Synology DiskStation DS413J Review

HellStorm666 3 oktober 2012, laatste update op 4 oktober 2012, 17.366 views

Synology DiskStation DS413J

Pluspunten

• Mooi
  • Uitgebreid
  • Goede software
  • Snel
  • Stil
  • Betaalbaar

Minpunten

• Mag altijd goedkoper en sneller

Sinds 2-10-2012 ben ik in het bezit van een Synology DS413j met 4x een 3TB hdd.

Vooraf
Voor de back-up van m'n bestanden was ik op zoek naar een opslag welke aan het netwerk kon hangen en welke RAID 5 ondersteunde.
Aan het netwerk, omdat ik zowel lokaal als off-site (in geval van diefstal of brand) gemakkelijk een back-up wil kunnen maken. (Binnen kort een 100/100 glasvezel verbinding).

Eisen waaraan de NAS moest voldoen:
  • Betaalbaar (al blijft dit relatief)
  • Minimaal 4 disks met RAID 5 ondersteuning
- D-link ShareCenter DNS-345
- Qnap 413
- Synology DS-413j

Welke vielen waarom af?
D-link viel af omdat; ineens slecht leverbaar en flink duurder dan eerst. Daarbij is de community een stuk kleiner er achter en scheen volgens reviews de interface niet echt super te zijn
De Qnap viel af vanwege het kleine beetje RAM (128MB) waardoor deze met RAID5 behoorlijk tegen viel qua prestaties.

Uitpakken + installatie
De 413j komt in een mooie eenvoudige witte doos en zit zeer netjes verpakt.
Helaas ontbreekt het aan een handleiding in de doos, al is alles vanzelf sprekend.
Ik heb een uitpak en installatie video gemaakt, deze zal ik hier z.s.m. plaatsen.
Link naar de unboxing video:

Het installeren gaat zoals gezegd vanzelf sprekend. Tumbscrews los, klepje aan de kant, deksel er af en trays er uit pakken.
HDD's in tray vast schroeven, tray er weer in en in behuizing vast schroeven, alles weer dicht en klaar is kees.
Simpel en recht toe recht aan.

Ook het instellen van de NAS is super simpel.
Aansluiten op het netwerk, aanzetten en naar find.synology.com gaan.
Daar volgt een overzichtelijk stappenplan om je NAS draaiend te krijgen zoals jij t wil.
De ds413j kan vervolgens via upnp de portforwarding in je router op zich nemen waardoor je zelfs daar niet aan hoeft te denken (al moet je router wel ondersteund worden, en die van mij wordt dat weer net niet ;). De TP-link van m'n ouders werd wel ondersteund)

De behuizing
De Synology DS 413j heeft een zeer mooie behuizing. Hoogglans wit met aluminium .
Zeer degelijk gebouwd en voelt zeker niet goedkoop aan. Kan waarschijnlijk wel tegen een stootje.
Voorkant

Zijkant

Achterkant

Achter op de 413j zitten 2 ventilatoren welke temperatuur afhankelijk zijn. Waar het minimum ligt op uit (ook als de NAS aan is) en het maximum op een 48,7 dB(a) op 40cm achter de ventilator en een 41,3 dB(a) op 1 meter afstand aan de voorkant.

Geluid op 40cm achter de NAS

Geluid 100cm voor de NAS

Voor op de DS-413j zit 1 powerknop met een blauwe LED, 1 groene Activity LED links boven, 1 groene LAN LED links onder en 4 groene HDD LEDs rechts.

Helaas is die powerled nogal fel en zit deze in m'n gezichtsveld tijdens het TV/film kijken.

Om deze LED uit te zetten kan je het volgende doen:
1. ssh into NAS
2. login as "root"
3. type:
echo \\6 >/dev/ttyS1

This should take effect immediately - No restart required!

To change the status of the other LEDs, just change the number 6 to one of the other values specified below:
*I have not tested these, please use at own risk

Status LED

Power LED
value="off" value='6'
value="on" value='4'
value="blink" value='5'
Mocht de LED vanzelf weer aan gaan en je de verandering automatisch laten gebeuren, dan kan je het volgende doen:
1) Access Synology trough Telenet :
- Start Telnet in a command window, Telnet <local IP address>
- User : Root
- Pswd : Admin password

2) Create the file :
- chdir /etc
- Create/edit the file : "vi rc.local"
- ":wq" to write and quit edit mode
- "dir" you should see the file rc.local in the list
- Edit again : "vi rc.local"
- Enter insert mode : hit "i"
- Type in the follow code (if there are already code lines, don't remove and add the script at the end):

#!/bin/sh
#
sleep 45
#
echo 6 >/dev/ttyS1

- Quit edit mode : hit "esc"
- save and quit edit mode : :wq

- Make the file executable with adequate permission level : "chmod +x /etc/rc.local"
- Check that the file is properly activated : "dir", rc.local should be in green
De "sleep 45" kan je zelf in stellen naar een waarde die voor jouw werkt, hoe korter hoe beter.

Software
De software van de Synology (DSM) werkt écht subliem!
Alsof je in een soort OSX/Linux achtige desktop werk.

De 413j ondersteund standaard al een hele hoop zaken, maar is desgewenst uit te breiden met allerlei applicaties. Denk daar bij aan een DDNS renewer, Mail server, Web server, VPN, Cloud, iTunes server, DLNA, Music streamer, Photo server, Sabnzbd, Sick Beard, Headphones, Coutch Potatoes, enz.

Verder zijn er voor Android een aantal apps van Synology welke erg goed werken en handig zijn.
- DS Finder, hiermee kan je de status van je 413j in de gaten houden
- DS File, een file browser waarmee je ook bestanden kan uploaden en downloaden met je telefoon
- DS Audio, een audio speler waarmee je muziek van je NAS overal kan afspelen op je telefoon
- DS Photo, een foto gallery, welke nog niet doet wat ik wil ;)

Prestaties
Zoals eerder gezegd heb ik 4x een 3TB er in zitten (Seagate Barracuda 7200.14 ST3000DM001 (thailand build)) welke ik RAID 5 staan.
Het opbouwen en vooral het checken van de pariteit duurde wel redelijk lang (14 uur ongeveer). Wel kan je tegelijkertijd al data uploaden.

De schijven worden op de ventilator stand stil ongeveer 50 graden onder volle belasting na een paar uur.
Het switchen naar de ventilator stand koel of energie zuinig verhielp dit en maakte er een nette 37 tot 39 graden van na een flinke tijd belasten met FTP upload.

Na flink tijdje FTP upload en ventilator stand energie zuinig

Het uploaden via SFTP (SSH2) gaat niet echt denderend snel (ongeveer 12MB/s), maar voor intern gebruik voldoet FTP ook prima.
De snelheden via FTP (met SyncBackPro V6.2.0.15) zijn tussen de 25MB/s en 60MB/s voor schrijven. (van PC naar NAS over 1Gbit lan cat6 sftp)
Deze snelheden zijn zeer acceptabel

FTP upload via SyncBackPro

Een zeer makkelijk te gebruiken NAS welke aan al mijn eisen voldoet en nog véél meer kan en met z'n ¤±300,- ook best betaalbaar blijft!

Update
27-01-2014:
Momenteel een redelijke tijd verder.
De NAS bevalt nog steeds perfect. Het rebuilden van een RAID 5 kan hij ook perfect.
Helaas heb ik al 5 ST3000DM001 schijven versleten in de afgelopen tijd.
Advies is dan ook, gebruik GEEN desktop schijven in je NAS. Vinden ze niet leuk.
Ga voor Hitachi NAS, WD RED NAS of Seagate NAS schijven. Kost ietsie meer, maar veel betrouwbaarder.

Heb jij ook een Synology DiskStation DS413J?

Leuke dat je ook het geluid echt meet! Maar mij lijkt 40 dB niet echt heel stil, zeker als je hem in een (stille) woonkamer hebt staan.
Goede review verder, misschien kan je de doorvoer nog meten met iperf ofzo iets (zie andere reviews) sommigen vinden dat erg belangrijk :)
die 40 dB maakt ie alleen als je de fan op max zet en de NAS een lange tijd vol belast.
In de praktijk gaat hij bijna nooit aan, of maar heel zachtjes.
M'n koelkast maakt 3 dB meer geluid ;)
50dB is een gesprek, dus die geluidsmeting lijkt mij totaal niet relevant. Je omgevingsgeluid verpest denk ik de meting. De meeste fans (zeker bij een product voor deze prijs) produceert verwacht ik ergens tussen de 15 en 30 dBa.
Goede review en de geluidsmeting is een aanwinst in het reviewcircuit ;)

Ik ga toch maar eens nadenken om mijn DS211 en CS406 uit te faseren voor een tweetal DS413j's :D

[Reactie gewijzigd door S.J.Onnie op 3 oktober 2012 23:36]

Mooie review!

Dat unboxing/setup filmpje is erg duidelijk. Als ik jou was zou ik die embedden in je review...

Van mij in ieder geval 4 sterren!
Thnx voor de tip :)
Video is nu embedded ([video] tag gebruikt)
Als ik de NAS puur voor films en series gebruik en die vervolgens stream naar mijn TV, is deze NAS dan geschikt om 720p en 1080p films/series door te zetten?
En is het mogelijk om downloads via nieuwsgroepen direct naar je NAS te sturen ipv PC en dan naar NAS?

Ik ben op dit gebied nog niet zo thuis namelijk ;)..
Link naar de unboxing video is geplaatst.
Ik vraag me af of je nog ervaring hebt met het aanmaken van een fotogalerij. Ikzelf heb ook een DS413j dit weekend geinstalleerd en zette een flinke collectie plaatjes over. Maar wat blijkt nu, hij gaat al die plaatjes indexeren/omzetten/thumbnails van maken en daar is 'ie wel even zoet mee :/. Ik lees wel dat je de Synology Assistant kan gebruiken om foto's te uploaden en ze met je PC al voor te bereiden op het format dat de NAS accepteer. Zo voorkom je dat je (relatief trage) NAS al het werk moet doen.
De iPad applicatie om de plaatjes te bekijken die al geproccesed waren werkt dan weer wel super.
Verder ook nog streaming music getest met DLNA en dat werkte ook zonder moeite.

[Reactie gewijzigd door Calavoow op 6 oktober 2012 23:26]

Duidelijke review!
Voor gebruik in mijn fotostudio oriënteer ik me op een NAS.
Ik wil deze niet voor backup gebruiken maar om 4 HD's met foto's en film bereikbaar te hebben in mijn netwerk, zodat ik deze vanaf diverse plekken kan benaderen en bewerken.
Heeft iemand enig idee (en of ervaring) of de DS413J snel genoeg is?
Mijn vraag is gelijk aan die van DrUbix.
Mijn voorkeur ging hiervoor uit naar de DS412+ of de DS413. Staat de 413J ook zijn mannetje als je tegelijk streakt en er bijv. bestanden uitgepakt worden?
Voor datadoorvoer is de 413J denk ik ook wel snel genoeg (40 to 70MB/s schrijven naar de nas) Lezen zal nog sneller zijn, maar dat gebruik ik nooit ;)
Als je de NAS ook bepaalde berekeningen ga laten doen (extra parrity checks zoals par2 ed) dan kan de J versie wel eens te sloom zijn en je beter naar een gewone of een + versie kijken.
Ik vroeg me af of je me meer kunt vertellen over films streamen (DLNA) naar een tv? Ben voornemens om deze NAS te kopen en lees eigenlijk weinig over de kwaliteit van (3D) films streamen of dat smooth gaat. als je daar wat meer over kunt vertellen zou dat súper zijn!