Intel 330 180GB Review

Joker 4 oktober 2012, laatste update op 4 oktober 2012, 2.047 views

Intel 330 180GB

Pluspunten

• Scherpe prijs
  • Mounting kit en migratie software

Minpunten

• Geen

Omdat mijn Kingston V+100 (96GB) vol zat, zocht ik een grotere SSD. Ik was niet op zoek naar het snelste van het snelste: Mijn mainboard ondersteund geen AHCI of SATA3, dus sequenciële lees- en schrijfsnelheden zijn sowieso gelimiteerd. De prijzen zijn behoorlijk gedaald en een 180GB Intel SSD voor nog geen 125 euro is een goede deal. Ik heb nog wel even getwijfeld, omdat er een Sandforce controller in zit. Maar ik kon eigenlijk geen negatieve reviews vinden en bij de concurrentie krijg je 128GB voor dat geld, dus heb ik de Intel besteld.

Wat zit er in de doos? Ten eerste de SSD zelf natuurlijk. Daarnaast een 3.5" mounting bracket, een power en een SATA kabeltje, schroefjes, een sticker en een verwijzing naar de downloadbare Data Migration Software (made by Acronis).

Installatie was een eitje. De drive heb ik in een tweede SATA slot aangesloten, naast de Kingston. Vervolgende heb ik de Data Migration Software geïnstalleerd en de standaard kloon-optie uitgevoerd. Dat duurde ongeveer 10 minuten voor ca. 80GB. Kingston er uit gehaald, Intel op z'n definitieve plek gezet, booten, klaar. Booten en inloggen gaat nog iets sneller dan met de Kingston (ca. 35 seconden tegenover 45 seconden), maar het is natuurlijk nog een 'schone' drive.

Zoals verwacht zijn de snelheden voor SSD begrippen niet spectaculair. Waar de Intel vooral beter in scoort dan de Kingston zijn de 4k operaties en 4k request bij hogere concurrency, wat te zien is in de screenshots van CrystalDiskMark. Ik heb de Intel Toolbox software ook geïnstalleerd. Ik zal t.z.t. kijken of de performance inzakt en eventueel TRIM handmatig runnen. Het is mij nl. niet duidelijk of TRIM automatisch gebeurt met de standaard intelide.sys driver.

De PC wordt bijna dagelijks gebruikt (o.a. voor mijn werk) en ik maak veel gebruik van hibernate. Over betrouwbaarheid valt nog niet veel te zeggen, omdat de drive nog maar een paar weken in gebruik is. Ik heb één keer gehad dat de PC niet terug kwam uit hibernate. In plaats daarvan werd er normaal geboot. Dit was vlak na de installatie en migratie, dus misschien had het systeem nog een extra reboot nodig om alles goed te zetten. Het is daarna ook niet meer voorgekomen, dus ik ga er van uit dat het een éénmalig iets was.

In een notedop: Prima SSD met een scherpe prijs per GB, complete kit en zeker aan te bevelen voor het upgraden van oudere systemen.

• Intel Pentium E5200
  • Asus P5B-VM SE
  • 4GB RAM
  • Windows 7 64-bit

Heb jij ook een Intel 330 180GB?