Specificaties Bedrade muis met USB aansluiting en 3.200dpi sensor - Bekijk alle specificaties

Logitech G9 Gaming Laser Mouse Review

CDAAbeltje 17 februari 2008, 1.704 views

Logitech G9 Gaming Laser Mouse

Pluspunten

• Klikken = Klikken
  • Browser knoppen op de goede plaats
  • Snelheids knoppen op de goede plaats
  • Zeer precies
  • Ligt zeer fijn in de hand
  • Software matig ontzettend veel instellingen en profielen
  • SetPoint is dik in orde
  • Goede bekabeling van +/- 2 Meter
  • Muis heeft eigen Firmware

Minpunten

• Geen goede ondersteuning voor de pink
  • Na Vista SP1 werkt SetPoint niet 100% meer

Bij deze schrijf ik maar weer eens een review over een nieuw produkt, namelijk de Logitech G9 Gaming Laser Muis :)
Ik probeer zo veel mogelijk toelichting te geven van mijn kant en zo de review zo duidelijk mogelijk te maken. Mocht er iets niet duidelijk zijn dan zijn vragen van harte welkom :)

Ergonomie:

Voor dit onderdeel scoort de muis een Goed bij mij. De muis ligt zeer fijn in de hand en dit komt naar mijn mening omdat de muis niet zo groot geschapen is. Het is opzicht best een klein muisje en voor iemand zoals ik met relatief kleine handjes is het perfect.
Voorheen heb ik een MX-518 muis gehad, een tikkie groter dan deze, lag ook wel fijn in de hand maar deze maakt het net even nog wat mooier :)

De Knoppen:

Het verschil in de knoppen tussen de 2 muizen kan ik maar in een zin beschrijven:
Deze knoppen klikken echt ! Voorheen moest ik wel eens 2x op het zelfde icoon klikken voordat iets geopend werd, met deze muis nog geen last van gehad.

Het scroll wiel, kan er niets anders van maken dan Perfect :9~ Deze is instelbaar op scrollen met of zonder (ik noem het maar even) klikjes.
Onderop de muis is hier een knopje voor te vinden om te schakelen tussen de 2 mogelijkheden.

De browser knoppen aan de zijkant zijn zeer makkelijk te bedienen en zitten voor mij op de perfecte plaats.

De knop om de snelheid van de muis aan te passen vind ik persoonlijk zeer goed geplaatst op de muis. Je gaat er never nooit niet een keer perongelijk met je vinger over heen. Deze knop valt ongeveer onder het midden van de wijsvinger. Bij de 518 wou het met scrollen nog wel eens lukken dat de muis van snelheid versprong.

Het gewicht:

Het gewicht van de muis is naar keuze. Er word een heel mooi doosje bij geleverd met 4x 4 Gram en 4x 7 Gram's gewichten. Ik gebruik zelf in de muis 2x 4 en 2x 7 Gram. Dit is uiteraard per gebruiker verschillend :)

Functionaliteit:

Nu komen we bij het leuke gedeelte van de muis :P De muis heeft een ingebouwd stukje geheugen waarop hij verschillende profielen op kan slaan. Voor het gewone Windows gebruik heeft hij een General profiel met een bij behorende snelheid. Voor het gamen is er uiteraard een Game profiel en zodra er een spel op word gestart (die in geprogrammeerd is) dan ziet de muis dit zelf en verspringt de LED kleur en de snelheid automatisch. Uiteraard zijn deze profielen allemaal wel aan te passen naar eigen wens. Zo heb ik voor mijn General profiel een eigen fijne snelheid van 1600 DPI en de LED kleur Blauw gekozen omdat deze kleur leuk bij de G15 past ;) 8-)
Kortom, best een slim muisje dus :Y)

Precisie:

Hier ben ik zeker weten te vreden over ! Toen ik de muis net had stond ik eigenlijk best wel versteld over de precisie vooral in games. Hier bedoel ik mee dat het mikken, locken en schieten een stuk soepeler gaat. Ook een leuk bijkomend iets is dat de muis ook instelbaar is voor de Polling-Snelheid. Of terwijl de zoektijd/rapporten per seconde. Dit dus uiteraard om de muis Nog een stukje precieser te krijgen }>

Vormgeving:

Ik dacht zelf eerst, dat ding ziet er niet uit op de foto's. Dit hoorde ik ook van mensen om mij heen.... Maar in werkelijkheid ziet de muis er erg gelikt uit :) Ik vind het persoonlijk een zeer goed vormgegeven muis.
1 klein min puntje is wel dat er nog niet echt een oplossing is voor de pink. Deze word niet fatsoenlijk ondersteund (voorheen met de MX-518 ook niet) zodat deze regelmatig over de muismat heen loopt te slepen. Dit komt uiteraard niet te goede aan de snelheid die je In Game nodig hebt. Bij de duim is dit vreemd genoeg wel goed voor elkaar.

Bouwkwaliteit:

Hier ben ik ook zeer goed over te spreken. De muis zit degelijk in elkaar, geen losse of wiebelende knoppen of scrol wielen. Alles gewoon netjes op zijn plaats.
Zoals misschien vele van jullie al wel zullen weten is het boven kapje verwisselbaar. Nu hoor ik jullie al wel denken, daar zal vast wel een beetje speling in zitten :P Dit is dus absoluut niet zo ! De kapjes klikken er zeer goed op en zitten ook gewoon vast, niks verschuift, niks heeft speling, gewoon degelijk voor zo'n optie voor een muis.
De kabel is overigens ook niet eigenwijs, gaat niet dubbel zitten, blijft niet hangen achter het bureau, nee, een uiterst fijn stukje bekabeling waar je geen last van hebt.
Het kleine laatje waar de gewichtjes in geplaatst worden is ook best degelijk en klikt zonder moeite in en uit de muis. Hier zul je verder ook geen last van hebben.

Drivers en onder- steuning:

Hier heb ik nog geen klachten over gehad. Ik heb wel eens gelezen dat de nieuwe SetPoint een aantal USB toetsenborden in de war zou kunnen sturen maar ik heb hier met mijn G15 nog geen last mee gehad.
1 opmerking heb ik wel.... Na de installatie van Vista SP1 werkt het SetPoint niet helemaal goed meer ! Een her-install hiervan verhelpt dit weer 8-)
Verder is het stuurprogramma binnen no time geinstalleerd en de gebruikers interface voor de instellingen m.b.t. de muis zijn overzichtelijk en speel opgebouwd.

Prijs:

Ik heb de muis van een mede tweaker gekocht voor een leuk prijsje dus hier ben ik ook zeer goed over te spreken. In de Pricewatch zijn ze wel aan de prijzige kant, maar aan de andere kant heb je voor dat geld zeker een geweldige muis.

Heb jij ook een Logitech G9 Gaming Laser Mouse?

Review leest lekker weg.
Het enige minpunt (niet over je review) is dat de muis nogal breed is, ik heb em in de mediamarkt even getest, maar ik vind hem zeer breed. M'n Logitech RX300 standaardmuisje als vergelijkingsmateriaal gebruiken is wel oneerlijk, maar 1,5x zo breed schat ik wel....
kan je iets meer uitleggen over die scrollknop? rolt hij zonder wrijving, of klikt hij old-fashioned of kan je dat instellen met die knop onderop?

[Reactie gewijzigd door Wiethoofd op 17 februari 2008 22:27]

De schoonheids foutjes zijn er uit :P Toch bedankt :)

De muis is idd wel iets breder maar dit is absoluut niet storend en ik ben er ook eigenlijk zelf zo aan gewend geraakt.

Even over de scroll knop:

De scroll knop is dus in te stellen, de 1ne functie is Old School, dus 1x scrollen is 1 tikje (als je snapt wat ik bedoel) en dmv het knopje onder op de muis in te drukken is dit er af te halen en is het net een wiel wat gewoon door blijft draaien. Een beetje een rare vergelijking maar weet het ff niet anders te verwoorden :P
Ik heb deze muis ook, geweldig!
Maar het enige wat me stoort, is dat ie in Quake 3 Arena heel erg traag reageert. maar in UT(2k4, 3) en CSS niet :S.
Ik heb deze muis ook, nu 2 maanden ofzo. Ik wist dat dus niet van de scroll-knop!! |:(
Ik had hem altijd in klikjes-stand, en nu naar aanleiding van je review weet ik wat die knop onderop doet en heb ik hem los gezet. Dit is nog veel lekkerder!
Ook die profiles heb ik nog niet gebruikt, dus ga ik ook eens doen. (Ik gebruik ze wel op mijn G15, dus waarom niet op de muis!).
Fijne review, maar wel ERG duidelijk te merken dat je enthousiast bent over het produkt. Niet heel objectief denk ik.
even off-review
het is het doel van een goede review om iemand juist een product te laten kopen, of er voor te zorgen dat ze het laten liggen.
Als er meerdere mensen tevreden zijn met een product en dat goed weten te onderbouwen kan jij overtuigd worden het-/eenzelfde product aan te schaffen.
Bij negatieve reviews weet je dus waarom je het product moet laten liggen...

Ik ben inmiddels bezig met mijn 4e review over mijn net nieuwe uit amerika overgevlogen headset die ik andere mensen aan wil raden, hiervoor wil ik dan wel een uitgebreide goed onderbouwde review, anders is het alleen maar een mening van iemand en gaat iedereen zich afvragen waarom het juist zo'n goed (of juist slecht) product is.

weer on-review
netjes de fouten er uit gehaald, misschien onder het kopje 'Ergonomie' de kopjes knoppen en gewicht ook dikgedrukt net als de rest.. Misschien een link naar de nieuwste SetPoint 4.4 zou natuurlijk helemaal geweldig zijn voor mensen die deze muis gaan halen/net hebben. ;)
Nee, het knoppen en gewicht hoort bij het ergonomie gedeelte !

Ik ga zeker geen links plaatsen naar downloads voor wat voor SetPoint of Logitech software dan ook ! We zitten hier op Tweakers.net, we hebben een MeukTracker en ik denk dat iedereen die een Logitech product heeft toch wel de site van Logitech kan vinden.... Denk je niet :+