Seagate Desktop HDD, 2TB Review

ETHaaz 1 oktober 2012, laatste update op 1 oktober 2012, 4.964 views

Seagate Desktop HDD, 2TB

Pluspunten

• Snel ivm oudere schijven (spinpoint F1 1GB)
  • Geen geluid van de koppen

Minpunten

• Langzamer dan andere schijven van hetzelfde model
  • Spinnen maakt hoop lawaai
  • Wat warmer dan andere schijven (hoeft geen probleem te zijn)

Beknopte onderbouwing:

Temperatuur
Deze schijf is volgens HD-tune ongeveer 10 graden warmer dan de Samsung Spinpoint F1 1GB schijf die ik ook heb: 25 versus 35 graden C.

Geluidsproductie
Verder maakt het draaien van de schijf een hoop meer lawaai dan de Spinpoint F1 schijf, die ook op 7200 toeren werkt. Waar de F1 schijf bijna onhoorbaar draait, maakt deze Seagate schijf toch het nodige lawaai. Duidelijk hoorbaar in de kast op 1 meter afstand. Aan de andere kant hoor ik nooit de schijfkoppen bewegen, dus het geluid is wel constant.

Snelheid
De snelheid van de schijf is lager dan bij andere reviews over deze schijf, mogelijk door andere of meer platters (schijf is 60% gevuld). Dit valt mij echt tegen. Zoals in de HD-tune afbeelding te zien is fluctueert de snelheid ook flink. Dit was nog een stuk erger toen de schijf helemaal leeg was, dus het gebruik van de schijf lijkt dit tegen te gaan.

Bottomline
De extra geluidsproductie weegt in mijn ogen niet op tegen de extra snelheid die deze geeft ten op zichte van een eco schijf. Ik was achteraf dan ook liever voor http://tweakers.net/price...d20earx-2tb.html#tab:info deze schijf gegaan.

Schijf is in gebruik icm een SSD en Windows 8 64bit Release Preview (maar dat kon ik niet aanvinken).

Heb jij ook een Seagate Desktop HDD, 2TB?

Meer advertenties

Persoonlijk zou ik niet voor de "Green" gaan, doch de "Blue" het beste evenwicht tussen eco en performantie.
W1E of W1F-serienummer?
Ik vraag me af of er geen defect is aan het model dat je ontvangen hebt. Zelf gebruik ik 3 van deze schijven en ze zijn niet hoorbaar...
Er zijn ook Chinese versies van de Seagate Barracuda serie. Deze schijnen meer geluid te maken. Ik denk dat jij er zo eentje heb dan...
Ja dat denk ik ook. Toch wel een minpunt dat er dus eigenlijk twee kwalitatief verschillende producten onder dezelfde naam worden verkocht.
Ik baal er best van, want de schijf is het enige onderdeel van mijn computer dat hoorbaar geluid maakt, ookal zit deze in een silencer box.

Het beeld dat HD Tune geeft is nu, een half jaar later, gelijk gebleven. Nogsteeds van die gekke pieken en dalen.