Zalman Reserator 2 Review

DuneAgent 18 februari 2008, laatste update op 26 februari 2008, 1.488 views

Zalman Reserator 2

Pluspunten

• Mooi
  • Goede koeling met sterkere pomp

Minpunten

• Ontluchten
  • Design
  • Originele pomp is te zwak
  • Alarm werkt niet goed en zet koeling uit als er niet aan de goede snelheid voldaan wordt

Geluidsproductie (min) Score: 5
Geluidsproductie (max) Score: 5
Koelvermogen Score: 4
De Reserator 2 is nu meerdere maanden in mijn bezit en ik kan hierover zeer kort zijn.
Het design is mooi, maar niet goed.
De pomp is te zwak, waardoor ontluchten heel moeilijk gaat. Tevens klinkt bij mij steeds het alarm na verloop van tijd, omdat het water niet met de goede snelheid (te langzaam) door het systeem loopt. Dit komt mede door het koelblok op de videokaart (Zalman ZM-GWB8800 GTS) die een hoge weerstand heeft.

Daarom heb ik de originele pomp eruit gehaald (Eheim 1000) en een Eheim 1048 pomp tussen de Reserator en de CPU gezet. Helaas is het alarm probleem nog steeds niet opgelost, omdat nu het water er te snel doorheen loopt. Dus het alarm is nu ontkoppeld, waardoor de led van de flow indicator niet meer kan branden. :(

Voor de rest koelt het systeem nu goed, maar de Eheim 1048 maakt veel meer geluid dan de originele pomp.

Conclusie: Koop een Reserator 1, want deze versie is veel te duur voor wat er geboden wordt.

Hier de foto's van het geheel bij het inbouwen en alles wat ik tegenkwam:

Heb jij ook een Zalman Reserator 2?

Beetje een korte en vooral negatieve review.

Ik snap dat het product niet bevalt maar zijn er dan helemaal geen positieve kanten ?
Kan je de pomp niet dmv een potmeter op een lager toerental laten draaien zodat het alarm waar je het over hebt niet telkens aangaat ?
Helaas zijn de Eheim pomp synchroon pompen, dus een potmeter gaat niet werken.
Alleen met een frequentie regelaar is dit soort pompen te regelen, maar die moet je dan zelf bouwen, want de frequentieregelaars in de winkel zijn alleen bruikbaar voor zwaardere vermogens.
Helaas is verder mijn elektronica kennis beperkt, want anders had ik dat er ook nog wel tussen gebouwd ;)

Verder koelt de Reserator goed, maar dat is ook te zeggen voor de goedkopere modellen.
Hij's ook niet echt bedoelt voor zwaar werk maar voor 'n stille PC, maar hij's ook best moeilijk om aan de gang te krijgen na het vullen. Ik weet niet of je de handleiding hebt gebruikt maar het is dus vrij normaal dat ie gaat piepen als je hem de eerste keer aansluit, gewoon een beetje kantelen en dan heb je hem binnen de kortste keren aan de praat.
Deze review verbaast mij een beetje, ik ken iemand die de ook de Zalman Reserator 2 heeft en hij is er erg tevreden over, ik zelf heb overwogen om het te kopen en heb meerdere reviews gelezen die toch wel positief waren over dit product.
Ik zelf heb het uiteindelijk niet gedaan omdat ik het te veel geld vind voor pc cooling.

Er is btw wel erg veel coolpasta gebruikt, de chip is niet eens meer te zien.
Jij bent echt de eerste tweaker die ik zie met een sweex psu, maar goed dat je erna een zalman nam :P
En inderdaar beetje erg veel koelpasta op die gpu
Was ook de eerste keer dat ik een koeling vervangen heb en heb daarna (met minder pasta ;) ) alles nogmaals gedaan. Misschien is driemaal scheepsrecht :P
De cpu en gpu koelen nu trouwens prima, maar dan wel met meer geluid.

Voornaamste probleem van de Reserator 2 is dat met koelblokken met een grotere weerstand, zoals mijn Zalman ZM-GWB8800 GTS, de flowindicator niet goed werkt. Hij gaat gewoon te snel in de stress en kan dus niet alleen gelaten worden. Zonder pomp geen koeling en dat is niet zo bevordelijk voor de cpu/gpu.

De Sweex voeding zat er alleen op omdat de Zalman voeding met heat pipes nog in back-order was. :+

[Reactie gewijzigd door DuneAgent op 26 februari 2008 01:27]