Asus P5K Deluxe/WiFi Review

Moortn 17 februari 2008, 1.022 views

Asus P5K Deluxe/WiFi

Pluspunten

• Veel aansluitingen
  • 1600MHz ondersteuning
  • Veel overklok mogelijkheden

Minpunten

• Duur
  • P4 kan op lastige plek zitten
  • Blijft soms hangen na restart/reset

Layout Score: 4
Toen ik in november op de gameplay beurs was, werden er op de mycom stand dingen geveild. Zo ook de P5K Deluxe wifi/ap die ik voor 80 heb kunnen kopen. Hij draait nog maar een week, omdat ik eerst de rest van de PC moest kopen, maar als er dingen veranderen zal de review bijwerken.

Featureset:
Ik ben hier zeer tevreden over. Er zitten 6 USB poorten aan de achterkant, en een bijgeleverd kaartje met nog 2 USB poorten. Afhankelijk van de kast kunnen aan de voorkant ook nog USB poorten aangesloten worden.
Verder zitten er aan de achterkant nog: 1fireire, 2 E-Sata, 2 Netwerkpoorten, Optical en SPDIF + 6 jack geluidsaansluitingen en 1 PS/2 voor toetsenbord. Er zit ook een WIFI kaartje op het moederbord gesoldeerd, waar je de bijgeleverde antenne op aan kan sluiten.
Op het bord zelf zit oa: 6 Sata, 1 IDE, 1 FDD aansluiting, 2x PCI-E 1x, 3 PCI, 2x PCI-16x (die 8x worden als je crossfire hebt)

Layout:
Hier ben ik ook tevreden over, al kan ik 1 SATA poort niet meer gebruiken aangezien de 8800GT over heen zit. De P4 stekker zit helemaal bovenin, wat voor problemen kan zorgen als je een voeding hebt met kleine kabels (als de voeding onderin zit natuurlijk).

Prestaties:
De prestaties zijn goed, maar het bord schijnt wel veel te verbruiken.

Stabiliteit en betrouwbaarheid:
Het moederbord werkt goed, maar soms als je de PC opnieuw opstart/reset blijft hij heel lang (10+ seconden) hangen op de POST (wat bij mij een asus logo is dus ik heb nog niet gezien of er ook een fout staat)

Overklokbaarheid:
Ik heb nog niet echt overgeklokt, alleen even 2,7 GHz.
Er staat heel veel mogelijkheden om dingen in te stellen, en veel handige dingen als overclockprofielen.

Compatitibilieit:
Is voor zover ik weet goed. Zijn vaak biosupdates voor nieuwe processoren en heeft als 1 van de weinige P35 1600Mhz ondersteuning. Natuurlijk kunnen vrijwel alle P35 dit halen, maar je weet nu wel zeker dat een Penryn direct goed werkt.

Ondersteuning door de fabrikant:
Zoals al eerder gezegt krijgt hij vrij veel bios updates. Verder heb ik geen ervaring met asus.

Prijs:
Hij kost vrij veel geld en ik had hem niet gekocht als ik hem niet voor 80 had kunnen krijgen. Het moederbord is ondertussen ook al verouderd, de P5K Premium is net zo goed en goedkoper.

• Intel Q6600
  • Sparkle 8800GT
  • 4x 1Gb kingston PC6400 DDR2
  • Antec Earthwatts 500Watt
  • Windows XP

Heb jij ook een Asus P5K Deluxe/WiFi?

Mooi bord, wordt inmiddels niet meer gemaakt, wel de Premium versie.
Ik heb dit bord sinds dag 1, en ben er nog steeds tevreden over.
Overklokken gaat met twee vingers in je neus. :P

Als op TAB drukt, dan kun je ook zien waarom die blijft hangen bij het opstarten.
Of je zet het Asus Boot logo even uit in het bios. :)
Tab werkt niet, asus boot logo vergeet ik steeds, aangezien hij normaal heel snel boot
Sind een paar dit moederbord... uiterst tevreden! de handleiding is ontzettend uitgebreid met informatie en de installatie verloopt makkelijk met de bijgeleverde cd-rom met drivers.

Bios update was een fluitje van een cent, geen problemen..moederbord is ontzettend stil en blijft idioot koel! 32graden blijft vrijwel continu, de heatpipes en gebruikte materialen maken dit mogelijk.
check ook: http://event.asus.com/mb/p5k/nl/index.html

Verder kun je oneindig veel aansluiten op dit bordje, de bijgeleverde software maakt het gebruik en de instellingen mogelijk vanuit windows.

kortom: teveel om op te noemen, heel tevreden