Medion LIFE P62024 iPhone autoradio Review

sh4rp88 4 oktober 2012, laatste update op 17 november 2015, 7.961 views

Medion LIFE P62024 iPhone autoradio

Pluspunten

• Afstandbediening
  • Bluetooth 2.0
  • USB 2.0
  • Goede kwaliteit geluid
  • Microfoon werkt perfect
  • Design
  • Duidelijke handleiding

Minpunten

• Geen CD-speler
  • Maar 4 X 22 Watt
  • Misschien wat te vel licht
  • Zonder afstandbediening niet te bedienen

Geluidskwaliteit Score: 4

Aller eerst wil ik zeggen dat dit mijn eerste review is op het gebied van auto-hifi, ik hoop dat deze review duidelijk is, en dat ik mijn punt kan maken die ik wil maken. Nadat ik de Medion Life P62024 Iphone autoradio in ontvangst heb genomen, ben ik hem gelijk in gaan bouwen in mijn auto. Deze radio is een ultieme uitkomst voor de mensen die een Iphone gebruiken als hun telefoon, en graag (hand-free willen bellen) of gewoon naar hun muziek libery willen luisteren. Uiteraard zijn mensen die bijvoorbeeld een Ipod hebben ook bij het goede adres bij deze autoradio, alhoewel de functie van bellen dan komt te vervallen

Specificaties

AansluitingenTulp aansluiting (rood/wit) Video Uit
Max Watt via speakers4 x 22Watt RMS
Garantie24 Maanden

Inhoud van de verpakking

Zoals we van Medion weten is dat alle producten die zei leveren zeer compleet zijn, ook bij deze autoradio is ook dit het geval. Zo zit alles er wel eigenlijk bij om gelijk aan de slag te kunnen gaan met deze Iphone autoradio.

De inhoud:

-De autoradio zelf
-Iphone houder voor 3G/4G
-Afstandsbediening
-Handleiding
-inbouw materiaal

Zoals u in deze lijst ziet is de Iphone autoradio van Medion zowel geschikt voor de Iphone 3G & 3GS, en uiteraard ook voor de Iphone 4 & 4S.

Installatie

De autoradio is vrij makkelijk in te bouwen (bij mij in ieder geval) dit is bij iedereen verschillend aangezien niet iedereen de zelfde auto heeft. Zelf heb ik een Opel Astra uit 94, en dit ging vrij eenvoudig, ik kon eigenlijk gewoon mijn bestaande radio er uit halen en die van Medion er in prikken. Zelf de aansluitingen waren identiek, dus zowel mijn boxen voor/achter werden goed aangestuurd en mijn versterker in mijn kofferbak werd ook gelijk herkent. Het wil soms wel is voor komen dat je bij sommige radio problemen hebt met het vinden van je zogeheten remote kabel voor het aan/uit zetten van je verzeker wanneer je jouw contact omzet.

Wanneer dit niet zal werken bij jouw in de auto, dan raad ik aan de handleiding te gebruiken deze is zeer gebruiksvriendelijk en geeft je een duidelijke uitleg wat alle kabel zijn en waar ze voor dienen, mocht je dit niet duidelijk zijn. Ook geeft Medion je een aansluiting erbij waar alle kabels gelabeld zijn en je ze kunt overzetten, naar de goede aansluiting.

Gebruik van de Medion autoradio

Nadat ik de radio ingebouwd hebt in mijn auto, kan ik eindelijk aan de slag met de autoradio, wat mooi is dan Medion is dat ze je de optie geven zowel een Iphone 4 of een Iphone 3 te installeren op de radio. Dit is middels steuntjes die je aan de boven kant van de radio insteekt.

Toen ik mijn Iphone 4 in de aansluiting stekte, herkende de radio hem gelijk en begon netjes mijn muziek collectie af te spelen, en dankzij de bijgeleverde afstandsbediening kan ik gemakkelijk skippen tussen nummers en mijn volume harder en zachter zetten. Na dat ik mijn muziek functie had uitgeprobeerd wilde ik gaan bellen middels de radio. Al gouw kwam ik tot de conclusie dat dit niet middels de aansluiting werkt maar middels Bluetooth. Toen eenmaal mijn Iphone connectie had met de radio werkt het als een trein, om te kunnen bellen dien je eerst het groene horentje in te drukken en dan kan je het nummer dat je wilt bellen indrukken.

Uiterlijk van de radio

De radio ziet er zeer netjes uit, je zult niet aan de buitenkant zien dat deze radio relatief goedkoop is, de belichting van het apparaat is zeer goed en vel. Zo is bijvoorbeeld een lampje bij je asbakje niet meer nodig, de radio heeft genoeg lichten in zit om ongeveer een straal van 30cm te kunnen belichten, zelf vindt ik dit een goed iets, maar voor sommige kan het storend zijn. Het design van de radio is glimmend, persoonlijk hou ik daar van, andere mensen vinden het vervelend omdat je hier snel vingerafdrukken op terug kunt zien. De knoppen worden goed belicht (witte verlichting) en de display is van blauwe belichting, dit geeft een mooie effect wanneer je in het donker het donker rijdt.

Display

De display van deze Medion autoradio is overzichtelijk en duidelijk, zo geeft hij ook flitsers aan en informatie over de muziek die je op dat moment aan het afspelen bent. Het display is volledig verlicht met blauwe verlichting wat ik zelf heel mooi vindt. Ook wordt er weer gegeven wie je belt en of je eventueel gemiste gesprekken hebt ontvangen. Tevens wordt ook heel duidelijk aangegeven welke nummer je aan het bellen bent.

Bellen via de Medion autoradio

Nu hoor ik jullie denken wat is de kwaliteit van de ingebouwde microfoon in de radio zelf, nou ik kan daar kort maar krachtig over zijn want het is namelijk van goede kwaliteit. Verschillenden personen die ik middels de autoradio gesproken heb, hadden niet door dat ik in een auto zat te bellen, en dan mag je toch wel spreken van goede kwaliteit. Ook hun stemmen waren goed te horen via de speakers, en dan is zeker net zo belangrijk, want wat heeft het voor zin als hun jou wel goed horen en jij zelf hun niet.

Bluetooth functie

De Bluetooth functie op deze radio is voornamelijk bedoelt voor de bel functie op je telefoon. Echter ben ik er achter gekomen dat hij ook je muziek dan streamen middels Bluetooth naar de radio, waardoor de Iphone/Ipod aansluiting alleen nog maar functioneert als oplaadstation. Het enige nadeel wat het mee geeft om via Bluetooth je muziek te streamen is dat je dan geen informatie meer terug ziet op je display van je radio.

Afstandsbediening

De meegeleverde afstandbediening is echt een ideale uitvinding, zo kun je echt alles bedienen met deze remote. Zo is het gemakkelijk om van FM-kanaal te wisselen of om bijvoorbeeld van muziek-track te wisselen. Ook is het uiteraard mogelijk je volume harder/zachter te zetten en om tussen de menu's te wisselen, om bijvoorbeeld je bass/treble hoger of lager te zetten. Je kunt ook zeer eenvoudig tussen de Equalizer wisselen, of om te kiezen of je bijvoorbeeld je Ipod muziek wilt beluisteren of toch vanaf je USB-stick, je kunt het allemaal bedienen met de afstandsbediening. Tevens is de enige mogelijkheid om nummer in te voeren door de afstandsbediening dus raak deze niet kwijt, of je kunt bijna geen ene functie meer gebruiken op de radio.

Audio kwaliteit van de Medion autoradio

Ik weet dat de kwaliteit van de audio die de radio verstuurd groten deels afhangt van de kwaliteit van je boxen, maar de geluidskwaliteit is zeer goed, precies wat ik verwacht had van deze radio. Helaas moet ik wel zeggen dan mijn ingebouwde speakers lekker rustig aan kunnen zijn omdat de radio 4 X 22 WATT uitzend in plaats van de vaak voorkomende 4 X 55 WATT die de meeste radio's uitzenden. Hierdoor is de versterken en mijn subwoofer overduidelijk aanwezig en vallen mijn midden en hoge tonen een beetje in het niets, maar dit is meer mijn setup probleem. Wanneer u echter alleen de ingebouwde speakers gebruikt is de geluidskwaliteit van goede kwaliteit.

Korte Conclusie

Deze Medion Autoradio is van goede kwaliteit , zowel het geluid als de verlichting en het design. De autoradio past volgens mij wel in iedere auto, wat betreft het design, het is meer je eigen stijl, wat je wel of niet mooi vindt. Hij ondersteunt een versterker dus voor iedereen die wilt blazen dat kan, houdt er wel rekening meer dat hij je ingebouwde speakers maar voed met 22 Watt, waardoor je midden en hoge tonen weg vallen wanneer je echt aan het blazen bent met een subwoofer. Wanneer je echter een versterker hebt en bijvoorbeeld 3-way speakers hebt dan vult deze je gaten in je midden en hoge weg. Kortom een goede keuze voor de functionaliteit die het bied zowel het bellen als het opladen van je Iphone/Ipod. Ook de toevoeging van een afstandsbediening is een complete aanvullen, om gemakkelijk alles te beheren en te kunnen aansturen. De bel kwaliteit is van hoog niveau en je bent goed verstaanbaar, ook het opnemen als je gebeld wordt, is netjes af te lezen op de display.

Heb jij ook een Medion LIFE P62024 iPhone autoradio?

hi Sh4rp88,

Mijn eerste reactie was een goed verzorgde review en leuk om te lezen. Het mooie is dat deze indruk ook blijft.

Ik vind het idee van Medion erg tof/praktisch, alhoewel ik helemaal geen Iphone fan ben, zie ik wel de voordelen in van dit relatief goedkope "makkelijke" apparaat.

Jammer dat de Iphone 5 weer een andere aansluiting heeft wat dit apparaat weer minder interessant maakt.(dit weerhoud mij ervan om iemand dit apparaat kado te geven).

Kortom leuke review, detail genoeg voor mij en zeker voor de normale consument.

5 sterren. :)
Super leuke reactie, ik snap dat het jammer is dat Apple gekozen heeft voor een andere aansluiting, nu is er wel een adapter te verkrijgen die hem ook geschikt maakt voor een Iphone 4 aansluiting.

Zelf vindt ik dit apparaat ook heel goedkoop en zeker een vervanger voor bijvoorbeeld een hand-free set en een bluetooth radio, maar daar staat Medion om bekent.

Nogmaals bedankt voor de leuke reactie :)
Inderdaad een uitgebreide, prettig leesbare review. Echter : ik zou hem nog wel even nalezen om ook alle spelvoutjes eruit te halen :+ Voor zover ik weet is vel iets op je lijf en niet iets dat licht kan zijn ;)
... en ook gelijk nog een vraag : als je je iPhone voor navigatie gebruikt : krijg je dan ook je aanwijzingen uit de autospeakers te horen ?
Helaas ben ik niet in het bezit van Navigatie software op mijn Iphone, ben nog redelijk old-school. Wat ik denk is dat je wel gewoon je aanwijzingen via de speakers hoort, durf dit niet met 100% zekerheid te zeggen.

Hoop u vraag hiermee voldoende te hebben beantwoordt.

Iedereen super bedankt voor de leuke Feedback!!!
Als tip voor jezelf (navi op je telefoon is altijd handig) en mocht je de review uit willen breiden, er is voldoende gratis navigatie software op Itunes. De simpelste voldoet al om het principe te testen.
tof om eens iets over auto radio's te lezen hier.
En dan heb je het ook nog best uitgebreid gedaan. Foto's, installatie, ervaringen, netjes met kopjes. Er staan bergen aan slechtere reviews hier op tweakers :).

Ook apart te horen dat de microfoon zo goed is. Die zit echt in het frontje van de radio?

Ik heb een (toch wel dure) JVC speciaal voor bluetooth-bellen gehaald. Daar zit achter op de unit een microfoon aansluiting, en je krijgt zo'n klein 'kraag-microfoontje' erbij met een hele lange dunne kabel. Die heb ik dus netjes achter m'n dashboard langs, via het portier-stijl omhoog en langs de zonne-kleppen naar m'n achteruit-kijk-spiegel, waar hij netjes onder hangt (en te richten is).

Maar mensen horen toch duidelijk achtergrond geruis, en dat het duidelijk is dat ik in een auto zit. Misschien moet ik eens met de positie gaan experimenteren (naast het frontje, via de centerconsole bij de handrem naar m'n stoel en zo omhoog om vlak bij m'n nek uit te komen)...

.. maar een Medion doet het dus in 1x goed met een ingebouwde mic... wow.
Ja, inderdaad de ingebouwde microfoon zit in het frontje van de radio. Deze microfoon geeft wel wat ruis, maar de mensen die ik aan de telefoon gehad heb, konden mij niet vertellen dat ik aan het rijden was. Maar vaak is het zo dat als mensen met hand-free sets bellen dat je vaak wat blikkerig over komt, omdat hier dan vaak de afstand tussen de persoon en de microfoon te groot is, ook hier heb ik geen last van gehad. In hoe verre het bij iedereen zo is kan ik niet vertellen, aangezien elke auto verschillend is, en bij sommige auto's de afstand tussen radio en persoon ook groter is.

Bedankt voor je reactie doet me goed :)
Hallo,
Is er eigenlijk ook een CD-speler in deze radio?

Groetjes, Axel
Beste AxelR,

Wanneer je naar de plus & en min punten van deze productreview zal kijken zie je duidelijk staan dat er geen CD-speler in zit ;) .

Bedankt voor de reactie, groetjes Ferdi.
Een mooie review! Veel plaatjes zijn altijd fijn :)

Lijkt mij echt een fijn ding voor in de auto...
Het af lezen van navigatie apps fijn? of toch niet?
Hoe bedoelt u het aflezen van navigatie apps ?
Goede recensie, ik ben ook op zoek naar de goedkoopste iPhone-native radio, deze dingt zeker mee. Jammer dat die afstandsbediening zo essentieel is, dat is voor mij wel een minpuntje. Veel licht ook. Over het wattage; misschien meet Medion wat eerlijker..? Want 4 x 55w is natuurlijk nooit werkelijk mogelijk aangezien een autoradio op 10A wordt afgezekerd (en 10A x 12v = 120W, 120/4 = 30W).

Dus in de praktijk kan je waarschijnlijk hard zat met de radio.

Het frontje kan er toch ook af, of niet? Want dat is voor mij wel belangrijk, daarom valt voor mij de JVC KD-X50BTE af. Bij ons in de buurt worden er namelijk nogal regelmatig autoradio's gejat, hopelijk is dat met frontje eraf minder aantrekkelijk.
Je kunt het frontje zover ik weet er niet afhalen. Bedankt voor de reactie.
Ok, dankjewel voor je aanvulling. :)
Kunt u mij misschien vertellen waar deze autoradio te koop is?
Medion site, zelf en mocht dit niet het geval zijn dan is hij uit de handel.
Net besteld na het lezen van de review. ;)
Goed om te horen , dat deze review de doorslag gegeven heeft :)
Heb hem ingebouwd van het weekend. Ik moet zeggen dat ik toch best versteld sta van de kwaliteit van het geluid. Ten opzichte van de oude Sony Xplod radio die er in zat is de Medion een stuk helderder van geluid. Heb ook het idee dat ik een stuk meer radio zenders ontvang dan met de Sony.

Handsfree bellen werkt ook goed met mijn Samsung Note II. Het geluid is licht vervormd maar wel goed aan te horen. En aan de andere kant ben ik ook goed te verstaan blijkbaar.

De afstandbediening is ook leuk en goed te bedienen.

Ondertussen ook getest met een USB sticky en flink wat MP3's. Gaat best lekker allemaal moet ik zeggen. Klein gemis is wel het feit dat je geen afneembaar frontje hebt. Maar ach voor die 50 euro en de geleverde featureset moet ik denk ik niet klagen :D