Iomega StorCenter ix2 Network Storage 2TB Review

keha2380Newbie 5 oktober 2012, 3.615 views

Iomega StorCenter ix2 Network Storage 2TB

Pluspunten

• functies
  • geluid
  • stabiliteit

Minpunten

• trial versie twonky server

Ik was vooral op zoek naar een NAS als backup schijf voor mijn Time Machine & Printserver & Mediaserver.

Na lang zoeken gekozen voor deze nieuwe versie van de Iomega Storcenter (Nu IX2, voorheen IX-200). De naam van storcenter is wat minder flashy maar de inhoud kreeg blijkbaar een upgrade.

De NAS aansluiten is werkelijk kinderlijk gemakkelijk en is werkelijk plug & play. Inpluggen op je router, de adapter in het stopcontact, browser openen, url ingeven en weg ben je! De iomega maakt minder geluid dan een draagbare externe hardeschijf en is dus totaal niet storend.

KopiŽren naar je NAS moet je wel wat geduld voor hebben, zeker als je grotere hoeveelheden dient te kopiŽren dan doe je dit best s'nachts, evenals de 1ste file van je time machine.

Streamen van films naar andere DLNA & UPnp producten gaat super vlot en zondere enige storing. Natuurlijk moet je DLNA Device wel het bestandstype ondersteunen. Samsung tv's ondersteunen bv MKV bestanden via USB maar niet via Streaming. Met de bijgeleverde Twonky media Server kan je ook bestanden van je MAC of Windows PC naar je TV streamen. Na installatie van de Twonky Media Server (proefversie) ging het streamen van MKV bestanden ook vanaf de NAS. Het betreft echter een proefversie die na 14dagen zich zelf deactiveerd maar actief blijft draaien op je MAC waardoor het afsluiten behoorlijk trager gaat.

Powermanagement: tot op heden ben ik nog maar 1 vorm van energiebesparing tegengekomen. Je kan instellen na hoeveel minuten de hardeschijven in ruststand moeten gaan. Het uitruststand komen gaat zowel met MAC als WPC, als de netwerk tv vloeiden. Max 20sec.

Tot op heden mocht ik geen netwerk dropouts ervaren.

Het configureren van de cloud is een ander paar mouwen maar dit ligt volgens mij niet aan de printer maar voornamelijk aan het openzetten van bepaalde poorten in de router. Tot op heden ben ik hier nog niet ingeslaagd.

De bijgeleverde handleiding is eerder beperkt maar als je een beetje computerkennis hebt krijg je alles zelf ingang, lukt dat niet kan je online een uigebreidere handleiding raadplegen.

Printen via het net werk is een fluitje van een cent maar best vooraf de printer eerst uit je computer verwijderen en dan opnieuw als netwerkprinter installeren.

Heb jij ook een Iomega StorCenter ix2 Network Storage 2TB?

Goed overzicht. Ik bezit een gelijkwaardige Iomega StorCenter ix4-300d met 2x2TB.

Wat ik mij afvraag is jouw ervaring t.o.v. hoe de unit zich gedraagd als hij idle zou moeten zijn. Als ik veel bestanden er naartoe of vanaf kopieer, gedraagd hij zich netjes. Led van de HD knippert, en de HD's spinnen prima. Maar als ik niets aan het doen ben, en zelf zonder LAN kabel, gaat hij daarna iets doen wat ik niet begrijp. Spinnen nog meer dan tijdens de copy, hd led bijna constant aan, en dat gaat uren door. In het log niets te vinden. Wel in eerste instantie voerde hij een data protection scan, die ook uren duurde, maar dat is nu klaar.
heb ook een ix2
is een apparaat met veel potentie
maar de producent doet zich te kort idd door het beknibbelen op een juiste en goede uitleg of wel handleiding.
heb ook idd nu meerdere keren contackt gehad met service over twonkey
je koopt iets en er stond niks over probeer versie en ondanks de ondersteuning met firm ware is de onder steuning teleurstellend te noemen .
neemt niet weg dat ik toch erg blij ben met ix2-dl-100 heb er zelf 2 x 2tb in zitten.

heb windows helaas wel meerdere keren moeten opzetten ondanks cloud en iscsi.

dank je voor je review
remko