Specificaties (voip-telefoon) - Bekijk alle specificaties

Linksys SPA-3102 Review

mauws79 7 oktober 2012, laatste update op 7 oktober 2012, 968 views

Linksys SPA-3102

Pluspunten

• Goede geluidskwaliteit
  • Instelmogelijkheden

Minpunten

• Documentatie

Kwaliteit Score: 4
Intro
Ik probeer in deze productreview te focussen op de punten die ik niet in de zeer uitgebreide review van rokas tegenkwam.

Gebruik
Ik heb een normale (pstn dect) telefoon die een uurtje of 2 in de week gebruikt wordt voor telefoontjes naar vaste toestellen in nederland. Bij voipbuster heb ik al jaren een account lopen met een voip-in nummer waardoor we op een 'normaal regionaal' nummer te bereiken zijn.

Uitgangssituatie
Ik heb een ADSL lijn van KPN (adsl-light) en heb hiervoor een nieuwe modemrouter gekregen (Experia box). Op de experiabox is het VOIP/SIP menu helaas dichtgetimmerd, ik heb dus een oplossing nodig om mijn (pstn dect) telefoon te koppelen aan mijn voip-in (Voipbuster) nummer.

Keuze aanschafNa wat reviews gelezen te hebben is de keuze gevallen op de SPA-3102. Belangrijk om te melden is dat ik eerst met een programma (expres talk) heb vastgesteld of mijn opstelling achter mijn KPN router kan werken (Ik was huiverig over het eventueel blokkeren van VOIP verkeer in de KPN router...). Dit blijkt niet het geval, VOIP werkt prima achter de experiabox.

Levering SPA
Er zijn niet echt bijzonderheden te melden; De SPA is netjes verpakt en wordt geleverd met adapter en twee aansluitkabels (RJ-45 en RJ-11). Voor telefonie zijn er twee aansluitingen (RJ-11) voor een analoge (net)lijn en de aansluiting voor 'huis'telefoon. Verder een bescheiden adaptertje. Er is een CD meegeleverd met documentatie, ik houd het meer op specs i.p.v. documentatie...

Als router of niet..
Je hebt met de SPA de keuze om als router (standaard) te fungeren, of deze achter een bestaande router te plaatsen. Mijn SPA heb ik niet als router ingezet om een aantal redenen. Het schijnt dat bij een wat zwaardere belasting de SPA niet stabiel blijft. Er is géén firewall aanwezig. Als laatste zou ik ook nog een aparte wifi accespoint moeten aanschaffen, deze zit nu in de experia box. Voor mij hebben deze punten mij overtuigd om de SPA gewoon achter de experiabox te zetten.

Firmware
De SPA wordt geleverd met een oude firmware versie (ondanks nieuwe productie-datum). Er zijn verschillende meningen over het flashen naar een nieuwere firmware. Rokas maakt er in zijn review melding van dat de nieuwe firmware een voorkeuze VOIP protocol negeert. Ik heb hierna gekeken en deze staat standaard op G711.u. Dit is bij voipbuster het protocol met de hoogste bandbreedte, dus ik zag geen reden om niet te kiezen voor de nieuwe firmware (zelfs al negeert hij dan andere protocol voorkeuzen). Ik heb de SPA dus geflashed (zie trucje onderstaand om hem te benaderen).

Trucje
Standaard fungeert de SPA als router. Dit heeft twee gevolgen voor de installatie heb ik gemerkt. Ten eerste kun je de SPA standaard alléén benaderen via de ethernet poort. Daarnaast staat DHCP aan en geeft hij je een IP. Dus laat jezelf een IP nummer geven en benader de SPA via een webinterface hem de instellingen te veranderen. Dit is vrij simpel (zie screenshot). Via de webinterface kun je op de pagina router > lan setup > Networking service de waarde "nat" veranderen naar "bridge". Daarna vliegt je verbinding eruit en kun je hem benaderen via de "internet" poort.

Als de netwerkinstellingen zijn uitgevoerd is de rest van de installatie eigenlijk een eitje. De instellingen voor voipbuster zijn vrij simpel en staan zelfs op de site van voipbuster beschreven. Omdat ik alléén voipbuster gebruik hoef ik ook geen (lastig) dailplan aan te passen. De standaard instellingen werken eigenlijk prima voor 'nederlands' gebruik. In mijn huistelefoon staan alle nummers als +31 ingevoerd waardoor ik ook geen regionale rules etc hoef toe te passen.

Experiabox
Nog één instelling die ik heb moeten maken in de experiabox is het forwarden van een 16xxx range UDP poorten. (En geef de SPA op basis van zijn MAC even een vast IP).

Geluidskwaliteit
De geluidskwaliteit van de SPA is echt uitstekend, zolang je echter niet de hele internet lijn omver trekt met ander verkeer. Vergeleken met mijn oude speedtouch 716 (waar ik eerst via belde) is het geluid echt veel beter. Ook ervaar ik geen onstabiel gedrag achter de speedtouch zoals ophangen na 30sec, hij blijft prima functioneren.

Inzichtelijkheid
Via de webinterface is echt superveel informatie te zien over de actuele status. Vreemd is echter dat enige 'historische' logs ontbreken. Zelfs mijn oude speedtouch kon nog de laatste 10 gekozen nummers tonen. Houd je van technische specs dan kun je tijdens een telefoongesprek echt ieder statistisch detail bekijken.

Betrouwbaarheid:
Hiervoor is mijn testperiode nog te kort, ik kan dus nog geen uitspraak doen over betrouwbaarheid.

Heb jij ook een Linksys SPA-3102?