Onkyo TX-NR414 Zwart Review
De features zijn geweldig (althans op papier, ik ben niet zover gekomen dat ik ze heb uitgeprobeerd). De specs zijn ook geweldig en dat voor een ongelooflijke prijs. Helaas zijn de specs niet reeel. Volgens een verkoper zijn de specs gegeven voor maar 1 kanaal. Dus, sluit je 2 front luitsprekers aan, dan haal je dus max 130/2=65W.
Aan de front uitgang heb ik 2x een Quadral Ascent-850 aangesloten. De 414 laat zich makkelijk configureren voor deze setup. Het geluid is echter extreem triest. Vooral de lage frequenties worden een blur. Geen toon meer te ontdekken. De definitie van het geluid in het midden-gebied laat ook te wensen over. Aangezien de basis van goed geluid ontbreekt heeft het geen zin om andere aspecten te bespreken.
Het kan...
Pluspunten
veel features front heeft voldoende mogelijkheden om niet volledig van de afstandbediening afhankelijk te zijn
Minpunten
geluidskwaliteit is ver beneden pijl
Eindoordeel
Aan de front uitgang heb ik 2x een Quadral Ascent-850 aangesloten. De 414 laat zich makkelijk configureren voor deze setup. Het geluid is echter extreem triest. Vooral de lage frequenties worden een blur. Geen toon meer te ontdekken. De definitie van het geluid in het midden-gebied laat ook te wensen over. Aangezien de basis van goed geluid ontbreekt heeft het geen zin om andere aspecten te bespreken.
Het kan prima zijn dat de 414 redelijk is voor 5.1 setup. Maar aangezien de meeste tijd stereo gewenst is, is dit apparaat wat mijn betreft ongeschikt.
Reacties (8)
Onkyo geeft - net als veel merken - inderdaad het vermogen gemeten op slechts één kanaal op. Overigens mag je dat niet zo maar door twee delen om het vermogen per kanaal te berekenen, dat gaat gewoon niet op. Sowieso is dat opgegeven vermogen niet alleen op één kanaal gemeten maar ook nog eens bij 6 Ohm en bij 1000 Hz, niet representatief aangezien geen één speaker stabiel 6 Ohm is en niemand alleen naar een 1000 Hz-toon luistert. Vermogen wat representatief op is gegeven is gemeten bij 2 - 5 kanalen bij 8 Ohm en 20 - 20.000 Hz. Wat de verkoper zegt is dus niet waar.Helaas zijn de specs niet reeel. Volgens een verkoper zijn de specs gegeven voor maar 1 kanaal. Dus, sluit je 2 front luitsprekers aan, dan haal je dus max 130/2=65W.
Voor een 2.0 set zou ik sowieso een goede stereoversterker neerzetten. Vooral op het gebied van de voorversterking zijn die in dit segment superieur aan een simpele surroundreceiver. En niet alleen naar het vermogen kijken, want dat zegt niets. Vermogen wat een receiver kan leveren is maar één punt, de voorversterking moet ook voldoende zijn.
Klipsch speakers hebben een zeer hoge gevoeligheid (95,5 dB) waardoor eigenlijk elke versterker die speakers wel aan kan sturen. De Quadrals die in de review aan worden gehaald hebben (met een gevoeligheid van 89 db) wat meer vermogen nodig. Ook omdat het impedantieverloop anders ligt dan bij jouw Klipsch.Grappig, ik heb dezelde receiver met klipsch F-2 fronts (alleen stereo) en geniet elke keer opnieuw van het geluid !
Overigens moet elke receiver op normaal volume kunnen spelen aangezien je daar maar een paar Watt voor nodig hebt (letterlijk!).
Mee eens, en dat is kennelijk een probleem voor de 414. Er is blijkbaar niet genoeg stroom om de Quadrals aan te sturen. De Harman/Kardon AV300 (rip) en de Marantz 5006 die er nu aan hangt hebben er geen probleem mee. Ik vind het jammer want ik zag die 414 echt wel zitten.Overigens moet elke receiver op normaal volume kunnen spelen aangezien je daar maar een paar Watt voor nodig hebt (letterlijk!).
Wat ik echter nog niet weet is wat de meet setup is om te komen tot 0.08%THD en een frequentiereactie van +1/-3dB over 5Hz-100kHz. Deze getallen (en niet het vermogen) waren voor mij voldoende om het apparaat blind te kopen. Zover ik weet staat hier dat er geen problemen zijn met het weergeven van lage tonen. Ik mag toch hopen dat dit een meting is met belasting?
Een audioapparaat koop je niet op cijfertjes, die koop je op je gehoor. Iets wat jij blijkbaar niet gedaan hebt...
Raakt nog kant nog wal ;-D
Ik kom niet met tegen argumenten, puur omdat totaal zinloos zou zijn
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn