IBM ServeRAID M1015 SAS/SATA Controller for System x Review

markjanssen 9 oktober 2012, laatste update op 9 oktober 2012, 3.135 views

IBM ServeRAID M1015 SAS/SATA Controller for System x

Pluspunten

• goedkoop
  • goede Linux drivers
  • snelheid

Minpunten

• connectors zitten dichtbij de backplate, en steken dan naar boven
  • raid5/6 feature key is duur

Beheerbaarheid Score: 4
Drivers en ondersteuning Score: 4
Ik heb eerder dit jaar een NAS gebouwd op basis van een Supermicro systeem, met daarin 3 Supermicro SAS/SATA controllers. Het hele systeem was echter niet heel bruikbaar wegens de instabiliteit van de drivers voor de ze Marvell gebaseerde controllers.

Na een lange debug-periode en zoektocht over het internet naar mogelijke oplossingen kwam ik terecht bij de oplossing, een LSI-gebaseerde SATA/SAS controller. Deze IBM ServeRaid M1015 voldeed aan de benodigde requirements:
- Betaalbaar
- Geen hardware-raid nodig
- 2x SFF connector
- 8x SATA2
- Zeer goede linux support

Ik heb nu deze IBM controllers in mijn NAS zitten en ben al meerdere dagen zware load-tests aan het uitvoeren op de controller en disks. Tot nu toe werkt alles als een zonnetje.

Als je geen behoefte hebt aan hardware-raid, maar wel een ruime hoeveelheid disks wil aansluiten kan ik deze controller zeker aanbevelen.

Heb jij ook een IBM ServeRAID M1015 SAS/SATA Controller for System x?

Reviews door de redactie