Specificaties GF GTX 660 (980MHz), 2GB GDDR5 - Bekijk alle specificaties

Asus GTX660-DC2-2GD5 Review

D_Jeff 1 oktober 2012, laatste update op 6 juli 2014, 2.635 views

Asus GTX660-DC2-2GD5

De Asus GTX660-DC2-2GD5 is kaart die voldoende power geeft om de hedendaagse spellen te kunnen spelen en zal met de 1x6 pins voedingsaansluiting ook gebruikt kunnen worden met een oudere PSU. Echter zal deze kaart niet in elk systeem passen, vanwege zijn grootte.

Pluspunten

• Goede prijs/kwaliteitsverhouding
  • Makkelijk te overklokken en stabiel te houden
  • De Direct CU II koeler houdt de GPU op aanvaardbare temperaturen en geeft het totaal plaatje een mooi uiterlijk.

Minpunten

• Geen meegeleverde andere extra's dan VGA verloopje
  • Zal niet in elke PC kast passen
  • Fans op volle kracht produceren erg veel lawaai.

Drivers en compatibiliteit Score: 5
Deze Asus 660GTX heeft de 9800 GT Top met pensioen gestuurd.

Update
De E8400 is ingewisseld voor een QX9770.

Uit de doos haalde ik:
- GTX660
- Driver/software CD van Asus. Hierop staan Nvidia drivers en een GPUTweak programma, die sterk doet denken aan MSI Afterburner.
- Verloopstukje DVI-I -> VGA.

De GTX660 heeft 1x DVI-D, 1x DVI-I, 1x HDMI en 1x DisplayPoort (DP) als uitgangen. Ook heeft de GTX660 de mogelijkheid om in SLI te draaien, echter de SLI brug is niet meegeleverd.

Installatie

De Zalman Z7 Plus is geen kleine kast, maar het kostte mijn wel enige moeite om de GTX660 goed op zijn plaats te krijgen. Een enkele mm meer lengte en breedte en het niet meer in mijn setup gepast, omdat de achterkant dan de SATA poorten van mijn moederbord afdekt.
Voor de aanschaf toch nog even goed rond gezocht over de compatibiliteit van de PCI Express insteeksloten.
De GTX660 is namelijk een PCI-E 3.0 kaart, terwijl de P35 chipset slechts PCI-E 1.1 is. De algemene conclusie daarvan is dat PCI-E voor videokaarten backwards compatible is en dat blijkt ook voor de GTX660 te gelden ICM de P35 chipset.

Voor installatie draaide de nieuwste versie Nvidia drivers al met de GT9800 en Windows 7 x64 Pro herkende de GTX660 direct, echter had mijn monitor een herkenningsprobleem. Na de herstart van de computer was dit verholpen.

Features en testen
MSI Afterburner 2.2.3 en GPU-Z 0.6.4 zijn hier gebruikt.

Een eerste blik op de mogelijkheden van de GTX660 leert dat Nvidia niet bespaart heeft op ondersteunde mogelijkheden, wat deze "mainstreamkaart" een volwassen indruk geeft.

Via MSI Afterburner laat de GTX660 zich makkelijk aanpassen. Overklokken gaat simpel en direct, 10 tot 20 % overklok kan stabiel gehaald worden, wat waardes zijn die Asus met de TOP serie waarschijnlijk ook zal halen.
In de GPU test van GPU-Z wordt de GPU direct aan het werk gezet en na 10 minuten op volledige belasting zit de temperatuur op 70 graden stabiel en de andere 5 minuten is daar weinig verandering in te zien. Dit zijn best nette waardes.
Vervolgens de fans handmatig op 100% gezet, maar heb hier toch het idee dat er een staaljager begint op te stijgen.

In de Windows Prestatie Index (WPI) scoort de 9800GT een score van 6,9, wat al nette waardes zijn voor een kaart van 4,5 jaar oud. Echter moet de 9800GT zijn meerdere erkennen in de GTX660, deze behaald in de WPI de maximale score van 7,9.
Hoewel T.net de Far Cry 2 benchmark met pensioen gestuurd heeft, heb deze er toch even bij gepakt om een indruk te krijgen wat deze kaart "onder de motorkap presteert'.

De instellingen:
E8400
1 run, 3x. 1680x1050, 8x AA, Ultra, DirectX10, Playback (action). Geen overklok.
De uitkomst van de GTX660 viel me toch iets tegen:
Gemiddelde FPS van 27,3 // Laagste FPS van 22,3 // Hoogste FPS van 38,4.

QX9770
1 run, 3x 1680x1050, 8x AA, Ultra, DirectX10, Playback (action). Geen overklok.
Resultaat:
Gemiddelde FPS van 56 // Laagste FPS van 42 // Hoogste FPS van 66.

Heaven Benchmark
E8400
1680x1050, 8x AA Fullscreen, High, DirectX10. Geen overklok.
FPS: 58.5
Scores: 1474
Min FPS: 21.7
Max FPS: 118.2

1680x1050, 8x AA Fullscreen, High, DirectX11. Geen overklok.
FPS: 57.9
Scores: 1457
Min FPS: 17.5
Max FPS: 116.7

QX9770
1680x1050, 8x AA Fullscreen, High, DirectX10. Geen overklok.

1680x1050, 8x AA Fullscreen, High, DirectX11. Geen overklok.
Score: 2047

Hoewel er geen standaard FPS lezer in AC 2 en AC Revelations zit, is wel te merken wat de WPI al eerder onderbouwde: De GTX660 heeft veel meer power dan de 9800GT.

Update
Personen die in het onderstaande commentaar hebben aangegeven dat de E8400 een bottleneck is, moet ik inderdaad gelijk gaan geven.

De E8400 is een Wolfdale, Core2Duo CPU op 45nm die standaard zijn werk doet op 3,0 GHz icm 1333 MHz FSB.

De QX9770 is een Yorkfield, Core2Quad Extreme CPU op 45 nm die standaard zijn werk doet op 3,2 GHz icm 1600 MHz.

Na het draaien van de benchmarks van Far Cry2 en Heaven (3.x) was heel snel duidelijk dat deze Asus GTX660 over nog veel meer power beschikt dan ik eerder getest.

Heb jij ook een Asus GTX660-DC2-2GD5?

Dat heb ik nog niet meegemaakt, omdat nog geen moment heb gehad waarbij de GPU een langere idle periode heeft gehad.
Ingame is de koeler wel heerlijk stil, terwijl de GPU belasting dan toch rond 50 - 70 % zit. (AC Revelations).
Als je GPU belasting maar op 50-70% zit zou ik toch je cpu ook een upgrade geven.
Normaal zou je op 98-99% moeten zitten.
Dan heb je een perfect geoptimaliseerde game zoals crysis 3 en battlefield 3 of benchmarksoftware. De gemiddelde game gebruikt niet meer dan 80% van je kaart.
Gebruik je deze videokaart met een receiver? Ik had namelijk een Gigabyte 7950 Wind force Edition gekocht, en die blijkt niet compatible te zijn met mijn ONkyo receiver, zou je dit eventueel kunnen testen mits je een receiver hebt?
@Lip: Ik helaas geen receiver, dus ik heb deze functionaliteit niet kunnen testen.
Leuke review! Zeker voor mensen die nog zo'n oude config hebben.

Ikzelf heb ook een P35 in combinatie met een Q9450 (OC'ed 3.2Ghz) en
een HD4890

Deze review doet me meer en meer twijfelen om ook voor deze kaart te gaan.

Zelfde argumentering als jij, kaart kan ik naar nieuw systeem migreren en mijn huidige CPU voldoet nog aan mijn vereisten..
Daarom. In de tussentijd ben ik me wel gaan afvragen of de P45 chipset meer wonderen doet. Want ik heb het idee dat CPU niet alleen de bottleneck is.

P35 werkt met PCI-E versie 1.1 (in de low budget borden soms nog versie 1.0), terwijl P45 al werkt met PCI-E versie 2.0. De huidige generatie 6x en 7x chipset serie zit op 2.2 / 2.3.

Het bandbreedte verschil tussen die 2 versies is best groot.
Moet er wel bij zeggen dat games wat vlotter gaan (op full screen basis) terwijl ik Flash spelletjes toch leuker vond met de 9800GT.
Jeff het is zinloos nog geld te steken in je ouwe E8400 / P35 moederbord.
Switchen naar een P45 moederbord zal je zo weinig performance geven.
Ook een quadcore voor socket 775 kopen is geld over de balk gooien.

Zelf heb ik iets meer dan een jaar geleden ook die keuze moeten maken.
Had ook een E8400 op 4 Ghz en had mijn 9800gt geupgrade met een GTX 560 Ti.
Daarna draaide BF3 beta amper beter, ik op onderzoek uit en kwam erachter dan mijn videokaart maar op halve kracht werkte (40-50% load). Dus zware cpu bottleneck.

Gekeken naar reviews etc en tot de conclusie gekomen dat een Q9xxx halen duurder
was dan te upgraden naar een i5 setup. Een i5 2500K was toen 180 euro en dat was goedkoper dan een 3 Ghz of meer Q9xxx cpu. Daarnaast is een 2500K veel sneller en kan die een stuk langer mee. Werkgeheugen kost ook niet veel. Ouwe setup nog voor een leuk prijsje kunnen verkopen op marktplaats.

Nog altijd blij dat ik die keuze heb gemaakt en geen geld meer heb weggegooid in socket 775. Komt een tijd van afscheid nemen van je ouwe spul, hoe goed hij zijn werk ook lang gedaan heeft. Op een dag is het gewoon niet meer rendabel om er meer in te steken.
''De uitkomst van de GTX660 viel me toch iets tegen''

Waarschijnlijk is je CPU de boel aan het belazeren. Met een Phenom II/i5/i7 zul je sowieso meer fps halen.
maar dan is het een beetje onlogisch dat je wel voor deze GPU gaat.

Het kan aan mij liggen, maar volgens mij ben ik niet de enige die dit denkt.
Klopt het dat de fans helemaal uitgaan in idle? Dat had ik ergens gelezen namelijk.

Dat de fans een dik lawaai maken op 100% is natuurlijk normaal, waar het om gaat is dat dat nooit nodig is natuurlijk :).
Kun je ook iets vertellen over de fans in normale toestand? Dus als je ze gewoon op auto laat staan?
Trouwens ik had ook eerst een core duo en ik had toen een HD5770 die ook uit z'n neus zat te vreten, dus bij de GTX660 zal dit nog veel erger zijn. Hangt wel van spel af natuurlijk.

En heb je je videokaart al wat rust gegund en gekeken wat de fan doet? (ja letterlijk kijken naar de fans dus)
je cpu bottlenecked de GPU, probeer de FC2 bench nog eens met een fatsoenlijke quadcore cpu, je fps zal omhoog gaan en ik denk niet zo;n beetje ook.
Kwartier idle gehad, 1 minuutje gekeken naar de fan.
Deze vallen niet stil in een gemiddelde kast temperatuur van 27 graden.
GPU-Z log file onderbouwt dit ook: ~ 800 RPM.

@noudi93: Niet iedereen heeft budget voor een dikke quad :P
deze E8400 voldoet nog steeds aan mijn eisen en werklast, so don't fix it if it ain't broken ;)

(Ja, ik weet dat er in de V&A mooie Q8xxx en Q9xxx @ S775 voorbij komen, maar deze GTX660 is uitwisselbaar met andere moderne moederborden. Dat maakt de investering toch meer toekomstbestendiger ;) )
Een quadcore voor socket 775 is geen goeie optie.
Zijn veel te duur voor de power die ze geven.
Hebben veel minder te bieden dan een i5 K versie.
Tijd om vaarwel te zeggen en naar socket 1155 switchen.
Sorry maar een dual core met een 660GTX is vragen om slechte performance