basspeaker. Hij staat nu op 10% en ik vind de bas nog steeds erg hard.

Bij het aansluiten van mijn MP3 speler zette ik in eerste instantie juist het volume van de set harder, het gevolg was een harde bromtoon - sterk lijkend op de 50 Hz van het lichtnet. De handleiding moet gewoon gevolgd worden, zet het volume van de MP3 speler zo hoog mogelijk.
Ook zonder MP3 speler kan je niet oneindig hoog met de speakers gaan, er komt vanzelf een bromtoon doorheen.

Conclusies
Ik ben tevreden met de set - maar bedenk dat ik minimale eisen aan de geluidskwaliteit stel. Er zijn twee tekortkomingen, de line-in mag iets meer versterkt worden, en er mag een betere isolatie van externe signalen (GSM, lichtnet) zijn.

Ik denk dat er twee doelgroepen voor deze set zijn:
1. Algemeen PC-gebruik, waarbij vrijwel nooit games of multimedia wordt gebruikt.
2. Kinderen, speakers voor hun eerste PC. Je geeft ze meteen externe speakers voor hun MP3 speler.

Heb jij ook een Logitech X-240?

uit mijn eigen ervaring kunnen iets betere kabels voor de logitech setjes een hoop problemen voorkomen of oplossen
verder mooie review, maar heb al een Z4 setje staan ;)
Ik dacht dat zelf aan de trafo, omdat deze in de basbox is geplaatst.

Maar slechte kabels is inderdaad een betere verklaring, die ook nog eens redelijk eenvoudig te verhelpen is. Dank voor de input!
De gewone pc geluiden? Voldoet het simpele audiosetje van de Aldi van 3 euro daar niet net zo goed voor?
Ik heb dus nog een Trust setje van zes Euro, maar deze geeft een zachte bromtoon als deze uit staat.
Dit was niet bevoordelijk voor mijn concentratie - ik houd kantoor aan huis. Ik heb een tijd gewerkt door de steeds de stekker er in / uit te halen, maar het werd erg vervelend.
Uiteindelijk tot de upgrade besloten.