Specificaties 14" (1366x768), 500GB (hdd) - Bekijk alle specificaties

HP Envy 4-1011SD Review

Easteregg 15 oktober 2012, laatste update op 30 april 2013, 3.965 views

HP Envy 4-1011SD

Pluspunten

• bouw/materiaal kwaliteit
  • toetsenbord verlichting / handige functietoetsen
  • goede heldere speakers
  • uitstekende koeling
  • prima i3
  • goed touchpad (goede multitouch)
  • webcam/mic: skype werkt uitstekend

Minpunten

• touchpad inklikken/indrukken kan wat zwaar zijn in het midden
  • resolutie/helderheid is misschien net iets te min (echter niet voor mij)
  • mijn laptop heeft ruimte tussen de bezel en scherm zitten
  • accuduur
  • Beats audio is slechts een simpele eq, maakt het geluid alleen maar erger, wekt een verkeerde indruk
  • zwaarder dan gemiddelde ultrabook
  • kleinere accu dan aangegeven: 51wh ipv 65

Hier een objectieve / gedetailleerde review na gebruik van deze laptop ruim 1 maand lang. (er staan al een aantal reviews over de envy 4 maar deze review gaat op de details in en is objectief, het betreft ook het goedkopere i3 model zonder ssd en is daarom ook officeel geen ultrabook maar een zogenaamde sleekbook)

Voor afbeeldingen: zie de specs&afbeeldingen tab

Specs:

1366x768 scherm
Intel Mobile HM77
HDMI

Bouwkwaliteit:

Sterk, degelijk, half aluminium en half plastic achtig zeer duurzaam spul wat op het eerste gezicht ook op aluminium lijkt, bouwkwaliteit is uitstekend. Alleen bij mijn laptop is het het geval dat het plastic wat het scherm vasthoud (de edges/randen) linksonder de lijm is losgelaten voor een stukje dus daar kun je nu een nagel tussen steken, dit hoort niet dus ik ga er binnenkort mee terug. verder is de laptop is mooi dun en niet heel zwaar 1.8 kg en het aluminium is verder redelijk vingervlek gevoelig.

Toetsenbord:

De laptop typt zeer fijn, niet zwaar en heeft prima toetsen niets op aan te merken. Het is een chiclet type toetsenbord.

Layout is normaal en laptop heeft wat makkelijke functie toetsen die niet met FN hoeven te worden ingedrukt, ze zijn in combinatie met de F-toetsen. ( in de bios kan het worden omgedraaid dat voor de functies FN moet worden ingedrukt en voor de F-toetsen niet)

Het toetsenbord heeft verder ook led achtergrond verlichting dat slechts twee standen heeft namelijk aan of uit, hier is niets op aan te merken, verlichting is fel genoeg en ook niet te fel. De functietoets waarmee je de toetsenbord verlichting inschakelt is zodra het toetsenbord verlichting uit is wel altijd verlicht zodat je in het donker makkelijk die toets kan vinden. Ook hebben de wifi en de mute knop een lampje, die van mute licht oranje op als de speakers op mute staan, die van wifi oranje als wifi uit is en wit als wifi aan is. capslock heeft ook een wit lampje als indicatie dat capslock aan staat.

Mobiliteit en accuduur:

Ik haal gemiddeld met de batterij ongeveer 4 uur, dat is normaal werk en internet met de helderheid op het maximum. Soms haal ik maar 3 uur en soms als ik wat zuiniger aan doe wel bijna 5 uur. 5 en een half uur schijnt volgens andere reviews ook mogelijk te zijn bij 50% helderheid en gewoon wat typen of webbrowsen, dit is bij mij echter niet het geval. Hp beweert echter dat de laptop tot wel 9 uur op een batterij lading kan halen maar dit is dus niet het geval.

Warmte en geluidsproductie:

Ik heb veel laptops gehad maar deze laptop is absosluut het beste, bij het typen van deze review is de fan uit en de laptop koel. bij wat simpel webbrowsen is de fan zacht aan / uit en bij 3d toepassingen ook erg stil, ik ken geen laptops waarbij de koeling zo netjes is behalve sommige apple laptops. Ik heb echter het idee dat deze laptop wonderbaarlijk genoeg zelfs nog stiller zijn werk doet dan de gemiddelde macbook, hij blijft volledig op een prettige temperatuur, alleen linksachter kan hij soms wel wat warmer worden (fan zit rechts) maar verder blijft hij helemaal koel. de laptop komt standaard met de HP Sensecool software wat je aan of uit kan zetten, dit zorgt er voor dat de laptop stiller is als hij gewoon op een bureau staat maar wat harder kan gaan blazen als je hem op je schoot hebt om er voor te zorgen dat hij koel blijft, dit herkent hij door het beweegpatroon met de bewingssensor in de laptop.

prestaties:

Dit model bevat een 2e generatie intel sandy bridge i3 van een ultra low voltage type op 1.4 ghz. Ik kan met deze laptop vrijwel alles doen ondanks de in theorie minder snelle processor moet ik zeggen dat ik er erg onder de indruk van ben, de laptop is erg snel. De i3 2367M behaalt ongeveer 1748 passmark punten.

De videokaart in deze laptop (de ge´ntegreerde intel HD3000) is niet erg goed voor zware 3d toepassingen maar eigenlijk goed genoeg voor een normale laptop voor alles tenzij je dus spellen gaat spelen of dergelijken want dan zal hij toch uiteraard wel wat kracht te kort komen.

Geluidskwaliteit:

De laptop beschikt over Beats-audio speakers, de speakers kunnen erg hard, nog zelfs iets harder dan die van een macbook, alleen de speakers van een macbook hebben meer bas en klinken iets minder schel. de speakers van de laptop zijn voor films en skype of wat dan ook erg goed voor kleine laptop speakers naar mijn mening. Voor muziek zijn ze eigenlijk niet echt goed genoeg. Je kan uiteraard gewoon een koptelefoon aansluiten en met het Beats-audio software kun je door middel van een equalizer het geluid toch uitgebreid afstellen met meer bass/treble maar ook de zogenaamde center, space en focus effect.

Beats audio: wat je er over moet weten:

De laptop beschikt over een beats audio configuratiescherm waar veel geluidsaanpassingen gemaakt kunnen worden zoals te zien in het plaatje.

Er is een optie om "Beats audio" aan of uit te zetten, het enige wat dit doet is de toonregeling aanpassen zodat zowel bass als treble op max staan, 4 dus.
Als beats audio uit gezet word reset de toonregeling zich naar bass -12 en treble +4 wat zorgt voor een vreselijk schel geluid. Dit zorgt er dus voor dat iemand die niet weet dat er een toonregeling bestaat er altijd voor zal kiezen beats audio aan te hebben want de instellingen van de speakers die je kan aanpassen, zitten ergens anders zo ongeveer verstopt en hadden ook gewoon op het beats audio configuratiescherm kunnen zitten gezien het feit dat als je beats audio uit zet je ook nog gewoon alle sliders kan aanpassen, zowel de grijze als de rode. Ook is het zo dat wanneer je de laptop opnieuw opstart terwijl beats audio uit staat de treble automatisch weer op max en de bass op min wordt gezet. Ik start de laptop dus nooit opnieuw op omdat dit zoveel gedoe geeft.

Dit geeft mij de impressie dat ze het expres gedaan hebben om mensen te laten denken dat de laptop zonder beats audio aan niet goed klinkt en met dus wel. Beats audio is een kleine aanpassing in de eq, beslis zelf maar of je het mooi vind. De sliders kunnen uiteraard verschoven worden, maar je weet niet wat min, max of nul is....

5 Maanden later: het geluid van de laptop normaal krijgen kost zeer veel moeite, en reset zich bij opnieuw opstarten, een goedkopere blackberry klinkt beter, ik krijg hoofdpijn van luisteren naar deze laptop met mijn dure klipsch image s4i oordopjes. Beats audio is vreselijk!

Ik heb de bass en treble in het windows configuratiescherm allebij op 0 staan, beats audio uit dus/ of aan, maakt niet uit het doet toch niets. De sliders staan op music en treble en bass staan op 50, center space en focus staan ook op 50. De Graphic equalizer gebruik ik niet. Dit is voor mij optimaal. zie afbeelding 2: met deze instelling is het geluid ok

vergelijking materiaal:

1. LG optimus 2x p990 met voodoo sound (neutraal en correct geluid)
2. LG optimus 2x p990 met beats audio (dit klonk beter dan de laptop beats audio)
3. Hp mini 311 met idt geluidskaart
4. Ipod nano
5. realtek alc889 geluidskaart op een asrock h61m-ge moederbord

Webcam:

Het is een Truevision HD camera met een gemiddelde maar niet prachtige kwaliteit, er zitten ook 2 microfoons in links en recht van de webcam met een iets bovengemiddeld goede kwaliteit en een goede bundelvorming/noise cancelation waarbij op alleen jou voor de laptop gericht word (als je de funtie aan hebt staan) zodat de omgeving geen impact heeft.

Featureset:

de laptop komt met een aantal zeer vage bloatware progammas zoals een virtual desktop die je desktop omtovert in een soort van tovenaarsthema, maar ook allemaal trail games die je dus moet kopen. ook staat norton er standaart op. dit is gelukkig allemaal makkelijk te verwijderen.

De laptop komt verder met veel handige hp software die erg gebruikersvriendelijk is en ook met een HDD guard die de hdd uit schakelt als de laptop hevig bewogen word of valt, dit is makkelijk uit te schakelen als dat nodig is waarvoor dan ook, maar het is mooi dat HP de optie geeft. De laptop gaat ook zonder ssd nog steeds erg snel in slaapstand en komt er ook snel weer uit, zodra het scherm geopend word wanneer de laptop in slaapstand staat duurt het slechts 3 seconden voordat het scherm aan is en je het wachtwoord in kan typen, na ongeveer 5/6 seconden heb je verbinding met wifi.

de laptop heeft ook een aparte audio en microfoon aansluiting en geen gecombineerde aansluiting zoals dat bij mijn HP mini het geval was, dit kan gezien worden als een voordeel, maar ook als een nadeel gezien je bv iphone oordopjes de microfoon niet zal werken zoals dat bij een gecombineerde aansluiting wel het geval is.

Touchpad:

Het touchpad werkt over het algemeen erg goed, hij werkt net als een macbook en je kan dus over het hele touchpad klikken, dit gaat echter iets te zwaar maar vooraan bij het touchpad gaat het wel gewoon makkelijk en dat is wel waar de gemiddelde gebruiker klikt. het touchpad heeft linksboven een logotje, als je daar dubbel op tapt dan schakelt het touchpad uit en gaat er een klein oranje lampje bij branden als indicatie. ( te zien op de foto)

Het touchpad beschikt verder ook over gestures die eigenlijk wel grotendeels overeenkomen (voor zover dat kan) met die van een mac. gewoon overal op het touchpad klikken is gewoon linkermuisknop, rechtsonder is rechtermuisknop maar 2 vingers overal op het touchpad is ook rechtermuisknop. met drie vingers heen en weer is vorrige of volgende webpagina, 2 vingers is scrollen zowel rechts als links, aan de rechterkant van het touchpad scrollen kan ook ingesteld worden, pinch to zoom werkt ook, met 4 vinders naar beneden is bureaublad weergeven, 4 vingers omhoog is het windows earo window switching, 4 vingers naar links is gewoon een keer snel alt tab en 4 vingers naar rechts is alt tab reeks van windows open houden. 3 vingers klikken is hetzelfde als scroll inklikken bij een normale muis. De gestures werken erg direct, goed en nauwkeurig

een minpunt: als tik om te klikken uit staat kun je het touchpad niet uitzetten door een double tap op het logo bij het touchpad te doen. (dit is hp vast vergeten)

Scherm:

Het scherm heeft een resolutie van 1366x768, wat sommige mensen wat te laag kunnen vinden anno 2012, ik vind het echter voldoende en presteert niet ondermatig. De helderheid is in theorie wat laag maar in praktijk ruim voldoende, in lichte omgevingen is volledige helderheid eigenlijk wel gebruikelijk maar niet te weinig. Het presteert zeker niet slecht maar had misschien iets lichter gekund om in zeer lichte ruimtes of buiten net iets beter op het scherm te kunnen kijken, maar daar is deze laptop dan vast ook niet ontworpen voor gezien het glossy scherm. Kleurenweergave is mooi en best erg nauwkeurig en de kijkhoeken zijn ook uitskekend.

Conlusie:

Een uitstekend goede laptop voor de prijs (was 670 euro)

Heb jij ook een HP Envy 4-1011SD?

Reviews door de redactie

Bouwkwaliteit eigenlijk 4 sterren als lijm losgelaten heeft ;) Verder goeie review :)

Wat ik altijd jammer vind is dat er altijd zo'n flut scherm in zit ipv bv een ips. Maar het meest jammere vind ik dat ze het radiumscherm niet meer maken.
thanks,
het ips scherm zal wel een prijskaartje hebben en het is iets dat de mainstream consument waarschijnlijk toch niet van gehoord heeft denk ik.
radiumscherm? hier heb ik nog nooit van gehoord O-)
Weet ook niet of dat wel de goede naam is eigenlijk :'( Was iig een geweldig scherm :)
Heeft iemand een idee wat de grootte van de harde schijf is bij deze notebook? Ik ben namelijk ook in het bezit van deze notebook en wil een ssd inbouwen. Heeft deze een 2,5inch of nog kleiner? :)
De HDD in de laptop is gewoon een 2.5, alleen is het wel een hele platte die platter is dan de gemiddelde 2.5, of je ssd dus gaat passen hangt echt van de afmetingen af.

je moet even naar apparaatbeheer gaan in windows en kijken wat voor hdd er ook al weer in zat. ik dacht namenlijk een hitachi maar ik weet niet meer wat voor, google die hdd en kijk naar de afmetingen, vergelijk die vervolgens met je ssd.

ik kan nu niet voor je kijken wat voor een het is want mijn envy 4 is kapot (hdd) en wil daarom niet opstarten.

dit zou hem kunnen zijn http://www.hgst.com/inter...velstar/travelstar-z5k500
7 millimeter dik is die hdd, terwijl een normale 2.5 hdd 9.5 mm dik is

[Reactie gewijzigd door Easteregg op 10 december 2012 16:31]

De Accu is 65W/h dan vind ik 3 a 4 uur wel erg weinig hoor....

Zeker gezien de specificaties...staan je instellingen wel een beetje energiebewust?
laptop staat op het energieplan "aanbevolen door HP" ik heb het nagelopen en grafische instellingen op maximaal besparen staan, energiebesparing helpt niet erg, ik denk dat ik de accu ook maar even laat nakijken door de winkel want ik vind het ook gewoon te weinig