Kensington Presentair Afstandsbediening Bluetooth Review

wtilanus 1 oktober 2012, laatste update op 17 november 2015, 1.292 views

Kensington Presentair Afstandsbediening Bluetooth

Pluspunten

• ligt lekker in de hand
  • werkt out of the box
  • prima functionaliteit voor het doorklikken van presentaties

Minpunten

• schuift makkelijk open
  • heeft een wat goedkope 'touch'
  • mist extra functies als muisbediening of scrollen

Configuratie Score: 5
Omdat ik graag rondloop en dicht bij het publiek sta tijdens het geven van presentaties, gebruik ik altijd een wireless presenter. En omdat mijn laptop bluetooth heeft, vind ik het het makkelijkst om een bluetooth presenter te gebruiken. Mijn vorige, een iOne Libra N1, heeft nooit helemaal goed gefunctioneerd en begon te verslijten. Dus tijd voor een nieuwe. Mijn keus viel op de Presentair omdat 'ie net als de vorige bluetooth is, omdat 'ie niet te groot en slank is, mooi vormgegeven is en hij op de afbeeldingen een ergonomische indruk maakte. Wel nam ik een gokje met deze keuze: ik gebruik Linux en ik vond tegenstrijdige berichten over de compatibiliteit met Linux.

De presenter kwam in een blister-achtige verpakking. Bij de presenter zat een USB naar micro USB laadkabeltje en een opberg hoes. Er zit geen adapter bij, je moet hem opladen aan je computer of aan een andere oplader. Daarnaast zit er een gebruiksaanwijzing, garantiekaarten en een setje waarschuwingsstickers voor de laser in verschillende talen bij.

Voor het opladen kan je presenter openschuiven, waardoor de micro-USB stekker en gaatje waarin je een paperclip kan steken om hem te resetten zichtbaar wordt. De USB aansluiting is stevig. Het openschuiven gaat vrij licht, waardoor hij vaak opengaat als je hem uit zijn beschermhoes haalt. De beschermhoes is van stevig plastic en voelt wat lomp aan in vergelijking tot de presenter. https://ic.tweakimg.net/images/member/620xauto/1zYGjm3jJKhpoWu.jpeg

Na het eerste opladen heb ik hem gepaird met mijn laptop, een Thinkpad X61s met Debian Linux Wheezy erop (bluez versie 4.99, Gnome Shell 3.4.2, Gnome Bluetooth applet 3.4.2). Eerst de presenter in pairing mode gezet door hem eerst uit te zetten en dan lang de aan-knop op de achterkant in te drukken. Daarna met mijn laptop gezocht naar de presenter. De presenter werd gevonden en de laptop kon ermee pairen. Er was geen pincode nodig. De presenter werd direct herkend als een bluetooth toetsenbord ("BLUETOOTH HID v2.04 Keyboard").

De presenter ligt lekker in de hand en voelt stevig aan. Hij heeft een strakke uitstraling en afwerking, maar het plastic maakt in vergelijking met de rest een wat eenvoudige indruk. Het gewicht is goed, met zo een dertig gram is het vergelijkbaar met een wat zwaardere pen. De gewichtsverdeling is mooi uitgebalanceerd. De presentatie-functies worden gedaan met een ovale 4-richtingsknop. Op de vier kanten van de knop zitten duidelijk voelbare symbolen. Boven en onder liggen ver uit elkaar en kunnen geen verwarring opleveren. Links en rechts liggen dichter bij elkaar. Hoewel het niet makkelijk gebeurt, heb ik een keer gehad dat ik per ongeluk op links in plaats van rechts drukte. https://ic.tweakimg.net/images/member/620xauto/1zYGjm1Lsykyeui.jpeg

De presenter heeft twee standen: "presentatie" en "media". Je kan tussen de twee standen schakelen door de 4-richtingsknop lang naar beneden ingedrukt te houden. In de presentatie stand werkt de rechter kant van de 4-richtingen knop als PgDn (volgende slide/effect), de linkerkant als PgUp (vorige slide) en naar beneden als de letter 'b' (toggle scherm zwartmaken). Met de bovenkant activeer je de laser-pointer. De laserpointer is niet heel krachtig. Hij geeft een kleine, maar wel duidelijk zichtbare, rode stip. In de "media" mode is de laserpointer uitgeschakeld. De bovenkant van de knop heeft dan de functie "Play". De rechterkant heeft de functie "Next Track", de linkerkant "Previous Track" en de onderkant "Stop". De toetsen werden door mijn laptop allemaal direct correct herkend en werkten zoals ze moesten op LibreOffice Impress en mijn media spelers.

In de praktijk werkt de presenter heel responsief. Slides met veel effecten die snel achter elkaar 'doorgeklikt' moeten worden zijn geen enkel probleem. Het bereik is prima: hij haalt meer dan de beloofde 10 meter. Ik heb nog nooit in zaal hoeven presenteren waar dat niet ruim voldoende was. De functionaliteit voldoet prima voor het 'doorklikken' van een presentatie, maar daar blijft het ook bij. De presenter heeft geen muis- of scrollfuncties.

Al met al ben ik heel tevreden met deze presenter. Het is een eenvoudig maar goed doordacht en effectief hulpmiddel.

NB: ik heb wat extra details over de presenter en het gebruik ervan onder Linux hier online gezet.

Heb jij ook een Kensington Presentair Afstandsbediening Bluetooth?