Specificaties Rad. HD3850, 256MB GDDR3 - Bekijk alle specificaties

Sapphire HD 3850 256MB GDDR3 PCI-E Review

rfg322 16 februari 2008, 2.752 views

Sapphire HD 3850 256MB GDDR3 PCI-E

Pluspunten

• snelle kaart voor dat geld, behoorlijk stil.

Minpunten

• temperatuur

Ik heb deze kaart gekocht vanwege de positieve testen op tom's hardware, best bang for the buck.
De sapphire wordt zeer compleet geleverd met 1 vga adapter, crossfire kabel, cd met drivers, s video kabel, voedingskabeltje voor als je geen 6 pins plug aan je voeding hebt en HDMI plug.

In toevoeging op de uitgebreide review van TZC-T1-FX een plaatje van de ATI catalyst control centre die je in staat stelt om de standaard kaart nog iets hoger te klokken op zowel gpu als dram. Ook is er een auto tune feature. Heb ik me nog niet aan gewaagd. Ze waarschuwen natuurlijk ook even en ik weet niet of je garantie dan verloopt.
Benchmark results staan op deze review van mijn processor.

standaard 3dmark06 met 2,2 Ghz dual core 4500 komt de kaart op circa 8500 met de getoonde FPS en zo. (driver versie 8.1) Bij 3.0 Ghz cpu komt ie op 9500.

Ik ben wel benieuwd naar gebruikers die deze kaart via ATI CCC hebben OCd.
Of andere ervaringen

Wat inderdaad wel opvalt aan de temperatuur is dat het ding bij standaard gaming ongeveer op 70 graden staat met uitschieters tot 90 bij flinke belasting. Ik heb zelf het idee dat de fan te laat ingrijpt maar ga er maar even van uit dat het goed ontwoprpen is. Bij licht gebruik (office) komt ie op 40 graden.

Heb jij ook een Sapphire HD 3850 256MB GDDR3 PCI-E?

beetje korte revieuw maar het is echt een kaartje van big bang for the buck !

Die tempraturen zijn idd hoog als je de orginele bios gebruikt, er zijn op internet genoeg biosen te vinden waarbij er een fanfix de fans harder doen draaien bij tempraturen vanaf 60graden.

Ook kan je rivaturner gebruiken om je fans harder te laten draaien, als je dit insteld dan worden de fans gelijk met opstarten van windows op jou ingestelde waarde ye laten draaien.

hier gebruik ik ook rivaturner , als je em zo op 60% speed zet is hij nog wel stil , bij 80% begin je de fan goed te horen in je systeemkast.

de temperatuurs verschillen zijn niet erg noemigwaardig, normaal zat ik op 80graden met 25% fan ,bij 60% blijft hij steken op 70Graden.
Het probleem dat hij waarschijnlijk zo heet wordt ligt aan de hoeveelheid koelpasta die is gebrukkt op de GPU en koelblok.
Haal het koelblok er eens af en verwijder alle pasta en doe opnieuw een beetje pasta op de GPU (niet teveel 0,5ml is voldoende !! das ongeveer 2 druppels)
plaats alles weer inelkaar en je zal zien dat hij 15 tot 20graden koeler blijft als voorheen !

onder load haal ik hier 59graden en idle 37graden met de fan op 60%.
ik lees in de help van ATI CCC dat de autotune pas bij 110 graden ingrijpt en de processor gaat terugdraaien, dus blijkbaar kan ie wel wat hebben! Ik zal inderdaad met rivatuner de fan instellen, bedankt voor de tip.
Ik heb zelf ook een HD3850. Die van mij wordt na een stresstest maximaal 95 graden (dit komt mede door m'n kast geen goede koeling bij m'n vga slot). Schrok ik ook best van maar GPU's kunnen er wel tegen. Op internet kom je wel meer mensen tegen met een HD3850 die hetzelfde hebben.
Als je wilt gaan oc-en moet je dus met de fanspeed aan de gang of een andere koeler aanschaffen.
Nuttige review! :Y)
Je kan hem met CCC gewoon nog even wat omhoog gooien hoor! Bij mij draait die niet warmer dan 45 graden (Watergekoeld)
Met rivatuner kan je de fan hoger zetten. Mijn 3850 werdt ook erg warm totdat ik de fan via rivatuner op 70% zette.. ( stond altijd op 30% wat voor tempratuur ook ).
Heb jij hem via HDMI toevallig aan je TV aangesloten?

Stuurde hij ook het geluid mee?
nee, ik heb er geen TV aan hangen. Qua geluid moet je denk ik even goed kijken of je de geluidsdriver van moederbord of sapphire gebruikt. dat bepaalt welke uitgang het geluid op komt.