Logitech diNovo Cordless Desktop voor Notebooks Review

Dirxess 18 februari 2008, laatste update op 17 november 2015, 2.201 views

Logitech diNovo Cordless Desktop voor Notebooks

Pluspunten

• Zeer fijne laptoptoetsen
  • Draadloos
  • Zeer plat
  • Veel ruimte voor muis dankzij los numpad
  • Goede bouwkwaliteit
  • Strak en stijlvol

Minpunten

• Enigszins prijzig
  • Minieme lag (te veel voor zeer veeleisende gamers)

De diNovo Cordless Desktop voor Notebooks is volgens Logitech bedoeld om in je tas met je notebook mee te nemen om op die manier een beter toetsenbord bij je te hebben. Daartoe is het toetsenbord draadloos en zeer plat gemaakt. Maar bovenal zit het numerieke pad niet meer aan het toetsenbord vast. Het numpad heeft het formaat en uiterlijk van een groot uitgevallen rekenmachine gekregen en dit is dan ook precies wat het numpad is. Door de verwijdering van het numpad is het toetsenbord iets breder dan een 15.4 inch notebook en zou hij makkelijk in een tas moeten passen. Maar het toetsenbord is volgens mij toch iets te groot om in een rugzak of laptoptas te passen. Ik heb de set hier echter niet voor aangeschaft en mij hindert het dus niet.

Ik heb de set aangeschaft om thuis samen met mijn laptop te gebruiken. Mijn laptop klik ik thuis namelijk op een dockingstation die weer met de laptop op een laptopstand staat zodat ik mijn laptoptoetsenbord niet kan gebruiken aangezien het bijna verticaal staat. Ook vind ik het heel belangrijk dat m’n toetsenbord draadloos is omdat ik het toetsenbord weg kan leggen wanneer ik studeer.

Deze review heb ik 3 dagen na aanschaf geschreven, ondanks dat denk ik dat ik al heel wat kan vertellen over de diNovo. Ik zal over een paar maanden de review aanvullen met informatie over batterijduur, slijtage aan de toetsen en eventuele verdere ervaringen.

Ik hoop dat de lengte van de review je niet afschrikt en dat je er een hoop informatie uit kan halen om een eventuele aankoop op te baseren.

Algemene beoordeling
Het totaalplaatje van de diNovo vind ik erg goed. Hij werkt snel, goed, is goed gemaakt en ziet er mooi uit.

De set bestaat uit: toetsenbord, numpad, muisje, usb-ontvanger, usb-verlengsnoer en een klein etui waar de muis in past. Ook zitten er een driver-CD en 6 (Duracell) AA batterijen bij (2 voor toetsenbord, 2 voor numpad en 2 voor muis). Ik ga de muis niet als op-reismuis gebruiken omdat ik al een VX Revolution heb, welke mij veel beter bevalt. Wel ben ik erg blij met het kleine muisetui, deze past namelijk perfect om mijn VX Revolution en biedt goede bescherming (het etui is overigens gemaakt van wetsuitmateriaal).

Functionaliteit
Zowel het toetsenbord als het numpad als de muis presteren zeer goed. De diNovo is fluisterstil, je hoort dus geen geratel op je bureau als je aan het typen bent (dit was bij mijn vorige toetsenbord wel het geval (een Microsoft Wireless Natural Media Keyboard)). Het toetsenbord typt heerlijk. De toetsen hebben weinig kracht nodig om ingedrukt te worden. Ze zijn niet zompig maar als je een bepaalde kracht op een toets uitoefent schiet die meteen naar beneden Dit maakt (voor mij) dat een toetsenbord heel lekker typt en het verhoogt ook mijn typsnelheid vergeleken met een hogetoets toetsenbord. Ik raad je dus aan om voordat je een/dit toetsenbord koopt dit even uit te proberen in de computerwinkel. Het toetsenbord heeft verschillende mediatoetsen voor je muziek. Je hebt ook een standby, homepage, mailclient en zoekknop. Helaas zijn niet al van deze sneltoetsen in te stellen om een andere functie te verrichten. Je hebt vervolgens een volumeregeling- en mediaplayer gedeelte (die ik ingesteld heb om te werken met WinAmp). Ten slotte veranderen de F-toetsen van functie (o.a. new, reply, send, print, my doc) met een druk op de F-lock toets.

Een andere reviewer vond het toetsenbord niet zo direct. Ik ervaar dit niet zo sterk als hij. Ik vind het toetsenbord zelfs prima te gebruiken om mee te gamen. Het enige wat goed merkbaar is is dit: wanneer ik in een game vlak voor een (virtuele) muur sta en de A-toets (naar links) zo kort mogelijk indruk, kan ik met het laptoptoetsenbord kleinere bewegingen maken dan ik dit met het diNovo toetsenbord kan. Dit betekent dat de diNovo ietsje later naar de computer zendt dat ik ben opgehouden met het indrukken van de A-toets. Dit is echter niet heel goed merkbaar en bij normaal gebruik is deze minieme vertraging zelfs nauwelijks merkbaar. Het is bovendien het belangrijkst dat de muis snel reageert, hiermee moet je immers op je tegenstander richten in een game.

Het numpad (dat door logitech de MediaPad wordt genoemd) typt net zo lekker als het hoofdtoetsenbord. Je kunt er simpele sommetjes op maken (+ - * en /) waarvan het antwoord (als je het wilt) naar het klembord van je computer wordt gestuurd. Het numpad geeft de kamertemperatuur weer en het heeft net zoals het toetsenbord volumeregelings- en mediatoetsen waardoor het te gebruiken is als afstandsbediening.

Het muisje (vrijwel identiek aan de logitech V270 en V200) zal ik alleen hier behandelen omdat ik het niet heel uitgebreid gebruikt en getest heb. De muis is behoorlijk klein en is nogal hoekig waardoor hij niet lekker vastpakt. Ook ontbreken forward/backward toetsen voor internet welke ik heel belangrijk vind. Wel is het een accuraat en direct muisje. Hij leeft op 2 AA batterijen en is daardoor behoorlijk zwaar. Als ik geen andere reismuis had had ik deze zeker gebruikt (ik hou niet zo van touchpads) maar ik raad aan om een betere muis te kopen (ik kan de VX Revolution aanbevelen. Het is een geweldige muis en bovendien past hij goed bij het kleurenschema van de diNovo set :)).

Ergonomie
Qua ergonomie is het toetsenbord geweldig. Doordat het toetsenbord zo plat is liggen je handen bijna plat op je bureau en dit voelt goed. Door de geringe kracht die je moet zetten om de toetsen in te drukken typ je ook lekkerder. Er zit een rubberen strip op het toetsenbord waar je handen op rusten. Deze strip voelt prettig en neutraal aan, niet plakkerig of ruw. Het toetsenbord is een klein beetje te kantelen door de voetjes aan de onderkant maar ik gebruik dit niet omdat ik m'n polsen dan moet buigen. De voorste rij toetsen, waaronder de spatiebalk, is iets verhoogt zodat je daar makkelijker bij kan met je duimen.

Vormgeving
Ikzelf vind de set erg mooi. Van bovenaf gezien is het toetsenbord een rechthoek, maar vanaf de zijkant gezien is het een golf. Het typgedeelte is zwart en zeer strak vormgegeven. Hieromheen zit als een lijst het zilvere mediagedeelte. Het geheel is zeer strak en sober vormgegeven zonder enige ontsierende elementen zoals ledlampjes, teksten of afwijkende kleuren. Ook het mediapad heeft deze kleurindeling en heeft een zwart plastic hoogglanzend gedeelte bovenin waaronder de lcd-display geplaatst is. Ik houd erg van het strakke, simpele en sobere design van de set en dit is, samen met het feit dat mijn andere hardware ook zilver/zwart is, een van de redenen waarom ik deze set gekocht heb. De USB-receiver is zwart, is iets kleiner dan je duim en past niet naast bijvoorbeeld een USB-stick als de twee USB-poorten dicht bij elkaar geplaatst zijn. Hiervoor is er een verlengsnoer met een standaardje die wel dun is.

Ik ben ook blij met het feit dat het numpad niet naast het toetsenbord zit. Hierdoor kan ik m'n muis vlak naast het typgedeelte leggen en ligt m'n muis precies op de goede plek (o.a. om mee te gamen :) .

Bouwkwaliteit
De bouwkwaliteit is goed. De set is erg goed afgewerkt en is gemaakt van goede en stevige materialen. Het toetsenbord en numpad kraken niet als ik deze op draaikrachten belast. Eerdere reviews van de set vermeldden dat de letters op de toetsen afbladderden, ik heb hier geen last van. Na 3 maanden zie ik namelijk nog geen sporen van slijtage, ook niet op de veelgebruikte WASD toetsen.

Drivers en ondersteuning
De Logitech driver is behoorlijk goed. Voor de hardware die ik nu gebruik is 50 MB erg groot maar het ondersteund wel alle mogelijke logitech hardware en dat betekend dat de functietoetsen van m'n diNovo set meteen ondersteund werden door de al aanwezige drivers (deze waren al op mijn computer ge´nstalleerd omdat ik meer logitech hardware heb). Verder is er veel in te stellen voor de functietoetsen en hier ben ik tevreden mee.

Ik heb al eerder gebruik gemaakt van Logitech's garantie vanwege een kapotte muis en deze was goed. Ik kan niks zeggen over de garantie van deze set specifiek maar ik heb er wel vertrouwen in dat ik goede service krijg.

De prijs is enigszins hoog. Toch voelt het zeker niet als een miskoop omdat je deze kwaliteit niet voor een lagere prijs krijgt. Ik betaal ook voor de muis terwijl die eigenlijk niet goed genoeg is om dagelijks te gebruiken. Dit draagt bij aan het gevoel dat ik wat veel betaal. Maar ik betaal ook voor een garantie van 5 jaar en een goede service van Logitech. Al met al ben ik tevreden met de prijs en ik ga er vanuit dat ik minstens 5 jaar doe met dit toetsenbord.

De Logitech diNovo Cordless Desktop voor Notebooks is een kwaliteitsproduct waar je wat meer voor betaalt dan je bij concurrenten zou doen. Het toetsenbord is goed voor regulier typen en ook voor gamen. Het numpad is prima te gebruiken voor het invoeren van nummers en als simpele rekenmachine. De muis is niet zo geweldig als de rest van de set en kan beter vervangen worden door een volwaardige muis. Ik heb voor mijn gevoel een goede diepte-investering gedaan en ben erg tevreden met deze set.

Update 12 05 2008: Opmerkingen afwezigheid slijtage toegevoegd en afbeeldingen vernieuwd.

Heb jij ook een Logitech diNovo Cordless Desktop voor Notebooks?

hey vette review,
goed uitgebreid. Ik heb er wel wat aan :)

greetz
Keurige review . ;) . Goed leesbaar.
Bedankt! Ik was (en ben nog een beetje) bang dat de review wat langdradig geschreven is. Maar ik ben blij dat jullie hem goed vinden. :)

Suggesties, vragen en opmerkingen zijn welkom.

[Reactie gewijzigd door Dirxess op 18 februari 2008 21:44]

hee, goed opgebouwde review, heb ik zeker wel wat aan :)

ik heb nog wel even een klein vraagje, ik overweeg deze set namelijk aan te schaffen.

die bolletjes die je rechtsonder ziet, bij zowel het tobo als het numpad, dat zijn de media-controls neem ik aan? ik weet het niet helemaal zeker, maar als je hierin duidelijkheid zou kunnen scheppen, zou fijn zijn :)

nog een vraagje, zijn de functies van dat mediapad (rekenmachine + thermometer) ook te gebruiken als je pc uitstaat? dus als standalone apparaat?

bij voorbaat dank voor je antwoorden!
Uit eigen ervaring kan ik je vertellen dat die 'bolletjes rechtsonder' media-knoppen zijn, en de functies van het mediapad zijn inderdaad standalone te gebruiken ;)

Met vriendelijke groeten.