OCZ Agility 3 60GB Review

nexus6-007 10 oktober 2012, laatste update op 25 januari 2017, 1.632 views

OCZ Agility 3 60GB

Na zoveel jaren nu 01-2017 nog steeds al die tijd zijn dienst gedaan.

Pluspunten

• Snelheid en prijs verhouding.
  • Betrouwbaarheid.

Minpunten

• Geen,Alleen dat er geen bracket bij zit ,Maar dat wist ik al,en de prijs is er ook naar.
  • Snelheid valt bij mij tegen.

Dit is mijn eerste Review.

Reden tot Aanschaf van een SSD.

Doordat Windows 7 wel wat sneller mocht opstarten heb ik deze SSD aangeschaft via Alternate,
Omdat hij goedkoop en snel is .
Ik moest kiezen tussen OCZ en Crusial laatste had ik eigenlijk liever ,Maar was niet direct op voorraad,
En omdat bij de zending ook een geheugen strip zat ,Toch maar uiteindelijk voor de OCZ gekozen,

Ondvangst van het pakket.

Werd netjes op de afgesprokken dag door de post bezorgt ,Door de brieven bus,Wat wel even
schrikken was omdat het hard op de grond viel, Tip voor de volgende keer, Een kussen misschien
onder de brieven bus plaatsen ;)

Uitpakken.

Het uitpakken stelde niets voor het zat verpakt in een envelop met daarin de SSD op een karton met
plastiek erom heen,Met daarin een omslag en een simpel gebruiksaanwijzing.

Verder zit er een Sticker bij met de tekst"My SDD is faster than your HDD" ,Had liever een klein Case logo stickertje gezien.

Het Inbouwen
Ik had geen problemmen met inbouwen,Ik heb ook geen inbouw bracket erbij gekocht,
Omdat ik zoiets nog had liggen wist ik,Maar achteraf paste dat toch niet,De schroef gaten kwamen
niet overeen,En zit nu dus voorlopig op een schroef vast.

De Installatie van de OCZ SSD.

Na installatie viel het eerst wel wat tegen,Kwa snelheid,Maar door wat veranderingen ,Zoals het
bios wat de SSD standaard op IDE zette te veranderen in AHCI wat ik in forum had gelezen,
En door de laatste drivers voor mijn moederbord te installeren, Liep het al veel beter.
Mijn Windows is nu in 17seconden gestart,Dus daar ben ik zeer tevreden over.

Gebruik.

Ik heb er alleen Windows 7 op staan en Crysis2, En heb zo ongeveer nog 20Gb over, De rest
van de programma's staan op een gewone 500Gb HD.

Snelheid Testen.

Ik heb de snelheid ook gemeten met de volgende bekende programma's, AS-SSD , CrystaldiskMark , HD-Tune pro, En ook Atto.

En dit allemaal op een S-ata II controller ,Ik heb helaas nog geen S-ata III controller om het verschil te
meten,Maar had al wel gelezen dat het niet zo'n groot verschil zou zijn.
Ook de beloofde 500+ MB/s wat OCZ aan geeft wordt in de praktijk niet gehaald.
Ik heb trouwens Firmware versie 2.22.
Voor wie een oudere versie heeft,En of een andere OCZ SSD en wil weten of
hij/zij de laatste Firmware heeft ,En voor andere tools wil kijken,kan dat allemaal vinden op:

voor een How-To instalatie van de Firmware's kan je uitleg vinden op:
Wel allemaal engels talig,Als iemand een nederlands talig uitleg weet kan ik dat er nog bij zetten.

HD-Tune Pro S-Ata 300

En met dank aan Davetc een vergelijk tegenover een S-Ata 600 OCZ Agility.

Ik wil later toch ook over op S-Ata600 omdat er toch wel een aanzienlijk verschil is.

CrystalBenchMark

AS-SSD

Atto BenchMark

Tot zover mijn 1e Review, En opmerkingen en Tweaks of dingen die ik ben vergeten te doen
waardoor de SSD eventueel nog sneller kan gaan,Zijn zeer welkom.

M.V.G

Nico

Update:

Tot op heden doet de SSD het nog steeds perfect,En met Windows 8 lijkt
hij zelfs nog wat sneller te gaan als voorheen.
SDD zit nu wel in een bijna compleet andere set-up Asus S1155 moederbord.

Update 01-2017:

Doet het nog steeds perfect al de jaren tot nu.
Helaas heb ik nooit een hogere snelheid kunnen halen, Ook niet met
een S1155 moederbord, En nu een S2011 moederbord nog steeds geen
hogere snelheid dan 196Mb/s, Misschien zie ik iets over het hoofd.
Maar daardoor heeft die van mij misschien daardoor een langere betrouwbare dienst, Wie zal het zeggen.

Verder jammer dat ik met mijn uitgebreide Review zo'n lage score heb.

Heb jij ook een OCZ Agility 3 60GB?

Reviews door de redactie

Misschien handig voor een vergelijking: Klik screenshot HDtune

Zelfde SSD

SATA600
Xeon E3-1230
Asus ROG Maximus IV GENE-Z (Z68)
Meer benchmarks (atto), duidelijke layout met kopjes e.d., foto's, unboxing (uitpakken van het pakketje), inhoud van het pakket.

In de huidige staat krijg je 1 ster omdat de leesbaarheid ver beneden niveau is.

Desalniettemin, keep it up, want elke review voegt weer iets toe aan tweakers :)
Wat eL_Jay zegt :) en waarom je deze SSD heb gekozen en niet de even dure crucial V4 bijvoorbeeld.
de Firmware heb ik nog niet onderzocht,heeft het nog wat snelheid winst opgeleverd.
De eerste maanden na aanschaf had ik last van blauwe schermen en vastlopers met deze SSD.
Na de nieuwste firmware nergens geen last meer van, maar misschien staat die er bij jou al op.
ok houd het in gedachte ,tis me'n 1e ook nog maar :)
ga het nog wel uitbreiden later.
Psst... het is OCZ ipv OZC ;)

Goede review verder, ik heb dezelfde SSD en ben er (met de laatste firmware) wel tevreden over.
inderdaad toch wel een aardig verschil met die van mij.
Review uitgebreid en aangepast.
Klopt bij mij stond de laatste firmware er al op V2.22,en tot nu toe geen vreemde
dingen mee gemaakt,alleen start hij soms wat langzamer op dan gewoonlijk,maar
kan door aangesloten USB dingen komen,Zonder de USB sticks en HTC die erop oplaat,
doet hij het op zijn snelst.