Specificaties Socket 1155 met Intel Z75 chipset - Bekijk alle specificaties

ASRock Z75 Pro3 Review

Ghostbird 1 oktober 2012, laatste update op 1 oktober 2012, 1.213 views

ASRock Z75 Pro3

Pluspunten

• Goede UEFI interface.
  • Makkelijk installeerbaar, aansluitpunten op goed te bereiken plaatsen.
  • Ruimte voor lange grafische kaarten (bijv. mijn nVidia Geforce560Ti van Asus)

Minpunten

• één van de vier SATA2.0 poorten (SATA 2_2 gelabeld) was kapot. Waarschijnlijk een zeldzame fout.

Layout Score: 5
Zeer net moederbord, aangekomen in goede doos, stevig verpakt, onbeschadigd.
Aansluiten was zeer eenvoudig, alle aansluitingen zitten op logische plekken, en ik kon overal goed bij. Er is duidelijk goed over na gedacht.

Alles wat ik getest heb werkte prima, op één kwalijk ding na.
De eerste SATA poort (op het bord aangegeven als SATA 2_2) was kapot.
Aangezien de standaardinstelling (AHCI) niet werkte met mijn harde schijf, en deze SATA poort de eerste was die ik probeerde, duurde het een tijdje voordat ik het systeem zover kreeg dat ik mijn OS kon installeren.

Hoewel een slechte zaak, neem ik aan dat dit een zeer toevallige fout is, en heb ik dit niet te zwaar laten meetellen in de review.

Aangezien mijn machine geen optische drives bevat en slechts twee harde schijven had ik nog ruim voldoende aan de overgebleven drie SATA poorten.

• Asus Nvidia GeForce 560 Ti
  • Seagate Barracuda 7200RPM 1TB SATA
  • Seagate Barracuda 5400RPM 200GB SATA
  • Intel Core i5 3570K
  • Cooler Master Elite 430 Window (Zwart)
  • Corsair 8 GB DDR3-1600 (2x 4GB)
  • Windows 7 x64

Heb jij ook een ASRock Z75 Pro3?

Als je dit moederbord nieuw hebt gekocht en je weet zeker dat die poort niet werk zou ik gelijk een RMA aanvragen...
Ik heb geen beste ervaringen met RMA, en het werkt voor mijn doeleinde, dus ik laat het liever zo. Als ik een RMA ga aanvragen ben ik het ding weken kwijt, en krijg ik het waarschijnlijk toch niet vergoed uiteindelijk.
Mijn persoonlijke ervaring is dat dit verstandiger is, maar ik zou ook iedereen die tijd ervoor heeft aanraden een RMA aan te vragen. Ik heb het zelf overwogen, maar geconcludeerd dat het meer moeite zou kosten dan het opleverd, aangezien ik de SATA aansluiting niet gebruik, en het dus momenteel geen nadelen oplevert. Het systeem is op het moment vol in gebruik, en het stilleggen om het moederbord terug te sturen is geen optie. Een vervangend moederbord kopen, dat inbouwen en het huidige terugsturen is een in mijn ogen nodeloze investering, aangezien ik daarna met een extra moederbord zonder bestemming zit.
Wat opbouwende kritiek en opmerkingen.

Beetje korte review, mis dingen als motivatie (waarom uitgerekend dit bord en niet de variant van MSI of Intel met de B75 chipset). Gezien de keuze van de behuizing had je ook voor een mATX of ATX bord kunnen gaan.
Foto's van de setup doen het ook altijd goed, en of twee basale benchmarks maken het geheel af.

Bij de plus punten haal je "Ruimte voor lange grafische kaarten (bijv. mijn nVidia Geforce560Ti van Asus)" aan, is dit niet eerder afhankelijk van de ruimte in je kast en niet van het PCIe 3.x x16 slot?

Bij de negatieve punten haal je aan dat een van de 4 SATA-2_2 poorten defect was, da's natuurlijk jammer en eerder een reden om met de leverancier in contact te treden en een vervangend exemplaar aan te vragen.

Als de SATA poort van meet af aan defect was en je dit binnen 7 dagen na aankoop uitvind kun je gebruik maken van je retour recht dat deel uitmaakt van de regels rondom 'koop op afstand' en t bordje evt ergens anders bestellen. Daarnaast biedt het gros van de winkels/webshop een DOA (Dead On Arrival) regeling waarbij je meestal direct een nieuw exemplaar krijgt ipv een reparatie procedure te doorlopen.

[Reactie gewijzigd door Pantagruel op 2 oktober 2012 10:21]

De review is inderdaad wat kort, maar hij is al langer geworden dan ik had verwacht. Oorspronkelijk had ik bedoelt alleen een nota te maken van het feit dat mijn SATA 2_2 poort kapot was. Dit om ervoor te zorgen dat het genoteerd stond, zodat als er in de toekomst meerdere reviews komen, het duidelijk wordt of dit een veel voorkomend of een zeldzaam probleem is. Uiteindelijk is de review wat uitgebreider geworden.

Ruimte voor lange grafische kaarten is inderdaad een punt dat meer bij de kast hoort, maar ik vermeld het hier ook. Sommige moederborden zijn namelijk goed te monteren met korte kaarten, maar hebben bij lange kaarten dat er stekkers in de weg komen te zitten.
Inderdaad is de kast een determinerende factor (past wel of niet) maar vanwege het montagemak op het moederbord heb ik het toch vermeld.
U betaald dus de volle prijs voor een niet geheel goed werkend product, lijkt mij niet echt verstandig.

XD

[Reactie gewijzigd door silverfaustx op 19 november 2012 08:20]