Samsung Galaxy S Advance i9070 Zwart Review

Tarquin 10 oktober 2012, 15.324 views

Samsung Galaxy S Advance i9070 Zwart

Pluspunten

• Snel, snel, snel.
  • Groot scherm, zowel qua pixels als formaat
  • licht toestel
  • Goede prijs/kwaliteit verhouding
  • Goede widgets (agenda, google search, energie-instellingen)
  • Wifi, bluetooth en GPS zijn verbeterd: sneller, en ze maken de batterij niet ineens leeg.

Minpunten

• Beetje glad (het went)
  • Android Software kan consistenter
  • Knopjes tegenover elkaar (samen indrukken)
  • Ongevraagde Samsung-apps die ik verdenk van extra accu-consumtie.
  • Samsung heeft veel modellen - bomen, bos.

Achtergrond en keuze:
Ik was op zoek naar een opvolger voor mijn oude HTC Hero. Dat is een antieke Android telefoon met 250MB werkgeheugen en een 560MHz processor. Daar heb ik drie jaar geleden toch 399,- voor betaald.

Ik was deze keer op zoek naar een telefoon rond de 250, met 300,- als bovengrens.

Een nieuwe telefoon moest van mij vooral (1) veel sneller zijn en (2) meer op het scherm zetten. Ik was daarom op zoek naar dual core, hogere snelheid en meer RAM-geheugen - en een groot scherm.

Ik heb me gebaseerd op de Tweakers shootouts van de iets goedkopere telefoons. Dat zijn leuke reviews. Iedereen snapt dat je voor meer geld altijd een mooiere telefoon koopt, maar voor mij speelt geld wel degelijk een rol.
Voor mij zijn qua prijs twee dingen van belang: De absolute prijs (niet boven een bepaald bedrag) en de prijs/kwaliteitverhouding (wat krijg je voor dat geld).

Verder weegt voor mij mee dat de telefoon modern is. Modernere chips leiden tot minder stroomverbruik. Veel Android-toestellen krijgen n software upgrade - die wil je meepakken zodat je halverwege de levensduur nog een keer een upgrade krijgt.

Ik keek naar de Samsung Galaxy Ace 2, en naar de Samsung Galaxy Advance. Van andere merken (HTC, Sony) heb ik de review en de vergelijking bekeken. Vaak hadden deze minder geheugen, een single core processor of een kleiner scherm.
Samsung heb ik in mijn kennissenkring veel gezien. Deze twee modellen zijn modern genoeg (begin 2012), en ik had geen behoefte om de andere merken en modellen ook helemaal uit te botten.

De Ace 2 en de Advance hebben allebei een 800x480 scherm, 768MB geheugen en een dual core processor.
Ik heb de Advance gekozen boven de Ace 2, vanwege
- een fysiek groter scherm (betere aanraak-bediening)
- toch weer iets sneller (1GHz ipv 0,8)
- Gorilla glas

Ik heb nu, ten opzichte van mijn oude HTC Hero:
- 2,5x zoveel informatie op het scherm
- 3x zoveel geheugen
- 1,7x de kloksnelheid, en dat X2 cores
- 30% minder betaald.

Er is dus vooruitgang!

Over de telefoon zelf:
Het bereik valt mij positief op. De wifi is gevoeliger dan mijn oude telefoon, en ook vele malen sneller. Telefoonbereik zelf kan ik niet beoordelen - ik heb overal dekking. Ik verwacht echter dat hij in moeilijke situaties beter zal zijn dat mijn vorige.
De GPS is duidelijk gevoeliger. Ook ziet hij vaak binnen nog wel een paar satelieten; dat geeft goed aan dat hij behoorlijk gevoelig is. Hij heeft heel snel een fix. De GPS is overigens niet nauwkeuriger dan mijn oude telefoon, en deze telefoon gebruikt geen Glonass. Jammer.

Over het algemeen valt vooral de snelheid positief op. Alles gaat zo snel dat het vloeiend gaat. Mijn oude wilde nog eens lang over dingen nadenken waardoor hij niet meer op schermaanrakingen reageerde.
Downloaden, installeren, browsen, camera opstarten... de processor kan het duidelijk goed bijbenen en daarom gaat het allemaal vloeiend met deze telefoon. Er zijn ook zaken (zoals videobellen) die echt processorkracht vragen. Die zijn nu ineens echt mogelijk.

Uiterlijk:
Ik vind de telefoon groot, glad en dun. Zeker de eerste dagen was ik bang dat hij uit mijn handen zou glijden. Dat went intussen wel.
De plaatsing van de knopjes is niet handig: als je op harder/zachter drukt, raak je snel aan de andere kant de aan/uit knop aan.

Software:
De Galaxy Advance wordt geleverd met Android 2.3.6.
Ik kies bewust voor Android, omdat ik Apple vaak beperkend vindt. Het werkt mooi - maar wel binnen het Apple-universum. Ik wil geen fan-discussie starten; ik meldt het alleen om aan te geven dat de keuze bewust gemaakt is.

Er zit een Swype keyboard op dat goed werkt. Het pakt echt vaak het goede woord - prima.
De agenda widget is goed, schermvullend en erg nuttig.
Wel vind ik dat er veel Samsung-meuk op staat, en ik kan nog altijd niet begrijpen waarom fabrikanten hier toch tijd en moeite in steken. 'Social Hub'? Klinkt leuk, maar het begint weer met het aanmaken van een Samsung-account. Sorry Samsung, ik ben met Facebook en Gmail en Skype al sociaal genoeg, en ik heb geen behoefte aan een telefoonfabrikant die graag kansloos Faceboekje wil spelen.

Er zit spraaksoftware op. Commando geven en hop! Hij belt, of hij navigeert. Helaas, die werkt slecht, hij begrijpt je nauwelijks. Leuke ontwikkeling, maar ik denk dat we nog even moeten afwachten.
Wat wl werkt is de google-search met spraak. Leuk, en nuttig. Gisteren nog gebruikt in de winkel: hee, raar product: telefoon erbij, klik-klik, spreek uit, en lees wat het is.
Leuk. Dat heeft echt toegevoegde waarde.

Camera:
Ik geloof niet in smartfoon-camera's. Als je een echte camera hebt is zo'n klein minidingetje echt niets.
Dat gezegd hebbende is de camera natuurlijk wel de schroevendraaier van je Zwitserse Zakmes: degene die je bij je hebt is 100x meer waard dan dat prachtige exemplaar dat thuis ligt.
De camera verraste mij zeer positief. Geen reden om je echte camera thuis te laten, maar als je die toch niet bij je hebt, maak je een prachtig kiekje van iets dat je anders gewoon niet had gefotografeerd.
Wel geldt: hoe meer licht, hoe beter. Donkere omstandigheden blijven de achilleshiel van alle camera's.

Scherm:
Helder (amoled) en super aanraakgevoelig. Reageert gewoon goed en snel. De kleuren zijn sterk verzadigd, och: who cares.

Accu
De accu gaat een dag mee. Dat is geen verrassing, alle smartphones gaan er vanuit dat ze f bijna niet gebruikt worden, f dagelijks aan de lader hangen. Zodra de chipjes zuiniger worden, gebruiken de fabrikanten dit om de telefoon dunner en lichter te maken - niet om de accu langer mee te laten gaan.
Dat gezegd hebbende wil mijn telefoon af en toe 's nachts fors wat lading verliezen. Ik vermoed dat hij dan toch ergens mee bezig is geweest, maar hij vertelt niet waarmee. Het accu-rapport vermeldt 'Android Systeem' maar dat is dus veel te globaal. Zie ook het kopje over Custom Rom.

Connectie met de PC:
Die is vooralsnog... anders. Hij presenteert zich als een MTC-device, een soort algemeen device met een camera en multimedia. De PC probeert natuurlijk meteen drivers te installeren.
Dat is lastig als je gewoon met de USB bestanden wilt uitwisselen. Daarvoor moet je eerst op de telefoon langs het verbindingen-menu in de instellingen. Dat zijn meer kliks dan wat ik gewend ben.

Ik ben zeer tevreden met deze telefoon. Ten opzichte van mijn oude telefoon is de vooruitgang heel duidelijk: voor 30% minder geld heb ik een telefoon die in alle opzichten 2,5x zo goed presteert.
Dat je met 'een paar' tientjes mr (vaak: 4-5 tientjes!) altijd weer het volgende model kan kopen zegt mij niets. Ik had een budget, en ik kon daarbinnen een uitstekende telefoon kopen.
Belangrijker voor mij is dat de telefoon ineens weer nuttig is. Mijn oude was z traag dat hij niet meer werkbaar was. De Galaxy Advance is een goed stuk gereedschap, voor een goede prijs. Of hij moet navigeren, fotograferen of iets op Internet moet zoeken: Dat kan gewoon, snel, volgens verwachting.

Custom Rom
Ik overweeg wel om er een custom rom op te zetten. De Cyanogen Mod is gericht op snelheid zonder opsmuk, en geeft veel controle over het batterijverbruik. Ik val vooral over de ongevraagde meuk die fabrikanten op hun mijn telefoon plaatsen. Zeker als die apps (die niet te verwijderen zijn) van alles in de achtergrond doen, kan dat energie kosten.
De Cyanogen Mod plaatst geen crapware/bloatware aan boord, dat is dus al een voordeel.
Leuk is ook dat deze mod kan overklokken, en dat de chip in de Samsung Ace 2 gewoon een 1GHz chip is - waarschijnlijk om marketing redenen op 800MHz geklokt.
Cyanogen ondersteunt de Advance en de Ace 2 overigens nog niet, maar wanneer dat zo ver is, zou je dus een Ace 2 kunnen overklokken tot hij net zo snel is als de Advance. Met hetzelfde aantal beeldschermpixels, hetzelfde RAM geheugen en dezelfde processor, begint deze dan al aardig op de Galaxy Advance te lijken.

Heb jij ook een Samsung Galaxy S Advance i9070 Zwart?

Vind het jammer dat je er vanuit gaat dat een dual core zoiezo sneller is dan een single core....
Wat in veel gevallen zo is, maar de S4 vs S3 bewijst het tegendeel. (2 v 4 cores, dat neem ik maar aan als een single S4 vs een dual S3)
Je mag de snelheden niet zomaar bij elkaar optellen, dat weet ik wel.
Het moet wel om taken die over meerdere cores verdeeld kunnen worden.

Verschillende applicaties zijn per definitie te verdelen (want onafhankelijk van elkaar).
En het aansturen van schermpjes, opmaken van fonts, afhandelen van toetsindrukken en datacommunicatie loopt allemaal via het Androidsysteem, in aparte threads. Op een dual core kan dat werk allemaal verdeeld worden.

Wat je dus niet zult zien is dat alles zomaar twee keer sneller draait; wat je eerder zult zien op een dual core is:
- dat de hoofdtaak van een programma performt alsof hij een processor voor zich alleen heeft (dus toch een tikje sneller, omdat hij alle schermafhandeling niet hoeft te doen).
- als er een of ander zware taak tegelijk in de achtergrond loopt, ze elkaar bijna niet in de weg zitten.

Je krijgt vooral een soepeler gebruikerservaring.

[Reactie gewijzigd door Tarquin op 10 oktober 2012 08:46]

Mooie review. Zit goed in elkaar. Heb zelf deze telefoon sinds juni.
Doe ongeveer 1dag en 15u met een acculading, heb nu een tooltje ontdekt dat Wifi en 3G uitzet op bepaalde tijden. Wifi en 3G staan nu enkel overdag aan, 's nachts gaan ze uit.
Dit scheelt mij toch minimaal een halve dag. Kan nu 2dagen+ met een accu doen. :)
3G Battery Saver
Thanks! Ga ik proberen!
Er zijn trouwens ook tools die de wifi aan zetten als je thuiskomt en daarbuiten UIT.
Maar die ik kan vinden zijn allemaal betaald. Als je nog tips hebt?
Hier is eindelijk het verlossende woord van samung zelf. Ik heb namelijk vandaag contact met ze opgenomen en dit is wat ze zeiden:

The Android 4.1 Jelly Bean upgrade is now available to GALAXY S III owners in Poland and will gradually be introduced to users in other markets. Following this upgrades will soon be available for GALAXY Tab 2 7.0 & 10.1, GALAXY Note 10.1, GALAXY S II, GALAXY Note, GALAXY Tab 7.0 Plus, GALAXY S Advance, GALAXY S II LTE, GALAXY Music, GALAXY Chat, GALAXY Ace 2, GALAXY Beam, GALAXY Ace Plus, GALAXY mini II and GALAXY S DUOS.

From Samsung Mobile

Ik heb ook deze telefoon en ben er zeer tevreden over.
Nadeel vind ik wel dat je niet kunt inzoomen met de camera.
Ik heb zelf de oude Galaxy S, maar ik herken het "probleem" van bestanden kopieren van/naar de computer. Er zit in de instellingen ook een optie verstopt waarmee je de standaard verbinding kunt instellen. Als je daar instelt dat hij standaard als usb opslagapparaat moet werken dan kun je jezelf een hoop moeite besparen. Ik denk er over om ook een Galaxy S Advance te halen zodra mijn huidige telefoon het begeeft, bedankt voor de review!
Open maar eens 10 taken en kijk dan of je vertraging merkt. Je kan trouwens screen animations uitschakelen om de telefoon sneller te maken, dan hoef je niet op 1s animatie te wachten als je iets opstart bijv.

De Soc is ontworpen om juist snel en zuinig te zijn in java en daar draaien de meeste apps inclusief GUI op. Op zich leent Linux zich al om zeer toepasbaar te zijn op veel type systemen en zuinig.
Lang niet elke dualcore is het zelfde. De Novathor U8500 wijkt best veel af van de huidige dualcore configuratie van TI en Qualcomm bijvoorbeeld en nog meer van die van Samsung (die tot aan de exynos 5 alles zeer gemiddeld heeft overgenomen van ARM voor goede gemiddelde prestaties) of van de A5(X) structuur van Apple.
Wat wrs begint te blijken is dat Samsung met de Exynos 5 en zeker Apple met A6 het belang van vloeiende java prestatie, ook browsing html5 belangrijk genoeg achten (batterij verbruik hangt hier sterk mee samen). Aangezien het meeste via java werkt.

Goede prettig leesbare review.

[Reactie gewijzigd door dreee op 10 oktober 2012 12:51]

Nice, je kent je chipsets wel zeg!
Het mooiste van het mooiste is altijd gereserveerd voor de top-telefoons. Ik had echt graag een 28nm chipset gehad, en Glonass support, en geintegreerde wifi, en die nieuwe net ontwikkelde zuinige super-antenne... maar de realiteit is dat ik nu een telefoon nodig had.
Alle snufjes die ik net noemde zitten wel in mijn volgende telefoon in 2015, en ook dan zitten er in de topmodellen weer snufjes die ik wel wil hebben, maar niet wil betalen.
Ik heb niet gekozen voor the best that money can buy, maar wat voor mij genoeg was.

Animaties, goede opmerking, heb ik beperkt. Dat geeft altijd een sneller gevoel.

Heeft deze chipset grenzen? Natuurlijk!

Bij mijn vorige telefoon wilde ik niet eens meer iets op internet opzoeken, omdat er na het starten van de browser gewoon niks meer gebeurde. Ik heb zelfs meegemaakt dat ik een telefoontje heb gemist omdat de telefoon-app reageerde als stroop.
Dan wordt een telefoon onwerkbaar.
Die grenzen zijn met deze telefoon een factor drie opgeschoven. Dat maakt voor mij het verschil, niet het verschil tussen snel en sneller, maar tussen wel of niet gebruiken.

Bedankt voor het compliment op de review!

[Reactie gewijzigd door Tarquin op 10 oktober 2012 13:41]

Let er wel even op dat er waarschijnlijk nooit custom ROM's voor deze telefoon uitkomen. De dualcore chip is er 1 van Sony-Ericsson, een platform wat door bijna geen enkele developer wordt ondersteund. Ook een ROM porten van de Samsung S2 gaat dus niet lukken (Exynos -> SE processor).

Je kunt hem rooten, en dat is zo'n beetje alles.
Echt waar, is dat zo sterk platform afhankelijk? Dus niet: Arm=Arm?
Dus Qualcomm en Samsung-chipsets zullen wel goed ondersteund worden, en de kleinere spelers niet?

Als dat zo is biedt de wikipagina van de chipset misschien toch een beetje hoop. Er zijn toch twaalf verschillende telefoons met deze chip, en de 28nm versie wordt toegepast in nog eens vijf.
Arm is idd arm. Maar er zit naast de 'armkern' zelf nog veel meer hardware in de chip. En net zoals dat je bij een windows bak eerst de drivers van je moederbord moet installeren voordat je netwerkchip het bijvoorbeeld doet, moet dit ook voor je telefoonchip. En ga jij als gewone persoon zonder zak met geld maar eens om drivers schooien bij SE.
Datzelfde geld (en zelfs nog sterker) voor de Exynos CPU's waar ook gewoon custom roms voor zijn.

ST-Ericsson lijkt mij net zo vriendelijk met het uitdelen van drivers als TI of Qualcomm, denk ik zo. Daarnaast zijn er inmiddels meer dan genoeg devices met deze chipset.

From Samsung Mobile

Dus hier heb je het. Zwart op wit. Er komt een update naar Jelly Bean wat dit een topmobiel maakt!!!
en nu maar hopen dat ze een beetje opschieten met nederland. ze hebben de software al dus zoveel moeite moet het niet zijn om die update hier uit te brengen en ze zullen ons s advance bezitters er een groot plezier mee doen :)
Eindelijk - vandaag 1 mei 2013 heeft Samsung de Jelly Bean (4.1.2) update voor Galaxy S Advance i9070 in Nederland uitgebracht. De firmware update is met Samsung Kies software binnen te halen.
Duur van update is half uur - niet ongeduldig worden als er na 2 - 3 minuten niets lijkt te gebeuren .... just relax. Na update bleek de SD kaart al zijn data nog te bevatten. Echter alsnog -na deze firmware update- de SD kaart geformatteerd. (sommige apps / cq data verwijzingen liepen niet lekker) Voordeel is dat ik nu ook mijn GoogleDrive, SkyDrive, Dropbox accounts eindelijk goed staan afgesteld. 1ste indruk van Jelly Bean is dat het een grote stap voorwaarts is in gebruikersmak / -gevoel. Scoort hoog op het vlak van het intutief gebruiker - gevoel !
Zie ook http://www.pcnexus.net/20...llybean-update-india.html

[Reactie gewijzigd door g_v_rijn op 1 mei 2013 23:50]