Emperor, Rise Of The Middle Kingdom, PC Review

t-town 17 februari 2008, laatste update op 18 februari 2008, 790 views

Emperor, Rise Of The Middle Kingdom, PC

Pluspunten

• Leuk spel.
  • Lange gameplay.
  • ook oude hardware kan gebruikt worden
  • Goedkoop.

Minpunten

• Eerst updaten, dan spelen!
  • soms ingewikkeld (vind het persoonlijk wel leuk, maar is dus niet geschikt voor kleinere kinderen (-12).

Stabiliteit Score: 5
Replaywaarde Score: 3
Besturing Score: 5
Geluid Score: 4
Beeld Score: 3
Gameplay Score: 3
Algemene beoordeling
Ik heb het spel een paar weken geleden gekocht, tegen een bodemprijs, in zo van die bakken die je in de winkel vindt. Na wat opzoek informatie, kom ik tot de ontdekking dat het spel tot een serie behoort: Caesar/ pharaoh. Het spel behandelt het oude china, wat ik persoonlijk wel interressant vindt. Hiermee komen we direct bij de gameplay. Het spel heeft een zeer ingewikkeld systeem met zodiac (chinese kalender) en feng shui (hoe vruchtbaar het land is waar op gebouwd is) en dat duurt wel even voor dat je dat door hebt. De inwoners willen afgeschermd zijn van de landbouw en industrie enz. en willen bloementuinen in de buurt. Maar tegelijkertijd willen ze dat er water is, een apotheker is, en gebouwen storten in als ze niet tijdig worden bezorgt door een inspecteur. Kortom: een echte city-builder. Ik heb hem getest in windows Vista en daar werkt hij perfect, mits het uitvoeren onder Administrator, ook de editor werkt. Hij werkt ook perfect onder linux met de nieuwste Wine.

Gameplay
Zoals hierboven beschreven is, is het spel onderdeel van een serie, en dus niet bijster origineel, maar toch vindt ik het een leuk spel. Ik heb de demo's van de andere delen van de serie even gespeeld en vind deze het beste werken.

Beeld
Je moet niet te veel grafische kracht verwachten van dit spel want het is 'al' in 2002 gerealesed. Het werkt met een 2d engine, maar je kan wel in 4 richtingen kijken. Persoonlijk vindt ik dit veel beter werken dan de 3d engine die gebruikt wordt in Caesar 4 en Children of the Nile. Deze verspringt nogal eens en hem dan terug op de plek die je wilt hebben krijgen wilt nogal eens lastig zijn.

Geluid
Afgezien van het leuke Aziatische thema, let ik niet op het geluid in een game en kan ik daar niet zo veel over zeggen, wat ik wel wil zeggen is: het heeft me niet ge´rriteerd en dat is ook al wat.

Besturing
De keys zijn er logisch geplaatst maar als je op de rand van de map komt, had ik liever gezien dat hij daarna op zwart ging en niet dat je zo net niet de rand kan zien, wat om muren te bouwen wel eens lastig kan zijn.

Prestaties
Ik heb het spel gespeeld op een laptop en ik moet zeggen dat het spel zeer vlot liep om mijn hardware: intel solo 1,66 en een intel grafische kaart. Met de systeemvereisten van:
400 MHz CPU, 64 MB RAM, 4 MB graphics card, 800 MB free hard disk space, is dat ook niet zo verwonderlijk.

Replaywaarde
Als je al de campagnes hebt uitgespeeld wat toch zo'n 140 uur duurt ( van nul beginnend, met tutorial). Wil je nog wel eens open play spelen, daar is alles toegestaan, maar je kan wel tegen een geldlimiet lopen. Wat wel spijtig is.

Kwaliteit & stabiliteit
Het spel is zonder updaten zeer goed speelbaar, totdat je een missionaris op bezoek krijgt, of een leger over de vloer, dan zijn de knoppen helemaal doorelkaargehutselt en druk je meestal op de verkeerde knop en kan je zeggen: "Dag beste game waar ik 12 uur mee bezig ben geweest". Maar nadat de update is ge´nstalleerd is dat probleem volledig weg. Ook moet ik even zeggen dat er een ingebouwde update functie is, met tip van de dag :*).

Met een prijs van 9.90 bij bol.com is dat geen probleem denk ik.

Ik heb wat screenshots van de officiele emperor: rise of the middle kingdom site: http://emperor.impressionsgames.com/

Heb jij ook een Emperor, Rise Of The Middle Kingdom, PC?

Leuke revieuw.

Ik vind het soms wel grappig dat de goedkope grabbelbak spelletjes je je het meest mee kunt vermaken:P

Het ziet er idd ingewikkeld uit als ik die sidebar bekijk
Dat valt wel mee, dat zijn de gebouwen.