Sharkoon SATA QuickPort Intern 6-Bay Review

ocf81 5 oktober 2012, laatste update op 30 oktober 2012, 1.069 views

Sharkoon SATA QuickPort Intern 6-Bay

Pluspunten

• Individuele IO lampjes
  • Wel 6 brackets! (erg fijn)

Minpunten

• 'Handleiding' te kort door de bocht
  • Sluitmechanisme loopt wat stroefjes bij sommige brackets
  • LEDs staan altijd aan
  • Meegeleverde schroefjes te kort.
  • Verf slijt snel.

Verpakking en inhoud:
De verpakking is afdoende. Naast de behuizing worden er 6 ca. 45 cm lange SATA kabels meegeleverd. Je hoeft je doos met reserveonderdelen (iedere tweaker heeft die wel) dus niet aan te spreken. Deze kabels zijn lang genoeg voor gebruik in een midi tower in de bovenste drive bay. Verder zit er een hexagonaal sleuteltje in voor het openen van de sloten.

Handleiding:
Over de handleiding kan ik kort zijn: die is er niet. Nou ja, er is een A6 blaadje dat in het duits en in het engels vertelt dat je de computer uit moet zetten, dat je kast open moet maken en het ding in je kast moet installeren. Er staat echter niet op hoe je de sloten opent, toch wel een vrij grote misser wat mij betreft.

Installatie:
De installatie was redelijk makkelijk. Het is net alsof je een DVD speler o.i.d. installeert. Het enige waar ik een aanmerking op heb is het feit dat de meegeleverde schroefjes te kort zijn om de installatierails die bij mijn kast horen aan de unit te kunnen bevestigen. Tegelijkertijd zijn de standaardschroeven te lang omdat dan de middelste 2 bays geblokkeerd worden. Mijn oplossing was het gebruiken van langere schroefjes die bij mijn kast zaten en die dan niet helemaal aan te draaien, maar dit zou natuurlijk beter moeten kunnen.
Achter op de unit staat duidelijk aangegeven welke poort bij welk slot hoort. In tegenstelling tot het promotiemateriaal dat op het moment van schrijven wordt gebruikt zijn de poorten aan de linkerkant nummer 4 t/m 6. Bij het uitpakken zaten de brackets in de goede volgorde gemonteerd, dus dit ging verder prima. Uiteindelijk zijn de brackets universeel, dus je kunt swappen wat je wil.

Gebruikservaring:

Na installatie heb ik de linker rij gevuld met een aantal Intel X25-M 80GM SSD's die ik nog op de plank had liggen. Na activatie werkten deze zonder verdere configuratie alsof ze direct aan het moederbord hingen. wanneer de schijf actief is knippert er in een spleet aan de voorkant van de bracket een blauw ledje. (het ledje zit op de backpane maar wordt via een lightguide aan de voorkant getoond) Gelukkig heb ik een deurtje dus ik kan het overtollige licht een halt toeroepen. Het is natuurlijk wel fijn dat het mogelijk is om te zien welke schijven actief zijn. Dit in tegenstelling tot wanneer je alleen het lampje van je kast op je moederbord aansluit, dan wordt alle activiteit teruggebracht tot 1 knipperactie. Helaas is het wel zo dat de leds altijd aanstaan waneer een schijf inactief is. De leds van de brackets waar geen schijven in zitten staan natuurlijk uit.
Het gebruik van de brackets is redelijk vanzelfsprekend. Je draait de sleutel om en schuift daarna het lipje opzij. Helaas is het omdraaien van de sleutel niet voldoende om het trekmechanisme in een keer naar buiten te laten springen. Deze oplossing maakt het mogelijk dat je je drives unlocked kan gebruiken (hoewel ik dat nooit zou willen aanraden). Het trekmechanisme werkt tevens als beveiliging. Wanneer deze is ingeklapt terwijl je een drive probeert in te steken zal de bracket laatste paar milimeter niet verder willen.
Hotswappen is nu een reŽle mogelijkheid voor mij, iets wat toch wel fijn is. (1TB aan draagbare media, w00t :P )

Kwaliteit:
Overall is het geleverde product van een redelijke kwaliteit. De behuizing is van geŽxtrudeerd aluminium en geeft een stevige indruk. Helaas is het wel zo dat het middenschot al na een paar keer een schijf in een slot te hbben gestoken sporen van slijtage vertoont. De verf bladdert dus snel af op de hoekjes. Qua stevigheid twijfel ik engizins aan de sterkte van de gebruikte sluitmechanismes. Verder lopen de slides/knopjes van de brackets niet altijd even soepel waardoor je ze in sommige gevallen zelf moet terugduwen. (de kwaliteit verschilt dus sterk per bracket)
Al met al werkt het product zoals het is aangeboden en is de enclosure wel redelijk stevig als het gaat om het binnen boord houden van de drives, en dat is toch het belangrijkste wat mij betreft.

Eindoordeel:

Het heetste hangijzer is wat mij betreft de zeer karige handleiding. Deze is echt niet afdoende en zou met een iets groter blaadje met een plaatje met een uitleg over het sluitmechanisme moeten worden uitgebreid.
Al met al scoort dit product een voldoende en moeten de rest van de minpunten niet al te zwaar worden meegeteld. Het is verder teleurstellend dat het sluitmechaniek niet zo vloeiend loopt op een aantal van de meegeleverde brackets.

Heb jij ook een Sharkoon SATA QuickPort Intern 6-Bay?

Iets over het geluid?
Ik merk geen verschil, maar er zitten ook 5 andere fans in mijn kast die geluid produceren.
Nu ik een nieuwe grafische kaart heb i.p.v. herriemonsters merkte ik voor het eerst dat er een fan in zit, maar alleen als ik er een bracket uit heb. Ik eigenlijk verder geen noemenswaardig verschil t.o.v. het algehele geluid wat uit de kast komt wanner ze er allemaal in zitten.

[Reactie gewijzigd door ocf81 op 31 december 2012 12:57]