Specificaties Socket 1155 met Intel Z77 chipset - Bekijk alle specificaties

ASRock Z77 Extreme4-M Review

mirno 4 oktober 2012, 1.757 views

ASRock Z77 Extreme4-M

Pluspunten

• Uitgebreide BIOS
  • Prijs/prestatie
  • snel start functie in BIOS
  • Heeft alles voor het gemiddelde mens
  • meegeleverde software

Minpunten

• Weinig meegeleverde kabels etc.

Layout Score: 4
Ik heb dit moederbord een tijd geleden voor iemand gekozen. En ik heb er zelf een tijdje mee gewerkt in combinatie met een i5 3570k, de PC maakt gebruik van de HD4000 graphics. Het was een relatief goedkoop moederbord in verhouding met wat je er allemaal voor krijgt. De overclock functies zijn bij de Asrock extreme series uitgebreiden dan de meeste in die prijs classes.

Features
Dit moederbord beschikt voor de gemiddelde mens over voldoende aansluitingen. Er kunnen tot drie videokaarten in, meld Asrock, wat volgends mij niet goed zal werken door het aantal beschikbare lanes.
De bijgeleverde kabels was erg weinig. Er werd één sata 600 kabel bij geleverd. Dit kwam gelukkig net goed uit.

Overclockbaarheid
Qua mogelijkheden zit het bij dit moederbord wel goed. Dit bord heet een 4+2 Power phase, terwijl de gewone ATX variant een 8+4 power phase heeft. Dit moederbord heeft ook een erg variabele spanning. deze konden erg uiteen lopen, wat natuurlijk niet handig is voor een goede stabiele overclock. De Vcore voor het voltage kon alleen verhoogt of verlaagt worden met bepaalde waardes (+0,05 bijvoorbeeld) Je kon niet duidelijk het voltage zien waar het op stond. Er moest dus gerekend worden. Ook liep de spanning van de Vcore erg uiteen, soms wel met 0,1 Volt. Dit kan de oorzaak zijn van de power phase. Maar ook van de gebruikte componenten. De extreme 4 serie gebruik nog zeer standaard mosfets van D-pack. Andere bedrijven gebruiken allemaal verbeterde mosfets. Zelfs in lagere prijs classes. Wat toch wel zonde is. Een mosfet regelt de stroom voor de CPU om het grofweg even uit te leggen.

De schommelende spanning komt waarschijnlijk door de voeding.

Conclussie
Een handig M-ATX moederbord. geen verkeerde keuze. Wil je echter stabiele voltages voor het overclocken is aan te raden om voor een gigabyte te gaan, deze beschikken qua lagere prijs classes over redelijk kwalitatieve componenten.
Ik heb dit moederbord niet lang getest daarom kan ik er niet meer over vertellen in deze review, dit is trouwens ook mijn eerste review overigens.

Heb jij ook een ASRock Z77 Extreme4-M?

Is het het waard om deze aan te schaffen? En schommelende spanning, wanneer merk je dat? Alleen bij overklokken?
Dat is te zien bij het monitoren van de spanningen etc. met een programma.
Bij het maximaal overclocken kan dit een probleem zijn, waardoor de PC uit kan vallen. Ik weet niet of het met elk Extreme4-m bord is. Heb er in andere reviews niets over kunnen vinden. De gewone Extreme 4 lijkt me overigens een betere keuze. Anders de Gigabyte D3H, deze gigabyte borden hebben soms wel een BIOS bug zegmaar. Waardoor de BIOS vast kan lopen tijdens het overclocken. Wat nogal vervelend kan zijn.
Als je meer hulp wilt met je systeem stuur even een DM ;)
Ik heb dit niet gemerk, maximale wisselingen waren 0,040 bij mij ongeveer.
Dit ligt vooral aan de optie cpu-load-line calculation. kijk of deze niet op 100% staat in dat geval want dan gaat die met vrij grove stappen je voltage bijstellen.

Dit is een oud topic maar natuurlijk altijd goed om te melden want de moederborden worden nog steeds gebruikt.