AMD Fusion A8-3850 Boxed Review
Inleiding:
Deze processor heb ik gekocht na aanleiding van de bbg september 2012. Ik kreeg namelijk het verzoek van mijn ouders om een goedkope pc voor in de huiskamer uit te zoeken. Ik dacht ik trek de stoute schoenen aan en probeer een keer zelf een pc te bouwen. Omdat ik geen ervaring heb met pc's bouwen (ook niet met reviews schrijven) leek het me verstandig om het koop advies van Tweakers aan te houden en ik heb zodoende deze processor gekocht.
Een dag na aankoop kreeg ik deze processor, samen met de overige onderdelen, netjes thuis bezorgd. Ik vond het eerlijk gezegd een opvallend klein doosje, maar na openmaken bleek alles netjes intact. Echter schrok ik een beetje van de gevoeligheid van de processor zelf, de pinnetjes op...
Pluspunten
Prijs. Interne GPU, presteert boven verwachting. Boxed koeler onder normale omstandigheden, zeer acceptabel.
Minpunten
Boxed koeler onder zware load, te luidruchtig. Er komt binnenkort een nieuwe A8 processor.
Eindoordeel
Deze processor heb ik gekocht na aanleiding van de bbg september 2012. Ik kreeg namelijk het verzoek van mijn ouders om een goedkope pc voor in de huiskamer uit te zoeken. Ik dacht ik trek de stoute schoenen aan en probeer een keer zelf een pc te bouwen. Omdat ik geen ervaring heb met pc's bouwen (ook niet met reviews schrijven) leek het me verstandig om het koop advies van Tweakers aan te houden en ik heb zodoende deze processor gekocht.
Een dag na aankoop kreeg ik deze processor, samen met de overige onderdelen, netjes thuis bezorgd. Ik vond het eerlijk gezegd een opvallend klein doosje, maar na openmaken bleek alles netjes intact. Echter schrok ik een beetje van de gevoeligheid van de processor zelf, de pinnetjes op de processor die in het moederbord vallen lijken nogal fragiel. Maar gelukkig was ik trillende handen de baas en is het me gelukt om de processor correct in het moederbord te plaatsen. Vervolgens de boxed koeler gebruikt die, zelfs voor mij, makkelijk te plaatsen was.
In tegenstelling tot de bbg heb ik twee keer 4Gb Corsair 1600mhz aan intern geheugen geplaatst, omdat ik op dit moederbord in plaats van twee toch vier geheugen slots heb. Zoals ik gelezen heb bleek dit interne geheugen van groot belang te zijn voor snelheid van de interne GPU. Zo bleek het moederbord de geheugen strips eerst op 1333mhz geklokt te hebben i.p.v. de gewilde 1600mhz. In eerste instantie kreeg de GPU een windows rating van 5,4. Dit vond ik laag en na lang zoeken (echt geen ervaring dus) zag ik dat mijn intern geheugen niet goed stond. Na verandering een Windows rating van 6,7 voor de GPU, wat me (voor dit geld) meer dan acceptabel lijkt.
Verder doe ik weinig aan benchmarks, heb hier dan ook totaal geen ervaring mee, maar heb wel even Dirt 3 gespeeld. Dit lijkt goed te gaan bij high settings op een resolutie van (1360 x 768) en de temperatuur blijft onder de 52 graden met standaard koeler. Heb ook Skyrim gespeeld op deze interne GPU, het gaat... Wel je volume iets omhoog draaien, want die boxed koeler laat dan van zich horen. In ieder geval voor huiskamer doelen, Youtube, Word, mail en soms een game, echt meer dan snel genoeg. Verder met een SSD een hoog snelheids gevoel, snel opstarten, afsluiten, programma's openen, enzovoorts.
De processor heeft voor de rest een mogelijkheid om zichzelf terug te klokken als hij niet intensief gebruikt wordt. Of dat nu een feature is van het moederbord of de processor weet ik eigenlijk niet, maar het scheelt wel stroom en dus ook warmte. Als ik 'Asrock extreme tuning utility' moet geloven zit de temperatuur terwijl ik nu typ rond de 28 graden en is de processor terug geklokt rond de 800mhz, zie foto. Als extra feature kan de interne GPU in combinatie met de 6450, 6570 en de 6670 videokaarten crossfire draaien.
Al met al ben ik zeer tevreden, zeker voor deze prijs, ik kan alleen weinig nuttigs zeggen over de betrouwbaarheid of overklokbaarheid.
Heb jij ook een AMD Fusion A8-3850 Boxed?
Deel je ervaringen en help andere tweakers!
Reacties (8)
Bedankt voor je reactie. Je hebt hier inderdaad altijd last van en ik heb hier geen problemen mee. Maar voor een computer die vrijdag gebouwd is, is er vandaag een nieuwere (weliswaar FM2 socket) processor verkijgbaar, bij afuture de a8 - 5600k. Dit wist ik van tevoren dus ik dacht noem het wel even als negatieve eigenschap. Hier staat natuurlijk het positieve punt de prijs tegenover. Want ze zullen ongetwijfeld nu de ouder processoren kwijt willen.
@ dmvdberg
Bedankt voor het compliment.
Bedankt voor deze suggestie, ik heb zelf ook bij Scythe koelers gekeken. Twijfel dan nog tussen de Scythe Big Shuriken 2 Rev. B en de Scythe Shuriken Rev. B. Maar denk dat ik maar direct voor de grote versie ga.
En bedankt voor de review.
Bedankt voor je reactie, ik heb inderdaad een fout gemaakt qua intern geheugen.
Waar ik wel naar zou kijken als ik nu een kast zou samenstellen. Of je niet de opvolger wil kopen, de A8-5500 of A10-5700, met een FM2 Socket i.p.v. FM1.
Mijn motivatie om een nieuwe pc te kopen is nogal vaag; mijn huidige AMD X2 4800 uit december 2006 doet namelijk alles wat ik met mijn computer doe nog steeds prima en ook snel genoeg voor mij, alleen zou ik eens wat meer moderne spellen willen doen. Ik wil daar zo min mogelijk voor uitgeven. Deze A8 lijkt mij een relatief goedkope, zuinige en hopelijk ook stille oplossing. Het is een Quad, dus zo hoop ik ook eindelijk eens een normale framerate in Flight Simulator X te behalen, want die ziet er bij mij nu niet echt uit...
Maar goed, we dwalen af, waarvoor excuus.
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn