Seagate Expansion Desktop (v1) 2TB Zwart Review

notsonewbie 6 oktober 2012, laatste update op 12 november 2012, 12.912 views

Seagate Expansion Desktop (v1) 2TB Zwart

Pluspunten

• Doet wat ie moet doen, vlot, maar.. zie negatieve eigenschappen
  • Update: zeer ontiegelijk vlot als de boel eenmaal onderling helemaal klopt !!!

Minpunten

• Bepaalt niet stil.
  • Zeer gevoelige connector aan HDD kant. De minste beweging van de draad en de drive is uitgeworpen danwel ingeplugt.
  • Windows meldt : apparaat kan sneller op usb 3 poort...

Mobiliteit Score: 4
Update 27-4-2013 Ineens weer weg En onvindbaar.
Windows 8, mogelijk na MS updates van de week? Of de ubuntu die er bij kwam via wubi.exe?
En echt weg/weg , dus ook geen trage snelheden of seagte termen in verkenner en beheer e.d.

Update: 12-11-2012
Nu al meer dan 10 dagen de hdd niet kunnen gebruiken op 'nieuwe' pc, sinds hier windows 8 pro op staat. I.v.m. de ook ineens weird doende corsair geheugen stick 16 GB GT, heb ik er zowel msi, intel, als microsoft drivers op gehad. Op oude pc met usb 2 werkt de hdd wel gewoon. Nieuwe firmware is er nog steeds niet, en de klachten zijn al maanden oud, pre-windows 8.
USB 3 en deze disk, in combi met w7 of w8 advies: niet kopen m.i.

Leuk....:-/
enkele herstarts- en gebruik later: wordt ie door w7 niet meer herkend....
Drivers heeft seagte niet, en hij is notabene w7 compatible bevonden door MS hardware list.
Jammer, want hij kAn dus wel snel zijn.

Update 06-10-2012:
Echter met een 100 MB blok is de bovenste rij: read: 187.8 en write: 178.6 8)7
En met een 500 MB blok: read: 205.1 write: 201.7
Arghhh! wat deed het hem? Alles was immers up to date, ik moest toch de intel usb 3 watch/monitor en verwante drivers deleten na stoppen processen en services.
Toen hetzelfde pakketje van intel gedownload, met de 2 usb 3 devices aan en in de pc usb 3 poorten.
Installeren, gaat fout, herstarten, weer installeren, gaat goed.
herstarten, buzz lightspeed....

MAAR het is niet helemaal goed nu. De connector op de HDD lijkt brak zOnder dat deze geweld te verduren gehad heeft En goed aanvoelt verders..
Raak de draad minimaal aan en voila, piew-poew usb uitgeworpen, danwel 'nu ingeplugt'.
EN hij meldt bovendien, voor deze test nota bene : hij kan sneller op een usb 3 poort! 8)7

Take your pick : intel / M$ windows / msi / seagate / de usb 3 'club', ze zijn er hard- en/of softwarematig nog niet helemaal(-samen) onderling.

UPDATE 06-10-2012
USB 3 valt me dus gewoon tegen, het is nog minder vooruitgang dan ik minimaal verwacht heb.
Dat het 10 x sneller zou zijn, usb 3 tov usb 2 nam ik al met een baal zout.

Zojuist ATTO gebruikt, 128 KB filetjes, in totaal 512 MB, uitslag: 42 MB ps
En uitgaande van de 60% vooruitgang van usb 3 tov usb 2 die men wel noemt, is het dus niet eens 2 maal sneller, maar slechts een factor 0,6 ! Teleurstellend.(tov wat ik toch nog minimaal, worst case, verwachtte. En maf dat hij sneller schrijft dan leest.
Over de Corsair usb 3 - 16 GB stick ben ik namelijk wel tevreden.

Terug naar die files, ik zocht voor 512 MB aan +-'s 128 KB files.
Van pc naar ext. hdd duurde dit bijna 3 minuten, dus geen 42 MB ps in real life, ATTO.

WD dan, 'een ext. usb 3 mybook' 120 MBps lezen, 60 MBps schrijven. http://www.youtube.com/watch?v=6AKZiYgEgQc
In atto.....

UPATE 05-10-2012 Ik heb met stopwatch gemeten, over 8200 MB
(dvd film brokken van 1 GB vob's en wat kleine bestandjes er om heen)
4 minuut 10 seconden gedaan.
dat is 250 seconden
8200 / 250 = 32 MB ps . . . USB 3? de connector misschien, maar niet de disk lijkt mij !!!!!
Wat raar genoeg wel heel vlot gaat zijn bestanden tot 1 a 1,8 GB. Maf ding, maar geen aanrader m.i.

Eerst dacht ik nog dat het aan mijn voorzijde kast connector van de coolermaster silencio 550 kast kon liggen.
Echter met deze combi horen er ook nog 2 losse usb 3 poorten op te zitten via kabel van mobo af, achterin de kast.
Hadden ze niet geinstaleerd, gezoek in dozen, kast _weer_ van zijn plek, open, bracket er in gezet.
USB 3 getest met usb3 16 GB corsair gt stick er in, en jawel hoor, als een speer.
Maar helaas, geeeennn verbetering voor deze HDD.

Deze usb 3 HDD is made in thailand, assembled in china, dat zag ik niet eerder op een sticker staan.
Hij is bepaald niet stil, maar wel erg rap over usb 3 op mijn silencio 550 met MSI z77a-gd80 mobo.

Uiteraard is de 2 TB bruto, netto is de HDD ntfs geformateerd en wel met 1863GB bruikbare ruimte.

Hoewel windows 7 x64 zelfs in de spec's genoemd wordt, echt veel inzicht geeft het niet.
Een video van 2 GB overzetten loopt snel op naar 165 MB/ps, maar ongeveer halverwege stopt de progressie balk. Dan valt ie weg, open je de map, en is de film er gelukkig wel, compleet en speelbaar.

Ik heb een andere Windows 7 gestart, ultimate (i.p.v. home premium) en daar zie ik het volgende als ik een iso van zeg 4 GB van de pc op de ext. hdd kopieer: begint op 160 MBps, zakt dan terug naar 112 waar die op blijft hangen lange tijd, vlak voor het eind zakt dat vlot terug naar 70 MBps, 28 MBps dan nog 5 seconden en hij is gekopieerd.

Van de ext. HDD naar de PC diens HDD's en SSD(!) kopiëren verloopt slechts rond de 45 MBps

De HDD draait 5400 7200 rpm, en is dan eigenlijk, qua beschrijven, best wel snel, en daar ik hem slechts gebruik voor images en andere backups/opslag, draait hij zeg 1 uur per dag hier, dus de stroom kosten let ik verder maar niet op.

Bij de eerste maal 'openen' van de HDD zag ik bestanden en setup.exe, maar dit is slechts voor registratie. Wel handig is dat gegevens van de doos / HDD niet ingevuld hoeven worden, die staan in een .xml file en worden met de .exe al in het formulier gezet.

Het is gewoon een doosje qua vorm. Niet lelijk, maar vrij standaard.
Uiterlijk is smaak afhankelijk, er zit plastic behuizing op het zichtbare deel, het deel dat op het bureau
staat is van metaal met koel-gaten. De blauwe led laat zien dat er stroom op staat EN dat de usb is aangesloten.
Werp je de HDD uit en lost de blauwe usb 3 stekker, dan is de led uit. led uit houd dus niet tevens in, dat de stroom er af is.
Er zit geen aan/uit knop op, alleen de stekker doet die dienst.

Er zit een UK stekker bij, de voeding voor 220v, en een usb 3 kabel (met blauwe lip in de plug dus)
Plus 2 'manuals'.

CrystalDiskMark schoot niet op, maar doet ook geen recht aan de wel degelijk aanwezige USB 3 prestaties. Althans, waar ik hem voor heb, opslag van bestanden van 300 MB tot max. 70 GB groot.

Na een uur intensief gebruik is de behuizing maar iets warmer dan mijn hand, dat lijkt me prima.

N.a.v. een reactie op deze review ook nog HDTune gedraaid, met 8 MB instelling.
En dat is kennelijk alleen lezen.

Want 1 ding is duidelijk, hij schrijft bijna 3 maal sneller dan dat hij leest!
Qua technieken staat in HDtune NIETS aangevinkt, en zou het volgende dus allemaal niet aanwezig zijn, geen smart, geen ncq, geen buffer(!), geen power-management of acoustic management enz.

Verder valt op dat de usb 3 connector aan de HDD zelf een soort van dicht geslagen nietje is waarvan 1 'lus' groter is dan de ander. http://img.dxcdn.com/productimages/sku_45014_2_small.jpg

Heb jij ook een Seagate Expansion Desktop (v1) 2TB Zwart?

Hier een HDtune test op mijn WD MyBook 2TB met USB3.0

Hij is nog sneller dan mijn interne Samsung 1,5TB Spinpoint.
Hoge snelheden op USB3.0 moet dus wel gewoon kunnen.

[Reactie gewijzigd door mvleus op 6 oktober 2012 23:37]

Goede review!

Ik heb al tijden het probleem dat wanneer ik deze externe harde schijf aankoppel dat mijn bios blijft vast zitten (ligt niet aan boot order of iets dergelijkse). Bij andere schijven start hij gewoon door (soms na installeren drivers). Van deze kan ik ze echter niet vinden.
klopt, althans ik vond er ook geen. Meestal hoeft dat ook niet en zijn 99 uit 100 ext, hdds generiek windows gestuurd.
Firmware idem, nooit een nieuwe uitgekomen....
Ik heb onlangs de harde schijf los gemaakt en van de interne printplaat (ASMedia 1153e bij mij) een firmware update gedaan. (let wel, je harde schijf moet je daarna formatteren of deze loskoppelen, maar dat is ook wel lastig). En sindsdien start de Seagate wel door bij mij in de bios.
Ja, nare aankoop. Soms als ik hem vers aankoppel werkt ie, en vlot ook, dan kan ik er nog e.E.a van af halen. Qua boten klopt hier ook, maar dat heb ik ook met een mp3 speler (^geen merk^) als die nog aangekoppelD zit.
Staat ergens vermeld dat de schijf daadwerkelijk 7200 RPM is ?
Is het mogelijk ook even met HD Tune te testen ?
Ik heb een oude 750 GB in een USB 3 dock getest en die haalde ruim 70 MB/s in Crystaldiskmark (bovenste resultaten dus sequentieel) en bijna 90 MB/s in HD Tune. Dus ondanks de lagere snelheden in Crystaldiskmark lijkt 43 MB/s voor deze schijf mij verre van vlot.
Hmmm, in pricewatch: Seagate Expansion Desktop 2 TB, 2TB staat 5400 rpm...
Dat zal ik dan maar veranderen in de review, echter ik las ergens 7200 en dacht nog, zal ik gaan voor zuiniger of snel, hoe lang staat hij doorgaans aan?
Die 45 MBps is trouwens van ext hdd naar pc kopieren, 4 GB, dat is trager dan van pc naar ext. hdd, wat ie op 112 MBps doet, met een piek er voor en een vrij plots lagere snelheid bijna helemaal op het eind. CDM 3 had ik zelf gestopt, die applicatie leek wel te zijn gaan hangen.

[Reactie gewijzigd door notsonewbie op 4 oktober 2012 22:46]

Beetje een choas nog je review (no offense).

Windows snelheden vermelden in je review is niet zo nuttig omdat deze niet echt accuraat zijn (komt o.a. door de cache). In je conclusie zou ik sommige minpunten dan ook zeker weglaten.

Voorbeeld: Als ik 1 GB kopier van mijn SSD naar mijn raid 0 array dan staat er 799 MB/s en is de transfer inderdaad na 1-2 seconde erop. Pak ik 4x 1 GB dan duurt het ineens 23 seconde (=183 mb/s wat dus beter klopt). Het is dus niet nuttig. Persoonlijk ben ik dat al van vroeger gewend (het duurt nog 4 uur, het duurt nog 4 minuten, het duurt nog 7 uur :P ).

Aan de grafiek op HD tune kun je overigens goed zien dat de schijf beperkt wordt door de USB verbinding. Normale schijf wordt namelijk trager naarmate je op verder van het midden af begint te raken. Dit is nu duidelijk niet het geval.

De limiet van USB 2.0 is in ieder geval +-25 MB/s dus de toename tot 40 MB/s lijkt me je winst (+60%).

Idee:
Gewoon even een mkv (dus 1 file, iso kan natuurlijk ook) van 4-8 GB overzetten en vervolgens zelf meten hoe lang dit duurt. Hetzelfde voor het terughalen van het bestand. Een enkele file van die grootte gaat niet in de cache passen :+ .

Dit zou een wat betrouwbaarder resultaat moeten opleveren. Wat windows vervolgens aangeeft is dan weer niet interessant. Voorwaarde is wel dat je ruim voldoende vrije schijfruimte hebt want bij een zwaar gefragmenteerde schijf krijg je natuurlijk slechtere resultaten (dan wordt je bestand over honderden plaatsen verspreid). Als de USB bus inderdaad de beperkende factor is dan moet er gewoon twee keer hetzelfde uitkomen lijkt me (die 112 vs 45 lijkt me vreemd, het is geen flash drive, zal dus wel weer de cache zijn geweest oid).

[Reactie gewijzigd door sdk1985 op 6 oktober 2012 03:01]

Ja het is wat chaotisch, ik heb dan ook wat tegenslag met het geheel (dus ook kast/usb 3 bracket e.d.)
Dat het 10 x sneller zou zijn, usb 3 tov usb 2 nam ik al met een baal zout.

Zojuist ATTO gebruikt, 128 KB filetjes, in totaal 512 MB, uitslag: 42 MB ps
En uitgaande van die 60% die je noemt, is het dus niet eens 2 maal sneller, maar slechts eenfactor 0,6 ! Teleurstellend.(tov wat ik toch nog minimaal, worst case, verwachtte. En maf dat hij sneller schrijft dan leest.
Over de usb 3 16 GB stick ben ik namelijk wel tevreden.

Terug naar die files, ik zocht voor 512 MB aan +-'s 128 KB files.
Van pc naar ext. hdd duurde dit bijna 3 minuten, dus geen 42 MB ps in real life.

In atto.....
Vrij aparte resultaten, moet wel zeggen dat ik op usb 3.0 ook vrij maffe snelheden krijg op mijn hdd dockingstation van "media express"
Vooral de schrijfsnelheid is bijzonder laag, namelijk 30-35MB/s, maar lezen kan weer 75-80MB/s 8)7
Ergens along the way was het hier andersom, sneller schrijven dan lezen.
Toen had ik hem goed.
En zomaar uit het niets ineens, kent w7 hem niet meer.
Noch op een usb2 of 3 poort.
Daar de corsair usb 3 er wel in wordt herkent en werkt.... is deze hdd wel een heel apart apparaatje... potentieel snel, ergens jammer dat ik dat gezien heb. What to do...
Heb je hem al eens geprobeerd op een ander systeem (met USB3.0)?
Heb ik niet.
Ik ben de eerste in mijn omgeving met een native usb 3 op het mobo.
Overigens ook niemand met losse usb 3 controller.

Echter de corsair 16 GB gt usb 3 stick doet het prima. Op alle usb 3 poorten van mobo. elke keer weer.
Die had ook ff kuren op de poort van de silencio 550, voorop-boven, maar dat wijt ik dus aan de kast-poort / kabel van coolermaster.

Maar het is duidelijk, er zijn veel klachten te vinden, ook met wel/niet werken van dag tot dag. Ook over bijv. hun 'go flex' en nog een type seagate usb3 ext. hdd in combi met w7 x64.
En nu net na opstarten...... dacht ik wat voelt het traag, ff checken :

[img]http://i.imgur.com/JGq43.jpg[/img]

[Reactie gewijzigd door notsonewbie op 7 oktober 2012 12:33]

't was inderdaad mijn bedoeling om op deze manier wellicht vast te kunnen stellen of het aan de HDD ligt, ja of de nee! maar dat is dus overduidelijk het geval, lijkt mij zo!
Ik heb deze schijf nou ook een half jaar en die usb connector is inderdaad zo gaar als een pannekoek, één kleine tik en hij ligt er weer eens uit.
Overigens heb ik op meerdere pc's gehad dat hij geen schijfletter aangewezen kreeg als je hem er de eerste keer aan hing. Via schijfbeheer een schijfletter aan koppelen en je vind hem weer.

Mijn snelheden zijn wel wat beter dan bij jou, ik heb een laptop met i5, 8gb ram

HDtune: http://i40.tinypic.com/2zoloxl.jpg
op de usb connector geef ik je zeker gelijk! die trekt gewoon op nix! nog maar tegen blazen en deze ligt uit!

met w7 nooit problemen gehad, werkte direkt en perfect!

over de snelheden: write met usb 3.0: 93,57 MB/s (mkv file van 6.55 gig getest)
lezen met usb 3.0: 114.91 MB/s (zelfde mkv file..)
die gare usb connector; bedoel je het kabeltje
of echt de aansluiting van de behuizing zelf? gr
de aansluiting van de behuizing zelf die echt bagger is denk ik! Deze is te groot? of te ondiep? waardoor de connector er vrij los inzit. Een tikje er tegen en de verbinding is verbroken (fysiek komt de kabel er niet uit, maar zit los.. 'wobbly')
Een p0kkeding is het.
Ik had met een heel zwak amper op spanning staand elastiekje de connector schuin richting / onder de ext. hdd behuizing geklemd. Maar dan nog steeds hypergevoelig en niet vrij van 'verloren' raken.