Specificaties Quad core @ 2,9GHz, met GPU - Bekijk alle specificaties

AMD Fusion A8-3850 Boxed Review

Deejac 1 oktober 2012, laatste update op 7 oktober 2012, 1.376 views

AMD Fusion A8-3850 Boxed

Pluspunten

• Prijs.
  • Interne GPU, presteert boven verwachting.
  • Boxed koeler onder normale omstandigheden, zeer acceptabel.

Minpunten

• Boxed koeler onder zware load, te luidruchtig.
  • Er komt binnenkort een nieuwe A8 processor.

Inleiding:
Deze processor heb ik gekocht na aanleiding van de bbg september 2012. Ik kreeg namelijk het verzoek van mijn ouders om een goedkope pc voor in de huiskamer uit te zoeken. Ik dacht ik trek de stoute schoenen aan en probeer een keer zelf een pc te bouwen. Omdat ik geen ervaring heb met pc's bouwen (ook niet met reviews schrijven) leek het me verstandig om het koop advies van Tweakers aan te houden en ik heb zodoende deze processor gekocht.

Een dag na aankoop kreeg ik deze processor, samen met de overige onderdelen, netjes thuis bezorgd. Ik vond het eerlijk gezegd een opvallend klein doosje, maar na openmaken bleek alles netjes intact. Echter schrok ik een beetje van de gevoeligheid van de processor zelf, de pinnetjes op de processor die in het moederbord vallen lijken nogal fragiel. Maar gelukkig was ik trillende handen de baas en is het me gelukt om de processor correct in het moederbord te plaatsen. Vervolgens de boxed koeler gebruikt die, zelfs voor mij, makkelijk te plaatsen was.

In tegenstelling tot de bbg heb ik twee keer 4Gb Corsair 1600mhz aan intern geheugen geplaatst, omdat ik op dit moederbord in plaats van twee toch vier geheugen slots heb. Zoals ik gelezen heb bleek dit interne geheugen van groot belang te zijn voor snelheid van de interne GPU. Zo bleek het moederbord de geheugen strips eerst op 1333mhz geklokt te hebben i.p.v. de gewilde 1600mhz. In eerste instantie kreeg de GPU een windows rating van 5,4. Dit vond ik laag en na lang zoeken (echt geen ervaring dus) zag ik dat mijn intern geheugen niet goed stond. Na verandering een Windows rating van 6,7 voor de GPU, wat me (voor dit geld) meer dan acceptabel lijkt.

Verder doe ik weinig aan benchmarks, heb hier dan ook totaal geen ervaring mee, maar heb wel even Dirt 3 gespeeld. Dit lijkt goed te gaan bij high settings op een resolutie van (1360 x 768) en de temperatuur blijft onder de 52 graden met standaard koeler. Heb ook Skyrim gespeeld op deze interne GPU, het gaat... Wel je volume iets omhoog draaien, want die boxed koeler laat dan van zich horen. In ieder geval voor huiskamer doelen, Youtube, Word, mail en soms een game, echt meer dan snel genoeg. Verder met een SSD een hoog snelheids gevoel, snel opstarten, afsluiten, programma's openen, enzovoorts.

De processor heeft voor de rest een mogelijkheid om zichzelf terug te klokken als hij niet intensief gebruikt wordt. Of dat nu een feature is van het moederbord of de processor weet ik eigenlijk niet, maar het scheelt wel stroom en dus ook warmte. Als ik 'Asrock extreme tuning utility' moet geloven zit de temperatuur terwijl ik nu typ rond de 28 graden en is de processor terug geklokt rond de 800mhz, zie foto. Als extra feature kan de interne GPU in combinatie met de 6450, 6570 en de 6670 videokaarten crossfire draaien.

Al met al ben ik zeer tevreden, zeker voor deze prijs, ik kan alleen weinig nuttigs zeggen over de betrouwbaarheid of overklokbaarheid.

Heb jij ook een AMD Fusion A8-3850 Boxed?

Feit dat binnenkort nieuwere processen uit komt lijkt mij geen nadeel, hier heb je altijd last van, binnen een paar maanden is het nieuwste van het nieuwste toch weer achterhaald.
leuke review, wel zonde om te zien dat je de stock koeler gebruikt :/ Een beetje upgrade geeft je APU al stukken meer ruimte voor betere prestaties
@ Darkasantion
Bedankt voor je reactie. Je hebt hier inderdaad altijd last van en ik heb hier geen problemen mee. Maar voor een computer die vrijdag gebouwd is, is er vandaag een nieuwere (weliswaar FM2 socket) processor verkijgbaar, bij afuture de a8 - 5600k. Dit wist ik van tevoren dus ik dacht noem het wel even als negatieve eigenschap. Hier staat natuurlijk het positieve punt de prijs tegenover. Want ze zullen ongetwijfeld nu de ouder processoren kwijt willen.

@ dmvdberg
Bedankt voor het compliment. :*) Dit is, zeker naar aanleiding van uw reactie en het geluid wat de standaard koeler maakt, een toekomstige upgrade. Ik wilde eerst even kijken hoeveel geluid deze koeler nu produceerd en hoeveel ruimte er in de kast overbleef. Ik ben trouwens nog opzoek naar een geschikte koeler, er is 153mm hoogte boven de processor beschikbaar en hij moet niet in aanraking komen met het interne geheugen. Suggesties zijn natuurlijk altijd welkom :)
Zou zoals dmvdberg al aanbeveelt ook een andere cooler plaatsen > Scyte bvb
@DoubleU
Bedankt voor deze suggestie, ik heb zelf ook bij Scythe koelers gekeken. Twijfel dan nog tussen de Scythe Big Shuriken 2 Rev. B en de Scythe Shuriken Rev. B. Maar denk dat ik maar direct voor de grote versie ga. :)
Zou je misschien kunnen laten weten of dat past? Ik wil ook deze config aanschaffen (zelfde mobo + apu + kleine kast) maar ik heb geen flauw idee of die Big Shuriken 2 Rev. B daar dan nog in kan. Heb je Low Profile geheugen er in gestopt? De link in je overzicht klopt volgens mij niet. Je linkt naar een 4x2Gb set en op de foto (en in de tekst) staat een set van 2. Bereid je trouwens voor op een flinke operatie ;) De nieuwe cpu-koeler komt volgens mij met een backplate, dus het hele mobo mag er weer uit!
En bedankt voor de review.
@ Buur75
Bedankt voor je reactie, ik heb inderdaad een fout gemaakt qua intern geheugen. 8)7 Ik heb zelf inderdaad 2x4Gb, als het goed is klopt de link nu wel. Ik denk dat de Big Shuriken 2 Rev. B wel over het geheugen heen past, maar durf het niet met zekerheid te zeggen. Als ik het filmpje http://www.youtube.com/watch?v=QqXkkTeC1ic (skip naar 4:30) bekijk, zou ik zeggen dat je ruimte genoeg hebt. Het geheugen wat op dit filmpje gebruikt wordt is niet bijzonder compact.

Waar ik wel naar zou kijken als ik nu een kast zou samenstellen. Of je niet de opvolger wil kopen, de A8-5500 of A10-5700, met een FM2 Socket i.p.v. FM1.
Goed tip, maar nu die Trinity's (zo heten ze toch?) zijn verschenen, hoop ik eigenlijk dat deze voorganger de komende maanden wat goedkoper wordt, of is dat wishful thinking? Ik ga in november of december denk ik de onderdelen kopen... Heb ik met de kerst wat te doen als ik geen zin heb om te vreten (pardon).
Mijn motivatie om een nieuwe pc te kopen is nogal vaag; mijn huidige AMD X2 4800 uit december 2006 doet namelijk alles wat ik met mijn computer doe nog steeds prima en ook snel genoeg voor mij, alleen zou ik eens wat meer moderne spellen willen doen. Ik wil daar zo min mogelijk voor uitgeven. Deze A8 lijkt mij een relatief goedkope, zuinige en hopelijk ook stille oplossing. Het is een Quad, dus zo hoop ik ook eindelijk eens een normale framerate in Flight Simulator X te behalen, want die ziet er bij mij nu niet echt uit...
Maar goed, we dwalen af, waarvoor excuus.