Specificaties 15,4" (1280x800), 160GB (hdd) - Bekijk alle specificaties

Asus F3SV-AP226C Review

nearo 27 mei 2008, 2.351 views

Asus F3SV-AP226C

Pluspunten

• prijs
  • prestaties
  • warmte
  • aansluitingen
  • recovery dvd

Minpunten

• beeldscherm (lage resolutie en spiegelend)
  • bloatware
  • accuduur

Eind 2007 heb ik deze F3SV besteld bij 4launch Eindhoven. Ik heb de laptop nu dus ruim 1 maand in gebruik. De laptop wordt vooral gebruikt om te internetten en te werken. Daarnaast speel ik regelmatig RTS games.
De laptop wordt gebruikt in combinatie met Ubuntu. Vista is wel geïnstalleerd in dual-boot maar die gebruik ik vrijwel niet. Voor zover ik weet werken alle onderdelen onder Ubuntu behalve de fingerprint reader. Het geluid en de webcam werkten echter niet out-of-the-box.

Display: 15.4" WXGA Resolutie 1280 x 800
Processor: Intel Core 2 Duo T7500 (2.2GHz)
Videokaart: nVidia GeForce 8600M GS 256MB DDR2 VRAM (up to 1024MB Turbo Cache)
Geheugen: 2GB (2x1GB) PC5300 DDR2 (Max. 4GB)
Harddisk: 160GB SATA 5400rpm
6-Cells batterij
Microsoft Windows Vista Home Premium
Afmetingen: 361x267x28mm
Gewicht: 2.9kg
De laptop wordt standaard geleverd inclusief muis en tas.

Featureset en prestaties
De laptop heeft een snelle t7500 processor. Op het moment van schrijven is dit nog steeds een van de snelste laptop-processoren. Op dit gebied zit het dus zeker goed. Ook op de videokaart is weinig aan te merken. Het is geen 8600gt maar een 8600gs maar voor de meeste mensen (inclusief mijzelf) is dit ruim voldoende. De videokaart heeft een eigen geheugen van 256mb. Omdat ik vrij regelmatig game heb ik er toch voor gekozen om in ieder geval een aparte videokaart te nemen. De videokaart presteert goed in games. Tot nu toe heb ik alleen Dawn of War, World of Warcraft en Spring gespeeld. De eerste twee draaien zonder problemen op z'n hoogst terwijl die laatste wat meer problemen geeft. Dat is denk ik te wijten aan de versie (alpha) want het ondersteunt op dit moment nog geen dual-core processoren etc. In deze laptop zit 2gb intern geheugen wat uit te breiden is tot 4gb. Met de huidige prijzen voor intern geheugen denk ik al vrij snel up te graden naar 4gb geheugen aangezien ik verwacht dat de prijzen ook de komende jaren niet veel lager meer (kunnen) worden.
De laptop is ruim voorzien van aansluitingen. Aan de achterkant zit de aansluiting voor de stroom en 2 usb aansluitingen. Aan de rechterkant bevinden zich de dvi, vga, s-video, firewire, ethernet, modem, een expresscard uitbreidingsslot en nog een usb aansluiting. Aan de voorkant zitten de koptelefoon en luidspreker aansluitingen evenals een vierde usb aansluiting en een sd-kaartlezer. Links zit dan nog een dvd brander. Wat aansluitingen betreft geen gebrek op deze computer!

Het scherm
Met een scherm van 15,4 inch valt deze laptop tussen de grote desktopvervangers en de draagbare laptops in. Het scherm heeft een resolutie van 1280 bij 800 pixels. Deze resolutie is vrij laag vergeleken met iets duurdere computers maar aangezien het een 15,4 inch scherm is vond ik het ruim voldoende. Houdt hier wel rekening mee als je verschillende programma's naast elkaar wilt zien. Hier is de resolutie al snel te laag voor.
Het scherm verraste mij wat betreft de kleuren. Het beeld zag er erg levendig uit. Toch is het scherm een van de grootste nadelen van de F3SV. Dit komt door twee factoren. Ten eerste de kijkhoekafhankelijkheid. Vanaf de zijkanten maar vooral vanaf de bovenkant wordt het beeld al snel donkerder. Het verkleurt verder nauwelijks maar dit had zeker beter gekund. Daarnaast spiegelt het scherm vreselijk. Hier moet je regelmatig rekening mee houden als je ergens gaat zitten. Als er een felle lamp achter je staat zie je die erg goed terug in het scherm. Dit heeft echter ook een “voordeel”. Door met de fn+f7 knop de backlight van het scherm uit te schakelen kan het scherm goed gebruikt worden als, zij het wat donkere, spiegel. Multifunctioneel dus! ;)

bouwkwaliteit en ergonomie
De laptop is van een degelijk materiaal en lijkt wel een stootje te kunnen verdragen. Wanneer ik het scherm vanaf de achterkant indruk krijg ik geen kleurenvervorming te zien zoals ik dat bij enkele andere laptops jaren terug wel ervaren heb. De draaibare webcam zit ook stevig verbonden. Wel heb ik lichte kritiek op het scharnierpunt van het scherm. Een van de twee punten heeft een klein beetje speling al ervaar ik dit niet als een ernstig gebrek ( ik kwam er pas achter tijdens het schrijven van deze review). Het toetsenbord is niet bijzonder goed maar ook niet slecht. Het touchpad is wel fijn en bevat tevens een scrollstukje wat een zeer handige toevoeging is. Helaas heb je nog wel eens de neiging in dit scrollstukje te komen zonder dat het de bedoeling is aangezien er geen voelbaar verschil is tussen het scroll en het “normale” stukje. De meegeleverde laptopmuis doet wat ie moet doen en is makkelijk mee te nemen.
Op de plaatsing van de aansluitingen heb ik wel het een en ander aan te merken. De muis is niet erg handig aan te sluiten als je ook andere aansluitingen gebruikt aangezien de kabels dan altijd in de weg zitten voor de muiskabel. Het is praktischer om de vga en dvi aansluitingen aan de achterkant te plaatsen. Wat ronduit dom geplaatst is is de koptelefoon aansluiting. Deze zit aan de voorkant en als je hem gebruikt zit deze altijd in de weg. Als je de laptop op je schoot hebt staan zit de kabel tegen je buik aan, maar als je de laptop op je bureau hebt staan zit de kabel in de weg als je hem aansluit op een externe boxenset. Ik snap dan ook niet waarom deze aansluiting niet aan de zijkant zit. Het is trouwens zeker aan te raden de koptelefoonaansluiting toch te gebruiken aangezien het geluid echt laptopgeluid is. Het kan niet hard en klinkt erg schel.

Warmte- en geluidsproductie
De laptop blijft koel tijdens normaal gebruik. Wanneer de laptop zwaar belast wordt voel je dat deze vrij warm wordt op de plek onder de pijltjestoetsen. Dit heb ik echter niet als hinderlijk ervaren aangezien het zeker binnen de perken bleef. Over de geluidsproductie ben ik ook uiterst tevreden. Bij zware belasting is de laptop nog alleen in een stille ruimte hoorbaar. Alleen de dvd-speler maakt, zoals gebruikelijk, wat lawaai.

Mobiliteit en accuduur
De laptop is niet bijzonder groot voor een laptop met een 15,4 inch scherm. Hij is zeker mee te nemen al zou ik voor het dagelijkse werk toch liever een kleinere laptop met een kleiner scherm kiezen. Ook het gewicht is niet bijzonder. De adapter is te zien op de foto en is ook niets bijzonders, al wordt deze wel vrij warm tijdens gebruik. Op de accuduur heb ik wel wat aan te merken. Zonder stopcontact houd je het namelijk zo'n 90-100 minuten vol terwijl je draadloos aan het internetten bent. Dat vind ik toch wel erg weinig. Tijdens zware belasting wordt dit nog eens vermindert tot zo'n 60-70 minuten. Ik gebruik de standaard meegeleverde 6 cell accu.

algemeen
-Nog wat algemene dingen die ik wil noemen. Asus levert standaard een recovery dvd mee waarmee je vista weer kunt herstellen. In tegenstelling tot sommige anderen staat het op dvd in plaats van op je harde schijf. Dat vind ik zeker het vermelden waard. Ook wordt een driver-cd meegeleverd. Deze vista-dvd werkt alleen op asus laptops wat er dan wel voor zorgde dat ik een andere dvd moest gebruiken om vista in een VM te draaien.
-Vista wordt standaard geïnstalleerd met tal van "handige" programmaatjes zoals norton anti-virus. Ook veel andere programmaatje van Asus zelf worden standaard geinstalleerd. Wil je alles uit deze laptop halen dan raadt ik toch aan om vista zelf te installeren (of een ander os natuurlijk)
-Asus levert standaard 2 jaar Pick up en return garantie.
-Op de Asus website zijn bios- en driver updates te vinden, alleen moet je dan wel op die site kunnen komen. De site ligt regelmatig plat en is vreselijk traag. Dat moet beter kunnen.
-Wanneer je liever windows xp gebruikt zijn daar handleidingen over te vinden op internet. Het zou moeten werken al heb ik daar geen ervaring mee.
-Onder Ubuntu 8.04 werkt alles bij mij behalve de fingerprint reader. Alles (inclusief de webcam) werkt out-of-the-box behalve het geluid. Om het geluid werkend te krijgen moet je in het bestand alsa-base in de map /etc/modprobe.d de regel "options snd-hda-intel model=lenovo" toevoegen onder de laatste options-regel. Mute (dus NIET unmute) alle geluidskanalen en start de computer opnieuw op. Nu kun je één voor één de kanalen weer unmuten. Wanneer je alle kanalen vol open zet krijg je een harde irritante piep te horen.

De prijs vind ik een groot pluspunt van de laptop. Begin januari heb ik hem gekocht voor 919 euro maar nu zit die al onder de 900 euro. Voor een laptop met deze specificaties vind ik dit een erg mooie prijs. Ondanks enkele minpunten krijg je voor dit geld een complete laptop met muis, tas en twee jaar garantie van Asus. Dat was het voor mij zeker waard!

Als er nog vragen zijn, laat het horen, ik probeer te reageren.
PS: dit is mijn eerste review op tweakers.net -> kritiek is welkom :)

Heb jij ook een Asus F3SV-AP226C?

Mooie review, ik vind dat je voor de prijs een hele fraaie machine krijgt.

Ik zie aan de zijkant een vga- en een dvi-aansluiting. Ik neem aan dat je er maar één extra scherm tegelijk op aan kunt sluiten (welke mogelijkheden heb je met dat extra scherm?). Waarom hebben ze dan voor twee uitgangen gekozen, i.p.v. een verloopstekkertje?

Het lijkt wel gezien jouw commentaar dat ze helemaal niet nagedacht hebben over waar de aansluitingen geplaatst moeten worden. Misschien dat ze eerst het bord ontworpen hebben en daardoor aan bepaalde (onlogische) plaatsen vast zaten. Je zou dat na zoveel jaar laptopervaring niet meer verwachten bij zo'n gerenommeerd als ASUS.

Wordt de laptop ook geleverd met een 9-cells batterij? Het lost het probleem niet op maar maakt het wel minder erg. Het blijft een korte tijd, juist voor een laptop. Vooral als je bedenkt dat met het ouder worden van de batterij de tijd nog eens terug loopt. Voor jou is het natuurlijk nauwelijks een optie om de batterij te vervangen (zeker met de huidige prijzen). Voor mensen die de computer aanschaffen is het wel belangrijk te weten.

In het begin zeg je dat de webcam niet out-of-the-box werkt onder Ubuntu, onder algemeen zeg dat het wel gelijk werkt.... Vind je het overigens niet jammer dat de fingerprint-reader niet werkt. Het is een van de fraaiste beveiligingen die ik me kan bedenken.

Zou je, tot slot, ook aan kunnen geven welke laptops, naar jouw idee, de concurrenten zijn en om welke redenen je voor deze ASUS gekozen hebt.
Er wordt gezegd dat er een recovery DVD bij de laptop zit en dat op de harde schijf geen recoverypartitie is. Hoe dit is gecontroleerd weet ik uiteraard niet.
Asus had in het verleden de gewoonte recovery CD's mee te leveren en het besturingssysteem op een recoverypartitie te zetten.
Indien nodig kan je het besturingssysteem vanaf de recoverypartite opnieuw installeren door meteen na het inschakelen van de laptop op F9 te drukken.
Je komt dan in een keuzemenu waar je een keuze kunt maken uit verschillende methodes om het besturingssysteem opnieuw te installeren. Bij voorbeeld dat alleen de C-partitie wordt vernieuw en de D ongemoeid wordt gelaten of dat C wordt vernieuwd en D wordt schoongeveegd.
Zo werkt het in ieder geval bij mijn laptop, een L3000D van november 2003 met XP. Ook bij een recentere laptop van Asus met XP van mijn dochter functioneert dit zo. Onlangs heb ik XP opnieuw geinstalleerd op deze laptop via de F9-methode en dat ging vlot en zonder enig probleem.
Mogelijk dat de F9 methode ook werkt op de besproken F3SV.
Tweede alinea: Het scherm heeft een resolutie van 12080 bij 800 pixels

Verder zijn foto's natuurlijk altijd leuk bij een review ;) vooral eigengemaakte.
De posotieve en negatieve eigenschappen, dat mag wel iets uitebreider, bijvoorbeeld: i.p.v. "beeldscherm"; "de resolutie van het beeldscherm is laag voor een 15,4 inch".

En dat het scherm spiegeld: dat heet crystal bright of crystal brite, kun je vaak voor kiezen. Hierdoor zien films bijvoorbeeld er mooier uit, en de kleurweergave zoals jij beschreef. Bij "matte" schermen is die kleurweergave dus slechter maar spiegeld het dus ook minder.

[Reactie gewijzigd door Swelson op 18 februari 2008 23:27]

Bedankt voor je reactie, de resolutie heb ik aangepast. Ik had onderaan m'n review staan dat het me niet lukte foto's te plaatsen, maar ik was gewoon vergeten ze te verkleinen, dus nu staan ze er alsnog.
Ik wist van tevoren ook dat het scherm zou spiegelen, maar ik wil jullie daar ook van bewust maken. Voor mijzelf is het geen erg groot nadeel aangezien ik veel achter m'n bureau zit waar ik er geen last van heb. Voor iemand anders kan het echter wel een probleem zijn dus vandaar noem ik het nog even. Zeker ook omdat er veel niet-tweakers zijn die via google hier terecht komen, maaruh, bedankt voor je commentaar :)
Iedere fabrikant heeft zijn eigen benaming voor zo'n glanzend scherm, bij Acer is dat inderdaad Crystalbrite, maar bij HP heet het bijvoorbeeld Brightview, sommige fabrikanten noemen het gewoon een "glare panel" oftewel "glanzend paneel/scherm"

Wat hansjuh zegt dat je er voor kan kiezen, dat kan eigenlijk al bijna niet meer, er zijn nog maar enkele notebooks met een mat scherm, en het komt eigenlijk niet voor dat je een notebook van hetzelfde type in 2 uitvoeringen hebt mat of glans, toen het nét inkwam die glanzende panelen nog wel.

[Reactie gewijzigd door bapemania op 19 februari 2008 07:17]

Ik dacht dat alle F3Sv modellen een 1440x900 scherm hebben... ik heb zelf namelijk ook een F3Sv en met een dergelijke hogere resolutie. De standaard resolutie van de gemiddelde 15,4" laptop is 1280x800 en ik had juist voor deze gekozen (alleen dan de 019C) ivm. de hogere schermresolutie.
@ NoepZor: Mijn F3Sv heeft een scherm van 1280*200 pixels, zoals ook te zien is op de specificatiepagina. Het klopt inderdaad dat er ook uitvoeringen zijn met 1440*900 pixels. Het maakt het er ook niet duidelijker op.

@ Pjerry: Ik heb zelf nog niet geprobeerd om 2 schermen tegelijk aan de praat te krijgen, dus daar kan ik helaas niets over zeggen. Heb alleen ervaring met 1 extra scherm.
Over de plaats van de aansluitingen, daar kan ik me nog steeds niet helemaal in vinden. Een koptelefoonaansluiting aan de voorkant leek me handig, maar bleek totaal niet praktisch te zijn. De kabels zitten dan continu in de weg. (had de aansluiting liever aan de zijkant gehad)
Volgens de website is er ook een 9-cell accu leverbaar, maar voor mij is dat niet echt van belang aangezien ik hem niet veel onderweg gebruik (maar wel regelmatig vervoer)
Over ubuntu, de webcam werkt onder ubuntu 7.10 niet out of the box, maar in ubuntu 8.04 werkt hij meteen. De fingerprint-reader vind ik niet erg. Ben er geen gewend en mis dus ook niks. Daarnaast wist ik vooraf ook al dat hij het hoogstwaarschijnlijk niet zou doen, aangezien dat bij de meeste fingerprint readers onder Linux is.

Tot slot dan waarom ik voor deze Asus gekozen heb. Ten eerste vanwege het eenvoudige ontwerp. Ik erger me regelmatig aan allemaal knipperende lampjes op een laptop die geen toegevoegde waarde hebben. Daarnaast vond ik 2 jaar pick-up en return garantie ook erg handig. Ook heb ik nog meer Asus producten waar ik erg tevreden mee ben. Daarnaast zat ik nog te kijken naar de Asus F3Ka. Dit leek me ook een zeer goede keuze maar aangezien ik linux wil draaien was een Ati-kaartje, zeker op dat moment, nog niet verstandig. Ook keek ik naar de http://tweakers.net/price...spire-5920g-602g25hn.html maar door het, mijns inziens iets te hippe ontwerp, mindere garantie en dat voor een acer heb ik ook deze laten gaan. Allebei de hier genoemde laptops zijn toch beduidend goedkoper.

@GerardAchthoek: Er zat bij mij een recovery cd bij en bovendien een voorgeinstalleerde partitie (die ik verwijderd heb, ik heb immers een cd). De ervaringen hiermee waren echter niet super. Het werkt wel allemaal maar het bleek niet mogelijk om een ongebruikt deel van de harde schijf te gebruiken (foutmelding: FAILED in rode letters) maar het was alleen mogelijk de hele harde schijf te benutten waardoor mijn linux-installatie verwijderd werd...

Sorry voor de late reactie, maar als er nog vragen zijn, hoor ik het graag.