OCZ Vertex Plus R2 60GB Review

Eagle Creek 13 oktober 2012, laatste update op 13 oktober 2012, 1.170 views

OCZ Vertex Plus R2 60GB

Pluspunten

Minpunten

• Geen beheersoftware.
  • Snelheid niet bijzonder.

Ik zocht een goede SSD om mijn HP Mini Netbook een snelheidsboost te geven. De Atom-processor is tot daar aan toe maar de ingebouwde laptopschijf maakt hem vrij traag tijdens simultane bewerkingen, opstarten van het systeem/applicaties, etc.

Omdat ik weinig eisen stel aan het apparaat heb ik besloten voor de goedkoopste SSD te kiezen. Hoewel ik weet dat dit qua kwaliteit dikwijls niet het beste oplevert heb ik besloten dit toch eens te proberen.

--------------------------------------------------------------------------------------
Toelichting op beoordeling

--- De SSD heb ik kunnen bestellen voor 39¤. Dat betekent ongeveer 0,60¤ per gigabyte wat voor een SSD erg prettig is. De software die OCZ voor dit model levert is karig. Er is geen beheersoftware beschikbaar, wel een firmware upgrade. Die upgrade wordt overigens ten strengste afgeraden tenzij je problemen ervaart. Ik vind de Ondersteuning door fabrikant dus aan de matige kant, hoewel je voor dit geld niet te veel moet verwachten. Ik heb vooralsnog geen gebruik moeten maken van garantie of dergelijken, dus dat aspect kan ik niet beoordelen.

--- Sec genomen zouden veel Tweakers de prestaties (zeker zoals getest) als 'slecht' behouden. In verhouding tot de prijs en situatie heb ik echter gekozen voor 'voldoende'.

Tot nu toe merk ik een aanzienlijke versnelling maar dat is logisch vergeleken met een goedkope 5.400 RPM-schijf. Bijgevoegd een afbeelding van CrystalDiskMark maar bedenk wel dat de netbook zelf al geen prestatiemonster is. Binnen de Windows Prestatie Index haalt de schijf een score van 7,2, wat ik niet slecht vind als je bedenkt dat mijn Intel X25-M een 7,5 haalt. Nu is deze schijf wel 2 jaar ouder maar het geeft de verhoudingen een beetje aan. De op dit moment zeer populaire Samsung 830 heeft de volgende score: http://www.legitreviews.com/images/reviews/1795/cdm.jpg. Het verschil is enorm, en zelfs groot voor het prijsverschil. Wat ik echter niet getest heb is hoe deze (mijn) schijf zou presteren in een high-end systeem want de netbook heeft ongetwijfeld een negatief effect op de totale prestaties.

--- Het onderdeel Stabiliteit & betrouwbaarheid heb ik nog niet ingevuld daar de schijf minder dan één maand in gebruik is en ik op deze korte tijdsperiode daar nog geen uitspraak over wil doen. De schijf was binnen no-time ingebouwd en werd herkend door zowel Windows 7 als Linux.

Ik begrijp dat de schijf vanwege zijn prestaties niet voor iedereen geschikt is, evenals dat mijn review niet 100% objectief is vanwege het gebruikte systeem. Er zijn echter zat mensen die nog met netbookjes rondlopen en zich wellicht afvragen of ze deze goedkoop kunnen versnellen. Voor 39¤ ben ik erg tevreden met mijn upgrade :) .

PS:
Laat vooral weten wanneer je extra informatie van mij wilt, bijvoorbeeld tests of andere zaken. Ben graag bereid te helpen :).

Heb jij ook een OCZ Vertex Plus R2 60GB?

Waar kun je deze voor 30 euro halen dan?
Ik heb hem gekocht bij 4AllShop op 13-09-2012 voor 39¤ (inclusief BTW). Ik heb gezien dat hij inmiddels een tandje duurder in de pricewatch staat (grappig genoeg bij 4Allshop is mijn inc. BTW-prijs nu de ex. BTW-prijs geworden, en we zitten natuurlijk nu met de BTW-verhoging. Maar dat is van toepassing op alle winkels/schijven).
Foutje in de productnaam? :P
is ie nou van kingston of ocz?
Julie hebben helemaal gelijk. Het gaat om de OCZ Vertex Plus R2, 60GB, 2.5", SATA-300, SSD. Heb het in de review aangepast. Op een of andere manier zat de fabrikant verkeerd in mijn hoofd.

[Reactie gewijzigd door Eagle Creek op 13 oktober 2012 01:25]

Ik heb deze schijf ook gekocht voor een soortgelijk systeempje, werkt perfect. Hoewel ik er geen 65 euro aan zou besteden (heb er ongeveer 40 aan uitgegeven).
Hoe is het ondertussen met de betrouwbaarheid?
Deze draait bij mij in ieder geval nog steeds! Dat is dus sinds september 2012. Het is geen snelheidsmonster, maar dat is voor mijn 4 jaar oude traagheidsmonster (minilaptopje) ook nergens voor nodig. Het heeft er in ieder geval voor gezorgd dat ik nog twee jaar op door kon werken. Inmiddels is alles wel aan vervanging toe, maar deze SSD heeft al een nieuwe toekomstige thuishaven: mijn HTPC!