Nikon D600 Zwart

Tweakers

Tweakers zegt: 10
  1. Laagste prijs
    Niet beschikbaar
    Prijsalert ontvangen zodra er een prijs is?
  2. Kenmerken | Gebruikersreviews
  3. Willen (12) Hebben (15)

Bekijk alle reviews

Nikon D600 Zwart Review

+1
robertdb
22 januari 2013, laatste update op 22 januari 2013, 7.772 views

Nikon D600 Zwart

Met de introductie van de Nikon D600 zal de fotomarkt wel iets veranderen. Iedereen vindt de Nikon D600 een "betaalbare" introductie op Full Frame. Daar ben ik het echt niet mee eens, € 1950,- (oktober 2012) vind ik absoluut niet "betaalbaar". Bovendien is de Nikon D700 op het moment maar net iets duurder. De Nikon D600 is dus de minst dure full frame digitale spiegel reflex camera, maar goedkoop vind ik het niet echt. Overstap van Nikon D700 Vòòr deze camera heb ik een Nikon D700 gebruikt, en ben dus nu overgestapt naar deze Nikon D600. Een Nikon D700 is een iets ander type camera in...

Pluspunten

  • goede beeld kwaliteit
  • makkelijke bediening
  • verbeterde feature set

Minpunten

  • vrij duur
  • geen professioneel bouw kwaliteit
  • stof-problemen

Eindoordeel

5 van 5 sterren (Uitstekend)
Met de introductie van de Nikon D600 zal de fotomarkt wel iets veranderen. Iedereen vindt de Nikon D600 een "betaalbare" introductie op Full Frame. Daar ben ik het echt niet mee eens, € 1950,- (oktober 2012) vind ik absoluut niet "betaalbaar". Bovendien is de Nikon D700 op het moment maar net iets duurder. De Nikon D600 is dus de minst dure full frame digitale spiegel reflex camera, maar goedkoop vind ik het niet echt.

Overstap van Nikon D700
Vòòr deze camera heb ik een Nikon D700 gebruikt, en ben dus nu overgestapt naar deze Nikon D600. Een Nikon D700 is een iets ander type camera in vergelijking met de Nikon D600. De Nikon D700 heeft heel wat geweld overleefd, ik denk niet dat ik de Nikon D600 aan dezelfde omstandigheden moet blootstellen.

Ter informatie; ik ben geen beroeps fotograaf, ik vind het gewoon erg leuk om te fotograferen. Meestal is dat mijn jonge gezin, soms sporten zoals buggy-vliegeren. Met het selecteren van deze Nikon D600 heb ik dus een enigszins gelimiteerd budget, met een Nikon D4 hoef ik niet thuis te komen.

Kwaliteiten uitzoeken
De meeste mensen zien redelijk helder een volgorde die van goed naar best loopt:Ik denk dat het meestal niet zo zwart-wit blijkt; als ik mijn moeder een Nikon D4 in handen geef, komen er waarschijnlijk slechtere foto's uit in vergelijking met een Nikon D3200.

Daarom ben ik op zoek naar een balans van de volgende kwaliteiten:
  • Full frame. Zie verder in deze review waarom ik dit van belang vind.(Nikon D3200/Nikon D5100/D7000 vallen af)
  • Zo goedkoop als mogelijk. (Nikon D800(E)/D4 vallen af)
  • Zo licht en klein als mogelijk. (Nikon D800(E)/D4 vallen af)
  • Optimale bediening, vooral de "custom" en "shooting" bank gebruik ik veel, maar zijn lastig snel te switchen.(Daarmee blijven de Nikon D7000 en Nikon D600 over)
  • Mogelijkheid om de ingebouwde flits als "master" te gebruiken voor een slave flits.
Dus voor mij waren de opties; Nikon D700 behouden, of een camera van een nieuwere generatie aanschaffen, de Nikon D600. Nu is het niet een heel logische stap om van Nikon D700 naar Nikon D600 te gaan; het zijn andere type camera's.

De Nikon D800 heb ik ook een tijdje kunnen proberen, mijn conclusie; prachtige camera, lijkt erg op de Nikon D700, maar dan wat nieuwer. Grootste gemis voor mij is de U1 en U2 knop, en het is net als de Nikon D700 een zware camera. De 36 megapixels van de Nikon D800 zijn natuurlijk tof, maar de Nikon D600 gebruikt per foto Raw (compressed, lossless) ongeveer 25 Mb tot 30 Mb, in JPEG (optimized for quality) ongeveer 4.5 Mb tot 15 Mb. Dat vind ik al behoorlijk groot.

Full Frame
Met de Nikon D700 heb ik al goed kunnen ontdekken wat de voordelen zijn van Full Frame. Mijn conclusie: Het maakt eigenlijk weinig uit; je kunt ook met DX sensoren heel fijn (en meestal voordeliger!) fotograferen, maar:
  • Ik gok dat DX ooit weer gaat verdwijnen, dus lijkt het mij logisch om op FX in te zetten.
  • Er zijn veel voordelige tweedehands (wat oudere types, zoals AF of AF-D) FX lenzen te koop.
  • Tot nu toe hebben de FX bodies een AF-schroef in de vatting zitten, dus elke AF lens werkt op de body. (Dit is natuurlijk op dit moment waar, maar stel dat FX net zo goedkoop wordt als DX, dan zal dit wellicht niet meer waar zijn. Bijkomstig voordeel dus.)
  • Lichtgevoeligheid met de FX sensoren is erg goed. Nu ben ik wel van mening dat het logischer is om overdag foto's te maken dan 's avonds, maar goed, het is natuurlijk heel prettig dat je lang kunt door fotograferen.
Bovendien heb ik inmiddels een aantal Full Frame lenzen, die zou ik gedeeltelijk moeten aanpassen om een gelijke vergelijkbare brandpuntsafstand te behouden.

Beter dan Nikon D700?
Ik denk niet dat hier een eenduidig antwoord op te geven is. Hier zijn wat winnende punten van de Nikon D600:
  • Beeld kwaliteit
  • Bediening (discutabel)
  • Gewicht
  • Formaat
  • Twee SD slots
  • eye-fi compatible
  • Groter display
De Nikon D700 wint op deze gebieden:
  • Sneller (met de MB-D10)
  • Hogere bouw kwaliteit
  • Meer knoppen, dus minder menu's
  • PC (Flits) aansluiting
Onhandigheden van de Nikon D600
Ookal ben ik overtuigd dat ik aan de nieuwe bediening ga wennen, zo op het eerste gezicht vind ik dit kleine fouten. Wie weet dat een firmware update een aantal problemen verhelpt.
  • In playback of preview modus zoomt de OK knop niet in op 100%. Dit was op de Nikon D700 erg handig, kun je meteen zien of de foto 100% scherp is.
  • De bracketing knop is niet aan te passen naar een andere functie. Jammer, want bracketing gebruik ik zeer zelden.
  • iPhoto ondersteunt de RAW files nog niet. (Oktober 2012) Dit lost zichzelf wel op over een paar weken neem ik aan.
  • De vergrendel knop op de U1,U2,P,S,A,M,etc is niet echt nodig en maakt het moeilijker snel te switchen.
  • De viewfinder is een klein beetje minder groot dan de Nikon D700.
  • De autofocus punten zitten allemaal dicht rondom het centrum. Dit is jammer, maar het is minder lastig dan ik mij had voorgesteld.
  • De FN knop zit nogal ver naar onderen en zal dus met een pink bediend moeten worden. Gelukkig gebruik ik de FN knop niet dagelijks.
Nogmaals; laat deze camera niet aan je voorbij gaan om deze "minor issues". Er is geen één camera perfect, maar deze zit dicht in de buurt van perfect!

Mijn persoonlijke conclusie: Ja, de Nikon D600 is beter voor mij geschikt en geeft mij betere resultaten, maar het doet best een beetje pijn om de ijzersterke Nikon D700 te verkopen.

UPDATE: Inmiddels heb ik ook "last" van het stof probleem. Ik heb nu zo'n 12500 keer de sluiter gebruikt en zag voor het eerst stof bij zo'n 9000 foto's. Om dat stof te zien moet je een piep-klein diafragma gebruiken.
Op mijn 50 mm 1.8 AF-S krijg ik de stofjes bijna niet te zien, op de 20 mm 2.8 AF-D lukt dat wel.
Vooral links boven zitten veel stofjes die niet met een blaas-balg weg te blazen zijn. Ik vermoed dat het dus geen stof is, maar dat is mij om het even; er zitten "vlekken" op de sensor dat is jammer. Het is overigens geen totale ramp; de foto's zijn nog steeds prima te gebruiken, zeker als het niet nodig is een klein diafragma te gebruiken. Vanaf f1:8 zijn de vlekjes niet meer te zien.
Vandaag ben ik bij Nikon Service Point Nederland geweest. Daar werd de camera onder garantie schoon gemaakt. Er werd niet vermeldt of het om een bekend probleem gaat. Ik vermoed dat Nikon over enkele maanden wel een procedure in plaats heeft om het vlekken te stoppen.

Dus voor nu; aanzien wat er de komende foto's gaat gebeuren. De sensor is nu redelijk schoon, zeker links-boven is al het stof weg.
Beoordeel deze review: 0 +1 +2 +3

Heb jij ook een Nikon D600 Zwart?

Deel je ervaringen en help andere tweakers!

Schrijf review

Reacties (18)

18
18
9
1
0
8
Wijzig sortering
Toen ik de eerste berichten las over de D600 was ik uitermate teleurgesteld. Maar toen hij eenmaal geïntroduceerd werd, begon dat al om te slaan. Op dit ogenblik volgt de ene superlatief de andere superlatief over deze camera op. Zelden een camera gezien (buiten misschien de D7000) die zo geprezen werd na zijn aankondiging.

Toch sta ik enorm te kijken van je keus en kan zo links en rechts je review helemaal niet volgen. Maar dat ga ik wel puntsgewijs doorheen. Het grote manco aan mijn D7000 vond ik eigenlijk mijn body. Lange tijd heb ik me zelfs afgevraagd of ik geen D300s had moeten nemen. Maar de betere camera van die twee is en blijft toch de D7000 IMO.

Wat ik erg mis ten opzichte van de probody is de 10-pools aansluiting, de toch wel duidelijk betere body (hoewel ik niet ontevreden ben over de D7000-body, zeker niet als je de prijsstelling in ogenschouw neemt), het aanzienlijk beter doordachte knoppenspel en last but not least de veel betere view finder.
Op de D600 zijn wel wat wijzigingen t.o.v. de D7000 doorgevoerd (soms heel subtiel als de ISO knop helemaal onderaan) soms waat duidelijker zoals de werking van de video en lv. Maar in essentie is het toch de body van de D7000. Dus per definitie zijn de knoppen moeilijker toegankelijk dan op een probody. Ik kan nog steeds niet blind de ISO, Quality of welke knop achterop vinden. Ik zal altijd mijn oog van de camera moeten halen als ik wat bijstel.

Ik wil er een FF bij hebben en dat was voor mij de D800. Nu twijfel ik echter omdat ik voordelen zie in het feit dat de D600 en D7000 zoveel op elkaar lijken. Dat is erg handig als je beide camera's door elkaar gebruikt. Daarnaast zijn de testen van de D600 zo goed......

Dat gewennen aan de body is toch wel een belangrijk aspect IMO. Daarom zou ik als logische overstap van de D700 toch eerder aan de D800 denken dan aan de D600. Ik kan me niet voorstellen dat het gewicht (die paar gram) de doorslag kunnen geven. Te meer omdat de D700 nog zwaarder was. Het prijsverschil vind ik niet zodanig dat dat op dit ogenblik een issue zou mogen zijn, maar ik kan niet in je beurs kijken natuurlijk.
Mogelijkheid om de ingebouwde flits als "master" te gebruiken voor een slave flits.
Je hebt voor Nikon gekozen, dus dat hebben ze allemaal (althans de camera's die jij beschouwt). Canon gebruikers weten niet wat ze missen :p. Maar ik begreep dat die nooit off-camera flitsen LOL.
De Nikon D800 heb ik ook een tijdje kunnen proberen, mijn conclusie; prachtige camera, lijkt erg op de Nikon D700, maar dan wat nieuwer. Grootste gemis voor mij is de U1 en U2 knop, en het is net als de Nikon D700 een zware camera. De 36 megapixels van de Nikon D800 zijn natuurlijk tof, maar de Nikon D600 gebruikt per foto Raw (compressed, lossless) ongeveer 50 Mb, in JPEG (optimized for quality) ongeveer 5 Mb. Dat vind ik al behoorlijk groot.
Wist ik niet dat de D800 geen U-settings heeft. Vind ik wel erg vreemd..... Voor mij niet echt een punt, ik gebruik ze nauwelijks.
Hoe komt het dat de files 50 MB (toch niet 50 Mb?) groot zijn. Van mijn D7000 zijn ze met een 16 MP maar 20 MB groot. Dat verschil vind ik wel enorm. Ik dacht dat de D800 ongeveer aan 50 MB kwam. Nog gekker is dat mijn JPG's weer groter zijn, die zijn meestal ca. 6 - 7 MB.
Ik gok dat DX ooit weer gaat verdwijnen, dus lijkt het mij logisch om op FX in te zetten.
Hier snap ik echt niets van. Ten eerste heb je dat al gedaan met je D700. Ten tweede denk ik dat als DX eruit gaat je al ondertussen weer twee nieuwe camera's hebt aangeschaft. Afgezien daarvan is een FF sensor ongeveer 20 keer zo duur als een DX sensor. Dus echte instapcamera's met een FF (zeker niet zolang er compact camera's blijven bestaan) zullen er waarschijnlijk de komende 10 jaar niet komen.
Er zijn veel voordelige tweedehands (wat oudere types, zoals AF of AF-D) FX lenzen te koop.
Tot nu toe hebben de FX bodies een AF-schroef in de vatting zitten, dus elke AF lens werkt op de body.
Prima te gebruiken op een D7000 (zo beetje alles bruikbaar: AF-S, AF-I, PC-E, AI-P, PC-D, behalve IX-Nikkor objectieven) of een D90 hoor en beide ook een schroef aan boord. Mijn standaard lens is de 24-70mm :p. Gebuik ik lekker de sweet spot, is de lens NOG BETER. Ook mijn 50mm f/1.8D is een graag geziene gast op mijn D7000.

Met je punten onder vergelijking met de D700 kan ik erg meegaan. Ik denk alleen dat de D800 in die zelfde vergelijking er nog beter uitgekomen was. Enige minpunten zijn eigenlijk iets zwaarder gewicht, iets hogere prijs en geen U1/U2.

Dus je keus voor de D600 blijft mij verbazen....

Nog een vraag wat betreft het oculair. Ik ben brildragend en er ging dan ook een wereld voor mij open toen ik door de D700 keek. Plots zag ik in één oogopslag het volledige beeld, wat mij maar niet wil lukken bij een D7000. Ik ben heel benieuwd, omdat de D600 ook een rechthoekig oculair heeft hoe dat daar bij is. Hoe is het oculair van de D600 vs de D700 en de D600 vs de D7000?
Dat is voor mij nog wel een struikelblok. Eigenlijk wil ik niets anders dan het oculair van de pro-body.... :(.

Bedankt voor je review.
Bedankt voor je reactie. Leuk om te lezen dat je staat te kijken van mij keus, het is voor mij wel helder namelijk, dus blijkbaar kan ik het niet zo goed verwoorden.

Het oculair is voor mij ruim voldoende, maar ik heb geen bril. De Nikon D700 had een beter oculair. Mijn collega met bril kan de hoeken niet zien.
Wat heeft de doorslag gegeven de D600 te kiezen en de D700 van de hand te willen doen?
Ik vertrouw erop dat het inmiddels 4 jaar later is, en dat de technologie dusdanig beter is geworden, dat het de moeite waard is om te switchen.
En; dat lijkt tot nu toe te kloppen, de sensor in de Nikon D600 is echt spectaculair. Bijvoorbeeld:
  • Lichtgevoeligheid - ongelooflijk. Véél schoner dan de Nikon D700.
  • Dynamische range - duidelijk beter dan de Nikon D700.
  • Video - Zat nog niet op de Nikon D700.
De manier van bedienen vind ik wel lastig, zeg maar een beetje overweldigend, maar dat had ik met de Nikon D700 ook. Het zal wel even duren voor deze camera helemaal in de vingers zit, maar ik vertrouw erop dat dat gaat lukken.
Aardige review, je bent immers geen professioneel reviewer, maar toch heb ik een paar vragen/opmerkingen. :)

Een paar vragen/opmerkingen:
- Waarom ben je voor een nieuwe body gegaan. De lenzen die je erbij vermeldt zijn zeker niet slecht (de zoom schijnt wel erg matig te zijn) maar ik denk niet dat je met die lenzen op deze body echt veel beter resultaat boekt dan met eventueel duurdere lenzen op de D700. (bijv 17-35, of 24-70). Zit hier nog een specifieke gedachte achter?

- Op je flickrstream zak ik een aantal foto's van de D600 staan. Misschien is het leuk om wat D700 en D600 foto's naast elkaar te zetten in vergelijkbare omstandigheden. Ik neem aan dat je de D700 nog hebt. Dan kun je de verschillen mooi weergeven.

- Je hebt helemaal geen langere lenzen dan de huidige? (gewoon interesse)

- Je voordelenrijtje van de FX lenzen is in mijn ogen een beetje vreemd. Je verwijst naar
Er zijn veel voordelige tweedehands (wat oudere types, zoals AF of AF-D) FX lenzen te koop.
Tot nu toe hebben de FX bodies een AF-schroef in de vatting zitten, dus elke AF lens werkt op de body. (Dit is natuurlijk op dit moment waar, maar stel dat FX net zo goedkoop wordt als DX, dan zal dit wellicht niet meer waar zijn. Bijkomstig voordeel dus.)
voordelige 2ehands FX lenzen en de compatibiliteit, maar deze passen ook op veel DX camera's.
De D90, D7000, D300(s) kunnen allemaal prima overweg met oudere lenzen, en de compatibiliteit van de D7000 en de D300 camera's is identiek aan die van de D600.

bottomline, ik kan net als pjerry je keuze voor deze body niet helemaal begrijpen, gezien je al een D700 had.
Bedankt, de gedachte bij de 50mm en 20mm; beide zijn goedkoop, licht, klein en goed van kwaliteit. Langer dan 50 heb ik niet vaak nodig; ik vind het ook wel leuk om met een "eenvoudige" lens foto's te maken.

Ik heb de D700 nog, maar de beeld kwaliteit van de D600 is echt zoveel beter, echt ongelooflijk hoor! De D700 is een extreem goede body, behuizing dus, maar de sensor van de D600 is duidelijk jaren nieuwer; veel minder ruis, veel betere dynamic range.

Het valt mij op dat veel mensen niet begrijpen dat ik van Nikon D700 naar Nikon D600 ben gegaan. Inmiddels uit ervaring kan ik vertellen; de beeld kwaliteit van de Nikon D600 is echt veel beter. Er staan inmiddels veel review online met beeld kwaliteit vergelijkingen; het is een duidelijk verschil en dat is ook mijn mening.
Wat een 100% geldig argument is; de Nikon D600 is geen professioneel of semi-professioneel body, geen PC poort, geen externe voeding, geen uitgebreide afstandsbediening, het is niet zoals de ongelooflijke bouw kwaliteit van de D700. Echter; dat heb ik niet nodig, ik doe dit als hobby, niet om geld te verdienen.
Dat laatste hoorde ik ook, in de fotozaak maar is vrij onzin, er zijn professionals die schieten met de D600, dus hou aub op met dat het geen pro- of niet eens semi-pro camera is. ;) Sterker nog, het is next-level technologie vergeleken met de oude D700. Dus kortom, enjoy je D600! PS Heb ook een D600, 50 mm en 20mm prime.

[Reactie gewijzigd door Cyberamp op 22 juli 2024 21:06]

Bedankt voor je review.

Groot voordeel is ook dat je 2x SD kan gebruiken.

Mogelijke opties:
ML-L3, draadloze afstandsbediening.
WU-1B Wi-Fi adapter, + app voor je Android-telefoon.
AS-15 Hotshoeadapter, geeft PC-poort als je die nodig hebt.
EP-5B Externe voeding i.c.m. EH-5B AC-adapter.

Gr.
Om daar op in te haken: mocht iemand last hebben van dat stof dan kan ik je uit ervaring aanraden om direct Nikon even te bellen en niet de camera via de winkel op te sturen.
Ik heb al vaker gezien dat een camera's en andere producten gewoon een week lang in de winkel liggen totdat degene die er over gaat tijd heeft om de boel te regelen. Ook kostenbesparing qua verzending speelt soms een rol.
Direct via Nikon ben je namelijk je camera niet een paar weken, maar een paar dagen kwijt.. Nikon service is behoorlijk snel is mijn ervaring. (10-12 dagen camera terug in bezit na opsturen)

Prima review verder.

[Reactie gewijzigd door Art Elixer op 22 juli 2024 21:06]

Ik heb deze review niet gelezen, omdat het overdreven vaak linken van de pricewatch dat vrij onmogelijk maakt
Je hebt gelijk, aangepast naar een normalere hoeveelheid.
Anoniem: 172912 1 november 2012 14:54
Helemaal eens met Pjerry en cantate
Het is de vraag of het waard is van D700 naar D600 te gaan.
Heb je het geld ervoor over zeg ik doen.
Persoonlijk zeg ik, heb je een D700, dan heb je al een fantastische FX camera en zou ik niet voor een D600 gaan, zeker voor de Hobby fotograaf.
Koop dan maar een mooie lens voor dat geld. 70-200 VR2 bv. :)

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 172912 op 22 juli 2024 21:06]

Nikon D800 of D600?

Lees a.u.b. http://www.scottkelby.com
De conclusie lijkt me duidelijk: D600!
Leuke review
Ik moest even zoeken, de exacte URL is hier.
Bedankt voor de review.

Geen last van het 'dust' probleem?
Nee, helemaal niet. Ik zou er ook geen ernstige zorgen over maken; als je een exemplaar zou treffen met stof, heb je gewoon garantie. Natuurlijk vervelend dat je de camera dan een paar weken moet missen, maar het is niet anders.

Prijs is alweer flink gezakt, is echt veel camera voor je geld zo hoor. Succes!
Ik heb de D600 nu een maand of zes, en het is inderdaad een geweldige camera. Helaas is het stof/olie probleem een fikse uitglijder; ik gebruik al 35 jaar Nikon camera's maar een dergelijke vervuiling na slechts een paar duizend opnamen heb ik nog nooit meegemaakt en kan echt niet. Mijn foto's met blauwe lucht bij F11 of hoger vertonen linksboven duidelijk zichtbare 'spots'. Met Aperture goed te verwijderen maar toch....

In plaats van mijn camera een aantal weken kwijt te zijn heb ik er voor gekozen om de sensor zelf 'nat' te reinigen met een zgn type 3 swab. Dit gaat gelukkig goed, is vrij eenvoudig te doen (zie youtube instructiefilmpjes) en duurt maar 5 minuten.
Ik verwacht dat ik dit nog een paar keer zal moeten doen in de toekomst. Niet ideaal, maar ook niet ernstig genoeg om de verder uitstekende camera om te ruilen voor iets anders.


Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn