Specificaties 4" display, 4G-support, geen geheugenslot - Bekijk alle specificaties

Apple iPhone 5 16GB Zwart Review

m-tuning 1 oktober 2012, laatste update op 9 oktober 2012, 3.565 views

Apple iPhone 5 16GB Zwart

Pluspunten

• Zeer mooi design
  • Erg snel
  • Lange Accuduur
  • Toestel is met 1 hand te bedienen

Minpunten

• Krast redelijk snel (na 1 week 2 kleine krasjes op het zwarte terwijl ik er zeer voorzichtig mee om ga)

Op 17 September kreeg ik een mailtje van T-Mobile of ik ook een iPhone 5 wou hebben.
Uiteraard wil ik dat wel en heb hem gelijk besteld.

Vrijdagochtend kreeg ik hem binnen en heb gelijk alles overgezet van mijn iPhone 4S.

Wat me als eerst opviel was dat het toestel zo licht en dun was.
Maar Apple heeft het wel zo gedaan dat het toestel niet goedkoop aanvoelt zoals bij een Galaxy S3 wel het geval is.

Installatie
Daarna alles overgezet via de iCloud backup wat echt perfect ging.

Kreeg toen een belletje en weer een positief punt, het geluid is zeer helder en goed van kwaliteit.
Toen alle apps er weer opstonden, viel me de zwarte balken boven en onder het scherm op.
Veel apps zijn nog niet geupdate, dit is vooral irritant bij Whatsapp.
Het toetsenbord zit namelijk een beetje verder naar boven, dus vaak druk je op de verkeerde letters.
Uiteraard word dit met een volgende update van Whatsapp wel weer opgelost.

Gebruik
Over de accuduur ben ik ook zeer goed te spreken.
Ik had eerst de 4S en de 5 houd het ongeveer even lang vol, misschien ietsje langer.

Het scherm is superscherp maar de saturatie is wel wat hoger.
Dit houdt in dat de kleuren allemaal wat feller zijn, dit was wel even wennen.

Qua snelheid is de 5 een stap vooruit, webpagina's en apps laden super snel.
Het snelheids verschil is zeer goed te merken, dit had ik persoonlijk niet verwacht.

Behuizing
Op het internet is men bang voor krassen op de zijkant en achterkant.
Nu heb ik altijd een bescherm sticker op de achterkant, dit heb ik ook weer bij de 5 gedaan.
Het toestel had ook geen krassen toen ik hem uit de doos haalde.

De prijs vind ik persoonlijk wel meevallen voor het toestel, het is in feite een computer vervanger.
Ik zit haast niet meer achter de PC sinds ik mijn eerste iPhone had.

Ben zeer tevreden met het toestel, een goede opvolger voor de 4S.

Heb jij ook een Apple iPhone 5 16GB Zwart?

Een hoe leuk ook, een iPhone is natuurlijk GEEN computer vervanger. Net zoals een tablet dat niet is. Er zijn een hele hoop dingen dingen die gewoon of veel lekkerder werken op een normale PC (uitgebreid mailtje tikken, intensief googlen) of helemaal niet werken op een tablet/smartphone (thuiswerken, video decoding, photo shopping, programmeren, torrents/nieuwsgroepen etc)...

Een tablet/smartphone is leuk voor Facebook en NU.nl.. Maar natuurlijk geen computer vervanger.

[Reactie gewijzigd door FreakNL op 2 oktober 2012 10:00]

Spreek voor jezelf.
Zeer veel mensen met een laptop/computer doen niet veel meer dan e-mail en internetten.
Sinds ik een smartphone heb zit ik ook veel minder achter de laptop. Alleen voor lappen tekst typen (wat ik niet vaak doe) of films/muziek downloaden gebruik ik nog de laptop. Maar krant online lezen, e-mail..sites bekijken, internetbankieren etc. etc. doe ik allemaal via de smartphone/tablet.

Maar zeer veel mensen doen niet veel meer dan internetten of e-mailen en voor hen is een smartphone wel haast een computer vervanger.
Jij doet alsof iedereen er hetzelfde over moet denken en er hetzelfde mee doet.
Wind je niet zo op, dat is slecht voor je karma :X
Profiel van Daejji
Status: Agricola Simplex
Mwhahaha }>
Wat een slecht geschreven verhaal.

Allemaal korte zinnen.

Elke zin op een nieuwe regel.

Geen alinea gebruik.

Daardoor is het maar slecht te lezen.

Jammer dat het niet rijmt anders was het een mooi gedicht geweest.
Je vergeet dat er elke keer een enter wordt gebruikt, o wacht je hebt het over het review,... Weest toch eens blij dat iemand de moeite neemt om zn ervaringen hier neer te zetten.

[Reactie gewijzigd door HummerHealey op 16 oktober 2012 11:30]

Prijs kan geen negatieve eigenschap zijn. Immers je hebt het ervoor betaald en je krijgt daar bepaalde features voor terug. De prijs is geen verrassing.

Krasgevoelligheid heb je zelf nog niet ondervonden, dus niet terecht om het als negatieve eigenschap te benoemen.
Prijs kan wel een negatieve eigenschap zijn, zeker als je objectief probeert te zijn in een review. Je kan persoonlijk vinden dat een bepaald product zijn prijs waard is (om welke reden dan ook) maar als je het objectief bekijkt, door bvb te vergelijken met de prijs van andere, vergelijkbare producten, zie je gewoon dat de prijs hoog is voor wat je terugkrijgt. De tweakers.net review, geeft de iPhone 5 ook maar 1 ster voor prijs ;)
Je weet van te voren de prijs. Je weet doorgaans ook al wat je kan verwachten. De reviewer heeft een waslijst aan positieve punten benoemd. Het is dan zeer vreemd om de prijs te benoemen als negatief punt.

Mocht je na aankoop een product niet goed vinden voor de prijs. Dan moet je het gauw terug brengen en vooral niet houden.

Ik ontken trouwens niet dat het wel veel geld is voor een telefoon! ;)
Ook al weet je het van te voren dan kan het nog steeds een negatief punt zijn.

Er is geen enkele telefoon die 100% aan je voorwaarde voldoet, je zal altijd een consensie moeten doen. Of dat nou het ontbreken van een flitser is, schermgrote, geheugen, accuduur of prijs. Je kan er mee leven (anders zou je het toestel niet gekocht hebben, hoop ik), maar je zou nog blijer zijn als die feature er ook op zou zitten. Dan kan je dat als negatief punt opnemen, lijkt me.
Als de prijs geen negatief punt kan zijn, waarom staat het hier dan ter beoordeling? De prijs verdient maar 1, maximaal 2 sterren als je het objectief bekijkt.
'Objectief bekijkt'? Wat is de maatstaf voor 'objectief bekijken'? Ik vind de iphone 5 ook iets te duur, maar dan vanuit het standpunt dat-ie duurder is geworden dan de 4 en 4s bij launch.

Ik vind trouwens wel dat tweakers zelf wat meer duidelijkheid over de beoordeling van 'prijs' moet geven. De iphone 5 kreeg 1 ster, Galaxy S3 ook slechts 2 sterren... maar het is toch duidelijk dat de top-toestellen nu eenmaal veel kosten? Wat bepaalt hoeveel sterren je aan 'prijs' geeft?
De iPhone5 is geweldig afgewerkt en zit goed in elkaar. De beste performance in zo een klein pakketjes; Samsung krijgt dat bijvoorbeeld niet voor elkaar met de S3 mini. En dat soort dingen telt allemaal op. Dus gezien de prijzen van vergelijkbare telefoons valt het dan nog wel mee.

Het is veel geld voor een telefoon, maar of het duur is? Ik heb het er niet voor over (wat wel het geval was voor mn MacBook Pro, iMac, iPad 2 en 3). Ik bel veel te weinig om er zoveel aan uit te geven. Maar kan me voorstellen dat een ander dat wel heeft.
Klopt, je weet de prijs op voorhand, maar het is niet daarom dat je dat nog steeds niet een negatief punt kan vinden. Als ik jouw redenering volg, kan je dus enkel producten kopen die je op elk vlak 100% perfect vindt?

Je maakt steeds een compromis tussen verschillende eigenschappen en je koopt het toestel dat het best bij jouw eisen aansluit. De kans dat er een product bestaat dat 100% aansluit bij je eisen is niet zo groot.
Met die beredening kun je geen enkele feature (of gebrek eraan) als negatieve eigenschap noemen. Je weet namelijk van tevoren wat de features zijn en kiest er bewust voor.
Wat een onzin. De meeste van overige features weet je ook van tevoren. Het design is geen verrassing, dus kan geen pluspunt zijn? Enzovoort.

Waar het om gaat is dat mensen HUN mening kunnen geven over de goede en slechte kanten ergens van - zonder dat ze een lobby over zich heen krijgen die blijkbaar nog succes heeft ook.
foto's zijn ook altijd welkom :)

mag ik je vragen waar je de backprotector hebt aangeschaft?
Kom op m-tuning! Jij vond hem duur en dat is hij ook. Wel is wellicht handiger om prijs te veranderen in prijs/prestatie. Blijft subjectief natuurlijk maar zegt net iets meer.