Specificaties 13,3" (1366x768), 500GB (hdd) - Bekijk alle specificaties

Samsung NP535U3C-A02NL Review

EricHens 3 oktober 2012, laatste update op 3 oktober 2012, 3.803 views

Samsung NP535U3C-A02NL

Pluspunten

• Scherm
  • Afwerking
  • Warmteproductie
  • Toetsenbord

Minpunten

• Touchpad
  • Grafische prestaties

Na drie jaar trouwe dienst was mijn 15,6 inch HP notebook toe aan vervanging. Uitgangspunten m.b.t. het vinden van een vervanger: compact model (liefst iets in de geest van ultrabook) i.v.m. het vele meeslepen naar school en een lange accuduur zodat ik onderweg in de trein enigszins productief bezig kan zijn. Mijn budget was rond 600 euro en uiteindelijk heb ik besloten naar +/- 14 inch model uit te kijken. Voordat ik de keuze gemaakt heb voor deze samsung notebook heb ik andere modellen bekeken (zoals Asus X301A-RX079V, Lenovo Thinkpad Edge E335c, Sony Vaio VPCSB3L9E). Uiteindelijk heb ik voor de samsung gekozen omdat deze in mijn ogen de beste combinatie biedt tussen mobiliteit en presentaties. Na enkele weken gebruik heb ik nog totaal geen spijt van mijn keuze.

Featureset
Ik gebruik de notebook voornamelijk voor school, dus officegebruik, internet e.d. Ik heb dan ook absoluut geen klagen wat betreft prestaties van deze notebook. Opmerking die ik wel moet plaatsen is dat deze notebook met het afspelen van 720p films enige moeite heeft (wordt beduidend warmer en geeft geregeld geen vloeiend beeld). Grafisch is dit model dan ook niet erg sterk, een AMD A6-4455 processor met AMD 7500G videokaart. Overige specificaties zijn voldoende te noemen; 4GB DDR3 geheugen, 500GB HDD, 13,3 inch LED Non Gloss scherm met een resolutie van 1366 x 768. Deze resolutie is in mijn ogen ruim voldoende voor dit formaat scherm en het feit dat het een mat scherm betaamd maakt het een erg prettig scherm in gebruik. Helderheid is zeer goed te noemen, 300 nit. Aansluitmogelijkheden: 3x usb (waarvan 1 usb3.0), hdmi, Gb LAN, Card Reader, mini display port.

Prestaties
Zoals eerder vermeld, voor de toepassingen waar ik de notebook voor gebruik ruim voldoende. Multitasken (voor mij bestaat dit uit: verschillende internetpagina's open hebben staan, pdf bestand lezen, office word gebruiken, afspelen muziek) is geen enkel probleem en verloopt zeer soepel. Positieve verrassing: ondanks het zeer kleine formaat van de notebook een zeer goede geluidskwaliteit van de ingebouwde speakers. Beduidend beter dan mijn oude notebook.

Ik zal op een later tijdstip benchmarks proberen toe te voegen. Benchmarks te zien op foto zijn afkomstig van andere review.

Bouwkwaliteit
Vooral op het gebied van bouwkwaliteit ben ik zeer positief verrast. Alhoewel de notebook van plastic gefabriceerd is voelt het geheel zeer degelijk aan. Geen schermpje dat mee buigt (een klacht welke ik eerder bij ultrabooks vernomen heb) of iets dergelijks. Het geheel is degelijk en in mijn ogen mooi afgewerkt. Toetsenbord heeft 'zwevende' toetsen en is zeer prettig in gebruik. Over het touchpad gedeelte ben ik minder tevreden, de muis verspringt geregeld en ik kan hier dan ook niet prettig mee werken.

Mobiliteit en accuduur
Over mobiliteit kan ik erg kort zijn: uitstekend. Met een dikte van 18mm en een gewicht van nog geen 1,5 kg is de notebook zeer makkelijk mee te nemen. Dit is dan ook een reden voor mij geweest dit model aan te schaffen. Accuduur: Bij, voor mij, normaal gebruik (office, internet, muziek) gaat de accu gemiddeld zo'n 5,5 - 6 uur mee. Dit is bij energiebesparende stand en de schermhelderheid op minimaal. Bij het kijken van een film (schermhelderheid op hoog) is de accu na 2,5 - 3 uur leeg.

Warmte en geluidsproductie
De notebook wordt, behalve bij grafische inspanningen zoals HD film bekijken, totaal niet warm. Zelfs bij het gebruik op de bankleuning (waarbij ventilatiegleuven afgesloten worden) neemt de temperatuur nauwelijks toe. De actieve koeling is dan ook nauwelijks nodig wat de geluidsproductie uiteraard ten goede komt.

Samsung heeft deze notebook erg scherp geprijsd in vergelijking met andere fabrikanten van vergelijkbare ultrabooks. Duidelijk is dat in verhouding tot een minder compact model meer betaald wordt voor een ultrabook als deze. Desalniettemin vind ik de prijsstelling van dit model goed te noemen. Voor wie de mobiliteit minder belangrijk is, is het aan te raden de ultrabooks te laten liggen i.v.m. een relatief beduidend hogere prijs in verhouding tot 'normale' notebooks.

Ik ben zeer tevreden over deze aankoop. Vooraf was ik enigszins huiverig voor het aanschaffen van een samsung notebook, echter ben ik zeer positief verrast door zowel bouwkwaliteit als prestaties. Voor degene die op zoek zijn naar compact model notebook (ultrabook) met lange accuduur en mooie, degelijk afwerking een absolute aanrader. Verwacht echter vooral op grafisch gebied geen krachtpatser in huis te halen.

Heb jij ook een Samsung NP535U3C-A02NL?

Twee kleine opmerkingen ;)

Wat betreft de bouwkwaliteit; hij is niet van plastic gemaakt, maar grotendeels van aluminium (de bovenzijde en binnenzijde) en de onderkant van fiberglas.

Ten tweede heb ik totaal geen probleem om 720p content af te spelen. Ja hij wordt wel wat warm wanneer het gpu gedeelte van de APU wordt ingeschakeld, maar dit is vrij logisch. Stotterringen heb ik geen last van. Alles wordt moeiteloos afgespeeld in media player classic home cinema.
Bovenzijde is inderdaad van aluminium.

Sinds kort overgestapt naar Windows 8, nu word 720p content ook bij mij redelijk afgespeeld gelukkig.
Ik heb ondertussen ook windows 8 er op geinstalleerd. Werkt prima met die "speciale" touchpad features van windows 8.

Misschien dat ik weet waarom je moeite had met 720p content. De energie instellingen op accu staan standaard heel sterk afgesteld op energiebesparing ipv prestatie. Hier moest ik enkele zaken ook van aanpassen zodat 720p niet af en toe haperde. Ik geloof dat op de accu de cpu maximaal tot 50% ging. Ook de gpu was afgesteld op accuduur ipv maximale prestatie.
Hm, hoe hebben jullie dit niet? Mijn vader heeft deze laptop al 'n tijdje en hij wordt vaak bij de simpelste dingen al heel erg warm. Reďnstall heeft niks geholpen. Het gekke is dat deze laptop juist bij ons hier en daar moeite heeft met 720p...

Bij mij wordt vooral het RAM gedeelte warm... Moet hierbij wel vermelden dat ik 4GB bij heb geprikt (Ik had deze probleem wel voordat ik 4GB bij had geprikt)

Verder vind ik het inderdaad ook een fijne laptop! Iets te duur voor wat ie kan, maar het is te doen. Werkt verder wel soepel!
Beknopte maar verder prima review. Deze notebook hebben wij ook sinds een maand of 2 (voor 550 euro op de kop getikt bij Dixons). Het verrast me wel dat blijkbaar meer mensen 'm hebben. Het leek me vanwege AMD niet zo'n populair model. Wel heb ik ervaringen die ietwat van die van jou afwijken:

* Grafische processor ervaar ik juist als uitstekend! In XBMC (zowel Eden als een pre-frodo versie) speelt elke video vloeiend af. Zelfs het de-interlacen van 1080i bij HDTV levert een strak plaatje op zonder noemenswaardige moeite voor de GPU. Tweaken van de GPU settings, vooral bij accu gebruik, kan idd wel helpen

* Warmte en fan noise: Vielen me eigenlijk toch wel wat tegen. Alleen in "silent" mode is ie stil en blijft het apparaat redelijk koel. Maar zeker bij afspelen van video en gebruik van de APU kan ook die modus niet voorkomen dat de fan hoorbaar gaat draaien.

* Bouwkaliteit: In het exemplaar wat wij hebben is in het midden van de linkerhelft van het toetsenbord toch een lichte bolling te merken (die ook doorloopt in het trackpad). Het trackpad ligt rechts ook wat minder verzonken (en zelfs iets boven rest van de behuizing) dan links. Dat vond ik toch wel wat teleurstellend.

Maar goed, alles werkt verder prima (ook na de windows 8 upgrade die ook wij hebben gekocht). Al met al, zeker voor de prijs, dus toch best tevreden.
1080p video moet ook zeker geen probleem vormen aangezien de GPU zo goed als alle content kan afhandelen. Dit moet je dan wel activeren in media player classic of VLC player

Als een E450 het kan moet het op deze APU ook geen probleem zijn lijkt me :)