Avermedia Live Gamer HD (C985) Review

TNT LotLP 1 oktober 2012, laatste update op 23 augustus 2015, 4.498 views

Avermedia Live Gamer HD (C985)

Handig product met veel nuttige functies, maar heet spijtig net niet de functies die je zou willen vandaag de dag.

Pluspunten

• Miniscule CPU belasting
  • Extreem kleine bestanden ivm andere recording software
  • Streamen zonder hoofdpijn
  • Simpel te gebruiken
  • Software werkt erg soepel

Minpunten

• 30 FPS op 1080P
  • Maximale kwaliteit valt tegen (Na update niet meer)

Features Score: 5
Driverkwaliteit Score: 4
Om te begrijpen wat de live gamer HD precies is, moet ik het nut van de kaart uitleggen. De kaart is gemaakt om live gaming sessies op te nemen en te streamen. De PCI-E 2.x x1 kaart heeft twee HDMI poorten, een in en out poort. De out werkt als een passthrough, de video die via HDMI in gaat kan direct worden opgenomen door de live gamer HD, wat de bron ook is. Consoles, PCs, alles wat een HDMI poort heeft. Dit is dus geen Video-editing/TV kaart an-sich, maar het kwam er het dichtste bij.

Het pakket
De Live Gamer HD word verzonden in een redelijk grote doos met absurd veel ruimte. Het product in kwestie ligt redelijk losjes in de doos, niet verpakt in antistatisch middel of iets in die geest. Alsnog lijkt het product onbeschadigd aangekomen en zie ik niet veel klachten op het internet over een dergelijk probleem. Een klein antistatisch zakje voor de zekerheid was op zich wel fijn geweest. De inhoud van de verpakking is als volgt.

Live Gamer HD
USB hot button
HDMI naar DVI converter
HDMI kabel
DVI naar HDMI converter (let wel, deze converter is langer dan een normaal blokje, dit lijkt het meest nuttige voor als je de live gamer HD direct aan wil sluiten op een videokaart die in dezelfde computer zit)
3.5mm kabel
3 maanden Xsplit Premium

Het gebruik/De software (REcentral)
De Live Gamer HD is kinderlijk simpel in zijn gebruik. Nieuwste versie van de software downloaden, installeren, en hoppakee. Nadat het programma is gestart kom je in een hub pagina terecht waar instellingen makkelijk gevonden kunnen worden. Er zijn zelfs opties voor beginners zodat het programma instellingen kiest die optimaal zijn voor het scenario van de gebruiker. Naja, dat moeten we dan maar geloven, ik stel lekker alles zelf in. Het opnemen zelf heb ik het zo over, eerst even de streamperformance. Het product word geleverd met een 3 maanden premium abo op Xsplit, dat kan worden gebruikt om makkelijk te streamen naar twitch.tv, bijv. Xsplit 1.1 heeft volle hardwareondersteuning voor de Live Gamer HD en kan zonder grote CPU belasting games naar het internet streamen. Binnen 5 minuten al kun je aan het streamen zijn, kinderlijk simpel. Let wel dat je in Xsplit niet de live gamer HD kiest bij je channel instellingen, en hem gewoon instelt op X.264 codering.

Het opnemen
En nu komen we bij wat er zo geweldig is aan de live gamer, en wat er minder leuk aan is. De live gamer HD z'n grootste troef is jammer genoeg ook een valkuil. Hij neemt op DMV de H.264 codec. Welke bekend staat om z'n goede datacompressie. Maar jammer genoeg kan dit apparaat maximaal 1080P op 30 fps opnemen, en 720P op 60 fps. Streamen op 60 fps kan dus alleen in 720P, en je kunt geen 60 FPS video opnemen in 1080P. Daar komt nog bovenop dat de maximale bitrate (20K) redelijk kleine bestanden achterlaat, maar de kwaliteit is duidelijk lager dan je ziet in bijv. Fraps, Playclaw of DxTory. Je zou denken dat een stuk hardware van 200 euro een dergelijk kwaliteits niveau zou kunnen behalen, maar dat blijkt niet zo te zijn.

Tot slot
Ben ik dus ontevreden met mijn aankoop? Geen 60fps op 1080P is een domper, klopt. Maar op youtube maakt dat toch helemaal niks uit, en dat is waar ik de meeste video zal plaatsen. Livestreamen is simpeler en leuker dan ik had gedacht, en Xsplit is extreem nuttige software. Dit is geweldige hardware voor mensen die hun game willen opnemen en geen monster CPU/extreem snelle harde schijf over hebben. Hoewel de prijs wel een tikje aan de hoge kant ligt. Uiteindelijk ben ik tevreden met mijn aankoop, en zal ik dit product zo nu en dan wel aanraden, maar ik had er eerlijk gezegd meer van verwacht.

----UPDATE----

Er is een update uitgekomen voor de live gamer HD waarbij er extra functionaliteit is toegevoegd. Als je deze installeert zul je de mogelijkheid krijgen om volume beter te mixen en de bitrate op te pompen naar maar liefst 60000 KBP/s. Maar dit werkt anders dan je zou denken. In de oude versie was de bitrate fixed. Het was altijd 20K KBP/s. Maar het lijkt erop dat in deze nieuwere versie er een (verdomd goede) VBR codec word gebruikt. Bijvoorbeeld - Ik neem mijn desktop op op 60K (Maximale kwaliteit). Dan is het gemiddeld 22K in plaats van 60. Een kleiner bestand, maar omdat er weinig beweging en kleuren zijn op mijn desktop is de kwaliteit nog steeds heel goed. Als ik switch naar een 1080P youtube video word het opeens 55-59K. De kwaliteit blijft hoog, maar het bestand word ook groter. Nu kan de live gamer HD opeens opknokken tegen software zoals FRAPs en Playclaw (Hoewel DXtory nog steeds wegloopt met de kwaliteit -- maar hiervoor heb je dan ook een SSD of verdomd vlotte HDDs in Raid0 nodig). De FPS lijkt niet mee te zijn gemoeid, en de framerate lijkt ook een tikkeltje variabel te zijn. Tussen de 29 en de 30 (op 1080P 30 fps instelling). Maar meestal word dit zonder problemen geimporteerd door bijv. Sony Vegas en Adobe Premiere Pro. Deze verhoogde kwaliteit zorgt ervoor dat ik hem 3 in plaats van 2 sterren geef in het gebied "prijs", en 4 in plaats van 3 sterren in het gebied "beeldkwaliteit".

----UPDATE----

Prijs is veel lager geworden, minpunt weggehaald.

Graag feedback op de review, dit is mijn eerste T.net review, en ik hoop vaker opbouwende en nuttige reviews te geven op relevante hardware.

Als men alle hardware wil weten die gebruikt is met product:

Heb jij ook een Avermedia Live Gamer HD (C985)?

is hier al meer over bekend???

kan ik hier mee live streaming doen van mij ps3 naar bv twitch tv.. met xpslit??

en zo als ik het begrijp kan het met zo kaartje in een dood normale pc met een niet al te snelle video kaart????

ik hoor het wel alvast bedankt gr raymond
Meer bekend over wat?

Je kunt hiermee inderdaad livestreamen vanaf je PS3 naar twitch via Xsplit. Xsplit heeft ondersteuning voor de hardware van de Live Gamer HD. Maar de PS3 gebruikt HDCP. Als je dat niet uit kunt schakelen (heb ik geen ervaring mee) zul je een HDCP stripper moeten kopen om hem te gebruiken, spijtig genoeg. Dus dan zit je te kijken naar nog zo'n 150 euro voor een goed stripper kastje.

Maar het klopt, je kunt met zo'n kaartje in zelfs nog een heel erg low end PC met niet al te snelle video kaart video opnemen. Je moet alleen een degelijke harde schijf hebben, en voor streamen moet je een redelijke internetverbinding hebben.
bedankt voor de reactie,,

en sorry voor de late reactie,

ik wil deze week deze kaart gaan bestellen, voor me ps3 ,, maar ik kan dan de ps3 hdmi kabel in het kaartje stoppen , en de hdmi out poort kan de hdmi kabel van de tv in en dan kan de pc live streamen..??

deze week hoop ik live te kunnen streamen op twitch met het kaartje haha ben benieuwd,,,

bedanktt groetjse raymond
Dat lukt niet zomaar met een PS3. een PS3 heeft HDCP en zal het HDMI signaal blokkeren als je geen stripper kastje gebruikt. Of je zult deze methode moeten gebruiken. http://youtu.be/m99LZjPOh6I
Leuke review, mag ik wel aan toevoegen dat er inmiddels updates zijn, waarmee je wel 60FPS met FullHD-kwaliteit kan opnemen ;).
Ik vermeld alleen nieuwe updates als ze fatsoenlijk werken, en de huidige drivers zijn afaik beta (ze crashen bij mij dan ook constant). En op 60K bitrate kan ik nog steeds maar maximaal 30 fps selecteren geloof ik -- mischien moet ik een lagere bitrate kiezen daarvoor? Enfin, bedankt voor het vermelden, als de drivers aan de praat komen gaat het in de review. So far werken die drivers bij mij allesbehalve stabiel.

-EDIT-

FF de beta drivers opnieuw d'r in gepropt. Geen 60 FPS op 1080P. Jammer dan. En de bitrate is ook allesbehalve stabiel. Meer testen lijkt nodig. En wat non-beta updates.

-Nog es een edit-

Drivers schoongeveegd opnieuw geinstalleerd. Werkt wel stabiel, nog steeds geen 60 fps op 1080P, wel toffe kwaliteit. ff review aanpassen.

[Reactie gewijzigd door TNT LotLP op 24 maart 2013 03:04]

Ik kan hier geen 60k fps op krijgen.. max 20 =/
Werk met de laatste Rec Central (beta)

-edit-
nvm, moest hem op 720p zetten...

[Reactie gewijzigd door Tuumke op 24 december 2013 19:07]